Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-09-25 08:10:57 följande:

Igår anmälde jag mig till gravidvattengympa.

Hade nog aldrig gjort det om det inte varit så att jag haft 3000 kvar i friskvårdspengar från jobbet. Är lite allergisk mot det där att träna i i grupp med andra men skulle det vara aptråkigt så förlorar jag ju inget på det.

Någon som gått på det någon gång som kan säga hur det är?

Och vad hade folk på sig? Kollade på baddräkt på nätet men alla var mörka o dyra. Inte min grej alls, kan man med att komma i bikini? Kan köpa en överdel eller låna, underdelarna på mina egna är inga problem att ha då min bak inte är större än iaf:)

Jag går och tycker det är jättebra, jag kan röra mig utan problem trots foglossning Glad Hos oss finns det både baddräkter och bikinis, så kör på det du tycker är bekvämast! 
  • Hame

Angående föräldrautbildning vet jag inte heller om vi lärde oss särskilt mycket, men tre år senare umgås fortfarande fyra av familjerna Glad Så jag kan absolut rekommendera det! Info angående förkylningar, sjukdomar mm får man mer på föräldragrupperna på bvc.

Vecka 28 idag, tredje trimetern... känns helt overkligt! 

• Hame
    amalie79 skrev 2015-09-28 13:22:43 följande:
    Måste man gå på föräldragrupp på BVC också? Det är väl frivilligt? har hört skräckhistorier om folk som blivit utfrågade på BVC för att de inte varit intresserade av det, hur på brukar de vara? Jag är liksom helt ointresserad av sådant.
    Man måste inte gå på någon av kurserna, varken på mvc eller bvc, det är frivilligt. Däremot vill de att om man väljer att inte vara kopplad till BVC och gå där på mätning/vägning/ vaccination ( det är inte samma som föräldrargruppen) skall man anmäla det och inte bara låta bli att dyka upp. 

Det är för att de vill vara säkra på att man vet vad det är man tackar nej till, så man/barnet inte går miste av något pga missförstånd. Så det är för barnets skull, inte särskilt ansträngande att ringa och tacka nej. 
  • Hame
    mitthemligajag skrev 2015-09-28 14:27:35 följande:
    Vi valde av avstå den långa kursen pga av att alla jag känner som gått den tycker den varit onödig. Att ta ut så mkt semester (som vi behövt gjort) hade inte varit värt de :) gör som du känner för! Men en kurs vi köpte över nätet var profylax och den var otroligt värd de! Så mkt bra tips på hur man ska tänka under förlossningen, mkt andning och mentalt! Var ett super stöd för min sambo också som visste hur jag skulle tänka och andas när jag själv glömde bort mig i smärtan :)
    Man får föräldraledigt för allt kopplat till mvc och bvc, så man måste absolut inte ta semester Glad
  • Hame
    mitthemligajag skrev 2015-09-28 17:02:18 följande:
    Inte inom kommunen jag jobbar tyvärr... Vi måste ta ut semester eller övertidstimmar för alla Mvc tider och allt som går utöver jobb. Värdelöst! Tur jag är mamma ledig denna gång så jag slipper allt jäkla krångel denna gång
    Det selar ingen roll var du jobbar. Både mamman och pappan har rätt att vara lediga med föräldrapenning för att delta i föräldrautbildning, oavsett var du bor eller har för arbetsgivare.   

Länk till försäkrningskassan:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning/om_foraldrapenning
  • Hame
    Seven Costanza skrev 2015-09-30 08:07:51 följande:

Nu har vi äntligen varit på ett första sjukhusbesök här i USA! De ville förstås ta om alla prover för de tycker ju att de kan bäst själva, men de gjorde ett ultraljud och allt verkade fortsatt bra med lillen så nu känner jag mig mycket lugnare .

Hoppas ni andra också mår bra!

Skönt att allt gick bra och att du känner dig lugnare! 
  • Hame
    mitthemligajag skrev 2015-09-30 08:31:14 följande:
    Men hm är de här nytt? När jag och kollegan väntade sist fick vi absolut inte gå på arbetstid... de var riktigt mycket tjaffs från kollegans sida jämtemot chefen och högre chefer och vi fick fortfarande inte.
    Njae, när jag väntade sist 2013 var det också så. Att gå på arbetstid MED lön kan man inte kräva, även om vissa får det enligt sina kollektivavtal, men att ta föräldraledigt har du rätt till.

Tråkigt för dig att ha en arbetsgivare som inte stöttar! Jag är jätteglad för min när det gäller allt sådant, det är aldrig några problem.
  • Hame
    mitthemligajag skrev 2015-09-30 20:26:33 följande:
    Men är de inte så att man inte får ta ut fl förens två mån innan bf? Nu är jag mamma ledig och då hade jag massor av övertid så de var aldrig ngt problem för mig hehe, men blir ju lite chockad ändå när chefen prompt sagt nej hehe!
    Nej inte för föräldrautbildning. Den har du alltid rätt att ta föräldraledigt för oavsett hur tidigt det är.  
  • Hame
    amalie79 skrev 2015-10-01 16:05:10 följande:

Igår och idag har jag fått höra att jag är så stor redan och oj det är ju tre månader kvar.

Förstår att folk menar väl men man önskar ändå de kunde tänka efter lite före ibland :)

I leggings linne och kofta så ser jag iof själv att magen ser stor ut, men den har ju synts sedan v 14- fast då gömde jag ju den ganska länge:) nu visar man ju upp den istället.

"Äh, jag kan ju fan greppa din rumpa med en hand ju" sa sambon lite kärleksfullt skämtsamt när jag frågade om resten av mg också blivit sådär stort:)

Egentligen ska man inte bry sig, men det stämmer inte med min bild av mig själv, jag menar jag känner mig nästan som vanlig. Jag klättrar på containers, stege, kryper i rabatter och kör traktor, moped, gräsklippare utan problem. Kan fortfarande stoppa stortån i munnen (ja jag testade hemma) och tvätta fötterna i handfatet:)

Så jag känner mig smidig medan min kollega frågade om han skulle hjälpa mig plocka upp en sak jag tappade på golvet!

För mig blir det lite tvärt om tycker jag.. Jag har ganska liten mage och folk tycker att det är lääänge kvar. Jag har ganska mycket foglossning och det är ju inte kopplat till stor eller liten mage, men folk har svårt att förstå att det skulle vara ett problem. Blev tillfrågad på jobbet om jag ville vara med och springa ett stadslopp på en mil om två veckor! Jag vet att en del är jätteduktiga och håller igång hela graviditeten, men det känns lite som ett slag i ansiktet när jag har svårt att vända mig i sängen.. 
  • Hame

Vad tiden går fort nu! Imorgon är det v.29 för mig Glad

Jag har köpt och fått hem alla stora saker nu, ska bara rota fram babynestet i källaren också. Väldigt fånigt men det gör mig tokstressad att jag inte vet vad det är, får ta ta i att rota fram det bara.. 

Har sorterat och rotat fram babykläder, så nu ska jag bara komplettera med några få saker för skoj skull. Ett par grejer, som fler pyjamasar, hade jag behövt sist så det ska jag köpa också. Något nytt och extra fint att åka hem ifrån BB i... Någon som har några idéer på fina babykläder? Kappahl, Lidex och HM finns såklart men något annat kul? Vill gärna ha ekologisk bomull och extra mjuka, gosiga saker när de är små Hjärta  

Svar på tråden BF Januari 2016 :)