Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2015-12-08 21:31:12 följande:

Vad står det att färgerna ska klara? på mina står det 30 grader nämligen...

Vi har ju redan kommit överens om att du ska bli vänsterhänt som vi övriga här inne :P då kommer du ju både kunna virka och brodera igen!

Jag håller på att virka den vita filtjäveln för fullt. Den kommer bli fyrkantig och är nu uppe i 47x47 cm. Ångrar att jag tog en fyrkantig och ångrar valet av mönster, men oj vad fin den kommer bli när jag svurit färdigt åt att den slukar garn (kommer gå åt minst det dubbla som står i beskrivningen) och att det tar galet långsamt att virka den. 

Det står 40 grader på dem! :)

Haha ja men högerhänt eller ej så har jag inte talang för broderi, ok korsstygn kan jag hantera, men inget mer. Hahaha! Grymt jobbat med filten, du har ju lite tid på dig ännu!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-08 21:33:57 följande:

Vad roligt att ni era mammor och svärmödrar engagerar sig med sina kunskaper. Min svärmor sa senast till mig häromdagen att hon känner sig lite tråkig som inte kan sy eller sticka eller så, men hon är bra på annat istället,

Ah men alla behöver ju inte hålla på med sånt! Min svärmor virkar som sagt mycket men bebisgrejer har nog aldrig varit hennes grej. Tillochmed när hennes egna barn var små så var hon inte så "mammig" utan var den som jobbade medans mannen vabbade... inte helt vanligt på den tiden men det har fortsatt likadant, haha. Hon är väldigt manhaftig.
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2015-12-08 21:52:00 följande:

Den vi hade innan var ngn slags cykelväska från stadium som varit jätte poppis som skötväska! Super billig och helt okej men ganska trång och alldeles för lite fack enligt mig haha! Men de kanske är något för dig då ;) älskar att ha de organiserat och uppdelat

Den hade vi också! En i turkost mönster. Jag pimpade den med strass, haha.
  • qatteriin

Sådärja, nu har jag kokat pumpamarmelad på två kg pumpa... blev en knapp halvliter marmelad, haha! Jag som var helt slut?! Sömnlösheten inatt när jag blev väckt av snarkande make och bråkig katt måste ha triggat nåt övertrött aktivitetstillstånd i efterhand, haha. Men jag behövde ta hand om den stackars pumpan från höstens skörd. Gott blev det! Men nu ska jag lägga mig. För ytterligare en sömnlös natt skulle jag tro.

• qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-08 22:32:24 följande:

Detta är min räddning när jag inte kan somna... (har haft sjuka insomningssvårigheter men denna funkar även när jag ska sova på en buss) även om man i undantagsfall inte kommer ner i djupsömn så hamnar man i någon slags dvala som gör att man känner sig utvilad, efter att kört detta i 6 h på repeat. 

open.spotify.com/album/6hBskg4D4T9wB0JnS0bIwd

Somna är inga problem för mig, däremot är det folk och djur som stör mig så jag vaknar hela tiden. :-P Har inte Spotify heller och har aldrig med mobilen in i sovrummet (sömnhygien, jätteviktigt ju, heheh). I perioder som ogravid kan jag ha svårt att somna men har nog inte haft det sen sonen kom.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-08 23:07:18 följande:

Hur ovanligt är det att ha förlossningsvärkar men som inte gör ont utan känns som vanliga sammandragningar? Jag träffade en kvinna idag som fött sitt tredje barn i badrummet för att hon aldrig fått onda värkar. Allt hade dock gått bra. Vet dock inte när vattnet gick för henne men undrar hur man ska tänka kring det - alltså hur långt efter att vattnet går börjar man normalt känna onda värkar? Låter ju skitläskigt att inte fatta att det är på gång.

Och den här slemproppen, hur vanligt är det att man inte märker när den kommer ut? Hur långt innan barnet föds brukar den komma ut?

Det är bara för ca 20 % som förlossningen startar med vattenavgång. Slemproppen märker man inte alltid när den går och den kan återbildas hela tiden, jag skulle tro att min gick efter att vattnet gick men vet inte. Jag fick onda värkar så fort vattnet gått men de var tyvärr inte effektiva förrän efter nästan ett dygn, jag öppnade mig ingenting alls, så det är helt individuellt. Men om vattnet går ska man iaf in på kontroll så de har koll på om de måste sätta igång en senare för infektionsrisken. Det är nog väldigt ovanligt att få förlossningsvärkar som inte gör ont.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-09 06:59:21 följande:

Aha jag hade fått uppfattningen att det vanligaste var att vattnet gick först men okej, bra att veta. Vad jobbigt att ha onda värkar så länge! Jag hoppas slippa det, men om det börjar på nyårsafton kan jag tänka mig att ha onda värkar i ett dygn för att komma över årsskiftet .

Ja det är ju typ bara det man hör om, och ser på filmer! Mitt vatten gick inte heller sådär filmiskt med ett splash utan det rann lite när jag var på toa, så när jag ringde förlossningen så trodde de inte det var vattnet, men själv var jag rätt övertygad och jag hade ju rätt. Men jag tror värkarna hade blivit mer effektiva om det splashat, eller så låg ungen bara så långt nere som en propp så att det inte KUNDE splasha, hehe. Både för min syster och min mamma har det börjat med vattenavgång så jag var rätt övertygad om att det skulle göra det för mig med. Får se hur det blir den här gången!

Ja det var inget vidare med så lång tid med onda värkar utan att de hade effekt, jag hoppas det går fortare den här gången. Men som du säger, just för nyårsafton kan man ju göra ett undantag, haha!
  • qatteriin
    kindofnothing skrev 2015-12-09 07:37:34 följande:

Jag o sambon är helt novisar o pratade om ett par saker igår kväll som ni gärna får hjälpa till med.

Hur vet man vilka blöjor man ska ha? Storlek? Märke? Hur många paket behöver man ha hemma?

Vi har fått ärva en del kläder men behöver nog köpa några pyjamasar. Hur vet man vad som är en pyjamas i affären? Kanske jättekonstig fråga, haha! Ska man köpa 56 o hoppas på att det passar o att man kan vika upp ärmarna? Surt att köpa 50 som man hört att vissa barn inte ens kan ha!

Med blöjorna - det vet man inte. Man får prova sig fram, och olika blöjor sitter olika bra på olika ungar. Vi fick lite blöjor i Liberos babybox så vi har köpt några paket Pampers också, ett pkt 1 och ett pkt 2 eftersom man inte vet hur stor bebis blir. Vet att vi fastnade för Pampers med sonen men den här ungen kanske är en helt annan modell... Det går åt vansinnigt mycket blöjor i början men jag tänker att besökare får handla med sig blöjor om vi inte hinner, haha.

I affären brukar det stå skyltat "pyjamas" så det är nog lugnt, hehe. De flesta heldressar till de här små är väl pyjamaser, och de flesta jag sett är i dubbelstorlek 50/56 vilket gör valet enkelt, iaf inde stora kedjorna. Vi hade väldigt lite i 50 och även om ungen inte var så stor så funkade det bra ändå med 56.
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-09 08:36:18 följande:

Det blir ingen sjukskrivning för mig. Det är tvär nej från både Mvc och vct. De beviljar ingen sjukskrivning efter v 34 då det är ofarligt att föda. Känner mig fruktansvärt besviken. Får ta mig en funderare idag på hur jag ska göra. Om jag ska ta föräldradagar eller gå och jobba på fredag.

Man skulle ha varit man och haft ont i knät, hade varit enklare.

What?! Men är de dumma i huvudet helt eller?! Åh vad arg jag blir för din skull!!
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2015-12-09 09:10:56 följande:

Oj villken "lycka" att inte behöva ha ont haha, nä om jag hade fått en sån förlossning hade jag förmodligen velat kännt lite smärta ändå! Jag har faktiskt hört två st i min omkrets som startat sina förlossnings med vattenavgång och dom både är födda för tidigt ( v 34 v 35). Och mkn slemmis släppte sist 5 dagar innan meden min väns släppte i vecka 31! :) så olika de där med just med vattnet tror jag faktiskt det är ovanligt att vattnet går innan värkarna, eftersom att de är värkarna som sätter igång kroppen så att just sådana saker som att vattnet ska gå kan hända :)

Nja, det är nog inte så enkelt att det är värkarna som sätter igång kroppen, med tanke på att det finns de som mig vars vatten gått utan tillstymmelse till värk innan. Man vet ju inte varför förlossningar startar, men att det lutar åt att det är bebis själv som "bestämmer" det på något vis genom att trigga vissa hormoner. På nåt outgrundligt sätt.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)