-
Med tanke på hur mkt tid jag spenderat på toaletten de senaste månaderna så tycker jag att man borde få ett gravidpaket som innebär helrenovering av badrummet, ink någon smart uppfinning så att man kan kräkas med stil och kissa utan att gå upp ur sängen. (hmm är de dessa uppfinningar som kallas 10 liter hink, och vuxenblöja?!)qatteriin skrev 2015-12-02 13:02:19 följande:Heh, för mig blev det bara värre och värre förra gången, men då hade jag stora sömnsvårigheter redan runt v 20-25 nånstans med långa perioder av vakenhet på natten. Jag vet att jag var så frustrerad över att inte kunna "vila innan bebis kommer" som alla sa. Den här gången har jag det faktiskt lättare, kanske för att jag är så van vid att sova dåligt... -
Jag tycker din mage är jättefin. Jag tror att det är jobbigt att både ha stor mage och liten. Min är åt det större hållet, jag fasar över hur stor den kommer vara sista veckorna. Jag är fascinerad över hur gravidmagar är folks allmänna egendom att ta och tycka om. Personligen är jag inte alls känslig för att folk tar på min mage, men jag är å andra sidan väldigt fysik av mig redan från början. Jag har till och med drivit med mina bekanta som kommer stirrandes på min mage och frågar: "Är du...?" Jag brukar svara dem med ett leende att nej jag har bara blivit tjock (det går liksom inte att missa att jag är gravid, ser ut som jag svalt en badboll) och det ser alla lika förfärade ut i ansiktet tills de inser att jag driver med dem.WiMe06 skrev 2015-12-02 13:18:01 följande:Jag håller med dig till fullo. Man går hemma i sin egna misär ibland och tycker det är skit att vara gravid. Men så kommer man in här och kan ventilera både det ena och det andra och inse att man är faktiskt inte är ensam.
Många får alltid höra kommentaren "åh, nu kan det inte vara lång tid kvar" men min värsta kommentar som jag är så oooerhört trött på att höra är "det var ingen stor mage, var har du gömt den bebisen någonstans". Ibland känner man bara för att svara "nej, den är kanske inte särskilt stor men för det så känner jag mig som en elegant i min egen kropp" man är inte så jäkla mkt smidigare alla ggr bara för att magen är liten, och på frågan om vart man gömt ungen "ja, vad tror du, (ursäkta ordvalet) i röven såklart!!!"
Härligt att du fått användning av röven, har alltid tyckt att det är ett outnyttjat förvaringsutrymme :D Jag kanske kan skippa att köpa skötväska ändå :P -
Vilka hemska förlossningshistorier. inte konstigt att du är rädd för förlossningen. Krama om. Skönt att det gick bra iaf.amalie79 skrev 2015-12-02 14:02:22 följande:Ja detta var ju samma kväll som barnet föddes.
Ja man ska lyssna på kroppen, inte bara gå på vad de säger när man ringer in. Både min bästa väninna och min syster åkte in mot förlossningens inrådan: ta två alvedon och ett bad, det är första barnet.
Min syster visade sig vara 6 cm öppen och födde ett par timmar senare.
Min bästa vän hade inte haft sin dotter i livet idag om hon gjort som de sa, det var stendött på ctg n och blev urakut snitt.
Jag tänker åka in och blir vi hemskickade slår jag läger i lobbyn eller i bilen hsr jag bestämt. Eller ställa till ett jävla väsen så att Psyk får ta hand om mig i värsta fall, ha ha. Min mardröm är att gå hemma länge med massa smärta. -
Tror du att stödtrosa eller sånt där gravidbälte skulle hjälpa dig? JAg har ju ingen kolla alls, bara vet att jag sett att det finns. Vad skönt att Axel mår bättre! Hoppas att det räcker med det kräket. Själv kommer jag kräva att alla som kommer innan för dessa dörrar tvättar händerna med tvål så fort de kommer innanför dörren. Det går vinterkräksjuka i båda killarnas klasser på skolan... urk!!!qatteriin skrev 2015-12-02 16:10:42 följande:Aaaah den här magen alltså!! Jag har börjat få så ont i sidorna av magen framemot eftermiddagen om jag inte vilat ordentligt under dagen. Tror det helt enkelt börjar bli jobbigt för muskler och ligament att hålla den på plats. Det är särskilt jobbigt på höger sida och det är ju där hon putar ut, önskar att hon kunde ligga mer lodrätt! Barnmorskan i morgon, ska bli spännande att se om hon kan känna hur bebis ligger!
Nu ligger jag på sonens säng och blir matad med "honungsglass" av lego, hihi. Sötkorven. Håll tummarna för att vi vuxna slipper magsjuka, om det var en sån. Ungen kräktes en gång igår (rejält) och aptiten har varit som vanligt under större delen av dagen igår och hela dagen idag, utan att det hänt nåt mer. Pigg som en mört är han. Skönt att maken kan vabba för det är inte lätt att underhålla en tokvild nästan-fyraåring de "symtomfria dagarna" innan han kan gå tillbaka till förskolan! Särskilt när ungen helst vill åka till Kalifornien och hälsa på Blixten McQueen (huvudpersonen i Bilar-filmerna). Så vi kanske kommer en sväng och hälsar på, Seven Costanza!
Haha!
-
Humor kommer man väldigt långt med :) Ibland när folk säger klumpiga saker tänker jag att 1. att det har mer med dem själva att göra än med mig och 2. att ibland ploppar det ut grodor ur min mun och att det då verkligen inte är meningen att såra den personen, det blev bara fel...WiMe06 skrev 2015-12-02 15:16:01 följande:Ja men visst är det konstigt hur en bebismage kan bli allmänhetens egendom, man kommenterar, klappar och tycker och tänker. Jag är inte heller den som är så känslig om ngn vill känna på magen, jag tycker nog kommentarer kan vara jobbigare att hantera ibland.
Men det är som du säger, det är nog jobbigt med både stor och liten mage. Men det kan vara oerhört härligt att använda sig av lite ironi ibland.
Ja, men visst är det så. Har heller aldrig riktigt förstått meningen med det området, behövs det så stort område liksom för att kunna utföra behov nr 2, hallåååå! Näe, tyckte det var bättre att se om det gick att använda till ngt mer. Skötväska låter som en utmärkt idé.

Undrar om man kan få plats med förlossningsväskan? Tänk vad praktiskt då behöver man ju inte oroa sig att man inte får den med sig... :) -
Spännande det där med värdeladdade ord. En av mina bästa vänner kallade mig för tjockis och jag reagerade inte ens på det, kom på det nu... I sammanhanget hon sa det så var vi iof 1.ensamma 2. Hon vet att jag själv lurat folk att jag inte är gravid utan gått upp i vikt. 3 sättet hon sa det på var så fullt med kärlek och innebörden som hon förmedlade var här kommer du med din fina mage, vad härligt.amalie79 skrev 2015-12-03 07:34:46 följande:Det gjorde någon med mig med, lagom kul.
Hade en kollega som jag inte kände väl sagt så hade jag nog tagit det lite annorlunda. Åter igen det där om att säga plumpna saker som blir helt fel. Bra att du berättade för henne vad som gällde för dig Q. -
Men gud vad skönt att din ersättare äntligen ha kommit och att du kan sluta kämpa! Jag förstår att du är helt slut och att du gråter. Det skulle inte förvåna mig om du kommer känna dig tröttare nu än när du jobbade 100% en period fram över då du faktiskt tillåter dig själv att känna efter.minahjärtan0609 skrev 2015-12-03 08:33:42 följande:Vilka fina magar ni visar upp! Som vanligt en massa härliga diskusdioner och säkert 20 sidor att läsa ikapp
detta måste vara den mest aktiva gravidtråden ever! Väldigt roligt.
Nu är det bara en månad kvar jag har bf 6 jan. Min ersättare har börjat och med det så gick all luft ur mig. Är så slut att jag gråter. Har kämpat på mycket längre än jag borde för barnens skull, nu är det dags att tänka på mig själv. Är ledig idag och ska till bm så jag hoppas på att allt ser bra ut. Magen har vuxit iallafall det ser jag och jag har gått upp ett kg i vikt sedan förra träffen.
-
Finns något liknande på SATS tror jag, använde man barnet som tyngd?amalie79 skrev 2015-12-03 08:27:33 följande:Ja det är skönt, rätt bra fart på det och man får träningsvärk efteråt, jag gillar det. Nej det är i den vanliga bassängen, temperaturen är 27,5 grader för att kroppstemperaturen inte ska bli för hög när man tränar. Vissa fryser och måste gå upp ibland, men för mig som är en kamin är det underbart :)
Trodde inte jag skulle tycka det var så roligt men målet är att starta med vanlig vattengympa sedan när möjlighet finns för jag hittar inte många träningsformer jag gillar- detta och zumba, men det har jag inte gått på sista året, var inte helt nöjd med stället.
Har hittat en grej jag tänker hänga på till våren, som finns här lokalt- Starka mammor. Man tränar med barnen med, utomhus, från spädbarn till ett par år. Någon som testat något sådant?
Pappor är tydligen också välkomna så man ska inte lura sig på namnet stod det:) -
Det är tydligen jätte många länder som inte använder sig av lustgas och tycker svenskarna är helt galna. Det är en arbetsmiljöfråga då de som jobbar på förlossningen andas in utandningsluften om inte den som andas luftgasen tömmer denna i masken.Seven Costanza skrev 2015-12-03 07:19:43 följande:Tack för svar! Nja som sagt om typ 80% tar epidural så föder de väl mer eller mindre liggande sidan eller på rygg, men hon som höll i kursen rekommenderade INTE att ligga på rygg pga detta med blodflödet till fostret (eller vad det var, samma som varför man inte ska sova på rygg ni vet). Vi fick prova alla möjliga ställningar och fick papper med oss med dessa (dvs bilder på hur man kan röra sig under förlossningen för att ta fokus från smärtan och hjälpa värkarbetet).
Det verkade inte som att kursledaren tyckte det var så positivt att ta epidural det första man gör utan att man kan vänta och se om man behöver. Jag fick svaret att man kan få epidural när som helst under förlossningen om man har satt ingången så den är redo. På mitt sjukhus finns här narkosläkare dygnet runt så det är inget jag behöver ta hänsyn till. Men, å andra sidan är liksom lustgas något NYTT här i USA (jag höll på att skratta på mig för i Sverige har det väl funnits lääänge?) Men ja de sa nog något om att man i vissa fall kan vara uppe och röra sig efter epidural eller spinal (vet inte om det gällde båda eller bara den ena) men det handlar nog om att de hellre överdriver åt ena hållet än att folk klagar efteråt. Jag tror jag börjar med lustgas och sätter in ingång till epidural, så får jag se om jag vill ha det sedan.
EDA ska inte påverka benen mer än typ att man kan vara lite skakig direkt efter att man fått den. Det finns ju narkosläkare dygnet runt på svenska sjukhus med, men ibland så har de mkt att göra och då får man vänta. -
haha. jag är allergisk mot en del av människorna som går på SATS, "jag ska bara sminka mig och fixa håret innan vi går ut till gymmet!" De ser äcklade ut när de ser mig efter ett spinningpass, dyngsur av svett och inte ett hårstrå som ligger rätt. HAHA. Jag gillar Sats då de har fräscha lokaler och mkt valmöjligheter när det kommer till pass, samt att de flesta av mina vänner går dit och då blir träningen till något socialt. Jag har tillgång till sveriges typ lyxigaste polisgym på jobbet, men det känns dock sjukt olustigt att träna med sina kollegor, del för att jag känner mig tvungen att vara social och för att jag faktiskt inte känner att jag kan till 100% fokusera på träningen.amalie79 skrev 2015-12-03 09:32:48 följande:Tror det var lite sådant ja? Ska kolla igen lite närmare
Jag är lite allergisk mot ställen som sats och andra stora kedjor. Hamnar alltid på sådana där gamla kommunala idrottsanläggningar som luktar svett och lite mögel, och fullt med gamla damer från kommunala förvaltningar typ:)