Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

qatteriin skrev 2015-11-05 09:07:22 följande:
    Läkaren på vc som är kopplad till mvc. En riktig mupp, hehe. Värdelöst läkarintyg säger jag som läser en hel del såna i jobbet, tur att man ska beskriva själv i ansökan så de fattar vad som är problemet. :-P Håller tummarna för ditt ärende då! Har du varit sjukskriven innan också eller är detta första steget?
    Nej detta är första steget denna gången. Min bm på MVC tycker att jag skall bli sjukskriven pga sammandragningar och blödningar samt foglossning, ska träffa läkaren på mvc på måndag, har inte fått läkarintyg ännu pga få läkartider.  

Jag var sjukskriven pga sömnbrist/utmattningsdepression när vår son var 3-6 månader, och vår/hans psykolog på bvc tycker att jag borde bli det nu igen. Det blir inte så många timmars sömn pga sammandragningar, foglossning  och 2,5-åring Tungan uteSedan är det väldigt stressigt och intensivt med sonen så det blir aldrig någon tid att ta det lugnt på kvällarna. Troligtvis är det det som orsakar sammandragningarna. Så jag ska träffa läkaren på vc på måndag också, och till det mötet har psykologen skrivit rekommendationen att jag blir sjukskriven. 

Så jag hoppas inte att försäkrningskassan krånglar.. Vet du hur lång tid det brukar ta innan man får besked?
  • Hame
    fruthomas skrev 2015-11-05 11:25:23 följande:
    För oss fungerar det inte alltid heller. Städet och affären har fungerat bäst bara senaste månaden. Mina barn har också varit små och man har fått knåpa med tiden. Jag har ju bara 1 år mellan dem och det är inte alltid så lätt heller. Innan vi hade två barn kände jag att jag inte hade någon tid. All tid gick som du skriver till att ta hand om och stimulera den förste. Men sen fick både jag, han och lillebror lära sig att det inte fungerade. Ibland får någon vänta och ibland får man lära sig att klara sig själv en stund. Det var en hård tid. Men det gick över.
    Jag vet såklart att sonen kommer att vänja sig efter en tid, vi kommer ju inte ha något annat val. Dock är jag helt säker på att det kommer att bli väldigt tufft och känner att vi gör rätt i att ta den hjälp vi har möjlighet till. Jag tror inte att han kommer att lära sig att "allt kommer enkelt" för att vi har städhjälp hemma.
  • Hame
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-06 09:32:15 följande:

Nu har jag börjat få ljusrosa flytningar. Har extremt mycket sammandragningar och en del värkar. Känner mig faktiskt orolig. Ringde BM men känner inte att hon tog mig på allvar alls. Det är helt normalt när man fött flera barn osv. Är det det? Ni som fött flera barn? Jag har verkligen inte lust att föda barn i v 32. Hon tyckte att jag skulle sjukskriva mig och vara hemma men kunde inte erbjuda mig någon läkartid förrän om två veckor. Känner mig mycket förvirrad. Det går ju inte vara hemma från jobbet i två veckor utan läkarintyg.

Din situation verkar väldigt lik min, förutom att det kommit rent blod för mig. Min BM tar det på stort allvar och tycker jag ska ringa förlossningen varje gång det händer, gör det om du inte känner dig trygg med bara BM!

Jag har precis samma situation med läkartiden och sjukskrivning. Ring vårdcentralen, om de inte kan erbjuda dig en tid inom en vecka har de skyldighet att bakdatera sjukintyg from den dagen du hörde av dig till dem. Så har de lovat att göra för mig. En vecka kan du ju vara hemma utan intyg.

Hoppas det löser sig för dig!
  • Hame

32+5 idag, vad tiden går fort.. Idag ska jag till vårdcentralen för att fixa med mitt sjukintyg, hoppas det inte blir problem. Sedan ska jag till mvc och kolla så att inte sammandragningarna orsakat något med livmodertappen. Håll tummarna för både två Glad

• Hame

Vi bor i stort hus så vi har absolut inte platsbrist, däremot har vi inte tre sovrum på samma våning. Så till en början får bebisen bo med oss i vårt rum och så behåller storebror sitt rum vägg i vägg. Håller tummarna för att de inte väcker varandra och att vi kan ha det så i några månader. Sedan får vi se om vi flyttar upp en våning eller om storebror gör det.

• Hame
    mirakelspektakel skrev 2015-11-09 11:17:06 följande:
    Lycka till! håller tummarna för dig. Jag fattar inte varför de krånglar med sjukskrivningarna för er. Jag har vart sjukskriven i evigheter och det har aldrig vart några problem, det är mer läkaren som övertalat mig att det är okej att inte gå till jobbet. Vet inte om det är för att jag har ett högriskjobb och därför får en räkmacka för att folk generellt tror min arbetsplats är farlig. Jag tycker att det är så fruktansvärt långtråkigt att vara sjukskriven... Känns som en evighet till bf.
    Läkarna har inte krånglat med mig, det var de som kom med förslaget och inte jag. Det är mest att det tagit sådan tid att få en tid hos läkarna för sjukskrivningen, de har insisterat på att det måste bokas ett 40 min långt möte och det var flera veckor innan jag fick tiden. Men nu är det gjort, hoppas bara att inte försäkringskassan strular, har aldrig varit sjukskriven förut så har inte haft så mycket kontakt med dem.
  • Hame
    himw skrev 2015-11-09 12:48:00 följande:

Här kommer ett riktigt gnällinlägg.

Jag är nu i vecka 33, jobbar bara halvtid sen ett tag då mitt blodtryck gick upp och bebisen inte mådde bra av att ha en mamma som stressade på jobbet.

Halvtiden har funkat superbra för mig men inte för jobbet som är under en omorganisation som bara kan beskrivas som fullständigt kaos. Mina 4 timmar som jag inte är där har inte blivit ersatta med någon utan mina kollegor har fått tagit det viktigaste jag inte hunnit med i mån av tid. Idag är det 5 veckor kvar tills jag går hem på semester i två veckor innan bebis kommer och min chef har fortfarande inte beslutat om vem som ska ersätta mig.

Bara detta kan få mig att bli väldigt stressad och frustrerad men jag har försökt tänka att det inte är jag som ska lösa det. Vi har gått på föräldrautbildning två gånger tisdagar fram till klockan halv 10- dessa dagar har jag skjutit min arbetstid och börjat halv 10 och jobbat 4 timmar- inget konstigt men chefen har väl mumlat lite.

I förra veckan bokade min BM om vår tid så jag fick gå en halvtimme ifrån jobbet- detta har jag kollat med facket och det har man ju rätt till att göra på arbetstid men min chef hade ingen förståelse alls och ville att jag skulle boka om tiden då jag bara skulle vara där 3 1/2 timme den dagen.

Idag hände ytterligare en liknande grej och stressen på jobbet, den oförstående chefen tillsammans med dom här JÄKLA foglossningarna gjorde att jag fick ett äkta hormonpsykbryt och storgrät i en timme när jag kom hem. Mannen kom hem och tröstade superbra så nu känns det bättre men just nu vill jag inte gå tillbaka till jobbet och det känns så sorgligt då jag trivs så himla bra annars och jag vill inte gå hemma på heltid så här länge innan bebisen kommer.

Jag har försökt att prata med chefen vid ett flertal tillfällen - men han har ingen förståelse alls och behandlar min sjukskrivning som nån slags obekväm ledighet. Sen blir jag orolig för hur min lilla bebis mår av detta då det har dragit och slitigt i magen de dagarna jag stressat mest.

Har ni några kloka ord?

Usch och fy för din chef! Jag hade försökt att bara ignorera honom, du har rätt att gå så bara gå. Annars får du "hota" med att sjukskriva dig på heltid. Säg att om detta verkligen inte funkar för dig så har vi ju inget annat val än att jag stannar hemma helt. Det är ju inte rätt mot dig att du ska kämpa med att pussla omkring med tider och sedan bara få negativt tillbaka. 
  • Hame
    amalie79 skrev 2015-11-10 08:27:31 följande:
    Fy vad är det för chef du har egentligen. Och kollegerna som måste sköta ditt jobb när du inte är där, det där är ju inte bra för någon. Verkar inte vara riktigt frisk den där arbetsplatsen, inget sunt klimat. Kanske egentligen är det som är felet snarare än chefen förresten.

Du gör ju en massa för att underlätta för chefen dessutom.
    Gissar att det inte var mig du tänkte citera egentligen? Tungan ute Min chef som är så snäll haha Flört
  • Hame

Ska hem till mina föräldrar i helgen, det är de som ska passa storebror när det är dags. Tänkte lämna av lite blöjor, välling och ombyten så att det finns på plats när det är dags. Blir det bråttom så finns det kanske inte så mycket tid till att packa. 

Jag sover också dåligt Rynkar på näsan Det är bara på sidan som funkar men det blir obekvämt efter ett tag. Längtar så tills det går att sova p mage igen, men förra gången gick inte det förens jag slutat amma. 

• Hame
    amalie79 skrev 2015-11-12 10:24:33 följande:

Usch idag är jag på dåligt humör. Är trött på alla som tror att man inte vet att det kommer innebära förändringar att få en bebis att ta hand om. Såg att en garnbutik i stan har rea i helgen, nämnde att jag är ledig imorgon och tänkte åka dit och shoppa lite för nästa år har jag gett mig själv köpstopp på garn med tanke på föräldraledigheten.

Då tyckte hon att det var meningslöst för när bebisen kommer skulle jag ju ändå inte ha någon tid att sticka mer.

Någon annan i en tråd här skrev om ekonomi att man kan säga upp alla prenumerationer, tv-kanaler och hobbies för första året hinner man INGENTING sådant.

Det låter så jävla deppigt.

Men vet ingen som haft det så extremt heller. Och jag har ju bara ETT barn. Värre för sambon som har tre snart. Sen fattar jag ju att man prioriterar att sova osv men de flesta av mina vänner har gått mycket på stan, fönstershoppat, fikat, varit ute med hunden.

Jag får väl lägga den tiden jag kan på handarbete då:) vill ju fortsätta med min syjunta och min bokcirkel( där alla redan har barn och vet hur det är om man inte hunnit läsa klart)

Vi har tänkt tvärtom när det gäller tv- kanaler, vu har skaffat fler för att kunna se elitseriehockey i vår när vi inte kommer kunna gå på så mycket matcher, iaf inte tillsammans. De flesta jag känner har klämt Box efter box med film och serier under maratonamningsperioderna också :)

Jag har iof också några vänner som resonerar som ovan. Men det är också de som idsg några år senare sitter hemma och undrar vart vännerna tog vägen. Jag har en väninna jag varit ute med 2 gånger sen hon fick sin son för 6 år sedan- en gång i en skoaffär och en gång på Gekås.

Klart man fattar att det blir annorlunda. Men tom sambon som har två barn säger- det blir vad man gör det till också. Vi är ju två, och man kan ta med barn på mycket saker också.

Jag var en sådan som hade det så extremt, iaf de första 6 månaderna efter att storebror kommit till världen.Jag var/är väldigt trött på dem som säger att det blir vad man gör det till Flört Det är lätt att säga så om man har haft turen att få lätta barn, fast sådana som har det brukar aldrig förstå att andra kan ha en helt annan verklighet som de inte har någon möjligt att ändra på. Jag hade väldigt gärna gått på stan och fikat, men det fanns inte på kartan. 

Å andra sidan kan man aldrig veta hurudant barn man kommer att få, så jag hade inte heller sagt upp tv-kanaler eller låtit bli att köpa gran. Garnet blir ju knappats för gammalt, så hinner du inte sticka de första månaderna får du väl göra det senare Tungan ute 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)