amalie79 skrev 2015-12-01 13:27:41 följande:
Nej nej nej säger jag till bonusar hemma när det startar, klarar dem knappt ens nu, vi försöker dela på dem så mycket som möjligt, sista veckorna har de gått omlott hos oss och farmor farfar och vi har bara haft båda typ två nätter per barnvecka. Har sedan juni sagt ifrån till att ha dem båda samtidigt, ska sambon åka iväg får han ta med eller ordna barnvakt till äldste som är den som går hårdast åt mig. De hsr haft en riktig bråkperiod med. Nu klarar de ju sig själva en hel del, de är ju äldre än dina, men detta är mitt första och enda barn, jag tänker vara lite ego och tala om vad jag behöver. Farmor och farfar har redan erbjudit sig att ta dem mer eller mindre runt hela bf-veckorna, men jag sa att hellre att de åker dit när vi känner att det behövs och stannar några dagar när vi kommer hem, så får sambon hämta hem dem lite så de får se bebisen. Så får de komma hem när jag orkar igen.
Det är ju skillnad för de sover alltid någon natt hos dem vv. Förstår att det finns någon annan historia bakom i ert fall eftersom ni har mesta vårdnaden.
När barnens mamma fick barn tog vi dem åt henne men det är av olika skäl inte aktuellt längre då vi varit i familjerätten sedan dess.
Ja du har helt rätt att det finns en rätt sorglig historia bakom varför min sambo har ensam vårdnad över barnen och varför de inte är hos sin mamma vv (men det låter som det finns en liknande sådan iom att ni vart hos familjerätten och skrivit avtal) Det allra bästa hade ju så klart vart om de hade kunnat vara hos henne när det sätter igång. Men den stressen att hon får för sig att inte ta barnen när det väl gäller tänker jag inte utsätta mig själv för, så det blir min mamma som kommer ta hand om bonusarna. De känner varandra väl men de har aldrig spenderat så mkt tid med varandra som det är frågan om nu. Vi har ju planerat att vara kvar 2 dygn efter förlossningen och sen antar jag att man får räkna med att själva förlossningen minst tar 12h. Ska de dessutom inte vara med under latentfasen så kanske det rör sig om något dygn till? Minst sagt svårt att planera. Men kanske kan man göra nåt mellanting då de får vara hemma men att min mamma kommer hit och hittar på något med dem, så att jag kan få större delen av uppmärksamheten från deras pappa.
JAg måste säga att även fast du inte har samma värderingar ang barnuppfostran som dina svärföräldrar har, vilket fantastiskt engagemang de har när det kommer till bonusarna. Här rymmer svärfar helst om vi kommer i närheten med bonusarna, svärmor vill gärna ställa upp, men hon har så mkt annat med jobb och jag tror inte att det blir lättare för henne när hon kommer i kläm mellan att vilja hjälpa till och bli typ hånad av sin man.
Hur kommer ni andra göra som inte är förstföderskor, göra med era barn?