Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

hsh skrev 2015-06-03 08:56:10 följande:

"Halvdåliga" kanske är mer accurate. Är ju inte dåliga procenttal egentligen, men tillräckligt för att skapa mer oro

Har sett "heldåliga" procenttal, där barnet ändå varit friskt. Känner att det kan skapa både falsk trygghet och oro. Svårt. 

Själv är jag mest orolig för RUL faktiskt. Förra gången hävdade bm som gjorde det att jag hade helt föreliggande moderkaka, och att det skulle bli planerat snitt. Fick göra 13 UL för att kolla upp moderkakan fram till v 35. Blev helt knäckt, eftersom jag har snittskräck/sjukhusskräck... 
    3 dagar efter RUL gjorde jag ett ul/vul hos gyn av andra anledningar, och då sa den gamla överläkaren att moderkakan satt 5cm från inre modermunnen, vilket var helt normalt, och hans ultraljudsbild var supertydlig, MEN det vägrade de lyssna på på kvinnokliniken, utan hävdade att han inte kunnat se rätt. 
    I slutänden hade han sett rätt, men det erkände de på KK inte förrän i v35, och då mådde jag skit rent ut sagt. Den här gången får de inte kolla var moderkakan sitter, den flyttar sig ju ändå inte av ett ultraljud  
  • Blgebo

Här är det 20 timmar, må-to 5h/dag på förskolan för föräldralediga. 9-14 går barnen, så de får lunch också. 

• Blgebo
    hsh skrev 2015-06-03 10:27:36 följande:

Vad gör ni tjejer för att orka med vardagen, för övrigt? Några tips? / En väldigt trött en

vilar när jag får Tar mikropauser, ser till att hålla blodsockret på bra nivå. Går ut och tar lite frisk luft.  
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-06-03 20:02:27 följande:
    Låter bra. Det jag funderar på är vad som händer om man får halvdåliga siffror. Har läs någonstans att man får göra mkp/fvp om man har högre sannolikhet än 1/300, men tänk om man får något bättre men ändå inte jättebra? Jag vill ju VETA så jag hade helst gått direkt på mkp/fvp, men det gick inte här.

Någon skrev att du skulle gå direkt på fvp, hur fick du det? Det får man inte i Skåne i alla fall utan bara de som fått dåliga KUB-resultat.
    Jag bara sa det när jag var 29 och väntade trean, blev aldrig ifrågasatt utan fick göra FVP direkt. Samma med fyran, och nu är jag så gammal så får det nu med... 
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-06-03 22:16:45 följande:
    Va bra. Vilket landsting är det? Störigt att de skiljer sig mellan olika landsting.
    Dalarna 
    Å andra sidan verkar de blåneka VUL vid tidiga blödningar så det kanske sparar in där?  
  • Blgebo

Än så länge är det väl bara en till pappamånad som införs? Hörde idag på p1 att de på sikt vill dela ledigheten rakt av, och ta bort lägstanivådagarna eftersom de får kvinnor att vara hemma längre med barnen, och då alltså är en kvinnofälla.

Alltså, var är barnperspektivet? har politiker besökt ett överfullt dagis av idag? En ettåring i den miljön känns inte ok. Jag tycker det är upp till varje familj, och för oss hade en likadelad föräldrapenning varit katastrof.

WiMe06 skrev 2015-06-04 19:44:50 följande:

Har noll koll på det här med föräldrapenningen och ledigheten nu, men på vilket sätt ska föräldraledigheten ändras? Får nog läsa på lite tror jag.

• Blgebo
    tobiq skrev 2015-06-04 20:21:38 följande:

Nu är 60 dagar av 480 öronmärkta till varje förälder, det kommer att öka till 90 dagar. Alltså "måste" pappan ta ut minst 3 mån av ledigheten. Bra tycker jag, men dumt att starta en diskussion antar jag ????

Ja, finns andra forum för det
  • Blgebo
    annsansa skrev 2015-06-06 09:14:46 följande:

Någon mer än mig som pluggar till barnmorska? Jag har läst 1 termin och det känns så konstigt att själv vara gravid just nu

Nej, men jag är färdig bm. Fött två barn som färdig, och det blir lite annorlunda. Sist hade jag så svårt att kliva ur yrkesrollen. Det är på gott och ont, man vet vad som är onödigt, vad som är farligt, man har sett saker andra inte sett osv. Men på det stora hela känns det lättare och mindre oro iom att jag vet vad jag känner.
  • Blgebo
    Sudden92 skrev 2015-06-06 08:00:06 följande:

Har ni gått upp nånting i vikt tjejer? Jag är nojjig över att jag inte gått upp alls.

Inget. bara skönt ju! Man lägger på sig sen ändå. Jag har gått upp mellan 5-7 kg totalt varje grav, och barnen friska o normalstora.
  • Blgebo
    gladatjejen86 skrev 2015-06-08 09:14:11 följande:

Jag kommer hoppa ur denna tråden igen. Fick ett misstänkt missfall igår.

Lycka till allihopa ??

Beklagar  
    *kram*
Svar på tråden BF Januari 2016 :)