Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

qatteriin skrev 2015-12-01 06:26:34 följande:
    Jaa såååå kul med julkalendern!!! Vi får kolla ikväll eftersom vi kommer att ha hunnit gå innan morgonsändningen. Ska bli så spännande!

Vad mysigt det låter med julbak! Jag är så ledsen över min kropps oduglighet just nu, jag brukar alltid baka, göra godis och julpyssla i massor, men jag orkar ju ingenting just nu. Brukar gå igång på julpyntandet första advent men i år kom ju knappt ljusstakarna upp. Blä. Men sonen har fått baka pepparkakor med mormor iaf, och lite godis ska vi väl få till, men jag hade nog egentligen behövt vara heltidssjukskriven nu för att orka vara en ok mamma.
    Jag förstår att du är ledsen över att din kropp inte pallar. Vi sitter ju lite i samma båt du och jag. Men du är mer än en okej mamma även fast du inte orkar göra allt som du brukar! Tips från mig är att köra alla genvägar du kan. Köp ett färdigt pepparkakshus och garnera det. (det är ju ändå det viktigaste för sonen!) köp alla grejer som ska bakas. Låt mannen fixa julpyntet?! Introducera nya saker som du faktiskt klarar, som att låna en bok från bibblan och läsa julsaga varje dag eller nåt liknande. Gör en fotoalmanacka med sonen som blir julklapp dels till manen men även till hela tjocka släkten (finns bra priser på dessa via let's deal och typ ica-kortet). Hahah nu minns jag, ni är ju redan klara med alla julklappar! You superwoman!

I vart fall, var inte så himla hård mot dig själv! Du kan inte påverka din kropps reaktion på graviditeten vare sig du vill det eller inte. Igår stressade jag runt, städade huset och sen åkte jag med andan i halsen på förlossningsutbildningen. Jag hade smärtor i magen redan på eftermiddagen och har vaknat flera gånger av smärta i magen i natt. Uppenbarligen det som händer när jag inte lyssnar på min kropp och den inte sätter stopp för mig genom yrsel eller kräkning... Statistiskt så föds fler barn förtidigt i december än någon annan månad på året, detta ett direkt resultat av julstress... Galet men sant.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-30 23:50:37 följande:
    Vad skönt att han var med dig, toppen att du pratade med honom, så han fick vakna till lite min bm, eller den bm jag träffade sist när min var på semester, ställde frågor om förlossningen sist jag var där. Har inte riktigt funderat så långt ännu faktiskt, så fick lite att fundera över. Börjar bli lite känslosam med nu känner jag när det gäller den biten.
    Ja det är skönt. Han började till och med prata om att det är snart är dags att packa förlossningsväskan! Jag tycker att det är lite väl tidigt fortfarande har ju ändå 59 dagar kvar till BF. Men jag blir glad över att det känns som att han äntligen börjar komma med in i matchen. Igår kom med egna tankar och frågeställningar istället för att jag ska fråga och han knappt svarar.

Hur går dina tankar kring förlossningen?

Apropå förlossning hur tänker ni övriga göra med barn/bonusbarn under latent fasen? Jag vet att det antagligen kommer gå mkt fortare för er omföderskor och då kanske ni knappt hinner lämna iväg barnen innan det är dags att åka in. Men hur tycker ni att jag ska tänka ang bonusarna? Vill man ha en 6 åring och en 9 åring runt omkring sig när man är i latentfasen? Eller ska man försöka bli av med dem även fast det blir väldigt många dygn som det kommer vara ifrån sin stora trygghet vilket är deras pappa? 
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2015-12-01 07:21:44 följande:

Åh jag måste bara dela med mig av några positiva saker! Vi var på "comfort techniques for labor class" ikväll (andning, massage, förlossningsställningar att variera sig med, hur partnerna kan hjälpa till på olika sätt osv) och vi är jättenöjda och jag känner mig relativt trygg med att min man kommer kunna vara ett bra stöd .

Sedan har vi äntligen beställt en spjälsäng! Vi ville ju ha en svartbrun från Ikea för att matcha vår enorma byrå men de kommer ju aldrig in så vi beställde en svart med typ en volang/moln ovanpå kortsidorna. Detta gjorde den lite gulligare vilket vi tyckte vore bra i och med att den är svart.

Slutligen har vi även beställt en "riktig" kamera! Vi har aldrig haft en riktig kamera utan bara sådan där gammal digitalkamera och de senaste åren har vi endast använt kameran i mobilen, men vi tyckte att det vore kul med en lite mer fancy kamera nu när vi ska få ett barn att fota . Vi ville inte lägga en förmögenhet så vi köpte inte någon av de mest fancy utan typ något mellanskikt, en Nikon D3300 (det var ju lite rabatt nu med Black Friday/ Cyber Monday också) men VI är superförväntansfulla och tycker det ska bli jättekul. Vi hoppas hinna lära oss lite hur den funkar innan bebisen kommer, någon här som har koll på fotografering?

Och just det, jag hittade en chokladadventskalender, det ni! Ska snart gå och lägga mig och när jag vaknar är det en ny månad här också... Ha en underbar första december allihop!

Vad bra att kursen gav er något och att du känner trygghet i din man inför förlossningen.

Åh vad mysigt att ni beställt både spjälsäng och kamera. Vilka roliga paket att öppna när de kommer med posten! Jag är lite stressad när det kommer till spjälsäng, vi ska få spjälsäng och hela kittet från min bror. Men de har fortfarande inte klurat ut hu deras snart två-åring ska sova när de tar bort spjälsängen så det står lite still där. 
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-12-01 13:27:41 följande:
    Nej nej nej säger jag till bonusar hemma när det startar, klarar dem knappt ens nu, vi försöker dela på dem så mycket som möjligt, sista veckorna har de gått omlott hos oss och farmor farfar och vi har bara haft båda typ två nätter per barnvecka. Har sedan juni sagt ifrån till att ha dem båda samtidigt, ska sambon åka iväg får han ta med eller ordna barnvakt till äldste som är den som går hårdast åt mig. De hsr haft en riktig bråkperiod med. Nu klarar de ju sig själva en hel del, de är ju äldre än dina, men detta är mitt första och enda barn, jag tänker vara lite ego och tala om vad jag behöver. Farmor och farfar har redan erbjudit sig att ta dem mer eller mindre runt hela bf-veckorna, men jag sa att hellre att de åker dit när vi känner att det behövs och stannar några dagar när vi kommer hem, så får sambon hämta hem dem lite så de får se bebisen. Så får de komma hem när jag orkar igen.

Det är ju skillnad för de sover alltid någon natt hos dem vv. Förstår att det finns någon annan historia bakom i ert fall eftersom ni har mesta vårdnaden.

När barnens mamma fick barn tog vi dem åt henne men det är av olika skäl inte aktuellt längre då vi varit i familjerätten sedan dess.
    Ja du har helt rätt att det finns en rätt sorglig historia bakom varför min sambo har ensam vårdnad över barnen och varför de inte är hos sin mamma vv (men det låter som det finns en liknande sådan iom att ni vart hos familjerätten och skrivit avtal)  Det allra bästa hade ju så klart vart om de hade kunnat vara hos henne när det sätter igång. Men den stressen att hon får för sig att inte ta barnen när det väl gäller tänker jag inte utsätta mig själv för, så det blir min mamma som kommer ta hand om bonusarna. De känner varandra väl men de har aldrig spenderat så mkt tid med varandra som det är frågan om nu. Vi har ju planerat att vara kvar 2 dygn efter förlossningen och sen antar jag att man får räkna med att själva förlossningen minst tar 12h. Ska de dessutom inte vara med under latentfasen så kanske det rör sig om något dygn till? Minst sagt svårt att planera. Men kanske kan man göra nåt mellanting då de får vara hemma men att min mamma kommer hit och hittar på något med dem, så att jag kan få större delen av uppmärksamheten från deras pappa.

JAg måste säga att även fast du inte har samma värderingar ang barnuppfostran som dina svärföräldrar har, vilket fantastiskt engagemang de har när det kommer till bonusarna. Här rymmer svärfar helst om vi kommer i närheten med bonusarna, svärmor vill gärna ställa upp, men hon har så mkt annat med jobb och jag tror inte att det blir lättare för henne när hon kommer i kläm mellan att vilja hjälpa till och bli typ hånad av sin man. 

Hur kommer ni andra göra som inte är förstföderskor, göra med era barn?
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-12-01 13:25:30 följande:
    Fast jag är jäääääkligt tråkig just nu. :-P Jag bakar inte för att ha fikabröd eller godis, utan för att jag tycker om aktiviteten, så orkar jag inte det så kan jag lika gärna vara utan. Sonen bryr sig inte så mycket, han tycker det är kul när det händer nåt men traditioner har han inte riktigt koll på eftersom han är så liten. Och jag skulle aaaaaldrig kunna låta maken fixa julpyntet, haha, då kan det lika gärna vara! Min gran är liksom helig, det är i princip bara handgjort pynt och mycket jag gjort själv eller köpt på marknader genom åren. Jag vill ha det som jag vill. Men vi hjälps alltid åt. Det är liksom bara det att tiden rinner iväg, den lilla tid jag har hemma behöver jag vila och då blir det liksom inget av det roliga gjort. Städa bryr jag mig inte mycket om, maken skötet det. Förutom nu i morse... då sonen ställde sig upp i soffan och kaskadkräktes över halva vardagsrummet... fy faan. Jag tog golvet medans maken tog sonen och soffan och alla prylar som blev nedkräkta. Så håll tummarna för att ingen mer blir sjuk här, blir jag magsjuk så dör jag nog. Det gäller att lyssna på kroppen! Jag gör det ganska bra ändå, men det är väl därför jag blir så less, när jag inte kan göra allt det roliga som jag älskar med julen. Stressa brukar jag aldrig göra faktiskt, men nu känner jag att risken finns... och föda för tidigt vill jag verkligen inte om jag kan undvika det!
    Well, du får väl baka liggandes då, funkade ju för pippi :) Nä men jag fattar verkligen vad du menar, det är så sjukt frustrerande när huvudet vill göra saker men kroppen inte klarar av det. Uppenbarligen så är jag inte så duktig på att lyssna på min kropp om den inte gör det totalt omöjligt för mig att fortsätta. Jag har inte upplevt mig så stresskänslig som jag var igår någonsin tidigare, fick typ tunnelseende.

Nä fy för magsjuka!! Vi har vart förskonade från den i flera år! Hoppas att vi slipper i år med. 
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-12-01 14:33:08 följande:
    Ja men absolut. Mina svärföräldrar är världens mest engagerade farföräldrar, och de är världens snällaste. Särskilt min svärfar, han månar om alla andra före sig själv.

Vilken bra mamma DU verkar ha som engagerar sig i bonusarna så pass! Min mamma skulle iof också ställa upp, hon har erbjudit sig, köper julklappar till dem, osv, medan min pappa inte är så pigg på engagera sig i dem allt för mycket när de inte är riktiga barnbarn.

Ja det finns en historia bakom som inte vi riktigt förstått, tror det kommer visa sig i framtiden hur det förhåller sig även om vi anar hur det ligger till, utan att säga för mycket!

Usch vad tråkigt för barnen tur de har en stabil pappa!
    Min mamma är den bästa, även fast hon är en väldigt upptagen sådan med väldigt många järn i elden så finns hon alltid där för mig när jag behöver henne. Skulle kanske säga att hon ställer mer upp för mig än att hon är super engagerad i bonusarna även fast hon gärna ta med dem på teater och dylikt istället för att ge dem saker i julklapp och födelsedagspresenter.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-01 15:47:18 följande:
    Hur känner du då som förstföderska?
    När det gäller dina bonusar tycker jag du har rätt att säga att du helst inte vill ha dem hemma om det är så du känner, samt kanske att det kan vara det bästa för din partner också som kan lägga allt fokus på att finnas där för dig i den stunden. Har barnen ngn nära barnvakt som dem känner sig trygga med?De känner sig som sagt trygga med min mamma, hon har vart barnvakt åt dem flera gånger tidigare, men aldrig så här länge. Vi tänker att bonusarna ska få komma och hälsa på BB, men inte att de ska stanna någon längre stund. Jag vill bara att det ska bli så bra för oss alla som det bara kan bli. Tänker att de kommer känna sig bortvalda hur vi än gör ändå, men 4 dygn känns som en väldigt lång tid att låta dem vara borta, men å andra sidan kanske de inte mår bra att se mig i latentfasen heller. Så svårt att föreställa sig hur jag kommer att reagera.

När det kommer till bedövning så vill jag i första hand testa lustgas och Teens, sen akupunktur (jag svarar grymt på det vanligtvis) och även sterila kvadlar låter som ett bra alternativ, vill helst skippa allt som är värkförsvagande. Men jag misstänker att när det gäller så kommer jag bara skrika efter EDA, hahah. vi får se helt enkelt. 
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-12-01 15:13:19 följande:
    Mina föräldrar kommer hit och tar hand om sonen, vi har inte diskuterat så långt men tänker mig att de stannar här med honom, eftersom de inte har bilstol så de kan ta hem honom till sig. Bättre för honom att vara hemma också tror jag när vi kommer med inkräktaren, än att han ska vara borta och sen komma hem till att inkräktaren redan är här. Haha! I don't know. Men jag har själv tänkt på det där hur jag kommer fixa latensfasen med barn hemma, om det nu blir så. Det var riktigt tufft när sonen föddes, vattnet gick halv två på natten och sen var det pinvärkar hela dagen som inte hade effekt men som gjorde överjävligt ont, när vi åkte in vid 22 för att jag inte stod ut längre så hade INGENTING hänt, tappen var fortfarande opåverkad... Så jag är beredd på att det kan ta lång tid den här gången med, och i så fall kanske det är bättre att mina föräldrar åker hem till sig med Axel, men det tar vi då isf. Jag är inte avis på er som måste fundera över bonusarna!!
    mitthemligajag skrev 2015-12-01 14:24:04 följande:

Någon som har tips på bra och prisvärda amningstoppar (eller bh utan bygel)? Provade på Lindex 2 pack förra gången, älskar dom men efter väldigt få tvättar var dom riktigt noppriga och fula... :)

SKa man inte åka in när vattnet går? eller ska man ändå klocka värkarna? Du får försöka trösta dig med att det lär knappast ta längre tid andra gången :) Vad tog du för bedövning med Axel?
  • mirakelspektakel
    Eleonor01 skrev 2015-12-01 20:31:11 följande:
    Det har du rätt i! Inga prematura :) förra tråden jag bar med i med sonen var det faktiskt ganska många som föddes före v 30. Spännande att alla kommit så långt nu :)
    Det stämmer jag är ju v 32  (31+4) nu och har BF 29 jan så jag borde vara en av de som har längst kvar. Vad magiskt det skulle vara om alla klarar att knipa igen till efter nyår :)
  • mirakelspektakel
    MeEmmA skrev 2015-12-01 21:10:30 följande:
    Det var väldigt mycket tråkigt som hände i oktober-tråden med komplikationer och för tidigt födda barn :(

Den gången jag födde på dagen var den bästa. Hade sovmorgon den dagen, tog det lugnt med min son och blev hembjuden till en vän för att äta lunch. När jag var där och skulle gå på toaletten kom det blod, kände ingenting men hade då gått många dagar över bf. Ringde förlossningen och samtidigt som jag pratade med dom kom en rejäl första värk och därefter kom det flera stycken intensivt på varandra. Åkte in på en gång och två timmar efteråt var min flicka född :) var helt utvilad och framåt kvällen när jag var trött så kunde jag lägga mig igen.
    Hade hon inte kommit ut då så skulle jag bli igångsatt dagen efter. Gjorde inget speciellt dom sagt, tror bara att kroppen och bebis var redo. Jag tror inte att det finns då mycket man kan göra för att själv få igång det, det bara händer helt plötsligt.
    Låter som ett skolexempel på bra förlossning :) eller du kanske tyckte det gick i snabbaste laget?

Jag har hört att det enda som ska kunna få gång förlossningen är om man har samlag oskyddat ca 10 gånger i följd. (känns som ett super bra alternativ när man är höggravid och gått över tiden! not!)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)