Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-07-09 09:43:25 följande:

Vi hade egentligen beslutat oss för att göra kub det var därför vi var där inte bara för att få en möjlighet att se bebisen. Men när barnmorskan väl frågade tvekade min sambo och då tyckte inte barnmorskan det kändes rätt utan hon tyckte vi skulle fundera en vända till. Jag kan tänka mig att ta reda på risken men det kändes inte rätt att göra det själv. Jag vet vad jag skulle göra med svaret. I övrigt såg hon en tunn och fin nackspalt, ett hjärta som tickade fint och allt annat såg också väldigt bra ut. Men det kändes genast så ohanterligt det där.

Okej, men om du har två friska barn redan och nackspalten var bra så är det kanske inte så stor risk att barnet är sjukt? Om allt i övrigt såg bra ut så hade jag bara hoppats på det bästa och slutat tänka på det inte mannen ändrar sig. Jag personligen hade inte kunnat ta reda på svaret själv för OM det vore något fel på barnet skulle man ju ändå känna sig tvungen att berätta det för sin partner.

Jag var jättenervös inför KUB för om KUB plus fostervattensprov visade på avvikelse skulle kag göra
  • Seven Costanza

Forts: göra abort för jag kände inte att jag skulle ha bra förutsättningar att klara ett sjukt barn i stort sett ensam i och med att min man inte kan ta ut någon föräldraledighet mer än kanske de två-tre första dagarna. Jag vet ju att det ändå kan vara andra fel på barnet som upptäcks på RUL eller att det kan skadas av syrebrist vid förlossningen men det är ju inget man kan ta ställning till i förväg. Hade jag dock känt att abort var uteslutet hade jag inte gjort KUB.

• Seven Costanza
    dinin skrev 2015-07-09 09:48:15 följande:

Idag är det dags att berätta för arbetsgivaren... Hade egentligen tänkt vänta till efter KUB om en vecka, men han ville ha avstämningsmöte idag då vi inte ses på ett par veckor sen pga semester och jag vill inte att han ska komma tillbaka till en gravidmage som är omöjlig att dölja. Usch, vad jag är nervös! Har bara varit här i 7 månader och man märker att de satsar på mig... Wish me luck 

Är det bara med dig han vill ha möte? Då har han kanske misstänkt redan att du är gravid. Jag kommer inte berätta förrän efter RUL i augusti men å andra sidan har jag semester tills efter det så för mig är det inget problem just med magen. Känner med dig, man vill ju inte få ett dåligt bemötande på sin graviditet... Hoppas allt går bra!

Mitt problem är mer att det redan är bestämt att jag ska vara tjänstledig för studier pga att jag ville behålla mitt jobb när jag följer med min man till USA, har redan pluggat sex år egentligen... Nu kommer jag ju behöva berätta att jag bara ska plugga höstterminen för sedan kommer jag ju förstås byta tjänstledighet för studier mot tjänstledighet för föräldraledighet så efter födelsen lovar jag ju inga studieresultat för då har jag ju rätt att vara föräldraledig precis som vem som helst. Så risken finns ju att chefen blir sur för att de förväntat sig att jag skulle plugga klart det jag sagt (tre terminer) och det hade vsrit en tillgång för dem. Men jag hoppas att de ser det som att föräldraledig är de flesta någon gång så varför inte nu när jag ändå ska vara borta? Känns lite bättre med graviditeten för mig nu för jag fick nyligen veta att de hittat en bra vikarie, det var tydligen inte så lätt så jag hade lite dåligt samvete i början för min tjänstledighet, även om det ju egentligen är chefens uppgift att lösa. Hur tror ni andra att era chefer skulle reagera om ni hade gjort som jag? Hade de tyckt att det var fult gjort tror ni?
  • Seven Costanza
    dinin skrev 2015-07-09 10:27:39 följande:

Ja, fast det är å andra sidan inte så konstigt, vi är de enda på ekonomiavdelningen så vi har alltid möten bara vi två. :)

Nej, jag tycker inte det är fult gjort alls! Det är inga konstigheter att man vill vänta till efter RUL då man kan vara mer säker. Man har ingen skyldighet att berätta över huvud taget förrän två månader innan man vill vara föräldraledig, så det ska ses som en ren vinst om man är tidigare än så tycker jag! Dessutom är det något man som arbetsgivare får vara beredd på om man anställer kvinnor i barnafödande ålder. Borde inte vara världens surprise om man vet om att kvinnan har stadigt förhållande och är i "rätt" ålder

Aha ja men då är det väl bara ett allmänt möte. Det är ju upp till dig om du vill berätta redan nu, själv hade jag aldrig berättat före KUB och helst inte förrän efter RUL heller. Hur långt gången är du när du träffar chefen igen? Det är ju inte alls säkert att det syns då, och om det syns kan man ju skicka ett mejl och berätta det så det inte blir en chock. Om jag har hunnit få pappren från FK som chefen ska fylla i om min lön innan vi åker till USA så kommer jag mejla i förväg och berätta om graviditeten, så att chefen kan smälta det och är beredd på att ha min löneuppgifter klara. Men troligen mejlar jag annars också för jag kommer komma in på jobbet en dag i augusti för att ha överlämning med min vikarie och då är jag i v 19-20 så då syns det nog. Det jag menade med min fråga var väl inte egentligen om chefen kan bli sur att jag är gravid för det har du ju rätt i att de får räkna med i vanliga fall, utan mer just ifall det är moraliskt fult av mig nu när de beviljat tjänstledigt och tror att jag kommer komma tillbaka och ha läst den här påbyggnadsutbildningen vilket jag ju inte kommer göra, bara börja på den.
  • Seven Costanza
    dinin skrev 2015-07-09 12:41:40 följande:

Nja, vi jobbar väldigt nära varandra och det börjar redan synas på mig. Nästa gång vi ses är jag i v 15 så då lär det synas ännu mer. Ville vara öppen och ärlig med det och han uppskattade verkligen det och gratulerade. Sa också att han skulle ha förstående för om jag behövt gå hem tidigare någon dag och sådär. Otroligt skönt att ha det sagt och om något (peppar peppar) skulle gå fel är det skönt om chefen vet om det, ifall man måste vara hemma och sådär.

Okej va skönt! Roligt med en sådan chef. Jag är som sagt lite orolig att min chef kommer bli sur/besviken eftersom jag inte kommer slutföra det jag sagt, men när jag sa det kunde jag ju inte ens veta om jag kunde bli gravid... Sedan att jag skulle bli det snabbt visste jag ju inte då.
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-07-09 14:56:47 följande:

Imorgon ska jag och sambon på inskrivning. Lite nervöst är det. Vad gör man där?

Jag skulle egentligen gjort en glukosbelastning imorgon men det vägra jag. Min pappa har diabetes. Så jag får göra en så kallad frukostbelastning istället. Jag ska trycka i mig en massa frukost :) sen ska det tas en massa prover. Det är det enda jag vet jag ska göra. Haha.

Jag fick ta blodtrycket, lämna blod (fem rör) samt göra ett urinprov för att testa äggviteprotein i urinen (det är ett tecken på risk för havandeskapsförgiftning). Jag blev även tillfrågad om att ta klamydiatest. Sedan ställde hon lite blandade frågor och that's it . Det är nog olika hos olika BM vad de gör på olika besök. Lycka till!
  • Seven Costanza

Även om jag själv inte tänk köpa någon vagn än på ett tag, men kan ni tänka er tjejer att vi kommit såpass långt att vi diskuterar vagnar!! Jag tycker ändå tiden gått rätt snabbt .

Själv kommer jag inte köpa någon vagn än på ett tag men jag har tyvärr hört att utbudet av liggvagnar inte alls är så bra generellt i USA dit vi flyttar nu i augusti. Jag hoppas det finns något vettigt som inte är asdyrt, annars får jag försöka bära i sjal tills min mamma kan ta hit en vagn. Vi tänkte kolla på vagnar här i Sverige innan vi åker så man vet vad som finns om det blir aktuellt För mig som väntar första barnet känns det lite overkligt att ha kommit så här "långt" redan, snart halvvägs ju!

• Seven Costanza
    Znö skrev 2015-07-11 07:29:56 följande:

Jag älskar de amerikanska vagnarna Baby Jogger, iaf när barnen är större. Hade en Baby Jogger City Mini Double GT till mina barn (bland många andra vagnar). Quick-fold teknologin vid ihopfällning är oslagbar!

Tack för tipset! Är det en liggvagn eller sittvagn?
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-07-11 10:06:52 följande:

Jag också, men tycker inte det är någon nackdel. Jag äter det jag ska varken mer eller mindre. Mår inte illa men däremot säger kroppen som sagt nej till allt som är sött, konstgjort eller flottigt, vilket jag tycker är toppen då jag vill ha koll på vikten i den mån det går. Är inte tjock, men på övre normalskalan sedan innan typ:)

Haha önskar jag hade det så! Jag är också normalviktig annars, kan pendla ca 10 kg från jättesmal till lite rund, men nu som gravid har jag till och med bättre aptit än annars, inte varit illamående alls. Är sugen på allt som är gott precis som vanligt och även mer hungrig på vanlig mat. Ska börja röra lite mer på mig .
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-07-12 11:29:54 följande:

Fick höra i helgen av en ul-barnmorska att de har haft klamydiaspridning via vul- staven på sjukhuset, trots att man spritar och använder kondom på. Jag har gjort flera vul som icke-gravid men inte kollat klamydia på 10 år... blir lite nojig nu.

Usch va äckligt! Jag tror att jag gjorde mitt VUL före mitt klamydiatest och det var negativt, men jag ska kolla datumen i min kalender. Blä.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)