Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

MeEmmA skrev 2015-05-25 09:46:34 följande:

Hoppar också in här, bf kring 16/1 och är fjärde barnet, blir också det sista :)

Det sa jag sist också. 
    Nu väntar jag nr 5.  
  • Blgebo

Tycker att jag börjar bli mindre svullen över magen mot vad jag varit. 
    Inte gått upp ngt i vikt än iaf, har iofs lagt om kosten lite också. 
    Men trött...och varje gång jag ätit blir jag skakig och _måste_ vila. Bara måste. Särskilt efter middagen. 
    Många veckor kvar innan jag får se den lill*... borde bli ett ultraljud kring v.13 inför fostervattenprovet. Fast det hade varit kul att se tidigare... kanske ska snatta med mig ul-apparaten in på dass?  

• Blgebo
    anlibabe skrev 2015-05-26 21:33:13 följande:

Blgebo!

Såg att du jobbar på förlossningen! Det ska jag också göra under 10 veckor i sommar och har fått reda på att jag är gravid och är i vecka 7 från imorgon. Kan man inte jobba där som gravid? Har några tjejer hos mig som är BM och gravida men som jobbar kvar på förlossningen. Vill du berätta vad du vet om detta? Helt rädd att jag inte ska kunna jobba där nu ju...

Lustgasen är potentiellt fosterskadande om man drar in större mängder, iom att den hämmar upptaget av B12, vilket är nödvändigt för celldelningen.
    Vi blir omplacerade, det är arbetsgivarens skyldighet.
  • Blgebo

Lustgas intefererar med vitamin B12- och folatomsättningen. Lustgas hämmar metioninsyntetas som medverkar i omvandlingen av homocystein till metionin. Hämningen av detta enzymsteg påverkar/minskar bildandet av tymidin som är en viktig del av bildandet av DNA. Lustgasens hämning av metioninbildningen kan leda till defekt och minskad myelinbildning och härigenom leda till skador på ryggmärgen. Påverkan på DNA-syntesen är orsaken till lustgasens påverkan på blodbildningen och de fosterskador som setts i djurförsök.

Från FASS

• Blgebo
    babytigger skrev 2015-06-01 11:16:26 följande:

Hej allihop..

Är i v6 (5+4)

Jag funderade oxå lite på de där med inskrivning, jag är så trött på o göra det och sen kommer missfall direkt efter, så denna gången ska jag vänta till efter vul på privat gyn, om exakt två veckor har jag tid.. v8 (7+4) borde jag vara då, kan man se hjärtat slå då? Har aldrig kommit så långt under mina 8 år och 4mf..

Nån mer här som tar innohep?

Vad äter ni för vitaminer o annat?

Ja, då kan du se hjärtat slå.

Jag äter apotekets vitaminer för gravida, d-vitamin, och magnesium + kalcium de dagar det blir för lite mjölkprodukter.
  • Blgebo

Jag har ammat 5,5 år i sträck nu. Varit gravid o ammat konstant sedan 2009. Mitt skelett är ganska rejält urkalkat, därav de extra vitaminerna

• Blgebo
    hsh skrev 2015-06-01 18:01:13 följande:
    Oj, okej Jag förstår!
    Skulle sluta amma trean när hon var drygt två år, men så var jag tydligen redan gravid, och då var det lika bra att fortsätta, sen hade jag börjat fundera på att sluta med fyran, men blev ju gravid igen. Men ska försöka sluta i oktober, få sova lite ifred...känner att jag behöver det Jag har nattammat i stort sett varje natt i 5,5 år. Hoppas den här sover på nätterna.... 
  • Blgebo
    hsh skrev 2015-06-02 09:09:04 följande:

Fler som har svårt att få orken att räcka till? Min ork räcker typ till hälften av de saker jag borde ha ork till. Och svårt att hålla skenet uppe på jobbet, när man måste sitta ner hela tiden /dricka vatten/får lätt yrsel/mår illa..

Absolut. Måste gå och vila ofta. Jobbar bara nätter så alla är trötta då, så man smälter in... När jag ätit måste jag vila, blir skakig efter måltid och vilar jag inte då så blir jag illamående.
  • Blgebo
    debbie85 skrev 2015-06-02 20:14:05 följande:
    Är det dom med 20 eller 38 mikrogram? Som sagt behöver du 100 mikrogram dagligen (som gravid/ammande) så öka dosen i såna fall.
    Om man  både är gravid och ammande på samma gång, vad skulle du rekommendera då? (Äter 20mikrogram/dag,och fet fisk 2 ggr/v). 
  • Blgebo
    hsh skrev 2015-06-03 08:41:48 följande:
    Det här med kub, enlighten me. Gör man det om man har nåt i släkten man vill undvika att föra vidare eller gör man bara det i allmän oro? Finns väl nån risk med kub också om jag förstått det rätt?
    Ingen risk med kub alls. Här görs det på rutin för de som vill. På vissa håll i landet får alla kollas gratis, på andra håll får alla betala, och på vissa håll är det bara äldre (35+) som kollas. 
    Enda nackdelen är väl att det ger en sannolikhetssiffra, och baserat på den får man gå vidare. Man kan få dåliga siffror utan att det är någon avvikelse, och man kan få bra siffror fast det är en avvikelse. Så ibland får man i alla fall gå vidare med fostervattenprov. Men de flesta foster med Downs hittas på KUB. 
    RUL görs ju också för att hitta fel hos barnet, så det är också en typ av fosterdiagnostik.  

Jag ska göra fostervattenprov, hoppar KUB iom. att jag vill veta, inte tro... gjort det med de två yngsta, och det känns jätteskönt tycker jag, även om tre veckors väntan på svar är lång tid. Där har man en missfallsrisk på 0,5-1%. Med de två förra var det pga. oro, och nu för att jag är 35. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)