Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-11-29 23:20:28 följande:

Ingen orsak...

Detta kanske är för personligt att fråga men har det förekommit någon diskussion kring det, ska vi kalla det äktenskapliga samlivet, här i tråden. Läste en tråd om en tjej i v 6 som inte vågade ha sex . Verkar vara en hel del som tror att det är farligt, blev förvånad öve är detta för själv har jag inte tänkt alls att det skulle kunnat vara det. Om man inte blivit avrådd av läkare förstås.

Själv är jag som jag nämnt innan vansinnigt kär och i behov av sambon sedan långt tillbaks. :) så för oss är det nästan som vanligt, man får anpassa sig lite bara. Ta lite försiktigare för sllt i kroppen är så mycket känsligare, på gott och ont.

Att bebisen rör sig samtidigt tycker jag inte är creepy som vissa säger för när allt kommer omkring så är den ju just precis resultatet av oss tillsammans... :)

Nyfiken på hur andra ser på det, utan att vilja veta detaljer, så ni tror jag är pervers nu:)

Jag vet allt från vänner som gjort uppehåll helt till de som varit som kaniner- vad är vanligast liksom.

Efter våra första missfall blev vi jätterädda för att ha sex faktiskt, inte konstigt kke eftersom vissa avråder från sex om man har upprepade missfall, dock fick vi vid utredningen höra att det inte skulle vara nån fara. Men det örat lyssnar på och det hjärtat tar in är ju inte riktigt samma sak... Vi har inte vågat ha sex de första månaderna efter det, mest tror jag för att jag är så rädd för att anklaga mig själv om det hänt nåt.

Sen tycker jag det är så jäääkla obehagligt att få orgasm som gravid, om jag ska vara helt ärlig. Särskilt de sista månaderna eftersom livmodern är så stor, för mig blir de sammandragningarna så vansinnigt starka och sitter i länge, så jag har svårt att hantera det. Värt besväret ett tag, innan foglossningen gör det mesta smärtsamt, men varken jag eller maken har så stor sexlust i vanliga fall så för oss blir det oftast mer avhållsamhet än kaninande, om vi säger så. Som tur är så är vi väldigt samspelta och har väldigt liknande sexualdrift, jag tror många skulle tycka vår nivå är tråkig (eller vad vet jag!) men det funkar för oss och det är ju huvudsaken.
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-11-30 07:23:00 följande:

Sitter å dricker mitt morgon kaffe å det smakar fan. Min första tanke va tänk om jag är gravid :))))) sååååå trööööög!!!! Skrattar nästan så jag gråter. Vi försökte m syskon så länge att det sitter kvar fortfarande ha ha ha ha

Ja så gravid känner jag mig att Jah glömmer av det helt nästan hela dagarna :))))) förutom när hon bökar givetvis.

Staketet mellan oss å grannen har missat vår bil m centimeter så vi klarade oss bra för det är det enda i hår trädgård efter stormen trots att vi bor utanför Helsingborg :)

Har sovit som en gris. Vaknade av att mannen satt en ficklampa på mitt nattduksbord. Vi hade tydligen strömavbrott. Jaha!!!! JAG SOVER!!! :))) ha ha ha ha

Hur har det gått för er andra???

Åh gud vad avis jag blir, inte på stormen men på hur du kan glömma att du är gravid! Här har det varit sömnlös natt, trotsig unge som tar tusen år på sig för allt, ishalka på vägen till förskolan, lite mer trotsig unge, ishalka på vägen till bussen (och senare buss pga det), sammanlagt så jag började grina och jag lär få huvudvärk innan jag ens är framme på jobbet. Och ska sitta i arbetsgrupp för ett nytt projekt hela förmiddagen och vara produktiv, yeah right. Skjut mig.

Men stormen har vi klarat oss ifrån. Ljuvligt snöfall inatt bara. En fördel med att ha flyttat från Gbg, där vi dessutom bodde i en stadsdel alldeles vid havet, så det blåste alltid. Här tycker folk också att det blåser eftersom det ligger på slätten, men seriöst, då har de aldrig upplevt Göteborg om hösten.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-30 01:42:14 följande:

Vi har sex typ som vanligt, men det blir rätt anpassat då magen är i vägen. Det enda jag nojar över är att ljudet från vibratorn ska störa lillan...

Hehe för bebisen i magen är ljudnivån normalt som att stå mitt i rusningstrafik på en högt trafikerad väg, så det behöver du nog inte ora dig för... Om det inte är en vansinnigt ljudlig vibrator, hehe.
  • qatteriin

Haha ja det där med att planera livet - särskilt planera barn - har vi också lärt oss den svåra vägen att det inte funkar. Vi började försöka med barn när vi hade det hur bra som helst, unga och friska och med fasta jobb... Sen kom en ekonomisk kris, missfall på missfall, och att vi till slut hittade att jag hade lätt hypotyreos som iaf kan behandlas rätt lätt. Jaja. Även om jag aldrig kan tänka att missfallen var värt det för att komma dit vi är idag, så är jag tacksam för det vi har, och för det barn vi fått (och det vi förhoppningsvis får). Och jag tror att allt vi varit igenom dels har stärkt oss som par (apropå det där med intimitet), och även hjälpt mig släppa på mitt kontrollbehov. Livet är inte möjligt att kontrollera, men det kan bli ok ändå.

Amalie79, jag tänkte faktiskt på dig i morse 04:39 när jag vaknade av att de åkte här utanför och plogade. Ska försöka skicka ner lite snö till dig! Jag hade förstått att det var i de krokarna du bor, en del av stan som jag faktiskt aldrig bott i, fast jag bott både här och där. Klart värt att bo på en högre punkt just i Göteborg, hehe!

• qatteriin

Nu känner jag förresten hicka nere precis över blygdbenet så nu har väl ungen snurrat runt igen, rackaren! Skulle vilja kunna titta in eller iaf känna efter så man såg hur hon ligger!

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-30 14:37:18 följande:

Det låter som många utav er haft en tuff resa till att få barn, så härligt att läsa att ni lyckats allihopa trots allt som hänt på vägen.

Jag vågar knappt säga hur vi haft det när det gäller barn för man blir så lätt dömd på fel sätt känner jag. Första barnet blev till på 4e försöket, jag var 19 då, hann bli 20 innan han föddes. Vi levde på gott med ett barn och hade egentligen inte pratat om några syskon direkt, jag åt piller och det fungerade bra, trodde jag, men så på självaste julafton 2008 var min mens sen och jag testade positivt, det var en både glad och omtumlande julklapp vill jag lova. Var inte direkt beredd på det. Så efter barn nr 2 använde jag kopparspiral istället då piller tydligen inte fungerade som skydd för oss. Det fungerade ett tag, men så lagom till andra sonen var 5 månader så uteblev mensen igen, jag plågade mig igenom ytterligare ett grav.test och det visade positivt. Det var jättejobbigt för mig, visste inte alls hur jag skulle hantera det, vet inte hur man berättar detta egentligen men vi tog beslutet att avbryta den graviditeten. När man hör alla som får kämpa sig igenom livet så känner jag mig välsignad som fått mina två barn men samtidigt så har det varit en enorm tyngd att vara för fertil. Efter det satte jag in en hormonspiral och den har fungerat. Men varje månad runt menstid var jobbig för jag visste ju aldrig.

Ja det är tusan ingen lätt bit det heller!! Jag är också "superfertil", har svinlätt att bli gravid, det är bara att jag inte lyckats behålla så många av dem. Men just preventivmedel har varit ett stort problem för mig, p-piller funkar inte pga mår skit, första graviditeten blev till trots regelbundet intag av cerazette, skulle aldrig våga kopparspiral just pga såna "biverkningar" som graviditet då jag har för många kopparspiralbarn i min närhet (däribland min syster). Jag hade för övrigt aldrig stått ut med så täta barn så jag förstår ert beslut även om det måste ha varit helvetiskt svårt! Låter bra att hormonspiral fungerat iaf, jag är rädd just för hormonerna eftersom jag blir så påverkad men det känns som jag skulle vilja prova nåt annat än bara kondom nu alltså... Det ska ju vara så enormt lite hormoner i såna spiraler.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-30 15:31:06 följande:

Nej, det är jobbigt det också. Man känner sig ganska ensam i situationen, just för att det är inget man gärna berättar. Missfall är verkligen fruktansvärt att behöva gå igenom, har gjort det med, 1 innan första och 1 nu innan denna grav.

Vill helst inte heller ha en massa konstiga hormoner men jag är så tacksam att hormonspiralen har fungerat för mig. Kopparspiralen är aldrig mer ett alternativ här. Det är skit med p-medel, Många pratar om p-stav men det verkar så obehagligt tycker jag. Vet inte om jag ens skulle våga mig på ett nytt p-medel ifall inte det heller skulle fungera. Kondom är nödfall här hemma men jag får så lätt en massa allergiska reaktioner när vi haft det vilket är mindre roligt det också.

Det var ett jättejobbigt beslut att ta men vi kände att vi inte skulle kunna ge barnen ett bra liv med 3 barn på nästan 2,5 år.

Ja kondomer ger mig mindre roliga reaktioner också, och innebär att jag inte fixar sex för ofta, vilket för all del nog har bidragit till vårt ganska dämpade sexliv. P-stav tycker jag också låter läskigt... Jag har funderat på sterilisering faktiskt, syrran gjorde efter sina två och jag är så övertygad om att jag inte orkar med en graviditet till, vare sig psykiskt eller fysiskt. Men det känns lite läskigt.
  • qatteriin
    fruthomas skrev 2015-11-30 16:42:38 följande:

Sex och orgasm är ingen vardag här. Även om man önskade det ibland. Men jag har ingen energi och mannen tar det med ro. Jag är tacksam men samtidigt lite frustrerad.

Dessutom har jag rejäla åderbråck på ena blygdläppen, vilket gör att jag får ont efter samlag och har svårt att få orgasm. Det ser inte så trevligt ut heller när man är svullen och blålila i halva underligt (andra halvan är också lite svullen pga den extra blodmängden och trycket från att bära extrakilon). Egentligen är det väl inget problem för jag vet att det kort igång sen igen, men jag saknar det ändå.

Någon mer med samma (icke)problem?

Osäker! Har tappat bort min fickspegel och lyckas verkligen inte kolla utan, haha! Men jag har funderat på om det kan vara så att jag fått åderbråck, svullet är det iaf vet jag.
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-12-01 06:21:32 följande:

Tio i fem vaknade jag sv min klåda. Smög upp för att ta min medicin. Det vaknade min 4.5 åring av.... Vi går å lägger oss igen men nej vi skulle "gosa i soffan m filten". Mysunge fast jag hade kunnat sovs en liiiiiten stund till<3

Idag börjar julkalendern. Hoppas verkligen att den är bra! Vi har verkligen längtat i detta huset.

På söndag ska jag ställs till m julbak för sonens kompisar. Det är såååå roligt att ha huset fullt m glada barn å speciellt nu i juletider. Jag har köpt vars ett förkläde mm på Ikea som vi ska slå in till dem så de går vars en liten julklapp när de kommer <3 sonen bara längtar å mamma med.

Sista julen m föräldrarna alldeles själv. Väldigt mysigt nu när han är så stor å uppskattar allt man gör.

Jaa såååå kul med julkalendern!!! Vi får kolla ikväll eftersom vi kommer att ha hunnit gå innan morgonsändningen. Ska bli så spännande!

Vad mysigt det låter med julbak! Jag är så ledsen över min kropps oduglighet just nu, jag brukar alltid baka, göra godis och julpyssla i massor, men jag orkar ju ingenting just nu. Brukar gå igång på julpyntandet första advent men i år kom ju knappt ljusstakarna upp. Blä. Men sonen har fått baka pepparkakor med mormor iaf, och lite godis ska vi väl få till, men jag hade nog egentligen behövt vara heltidssjukskriven nu för att orka vara en ok mamma.
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-12-01 06:33:12 följande:

Så tråkigt att inte orka! Jag hade aldrig fixat rent psykiskt att ha det hindret. Jag är en människa m tiden järn i elden alltid å kan inte sitta ner. Är jätte glad för att inte vara påverkad under graviditeten.

Jag ska baka för dig med <3

Hehe nä hade man kunnat välja så hade jag inte heller fixat det... Jag kan inte sitta heller, då hade det varit ok, men det gör för ont. Du får baka rejält då! Haha!
    Seven Costanza skrev 2015-12-01 07:21:44 följande:

Åh jag måste bara dela med mig av några positiva saker! Vi var på "comfort techniques for labor class" ikväll (andning, massage, förlossningsställningar att variera sig med, hur partnerna kan hjälpa till på olika sätt osv) och vi är jättenöjda och jag känner mig relativt trygg med att min man kommer kunna vara ett bra stöd .

Sedan har vi äntligen beställt en spjälsäng! Vi ville ju ha en svartbrun från Ikea för att matcha vår enorma byrå men de kommer ju aldrig in så vi beställde en svart med typ en volang/moln ovanpå kortsidorna. Detta gjorde den lite gulligare vilket vi tyckte vore bra i och med att den är svart.

Slutligen har vi även beställt en "riktig" kamera! Vi har aldrig haft en riktig kamera utan bara sådan där gammal digitalkamera och de senaste åren har vi endast använt kameran i mobilen, men vi tyckte att det vore kul med en lite mer fancy kamera nu när vi ska få ett barn att fota . Vi ville inte lägga en förmögenhet så vi köpte inte någon av de mest fancy utan typ något mellanskikt, en Nikon D3300 (det var ju lite rabatt nu med Black Friday/ Cyber Monday också) men VI är superförväntansfulla och tycker det ska bli jättekul. Vi hoppas hinna lära oss lite hur den funkar innan bebisen kommer, någon här som har koll på fotografering?

Och just det, jag hittade en chokladadventskalender, det ni! Ska snart gå och lägga mig och när jag vaknar är det en ny månad här också... Ha en underbar första december allihop!

Härligt med spjälsängen, äntligen! Jag är inte jättehaj på fotografering men jag tycker det är en kul, vi har en Nikon som vi köpte för ett par år sen (skulle tro nåt i stil med den ni köpt) och jag älskar att fota med den, blir fantastiska bilder.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)