Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

qatteriin skrev 2015-12-08 19:25:38 följande:

Jag och sonen har pysslat lite ikväll, jag orkade, wohoo! Så nu är det bäst att det blir en Sally! Glad att jag fick till att göra en eftersom sonen fick en som förstaplagg.

Super fin!!! Eftersom vi inte bestämt namn så ska jag skriva Lillutt på en eller två av de neutrala tråkbodysarna som jag köpt. Kan bara inte bestämma mig om jag ska använda textilfärg eller brodera. Tål din textilfär med glitter mer än 30 graders tvätt?
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-12-08 20:53:07 följande:
    När man strukit på den klarar den 40 grader utan problem, funkar nog med 60 också om det kniper. Sonens senaste tröja har vi tvättat oräkneliga gånger (på 40) och den glittrar fortfarande precis lika mycket. Brukar tvätta utochin. Broderi är ju himla fint annars, det fixar inte jag!
    Vad står det att färgerna ska klara? på mina står det 30 grader nämligen...

Vi har ju redan kommit överens om att du ska bli vänsterhänt som vi övriga här inne :P då kommer du ju både kunna virka och brodera igen!

Jag håller på att virka den vita filtjäveln för fullt. Den kommer bli fyrkantig och är nu uppe i 47x47 cm. Ångrar att jag tog en fyrkantig och ångrar valet av mönster, men oj vad fin den kommer bli när jag svurit färdigt åt att den slukar garn (kommer gå åt minst det dubbla som står i beskrivningen) och att det tar galet långsamt att virka den. 
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-08 21:30:36 följande:
    Det har du så rätt i, jag har killarnas skötväska kvar så funkar inte denna eller jag inte hittar ngn annan får jag väl rota fram den, haha.
    Gillar också littlephant, men för dyr tycker jag. Har kikat mkt på jujubes väskor också, men tycker dem är dyra med. För snål helt enkelt, haha. Men vi hittar säkert ngt till slut en vanlig snygg väska funkar ju också alldeles utmärkt
    Har hittat Littlephants väskor på tradera och blocket för halva priset i jätte fint skick. Det var när jag trodde att jag tvunget skulle ha en sådan... Sen har jag klämt och känt på the messanger väskan och insett att den är galet stor. Jag gillar the day bag bättre, men jag fattar inte hur man fäster den på barnvagnen (newbie som man är)
  • mirakelspektakel
    kindofnothing skrev 2015-12-08 21:46:42 följande:
    Hade ingen aning om att foglossning kunde kännas såhär men tydligen. Synd att du ockdå drabbats :( Hör av dig till sjukgymnast, har fått mkt mer förståelse än jag kunde tro. Barnmorskans lösning var bara att jag skulle sluta jobba men det ville jag inte alls. Finns inte mycket att göra enlogt sjukgymnasten men har åtminstone fått låna både bälte o TENS gratis och fått ett häfte med information. Det har åtminstone inte blivit värre i bältet hjälper ganska bra. Tensen är jag mer tveksam till men fungerar smärtstillande.

Förlåt för långt o veligt svar, är lite trött
    Du behöver inte be om ursäkt. Jag ä bara bitter, jag är ju redan sjukskriven och har vart det i evigheter (känns det som), jag har klarat den psykiska biten rätt bra hittills - har lyckas njuta de stunder jag inte kräkts eller haft yrsel. Men nu, fasen det gör ont så fort jag rör mig, bröt ihop totalt precis innan middagen, känner mig som en fånge i min egen kropp...
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-08 21:37:32 följande:
    Åh, virka, min lilla virknål jag införskaffade mig ligger fortfarande orörd, haha. Har inte kommit till skott att köpa ngt fint virkgarn ännu. Får kanske kolla nätet. Du får jättegärna visa upp ditt fina verk sedan när du tålmodigt svurit färdigt
    Det lovar jag att göra.... :)

Panduro har faktiskt en hel del garn som är okej att virka ugglor av om det är det du tänker göra.
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-12-08 22:10:58 följande:

Sådärja, nu har jag kokat pumpamarmelad på två kg pumpa... blev en knapp halvliter marmelad, haha! Jag som var helt slut?! Sömnlösheten inatt när jag blev väckt av snarkande make och bråkig katt måste ha triggat nåt övertrött aktivitetstillstånd i efterhand, haha. Men jag behövde ta hand om den stackars pumpan från höstens skörd. Gott blev det! Men nu ska jag lägga mig. För ytterligare en sömnlös natt skulle jag tro.

Detta är min räddning när jag inte kan somna... (har haft sjuka insomningssvårigheter men denna funkar även när jag ska sova på en buss) även om man i undantagsfall inte kommer ner i djupsömn så hamnar man i någon slags dvala som gör att man känner sig utvilad, efter att kört detta i 6 h på repeat. 

open.spotify.com/album/6hBskg4D4T9wB0JnS0bIwd
  • mirakelspektakel
    fruthomas skrev 2015-12-10 12:25:19 följande:
    Här är min "lilla" mage idag. Jag är helt utslagen idag. Har i princip bara legat på soffan sen barnen åkte till dagis. Å nu är det dags att hämta hem dem. De sög all min energi på morgonen när de bråkade och vägrade allt. Jag hade inte heller så mycket energi till att börja med. Huvudvärk, kroppsvärk och trött. Som straff får de antingen hjälpa till att städa idag eller inte åka till badhuset imorgon har jag tänkt. Fy vad det låter hårt ????????
    Hahah... känner igen det där, jag föreslår att du sover på saken innan du utdelar straff. Du ska se att hormonhäxan till gravid har minskat till knappt märkbar efter lite välbehövlig vila.
  • mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-11 06:49:57 följande:
    Va roligt med en till som byggt hus. Vi byggde vårt 2010 och vi älskar att bo i hus. Dock har behoven förädrats under dessa år, särskilt nu när ett barn till ska få eget rum, så vi ska göra lite förädringar. Vi föll i första hand för våran tomt, anskilt och lantligt men ändå promenadavstång till samhället. Vi inser att det kommer att bli trångt i huset i några år, då det är byggt för två barn och vi vill ha fyra Men vi tänker som så att när yngsta är tonåring har äldsta flyttat hemifrån. Skulle aldrig fixa att bygga igen. Det har tagit oss 5 år att få ordning på tomten och det skulle jag aldrig vilja göra om. Skulle vara om vi vinner på lotto och kan leja bort rubbet, drömma kan man ju alltid.
    spontant så tänker jag att ett attefallshus skulle vara perfekta lösningen för er när de äldsta barnen kommer upp i tonåren :)
  • mirakelspektakel

Fy vad jag är trött nu, har vart på äldsta bonusens luciatåg. Jättemysigt att få vara med och se luciatåget och träffa alla föräldrarna som är så gulliga och peppande. Hemskt att träffa bonusarnas mamma. Är verkligen extra känslig för henne efter att jag blev gravid, känner att björnmamman verkligen vaknat till liv och jag vet inte hur jag kommer reagera på om hon kommer i närheten av bebis när hon väl är ute. Spontant känns det som jag kommer slita henne i stycken om hon kommer i närheten av lillan.

Igår var jag hos BM, allt såg bra ut, har ett SFmått på 32 och är i v 32 +6. Hon ligger fortfarande med huvudet neråt men högt upp. När jag pratade om smärta i ljumskarna och ryggen så sa hon att det typ inte är något att göra åt... Inget snack om varken sjukgymnast, TENS eller bälte. Kanske för att det inte är så många veckor kvar? Eller för att jag fortfarande kan gå? Eller är det något man får söka själv för?

• mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-11 10:43:34 följande:
    Attefallshus?? Är det friggebod? I så fall har vi tänkt den tanken faktiskt. Mycket mer ekonomiskt än att flytta.
    Det är ju  bygglovsfritt, men får vara upp till 25 kvadratmeter. Det är som en minilägenhet med toalett och ofta ett pentry med, de smartaste lösningarna kommer sovloft och ett rymligt allrum. SÅ slipper man skrika på tonåringarna att de ska sänka musiken, eller att de spenderar för mkt tid framför spegeln på toaletten. Och när de väl flyttat ut, beroende på vart man bor så kan man ju hyra ut huset :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)