Inlägg från: mitthemligajag |Visa alla inlägg
  • mitthemligajag

BF Januari 2016 :)

Rouge skrev 2015-09-16 22:11:45 följande:

Hej alla glada mammor.

Jag  har några funderingar och hoppas på att ni kan hjälpa mig,
    Vilken försäkring har ni oh varför valde ni just den?

Trygg Hansa! Vi jämförde förra grav och kom fram till att ingen täcker så mkt som trygg Hansa! Har dessutom två av mina bästa vänner som fått STOR nytta av sina försäkringar, så de är verkligen viktigt att välja rätt och ta den som känns tryggast :)
  • mitthemligajag

Ni som inte varit gravida förut och inte tänkt söka grav penning, gör de ändå om ni har möjlighet! Jag gjorde inte de förens vecka 33 förra gången för att jag prompt bestämt mig för att jag skulle må prima och orka! Men när efter vecka 33 blev de för mkt sammandragningar vid lyften, svullnader och dålig sömn för att jag skulle orka med mitt ofta hysteriska stressiga jobb! Hade sån tur att jag fick beviljat i sista sekund och fick gå hem i vecka 35 i alla fall! Men sök oavsett för de var sån otrolig lättnad att jag hade möjligheten! :)

• mitthemligajag
    Seven Costanza skrev 2015-09-18 02:21:24 följande:
    Okej, så detta är alltså något som jag kanske missar nu då jag redan är i v 24 och inte har något bokat besök. Har alla ni ett besök bokat i v 24-25 för detta? Vet dock inte om man mäter SF-mått i USA fortfarande - var det inte det som vissa ansåg var lite omodernt?
    Min kompis som bodde i Utomlands när hon väntade första fick aldrig mäta magen utan dom gjorde ultraljud vid varje besök! Sverige har väl kanske kommit lite längre på den fronten och insett att de inte är hälsosamt med alla ul strålning! Min dotter genomgick massor av ul och vul i magen och hon är som dom säger att barn blir, vänsterhänt hehe! Inte för de spelar ngn roll men de är ju lite läskigt
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-09-20 11:17:48 följande:
    "Strålsäkerhetsmyndigheten rekommenderar gravida att endast genomgå ultraljudsundersökningar när det finns ett medicinskt syfte och när nyttan med undersökningen är större än risken för skadliga effekter."

Finns mer att läsa om det på deras hemsida och jag tror inte att dom får skriva så utan vetenskaplig grund för det. Så Sverige ligger inte efter bara för att dom väljer att använda en säkrare metod med måttbandet.
    Nä precis vad jag anser också! Att Sverige är före i att tänka på det bästa för barnet. Ganska självklart att strålning inte kan vara bra för barnet och av den anledningen måste jag säga att Sverige ligger i framkant på den fronten.

Vi genomgick ca 15 ul och vul under förra graviditeten, varje ultraljud var ångestladdat just för att ge strålningen... Vi väckte henne när hon var svår väckt med ultrljud
  • mitthemligajag
    Kixpix skrev 2015-09-20 19:19:09 följande:
    Ja, fast om du smäller i dig en pizza och lite kakor och en massa dricka. Stämmer SF måttet då.. Näääää...
    Men jag kan säga så här också! Varenda en jag känner som fått gå på tillväxt ultraljud pga av för liten eller för stor mage har fått helt fel! Min ena vännina hade väldigt liten mage men ut kom en 4,5 kilos och hon gjorde tillväxt ul. Likaså en som fick för någon vecka sedan. Där trodde dom han var lika liten som lillasyster typ 2000 g men icke, ut kom en fullt normal bebbe på strax över 3! Så dom dör ultraljuden i sent skede är verkligen inte att lita på, och de är bara två, har många i min närhet som fått gjort tillväxtul :)
  • mitthemligajag

Jag får mitt första besök efter inskrivning i vecka 24+1! Känns skönt den här gången att de är sällan eftersom jag måste ta med en liten som är och drar i allt i rummet haha. Men förra gången tyckte jag de var så jobbigt att de var så långt mellan gångerna

• mitthemligajag
    Krocki1 skrev 2015-09-22 20:53:18 följande:

Går in i vecka 25 på torsdag, jag har haft som mensvärk över magen i två dagar. Inte hela dagar men ändå ganska långa stunder på ca 30-60 min. Är det att bebisen växer som man har så? Någon mer som känner?

De är nog lväxtvärk du har, sammandragningar kommer och går och blir som en hård klump mitt på magen, men de håller i sig ngn minut och sen släpper dom! Så de är nog bara lite växtvärk :)
  • mitthemligajag
    Eleonor01 skrev 2015-09-23 13:12:42 följande:
    Mina sammandragningar kunde sitta i länge förra gången. Magen blev stenhård å hade menssmärta så det är olika
    Oj en sammandragning som
    Håller i sig i 30- 60 minuter? Jisses...
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-09-23 18:22:08 följande:

Jag har haft så känsligt tandkött och nu tror jag att det har blivit nån inflammation under en tand, gör skitont så det blir tandläkaren imorgon :( har varit väldigt känslig under varje grav men ändå klarat mig bra, får se hur detta slutar. Konstigt hur verkligen hela kroppen påverkas av att vara gravid!

Har fått riktigt ont i underlivet också, i själva blygdbenen, känns som att jag har fått några rejäla sparkar där o blivit gul o blå. Blir värst när jag har promenerat för mycket.

Haha ligger och ojar mig på soffan just nu, är så trött så jag inte vet vart jag ska ta vägen! Till råga på det är min sambo bortrest igen och jag måste ta tag i mig själv snart för att få ordning middag till barnen.

Åh fy :( ja visst är de skumt hur man kan få ont på så lustiga ställen haha. Fick en frät skada på en tand som dom kallade typisk "gravid skada" efter förra grav. Typ sura uppstötningar osv som skapat den. Så de händer mycket i munnen och för den delen överallt på andra ställen med... Tänk att ett pyre i magen kan skapa bortdomningar i fingrar, huvudvärk och ja... Skapa obalans i en hel kropp :/ har haft tur som bara gått med små pinor som Försvunnit med lite vila
  • mitthemligajag
    amalie79 skrev 2015-09-24 07:08:06 följande:

Jag har upptäckt ett symtom som nog helt klart är hormonrelaterat. Jag är helt plötsligt vansinnigt kär i min sambo. Eller, jag älskar ju honom såklart vansinnigt annars med. Men att jag plötsligt tycker han luktar fruktansvärt gott bakom öronen eller att jag vaknar med näsan tryckt mot hans nacke och längtar efter honom hela dagarna måste nog vara delvis hormoner :D

Det gör ju inte sexlivet sämre precis :D

Så är de för mig just nu också haha! Bara spritter i kroppen när jag tänker på honom haha! Vi är som två tonåringar här hemma haha
Svar på tråden BF Januari 2016 :)