Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

Har ni tänkt på vilken fantastisk kompetens det finns i denna tråd? Vi har flera lärare, en psykolog, en som är trafiklärare, en psykolog, en undersköterska, en barnmorska, en som snart är färdig jurist osv. Det är helt fantastiskt, jag misstänker även att det är därför många av diskussionerna här är så pass givande. Tack för att ni delar med er med eran kunskap och för att inga frågor är för dumma!  

• mirakelspektakel
    idaeglund skrev 2016-01-05 19:35:17 följande:

Hej alla hundra i den här tråden! Jag har helt missat den och har nu suttit och läst massa intressant, dock inte alla 896 sidor Skrattande

Jag har BF den 16e jan. Har en dotter på 3,5 år och väntar en flicka till! Det är verkligen annorlunda att vänta andra barnet, både fysiskt och psykiskt! Är heelt slut och orkar inte göra någonting, får dåligt samvete för att dottern får kolla en hel del på film just nu, även om hon älskar det! Slutet av förra graviditeten sydde och bakade jag massor, gick promenader, träffade kompisar och shoppade. 

Min största oro just nu är att det inte kommer lösa sig med barnvakt för oss. Våra föräldrar bor flera timmar härifrån. Jag har två systrar här i sthlm, men den ena får inte köra bil pga strålningsbehandling och har två egna barn varannan vecka, medan den andra systern är bortrest typ all the time. Hur ska ni lösa det för er ni som inte har föräldrar runt knuten?!

Ha en fin kväll!

Välkommen! Förstår din oro, men med risk att sätta på mig fixarmössan för snabbt, så är det väl bara att sätta syster och ev barn i taxi hem till er om det brinner i knutarna? Har ingen aning hur långt ifrån varandra ni bor, det kanske blir väldans dyrt men iaf en lösning, bättre än att ta med er lilltjejen till förlossningen som de starkt avråder.
  • mirakelspektakel
    mirakelspektakel skrev 2016-01-06 01:13:19 följande:

Nu är den äntligen färdig, efter ex antal svordomar och uppdragningar...

Kanske borde skrivit att jag postade en bild på babyfilten, så ni som inte ser den i appen vet vad inlägget var om...
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2016-01-06 01:51:54 följande:
    Men guuud så underbart fin! Har du gjort den helt själv? Så imponerad jag blir!

Själva har vi fått en filt med mormorsrutor som blivande farmor har virkat. Jag kan ingenting alls om handarbete utan jag bara önskar mig saker och om hon tycker det verkar roligt så gör hon dem (hon är pensionär). Så det är superbra .
    tack! Ja, jag har gjort den själv, fått lite råd av min mamma dock. 

Lyxigt att farmor tar beställningar! Min mamma håller iof på att sticka ett sett i alpackaull till lillan.
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2016-01-06 01:57:09 följande:

Här ser man en fjärdedel av lillens filt:

super fin filt! Härliga färger som känns passade i ett soligt Kalifornien (var det där ni bor eller är jag helt ute och cyklar?!) 
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-06 16:25:34 följande:

Usch idag är ingen bra dag känner jag. Känner mig inte alls sådär glad som man kanske borde, vet att det är vanligt att vara lite nedstämd första veckan och kanske det har att göra med att allting blev lite som en chock för mig denna ggn. Jag hade nog egentligen inte hunnit förstå att jag faktislt skulle bli mamma igen på riktigt. Jag gick där med min mage och kände alla buffar men att det faktiskt skulle komma en bebis till oss blev mer som en dröm eller vad man ska säga.

Har inte riktigt förstått att hon faktiskt är hos oss. Har dåligt samvete för killarna hela tiden men det tar sin tid med lillan och sådär. Försöker att inte bara sitta med henne när dem är i närheten även om jag bara vill lukta på henne hela tiden. Det bar svårare än jag trodde att involvera grabbarna, men det är väl mkt för att hon är så liten och känslig ännu. Ibland är jag så rädd när jag håller i henne, inbillar mig att jag ska tappa henne eller att hon ska fara illa på ngt annat sätt. Är så rädd att hon ska bli sjuk eller något. Såhär kände jag aldrig med pojkarna. Är det för att man är äldre denna ggn och sista barnet eller varför blir man så olika med barnen?

Nästa vecka börjar mannen jobba, och barnen börjar skolan på torsdag. Farmor och farfar var här en stund idag, dem var och handlade åt oss. Hon frågade om barnen ville sova där ngn natt nästa vecka innan skolan börjar så jag kunde få ngn dag att försöka bara vila och sova när Wendela sover. Jag älskar verkligen min svärmor och svärfar, dem är så fantastiska människor på alla sätt och jag känner mig så otroligt välsignad som har dem.

Fina. Jag tänker så här, det är okej att en del dagar känns som skit. Med tanke på hur allt blev för er så är det ju inte konstigt att känslorna löper amok, även fast det inte blir mindre jobbigt för det. Tacka ja till all hjälp du kan få och be om ännu mer hjälp om det finns möjlighet till det. Detta är ju en så kort period som hon är så pass liten och skör, ni är ju inte ens utskrivna från neo ännu! Berätta för killarna hur du känner dig, att du verkligen önskar att du kunde spendera mer tid med dem eller allra helst delat dig på mitten för att kunna vara med alla. Men att just nu måste deras lillasyster ha dig mst för att bli frisk och stark, de är tillräckligt gamla för att förstå, men glöm inte att berätta för dem att du älskar dem lika mkt ändå, varje dag. 
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-06 06:38:27 följande:
    Wow. Den var verkligen helt fantastisk! Är det ett gammalt mönster? Koftan jag fick efter min faster har nämligen ungefär det mönstret och den är ju över 60 år. Har även sett i online stickcafe på Fb, där var en kvinna som hade ett sådant mönster sedan sin barndom ungefär samtidigt.
    Tack! det är en mix mellan två gratis mönster som jag hittade på nätet. 

grunden är från denna beskrivning:

kyrkkaffe.libris.se/

Kanten är från denna beskrivning:

www.dailycrochet.com/free-pattern-very-easy-fantail-baby-blanket-with-unique-stitch/2/
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2016-01-06 22:04:33 följande:
    Haha japp, bara att hälla i ungen i overallen om det krisar! Åh herregud ja, haha, om han är bebis nu - hur ska det inte bli sen när mini kommer?!
    En sak som ibland funkar här hemma är att göra likadant själv, alltså låtsas bli bebis själv i ditt fall. Jag tröttnade på att det tjatades om saker varje gång vi gick in i en affär, så jag började tjata på killarna att de skulle köpa saker till mig. Deras tjat upphörde omedelbart. 

Tror du inte att det kan vara en förberedelse fas som de ska igenom innan bebis kommer då?
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-07 16:52:59 följande:

Så kom han, vår store lille gosse, 53 cm och 4565 gram. En inte jättelång men ack så tuff förlossning som slutade med sugklocka och 2 liter blodförlust.

Är trött yr o lycklig, har varit uppe och stått på benen men sks få blod nu.

Det gick ju!

Världens största grattis till er! Vilket fantastiskt jobb du har gjort! Hoppas att du inte var skräckslagen hela förlossningen och att du kan känna dig otroligt stolt över dig själv! Åh vad fin han är!!!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)