Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Hame skrev 2015-12-09 11:29:57 följande:

Var hos mvc igår och allt såg bra ut. Jag är 37+0 och har gått upp 6 kg, sf-måttet var 33 cm. Mitt blodsocker har legat runt 5-5,5 tidigare men var nu uppe i 7, troligtvis för att jag precis fikat.. Vad har ni andra för sf-mått? Jag tycker inte magen behöver växa mer nu, den är stor så det räcker 

Mitt mått har följt veckan jag varit i, så 33 cm v 33+3 t.ex. Minns att det var samma när jag väntade sonen.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-09 11:37:43 följande:

Liten systuga såhär på fm. Gjorde två dreggellappar av mitt uggletyg med plastad frotté på baksidan så kan man undvika att den blir blöt rakt igenom av kräk och liknande av små spillbitar gjorde jag ett par babyvantar, men dem blev små. Så vi får väl se om dem ens funkar :-P

Åh så fint! Och så söta vantar! Jag hoppas orka idag att trycka klart babyfilten jag började med igår, då kan vi fixera med strykning sen så ska jag packa ner det hela i bb-väskan!
  • qatteriin

Men seriöst, nu blåser de löv här utanför IGEN!! Det måste vara nåt annat de håller på med för de höll på till tre igår och nu är de igång igen! Men det är precis sånt där skitjobbigt brummande, jag blir så jäkla stressad av det, jag vill ju VILA!

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-09 12:58:57 följande:

Men va härligt du får låta gravidhormonerna styra och gå ut och säga åt dem att sluta blåsa löv när du ska vila

Första ggn jag var gravid hade jag ett hemskt humör, jag lovar, hemskt!!!! Jag och mannen bråkade om ngt en fm och precis då kom reklamkillen å slängde in post i brevinkastet. Jag fick värsta jävla psykbrytet, tog reklamen, öppnade dörren och sa till killen att han minsann kunde ta med sig sin reklam (ja, jag sa, jag kunde behärska mig så pass att jag inte skrek på stackars reklamkillen iallafall, haha). Det var inte så kul då. Men såhär i efterhand kan jag skratta på eländet.

Om jag bara såg var de höll hus!

Haha åh, igenkänningen på den! Jag tänder till för igenting jag. Maken ringde nu när jag satt på bussen hem för att säga att en pyttegrej som pajat på bilen skulle kosta 2500 att laga. Jag skällde ut honom för att han ringde (eeeh) och smsade honom att han kunde "sälja den jävla bilen då!!!!"... Sen smsade jag stackarn igen att han inte får vara så dum att han ringer mig om sånt när jag är på väg hem och inte hunnit äta lunch. Jag är normalt ett monster när jag är hungrig och när jag är gravid blir det INTE bättre kan jag säga! Fy vad elak jag är men som tur är så är han van. Jag bad om ursäkt när jag fått i mig maten iaf, men jag tycker fortfarande att han kunde ha väntat med den infon tills ikväll. :-P Jäkla bilar till att vara svarta hål för pengar. Nya sommardäck behöver vi också, hoppas det blir vinter lääääänge...
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-09 13:30:06 följande:

Haha, det är ju så härligt med hormoner som man kan kontrollera så bra

Usch, lider med dig bara jag hör historien, jävla bilar. Måste boka service på vår men drar ut på det vaarje dag! Så dyrt!!

Det är bra man kan stå för sina hormonbryt iallafall och säga förlåt. Tyvärr fick reklamkillen aldrig ngn ursäkt. Haha

Haha stackarn, men jag tror nog han hört värre! Ja fy farao så dyrt det blir. Måste byta batteri i nyckeln också men det kan vi iaf göra själva. Men jag kan inte ens köra bil nu för magen är i vägen!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-09 14:05:25 följande:

Jag är irriterad och funderar på att sluta jobba på fredag isf 18 eller 22. För om man ändå blir idiotförklarad och folk bestämmer över huvudet på en vad man kan och inte kan göra så är det ingen mening man är på jobbet alls.

Det är ju så fel saker de inte låter mig göra. Jag BEHÖVER växla mellan att stå, gå, sitta vid datorn, röra på mig ute. Då mår min kropp bäst. Nu vill min chef att jag sitter inne hela nästa vecka och sorterar papper. Ja jag hade tänkt sortera och slänga en del grejer såklart, lika bra passa på.

Jag vet var gränsen går, men de tror inte att jag vet det. Jag skulle dra några ljusslingor från marken, stoppa i dem i ett uttag i julgransfoten- "men det kan väl någon annan göra?" Ja fast VARFÖR? Jag ska stoppa i en elkontakt liksom- vad är det med det som jag inte klarar av.

"du börjar faktiskt bli större"- ja, förvisso,jag är gravid i v 35 men det betyder inte att jag inte har förståndet i behåll. Om jag tycker att det känns okej att ställa mig på alla fyra och stoppa i en elkontakt så ska jag väl få göra det? Hur ska bebisen ta skada av det- jag har liksom inte tänkt stoppa fingrarna I elkontakten!

så eftersom min chef tycker att jag måste daltas med så funderar jag allvarligt på att vara så dålig som de tydligen tycker jag ska vara nu och bara dra på fredag, sjukskriva mig sista veckan och sedan ta semester osv som tänkt....

jag vet att det är ett lyxproblem jämfört med hur många av er har det här så egentligen vill jag inte skriva om det. Men nu sitter jag här och vänder papper medan mina kolleger krattar buskar på MITT område- för det är ju såååå jobbigt att gå i en rabatt med en kratta och krafsa ihop skräp liksom...

Det där är ju diskriminering, INTE ok!! Det har inte din chef nån rätt att bestämma!!
    amalie79 skrev 2015-12-09 14:10:12 följande:

Jag var orolig för det eftersom alla har sagt att min mage är stor och jag inte har s långa ben, me ndet verkar som om jag kommer få plats bakm ratten hela tiden!

Är så glad för detta, hade nog känts knäckande för mig annars!

Haha ja magen har gott om plats bakom ratten men eftersom jag är pygmé (160 cm mot makens 190 haha) så måste jag nå fram till att dra fram sätet när jag satt mig, och på vår bil är handtaget så illa placerat att jag inte når nu! Skitstörigt men jag kan ändå inte hålla inne kopplingen eller gasa nån längre stund utan att få jätteont i fogarna så det är lika bra.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-09 15:23:19 följande:

Hur funkar detta med faderskap om man inte är gifta? När ordnar man med det?

Hörde att det bara går i förhand om man har särskilda skäl osv. Men kan man iaf boka tid innan?

Som jag förstått det är det olika olika kommuner. :-/
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-12-09 21:32:30 följande:

Idag på mitt tul så pratade Jag å läkaren om lite olika grejer. Vi kom in på sprickskyddet å jag frågade om de fortfarande hade kvar det. Det hade de :)) sen sa jag att Jah är absolut inte den som sitter å skrivet hur jag vill ha det i förlossningsbrev var på hon frågade var folk har fått den idéen ifrån?

Så... Vem har sagt till er som skriver/skrev/ska skriva förlossningsbrev??

Här finns det information på landstingets hemsida om att skriva förlossningsbrev/förlossningsplan. Annars står det om det t.ex. i Gudrun Abascals Att föda. Läkare är ju sällan inblandade i normalförlossningar så hon kanske inte sett så många brev. ;) Men det står ju lite överallt, både på internet och i aktuell litteratur. Och på sjukhusets hemsida då, för oss.
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2015-12-09 23:42:24 följande:

Satt precis och funderade lite, var ju hos bm idag och mitt nästa besök är 30/12, det är om tre veckor. Har inte varit med om att man har så lång tid mellan besöken såhär på slutet förut. Har ni andra också tre veckor eller hur ofta?

Jag går varannan vecka nu, men som andra säger så kke det beror på jul? Men ja det är ju lite väl långt för att vara på slutet!
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-10 00:21:42 följande:

Jag fick uppfattningen av min sjuksköterska att det var det ideala eller det vanligaste att SF är samma som veckan, eller? Fast jag har ju förstått att SF är vanskligt att utgå ifrån.

Ja jag tror att "normalkurvan" ligger där, men som du säger så säger det ju inte så mycket om bebis storlek. Men det säger ju nåt om huruvida bebis växer så det är väl därför de gör det.

Men det är intressant det där för även om jag har samma sf-mått den här graviditeten så ligger ju bebis rätt så annorlunda, medans Axel låg nästan helt rakt ner vid det här laget så ligger ju bebis mer på snedden, så frågan är hur det påverkar, och om bebis blir samma storlek! Axel låg väldigt på normalkurvan han med och har alltid gjort, litelite tunnare på vikten bara.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)