Inlägg från: mitthemligajag |Visa alla inlägg
  • mitthemligajag

BF Januari 2016 :)

fruthomas skrev 2016-01-02 10:05:57 följande:
    Jag får väl försöka med allt ikväll. Lilltåmassage och färdknäpp.. Men först lekland.

Ja varken min mans bror eller sambo är särskilt klipska så det var säkert 3e eller 4e gången de sa det.. Vi väljer oftast att inte ens försöka umgås med dem.

När vi berättade att vi skulle ha barn var det ungefär så här, min man (Adam) pratade med sina syskon när vi var ute och badade i somras. De andra två syskonen och deras familjer var underrättade.

Adam - Henrick, ni ligger lite efter informationsmässigt.

Henrick - Jaha, ska ni ha barn, eller? (Helt ointresserad av svaret)

Adam - Ja det ska vi

Henrick - Okej, när då?

Adam - I januari.

Henrick - Blir många barn i januari då.. (Fortfarande ointresserad men nu också lite irriterad)

Så var det slut på den konversationen. Inget "grattis" eller "vad kul".

Sen sa han det till sin sambo som inte sa något heller.

De är helt otroliga!

Sedan har de nämnt detta om att inte få föda den 17e ett par gånger.

Nu senast sa jag att det inte är ett alternativ, då började hon tjata om att det går visst eftersom de inte sätter igång för ens efter 14 dagar. Är så less!
    Men vilka jädra människor alltså
  • mitthemligajag
    fruthomas skrev 2016-01-02 10:05:57 följande:
    Jag får väl försöka med allt ikväll. Lilltåmassage och färdknäpp.. Men först lekland.

Ja varken min mans bror eller sambo är särskilt klipska så det var säkert 3e eller 4e gången de sa det.. Vi väljer oftast att inte ens försöka umgås med dem.

När vi berättade att vi skulle ha barn var det ungefär så här, min man (Adam) pratade med sina syskon när vi var ute och badade i somras. De andra två syskonen och deras familjer var underrättade.

Adam - Henrick, ni ligger lite efter informationsmässigt.

Henrick - Jaha, ska ni ha barn, eller? (Helt ointresserad av svaret)

Adam - Ja det ska vi

Henrick - Okej, när då?

Adam - I januari.

Henrick - Blir många barn i januari då.. (Fortfarande ointresserad men nu också lite irriterad)

Så var det slut på den konversationen. Inget "grattis" eller "vad kul".

Sen sa han det till sin sambo som inte sa något heller.

De är helt otroliga!

Sedan har de nämnt detta om att inte få föda den 17e ett par gånger.

Nu senast sa jag att det inte är ett alternativ, då började hon tjata om att det går visst eftersom de inte sätter igång för ens efter 14 dagar. Är så less!
    Vad är lilltå massage haha? Lät ju spännande
  • mitthemligajag
    Hame skrev 2016-01-02 11:04:40 följande:
    Jag tror inte att någon kommer att kolla, isf tänker jag ju inte söka sjukersättning utan helt enkelt vara fl. Dagis lär ju inte ha koll på min sjukskrivning och fs kommer ju inte ringa dagis för att kolla så att inte barnet är där. Det blir klurigare nu på måndag och tisdag, vårt dagis har stängt och jag tycker att vår son är för liten för att bli lämnad på journalist där han inte känner personal eller barn. Får försöka sy ihop något med mormor och morfar...
    Jag jobbar på förskola och kan säga att stickprov görs rätt ofta :)
  • mitthemligajag
    qatteriin skrev 2016-01-02 13:09:05 följande:
    Haha kolla mitt inlägg längre upp om akupressur för igångsättning! Jag fick en akupunkturnål intill lilltånageln när jag frågade min sjukgymnast om hon hade nån igångsättningsnål (när jag väntade sonen och hade två dagar kvar till bf) och sen på natten gick vattnet. Går att hitta instruktioner för akupressur på samma punkt på Youtube.
    Wihoo här ska stickas nålar i tån ikväll haha!! Hoppas de fungerar
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2016-01-02 17:50:10 följande:

Idag var vi tillbaka på neo och vägde och lite. Tösen har gått ner 5 gr sedan vi kom hem men dem var jättenöjda med vikten ändå. Hon ligger över födelsevikten och det målet ville dem helst nå efter 10 dagar så dem var jätte nöjda med det. Så vi fortsätter sondmata, pumpa och amma som innan. Hembesök på måndag.

Grym du är!! Oftast går dom ju mer 10 % av sin födelsevikt dagarna efter födelseln så de är väl super bra jobbat med tanke på att hon föddes lite tidigt :)
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2016-01-02 20:44:31 följande:
    startaforlossningen.blogspot.se/p/akupressur.html

Jag testade detta i min förra graviditet, men min sambo är inte så hjälpsam till sånt och om det nu fungerar så tror jag inte att det har lika bra effekt av att man gör det själv. Men din man kanske är lite snällare :)
    Han vräkte nyss ur sig "men låt de starta när de vill" och en djup suck ;) men varje gång jag går upp och kissar på natten så vaknar han till och säger " känner du ngt?" Haha så lite ivrig är han nog ;) ska nog försöka få till en liten färdknäpp här snart... Hehehe
  • mitthemligajag
    Hame skrev 2016-01-03 02:11:32 följande:
    Du verkar inte förstå, så vi får nog släppa det :)
    MeEmmA skrev 2016-01-02 23:36:24 följande:

Oki, men om du är fl för bebisen så har ju inte försäkringskassan något med förskolan att göra. Din bebis har ju ingen förskoleplats, vart ditt andra barn befinner sig har inte dom med att göra. Däremot får du nog prata med förskolepersonalen om vad som är ok för dom om ditt barn har 15h för att du är föräldraledig. Här var de väldigt hårda med vilka tider som gällde när min dotter gick på förskolan förra året, dessutom eftersom att hon var över tre och hade avgiftsfri plats så fick hon absolut inte vara där på "lovdagar". Men det beror som sagt på vad du har för plats.

Nej, det är ju det jag menar. Det finns ingen anledning för dem att göra stickprov, och om de nu skulle göra det bryter jag ingen regel. Det är klart att jag har pratat med förskolan :) Jag får ha honom där 15 h/v och själv sätta schemat. I direkt anslutning till förlossningen får han dessutom gå samma schema som tidigare i två veckor, i vårt fall heltid. Eftersom vi inte vetat när bebisen kommer har jag inte lämnat något schema för de första veckorna. Han är under tre och har inte avgiftsfri plats så att det är jullov har ingen betydelse.
    Vilken schysst kommun/ fsk ni verkar ha! Hos oss är de stenhårt. Vi har dock 20 h/ v för dom föräldrar som är arbetslösa eller fl. men där gäller strikt 9-14 och endast lunch! När båda föräldrarna är lediga efter förlossningen (om dom är de) så måste barnet vara hemma. Alla lov och andra speciella dagar/ veckor rekommenderas dessa barn starkt att vara hemma. Eller ja, dom erbjuds inte att vara hos oss då utan man talar om att det är lov bara. Sen finns de ju såklart undantag, typ som under själva förlossningen! Men oftast så är de stenhårt, mycket på grund av att direkt vi börjat släppa på något så utnyttjas de till Max av föräldrarna. Kommer ihåg att vi hade en pojk för ngt år sedan som fick en lillebror. Föräldrarna kom från en annan stad så de hade mormor och morfar på besök från förlossningen och två veckor framåt och varje dag lämnades pojken hos oss och han var så knäckt stackarn, hela dagarna var kaos. Ville ju vara hemma med mormor och morfar och nya lille bebisen:( folk tänker verkligen inte.... Hela familjen var hemma och myste och han fick inte vara med... På tal om ngt annat haha men kom bara att tänka på de
  • mitthemligajag
    Lisasmor skrev 2016-01-03 08:29:11 följande:
    I vår kommun (Sthlm) är det 30 timmar/ veckan som gäller för det äldre syskonet om man är föräldraledig med bebisen. Man får lägga sitt schema hur man vill, i alla fall på vår förskola. Jag får intrycket att det är mycket strängare med förskoletider i mindre orter, men det kanske inte stämmer? Vi har aldrig behövt redovisa hur vi jobbar/ är lediga, känner faktiskt ingen som har behövt göra det.
    Jag bor i Borlänge så de är ju en mindre ort och de kanske stämmer. De krävs dock då vi har extremt hög beläggning över hela dagarna. Vi har väldigt många studerande föräldrar på sfi samt hög arbetslöshhet i mitt område vilket gjort att de barn som tillhör min enhet har fått spridits ut över alla enheter i kommunen... (Drar absolut inte alla över en kant!!!!) men många föräldrar fikar hellre efter skolan än hämtar sina barn trotts att vi sagt strängt nej till detta då de ska hämtas direkt efter lektionerna är slut för dagen :) så de krävs tyvärr för oss att vara så hårda, vilket är hemskt. Vet flera gånger jag tänkt för mig själv, "varför skaffade du ens barn" när dom krigar för jämnan om att ha "egentid", egentid från sina barn? De finns inte... Man ska vara glad att vi ens har förskolor och det stödet, alla har inte det
  • mitthemligajag

Ja de är verkligen konstigt att de kan vara så himla olika. Borde ju vara samma för alla eftersom att alla förskolor borde få lika mycket betalt för varje barn. Våra som bara får gå 20 h får ju tex bara äta en gång därav får dom inte komma innan 9 och de är för mkt barn på frukost för att de barn som har möjlighet att vara hemma ska kunna komma dit och äta frukost. Men de är ju egentligen lite konstigt att vissa har mer tid då de kostar mer pengar från (staten?) per barn om de går längre dagar både i personal och matväg :p de som är så strikt jämt!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)