Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Plötsligt blev jag väldigt nyfiken på min mvc-journal från graviditeten med Axel, undrar om jag ska ta och beställa den. Förlossningsjournalen fick vi ju från bb men mvc gick jag privat så det vore lite kul att se och jämföra.

• qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-10 07:35:48 följande:

Är inte förlossningsbrev det man skriver tillsammans med bm i v 30+något? Där hon skriver ner vad man vill har för smärtlindring osv. Eller har jag helt missuppfattat?

Det är nog olika från landsting till landsting det med, eller från mottagning till mottagning tillochmed. När jag väntade sonen skrev vi inget sånt med bm men pratade om det och hon uppmuntrade mig att skriva själv. Den här gången ska vi prata om det vid nästa vecka tror jag, men vet inte om de har som rutin att skriva ner så mkt här eftersom de uppmuntrar till att skriva förlossningsplan själv.
  • qatteriin

Aaah en vecka till, sen så kanske...! Fick tid hos läkaren 17/12, enda tiden bm hade tillgänglig. Det blir alldeles lagom för det sista jag har inbokat i jobbkalendern är den dagen. Sen hoppas jag kunna bli sjukskriven på heltid. Det känns ju nästan uthärdligt när jag tänker på det! Tills dess är det dock fullt upp på jobbet men jag tror jag fixar det, snart helg tack och lov. Herregud vad trött och sliten jag är.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-10 11:10:36 följande:

Usch, ny börjar jag må dåligt av denna sjukliga trötthet. Idag lämnande jag barnen i skolan, åkte hem till sängen igen och har inte tagit mig upp härifrån ännu. Det är jobbigt att vara så energilös, avundas er som orkar hålla igång med både jobb och andra aktiviteter.

Nu ska jag försöka ta mig upp iallafall och baka en omgång lussekatter till då första redan är slut.

Usch vad jobbigt, jag tror jag hade haft det likadant om jag varit hemma, nu går jag verkligen på sparlåga. Vare sig jag vill eller ej slocknar jag i soffan när jag ätit lunch och har alarm på varje dag för att jag inte ska missa att hämta på förskolan...
    WiMe06 skrev 2015-12-10 11:13:17 följande:

Förresten är det ngn som kan känna av domningar i armar och ben? Inatt var min vänstra arm helt domnad och det bultade och värkte ngt jättejobbigt. Kom tillbaka imorse igen, nu är armen normal men jag känner lite svagt i vänster ben.

I armarna kan jag domna emellanåt. Inte lika illa som när jag väntade sonen men jag relaterar det till att jag samlar på mig vätska. Inatt har jag nog varit väldigt spänd dock för jag har träningsvärk i armarna...
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2015-12-10 11:46:04 följande:

Jag! Domnar av i händerna när jag sover och ibland i benen! Det gör inte ont men hag kände detta förra Mvc besöket och då sa hon att direkt om se börjar göra ont så kan de vara "karpalsyndrom" eller vad de nu hette. Så de var viktigt att hålla koll på det !

Karpaltunnelsyndrom, ja det är bra att hålla koll på för om det blir illa kan man få skenor att sova med som hjälper. Fast då handlar det främst om domningar i händerna, då karpaltunnlarna sitter i handlederna. Jag fick det under graviditeten med sonen och kunde inte göra mycket med händerna alls... Det blev bättre efter förlossningen, för de flesta försvinner det helt men inte för mig så jag är opererad i båda händerna.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-10 13:20:52 följande:

Gud vad skönt. Håller tummarna för dig att du kan få sjukskrivning, precis lagom till jullov å allt

Haha ja det skrämmer mig lite att läkaren ska tänka att jag bara vill ha jullov. :-P Att han ska tycka att jag ska ta föräldraledigt istället. Men skulle jag ta föräldradagar så har jag ju bara rätt till 15 timmar på fsk för sonen och det pallar inte min kropp det vet jag.
    WiMe06 skrev 2015-12-10 13:35:16 följande:

Känner så väl igen mig, nu ska jag försöka få i mig lite mat sen blir det nog soffläge för mig en stund innan barnen ska hämtas i skolan.

Nu har jag sovit i nästan två timmar... Ska vila lite innan jag hämtar sonen. Haha! Hoppas inte den långa tuppluren stör nattsömnen men det tror jag inte.
  • qatteriin
    Zandiii skrev 2015-12-10 14:48:22 följande:

Hej alla ni som har bf i jan! Jag har bf 2 jan, och igår släppte min slempropp! Idag kom det ännu en, typ dubbelt så stor! Det är första barnet. Ni som ska ha i januari, har er slempropp gått än? Och ni som har barn sedan tidigare, någon av er som kommer ihåg om er propp var riktigt brun? Vad tror ni, är det normalt med brun propp?

Det bruna borde ju isf vara att den är lite blodblandad och det är nog rätt vanligt när det är på g. Jag märkte aldrig av nån slempropp när jag väntade sonen. Ingen har gått här nu heller och jag räknar inte med att se den den här gången heller, det är ju så individuellt det där.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-10 15:36:09 följande:

Då är han ju dum läkaren om han ska tolka det så. Nej, det håller vi tummarna för att allt går bra och att du får bli sjukskriven.

Skönt med lite vila, jag ligger också på soffan ännu, ska hämta barnen om 30 min. Imorgon ville den yngsta cykla själv till skolan, men då måste storebror gå med på att cykla också, får väl se om jag vågar släppa iväg dem själva. Känns så läskigt att göra det men samtidigt är det ju bra dem vill lära sig.

Ja men han ÄR dum den läkaren, haha! Första gången jag var där så ville han bara prata om min viktuppgång - och när jag så hade gått NER i vikt så muttrade han bara! :-P Och sen har han typ bara velat prata om arbetsmarknaden för psykologer, och om läkarsituationen på mitt jobb, som nåt märkligt småprat. Men jag ska nog få tyst på honom.

Spännande att kanske cykla ensamma till skolan!! Förstår att det känns läskigt, även om det är bra vägar!

Jag har fått info nu om när det är sammanslagning av förskolorna i området över jul och nyår, vi kommer ha fyra gånger så långt att gå som nu till den förskolan de ska vara på. Jag fixar ju knappt att gå til den vi har närmast och bil har jag ingen. Får se hur jag ska lösa det...
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-10 15:56:12 följande:

Jag har inte tänkt berätta på barnens fritids att jag tar föräldrardagar. Säger att jag är sjukskriven helt enkelt. Jag tror inte att de kollar upp det när det handlar om en vecka, dessutom har jag sagt upp deras fritidsplaceringar fom 18 dec. Själva syftet med att jag är hemma är ju att jag ska få en chans att vila.

Jag vet inte hur det funkar med fritids så det är säkert inga problem. Med förskolan är det ju enot reglerna så det hade jag aldrig fixat, är jag föräldraledig så ska jag ju fixa att passa barn liksom, och det gör jag ju inte. Men det är ju lättare att tänka så när jag faktiskt är sjukskriven.
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-10 16:40:02 följande:

Det är emot reglerna även på fritids. Jag tror dock mina barns fritids är flexibla när det handlar om en vecka.

Det är detta som blir problemet när man inte får den sjukskrivning man borde ha rätt till. Hade jag varit frisk och valt att ta föräldradagar så hade jag även orkat hämta och lämna flera gånger om dagen. Nu orkar jag inte det för jag är sjuk, även om inte läkarna håller med.

Visst är det typiskt att vissa ska prata jobb när man kommer som privatperson. Jag råkar ut för det hela tiden.

Haha ja han är mest märklig den snubben, folk brukar annars dra öronen åt sig när jag säger att jag är psykolog men han ville väl bonda eller nåt. :-P

Ja är det en vecka så är det ju inte hela världen, och då är det väl bara några timmar ändå va? Här skulle det ju handla om en månad och hela dagar, det funkar ju inte riktigt känner jag.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)