Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-06-22 18:40:31 följande:
    Okej jag förstår hur du menar. Jag tycker själv att det är dåligt att sjukvården styrs regionalt så att det blir så olika förutsättningar att få vård beroende på i vilket län man bor.
    Kollade precis, trodde KUB var gratis och för alla här, men är tydligen bara gratis för de över 35. Jag har ju gjort fvp, för att jag velat, och aldrig betalat en krona trots att jag varit under 30. Känns som det är skillnad på olika... 
    Och ja, det är dåligt att det ska vara regionala skillnader, vård ska ges på lika villkor till alla. 
  • Blgebo
    Fundersamflicka21 skrev 2015-06-22 20:41:35 följande:

En liten fråga - ingen som misstänker / vet att man bär på tvillingar? Både jag och mannen har en sådan stark känsla :D hoppas allt ser bra ut imorgon på UL.

Jag är rädd för det. Stor mage, står högt Får veta i morgon  
  • Blgebo

Ul idag, en krabat med mycket fart i svårmätt, men läkaren trodde 11+3 ca.

• Blgebo
    Caisas skrev 2015-06-25 08:52:04 följande:

Går in i vecka 13 idag! Tycker att tiden går helt otroligt fort. Imorgon är det dags för ultraljud (kub) och jag har äntligen fått höra bebisens hjärtljud med en doppler också. Tänk att det här verkligen händer! Någon mer som har svårt att ta in att de är gravida och inte ens kan föreställa sig hur livet kommer att bli, att man snart ska bli mamma? Det känns helt overkligt för mig! Skrattande

Tycker också tiden går otroligt fort för fort! 
    Är 100 på att jag kände liten röra sig tre ggr igår. Är ju inte mitt första barn, men varje gång man känner första rörelserna har iaf känts magiskt för mig  
  • Blgebo
    Hame skrev 2015-06-25 10:18:50 följande:
    Jag är 12+2 och tyckte och att jag kände något igår, men det är väl alldeles för tidigt?! Det är mitt andra barn så jag minns ju ändå hur det känns.. 
    Fast om ngt stort som en kivi stryker mot livmoderväggen så tror jag det känns. Mitt femte, och har känt tidigt varje gång. Skönt tyckerj ag, för då vet man att ngt är där.
  • Blgebo

Fått tid för fostervattenprov, 22/7. Vill ha det överstökat så jag kan slappna av och bara vara glad och njuta. Nu har jag i bakhuvudet att det kan ju vara ngt fel och bli ett avbrytande efter halva graviditeten, och det dämpar glädjen en hel del.  

• Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-06-29 10:39:28 följande:
    Bokade du det pga dåligt resultat på KUB eller bokade du bara fvp? Jag själv hade velat göra fvp, eller helst mkp eftersom man kan göra det tidigare men enligt min barnmorska kunde man inte bara boka det här för att man vill. Vilket landsting tillhör du, eller du ska göra det privat? Ska som sagt göra KUB idag på en privat klinik och om jag får halvbra siffror (men kanske inte så dåliga som de tycker att man ska ha dvs större risk än 1:250) ska jag fråga om man kan göra fvp privat hos dem. Men jag förstår dig att man vill ju bara kunna glädjas NU. Jag hoppas på jättebra siffror idag för då ska vi börja berätta för vänner när det blir ett bra tillfälle.
    Bokade bara fvp. Som min barnmorska på mvc sa "Jag förstår inte varför kvinnor ska göra KUB när de ändå inte kan ta ställning till siffrorna utan blir stressade, bättre gå på fvp direkt om man vill veta". Gör det i landstinget Dalarna, har gjort det förut också när jag var 29 resp 32, men nu har jag åldern "inne" (35). Vi har bestämt oss för ett avbrytande om det skulle vara ngn kromosomavvikelse, både för vår, syskonens och för barnets skull. Tyvärr får jag vänta på svaret i ca 3 v efter provet, så det är lång väntan innan man kan slappna av. 

Håller tummarna för att du får kanonbra siffror!!  
  • Blgebo
    Reggi skrev 2015-06-29 13:40:58 följande:

Var i väg på kub i dag och bebisen spattlade för fullt och var så skönt att se att bebisen hade de bra i magen. Fick en låg risk och nytt bf som vart den 4 jan, så jag går in i v.14 i morgon :)

Härligt!
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-06-29 10:55:19 följande:
    Okej, dåligt att det är så olika mellan landstingen. Här i Skåne får man inte göra mkp/fvp för att man vill. Håller med din BM om KUB men det var det bästa jag kunde få tillgång till, även om jag får betala det själv, 1500 kr. Tack, jag hoppas också på riktigt bra siffror så kanske man kan sluta oroa sig även utan vidare tester. En sak undrar jag dock, varför gör du inte moderkaksprov istället, det kan man ju göra redan i v 11? Så är man inte lika långt gången om man måste avbryta tänker jag.
    Tror det mest används vid DNA tester, där man letar efter specifika sjukdomar mm. Har lite högre risk än fostervattenprov också. Finns även risk för reduktionsmissbildningar har jag läst. Så fvp känns bäst.  
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-06-30 18:01:33 följande:
    Söndag skrev 2015-06-30 17:06:29 följande:

Tänker också att det ev är lite psykiskt? Jag får så ibland främst vid stress

Tror ni? Har aldrig haft problem med ångest eller liknande.
    Nej, jag tror det är hormonellt. Jag har också känt så, har heller ingen ångest. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)