Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-07-07 11:40:19 följande:

Kanske inte första dagen jag fick veta att jag var gravid men väldigt tidigt fick jag en magkänsla som sa att det var pojkar. Men än har jag ingen magkänsla när det gäller den här graviditeten.

Hm, var det något speciellt som fick dig att känna så? Vissa menar ju t ex att magens form är olika vid pojkar och flickor eller att man är sugen på olika saker. Jag mår som sagt precis som vanligt så jag hoppas att det går att se på RUL för jag är verkligen nyfiken!
  • Seven Costanza
    aurorasmamma skrev 2015-07-07 13:33:12 följande:

Ja jag ha börjat jobba igen så hoppas tiden går fort!

Framflyttad som i att ja är längre gången än vad ja tror hoppas man hinner känna av bebis innan rul!

Åh det är ju bra på ett sätt för tiden går ju fort när man jobbar! Själv gick jag på semester till midsommar och är ledig fram till runt 1/9 för jag ska plugga igen, så det blir en lång ledighet med förhoppningsvis fint väder. Jag blev lite paff när jag blev framflyttad två dagar för nu kom jag ju ännu närmre årsskiftet (4/1)... Vi hade inte trott att jag skulle bli gravid på första försöket och att BF skulle bli riktigt så tidigt i januari, men men, hade man väntat en månad med att börja försöka kanske man inte haft samma tur att blir gravid. Jag hoppas att den vill stanna inne över årsskiftet men annars får det bli som det blir .
  • Seven Costanza
    Mallis87 skrev 2015-07-07 14:17:40 följande:

Jag var heeeelt säker på att min dotter var en pojke. Alltså 100%. Varför vet jag inte, hade bara en känsla. Så när vi frågade på rul, och hon sa flicka... Blev jag totalchockad! När vi var klara och påväg hem började jag gråta för att jag hade varit så säker på pojk. Det spelade verkligen ingen roll, absolut inte, men jag var ju SÅ säker haha! Denna gången har graviditeten varit lite annorlunda. Förra gången blev jag större fortare och la snabbt på mig runt höfter, som det sägs att man gör med flickor. Fick börja med mammabyxor i vecka 10, och fick tillochmed bristningar på sidorna av höften! Nu i denna grav ser man fortfarande ingenting, vecka 13, och jag kan ha mina vanliga byxor. Förra grav hade jag noll symtom, denna grav har jag mått illa till och från tills förra veckan.

Spelar mig verkligen ingen roll vad det blir denna gång. Blir det en flicka har vi ju massvis fina bebiskläder redan, och två systrar kan ju stå varandra väldigt nära. Har själv ingen syster och önskar ibland man hade haft en :) Sen hade det ju varit roligt med en pojke, att ha en av varje, lite "nytt" med fina pojkkläder istället och sådär.

Som jag känner nu tror jag faktiskt att det är en pojke, men jag ska inte ställa in mig på något så jag slipper gråta efter rul nästa gång ;)

Jaså säger man det med flickor, att man får höfter och mage snabbare? Jag har redan gått upp 4-5 kg och allt har lagt sig på höfter och rumpa. Inte så mycket riktigt gravidmage kanske (alltså inte hård eller så förstås) pch jag kan fortfarande dra in magen så det bara syns en pytteliten rundning, men det känns obehagligt så jag väljer att gå med magen "utsläppt". Det kanske talar för en flicka men samtidigt är jag lite inställd på pojke eftersom vi sex på beräknad ägglossning och det gynnar tydligen pojkar. Man får se, det är lika välkommet vilket som!
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-07-07 16:17:47 följande:

Nej det var inget speciellt så kroppsligt som gjorde att jag trodde det, hade rätt så liten mage med båda pojkarna, och snart är magen ungefär lika stor som den var i v 30 med första, haha. Men det kan ju såklart vara att kroppen varit uttänjd två ggr tidigare. Två utav dem som vet är stensäkra på att det är en pojke till. Tyvärr har jag inget kvar sedan dem tidigare så vi får börja om på nytt vad det ön blir.

Har ingen tid för rut-ul ännu. Ska göra kub på torsdag så då kommer vi att boka en tid för Rut-ul.

Hoppas tiden går fort nu bara.

På sätt och viss kanske det vore positivt om den kom innan årsskiftet, vill ni ha barn tätt behöver ni inte bara oroliga för att dem kommer samma år men jag förstår verkligen era tankar med att ni hoppas liten stannar kvar. Jag är på nåt sätt inställd på att det kommer att bli tidigare, då båda innan varit tidiga. Så skulle bli chockad om denna lill* valde stanna kvar längre

Aha, jag fick bara en tid till RUL hem i brevlådan, kanske är olika i olika landsting . Ja jag hoppas på i början på året - känner att om det skulle vara i december hade jag velat att den kom FÖRE jul när allt fortfarande är mysigt och förväntansfullt - i mellandagarna har allt mysigt redan varit förutom nyår som jag inte gillar lika mycket. Jag är beredd på december men hoppas på januari . Vi kommer nog inte börja försöka SÅ tidigt som den här gången utan vänta åtminstone till maj så det inte är så stor risk att de föds samma år om den här kommer i januari.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-07-08 06:08:07 följande:

Hade jag inte gjort kub hade jag nog bokat en tid tillsammans med bm eller bara fått en tid hem men min bm sa att gör man kub så bokar ni ni tid för rul då. Dem brukar tydligen skjuta lite på rul om man har gjort kub men det hade varit skönt att gjort rul innan jag börjar jobba igen egentligen. Men det kommer jag nog tyvärr inte hinna. Längtar så mkt till imorgon nu när man får se liten igen men är samtidigt så sjukt nervös över svaren.

Okej, jag gjorde ju KUB privat så det hade ju inget med landstinget att göra, så sjukhuset bara skickade en tid till mig. Och det är jag glad för för jag hade inte velat vänta för vi ska flytta i den veckan så det var skönt att det inte blev senare än 10/8. Då är jag i v 18+6 enligt KUB. Lycka till imorgon!
  • Seven Costanza
    Mattenörd skrev 2015-07-08 08:12:18 följande:

Igår var vi på KUB. Allt såg bra ut och det var så häftigt att se lilla bebis. Trodde inte att det redan skulle se ut som en liten bebis ????

Nu är det bara 5 veckor till RUL. Får se om magen tillåter att jag väntar med att berätta på jobbet till efter RUL. Jag har semester nu och börjar jobba 4 dagar innan RUL så risken är ju att folk lägger märke till en liten kula när de inte sett den växa fram långsamt...

Grattis till bra KUB-resultat! Typiskt att du inte kunde få RUL under semestern? Har du provat att ringa och försöka omboka tiden? Det hade jag provat i din sits. Jag ska plugga i höst så jag kommer inte berätta på jobbet förrän efter RUL när jag vill att chefen ska skriva på pappret till försäkringskassan.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-07-08 10:24:07 följande:

Men vilken tur att det blev innan ni flyttar. Hur fungerar det med kontroller och så i USA sen?

Nyfiken, men vad jobbar din man med som fått möjligheten att jobba i USA?

Ja det var riktigt bra flyt! Min BM sa på förra besöket att jag kunde ringa sjukhuset själv efter midsommar för att boka en tid som passade mig, men innan jag hunnit göra det så kom det en tid i brevlådan . Vet inte i detalj hur det fungerar - vi kommer att välja sjukförsäkringsprogram när vi kommer dit och då har de en lista på alla vårdgivare man får använda, så får man väl helt enkelt ringa runt till dem och boka in en tid. Vid första försöket räknar jag med att gyn-läkaren berättar hur det funkar så får man ju koll. Min BM har sagt att hon ska fixa ett journalutdrag på engelska till mig, så det är ju bra. Känns inte så lönt att kolla upp så mkt i förväg för det fungerar säkert olika beroende på vilken vårdgivare man har. Det enda som jag vet är skillnad är att standard är att man går till en gyn-läkare istället för BM, och att utgångspunkten är att man har sin egen läkare vid förlossningen, om de inte fått förhinder.

Min man är forskare med doktorsexamen i ett naturvetenskapligt ämne. Det ska bli spännande att flytta dit men han kommer eventuellt behöva jobba ännu mer än nu, så jag är inställd på att tyvärr behöva göra det mesta med barnet själv. Jag kommer därför troligen att flaskmata så att pappan också kan göra något mysigt med bebisen och avlasta mig så att jag kan få sova eller göra annat de stunder han kan ha barnet. Om vi hade fått barn i Sverige hade han ju varit föräldraledig och så, men nu kommer han inte kunna vara det med första barnet. Kanske att han har fått en riktig anställning (dvs där man betalar skatt i Sverige så man får SGI) tills min föräldraledighet med andra barnet är slut så att han kan ta mer ansvar för det barnet.

Vi var ju helt medvetna om detta redan från början men det är det enda jag tycker är trist för jag är inte van att behöva dra lasset själv, vi har alltid gjort 50-50. Min mamma ska ta ut semester och komma över och hjälpa mig i början om det behövs så då är det ju också bra med flaskmatning. Svärmor är pensionär så hon kanske också vill komma ett tag, vi kommer jättebra överens så det vore kanske skönt. Jag hoppas på en lätt bebis som mest äter och sover, men är beredd på det värsta .
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-07-08 10:39:52 följande:

Jag funderar på att ta upp några kurser till hösten som jag skulle behöva avsluta, du som ska plugga, vet du om det påverkar sgi:n? Jag berättar inget på jobbet förrän i augusti heller.. Det beror mest på att jag har provanställning som går över till fast i månadsskiftet.

Det finns tre olika saker FK tittar på.

Om du 1) har för avsikt att fortsätta jobba i samma utsträckning som tidigare påverkar det inte alls din SGI. Annars, 2) behöver man ta ut CSN för att skydda SGI. Om man 3) kan bevisa att man studerar inom eget yrkesområde kan man också få behålla SGI om man är tjänstledig för studier. Jag har inget mer CSN så jag hoppas få behålla min SGI enligt punkt 3, men vi får väl se vad de säger.
  • Seven Costanza
    Cinnamon skrev 2015-07-08 10:58:12 följande:

Vad många ni är som fått göra KUB, i mitt landsting erbjuder de inte det. Vi får vänta tills RUL för första kollen.

Jag hade inskrivning i vecka 11, men då var det endast blodprov och urinprov. De lyssnar inte heller på hjärtat förrän tidigast vecka 25.  

Jag har dock fått se bebis på VUL och UL i vecka 11+6. Hade en blödning så fick åla in på en koll, men allt såg bra ut så det är skönt att veta.  Hade varit jobbigt att vänta tills vecka 19 annars,

Flera av oss har betalt KUB privat. I Skåne ingår det inte heller så jag betalde 1500 kr. Betalde även 300 kr för ett VUL i v 10 för att se att bebisen levde innan jag bokade KUB. Jag ska flytta till USA om några veckor så jag tyckte det var viktigt att få så mycket information som möjligt före flytten, hinner precis göra RUL här, så att man förhoppningsvis inte behöver ta ställning till ett negativt besked i ett annat land så sent i graviditeten. Om jag hade fått dåligt resultat på KUB och efterföljande fostervattensprov hade jag velat kunna göra abort här i Sverige innan flytten, så jag har gjort de kontroller jag kunnat även om jag fått betala själv. Tycker det är jättedåligt att man ska behöva vänta ända till RUL annars.
  • Seven Costanza
    Bubblor skrev 2015-07-08 12:37:17 följande:

Sådär, nu har jag också fått se vår lilla bebis! Ett livligt litet pyre som sprattlade med benen och sög på tummen :) Känns helt galet! :D

Grattis, gud va kul!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)