Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

mitthemligajag skrev 2016-01-12 06:55:04 följande:
    Var inte det!! Visst, de är de mest smärtsamma du någonsin kommer gjort förmodligen... Men smärtan går så fort över och den är värd varenda sekund! Jag bestämde mig för att ha en rolig förlossning och de hade jag, jisses vad vi skrattade till och med mellan krystvärkarna ( 12 min) nu hade jag en snabb och lätt förlossning denna gång jämtemot min förra på 36 h, då skrattade jag inte kan jag ju säga! Minns att jag frågade innan huvudet kom ut " är de verkligen ngn som vill ha honom för jag vill nog inte de längre och annars så slutar jag ta i nu" :p ställ in dig på hur du vill att den ska vara och fokusera på det så har iaf du gjort allt du kan för att den ska bli så bra som möjligt! :)
    Vilken underbar kommentar!!! Jag skrattar så jag kiknar... det är förlösande med skratt och humor när allt sätts på sin spets.

Till idape: jag skulle inte säga att jag är rädd inför förlossningen, jag tänker att det blir som det blir, jag har ju aldrig fött så jag vet ju inte vad som väntar mig. Nu har ju två av våra förstföderskor här haft tuffa förlossningar, så det känns lite oroväckande. Min sambos kommentar blev bara att det är bra för dig statistikmässigt... jag antar att man alltid kan se saker på olika sätt samt att jag tror väldigt mkt på positivt tänkande.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-12 06:31:08 följande:
    Du verkar vara otroligt stark som ändå lyckades ta dig ur både den dåliga relationen och depressionen trots många månaders kamp. Blir rörd när jag hör vad du behövt vara med om. Men vilken tur att din mamma stod där redo att fånga upp dig. Jag blir glad när också att veta att du verkar ha hittat din rätte också. Vad bra att du involverar din man och berättar för honom vad han ska vara uppmärksam på, jag är tyvärr inte lika duktig på att involvera min i den känslostorm jag går igenom. Jag får mina utbrott, gråter och sen säger jag att allting är bra. Då undrar han varför jag inte säger något, men då skyller jag på hormonerna. Vet att det är så otroligt dumt men jag har bara svårt att ventilera vissa tuffa saker. Vet inte varför egentligen.
    Att du inte kan prata med din man om detta förvånar mig inte så mkt. Försök förklara för någon vart stormen kommer ifrån och åt vilket håll den är på väg när du befinner dig mitt i den. Det är först efteråt man kan göra den analysen. Det är därför det kan vara så värdefullt att få någons utomståendes perspektiv på det hela. Någon som du faktiskt inte behöver förklara för varför det stormar, skydda eller vara stark inför.

Jag kan lova dig att jag inte var stark när det blåste som mest, men små små steg uppåt och tillit till att när jag föll igen så föll jag inte hela vägen ner i avgrunden igen, gjorde att jag kunde hitta tillbaks till mig själv. I och med att jag har bearbetat det hela så har jag fått hjälp att skapa redskap och varningssystem för mig själv, som gör att jag lägger i nödbromsen mkt snabbare nuförtiden än förr. Jag tror att detta har påverkat varför jag överhuvudtaget inte har klarat av stress under graviditeten. Ska jag passa en tid så måste jag planera flera timmar innan så att det är okej att dra ut på tiden hemma länge. Annars ligger jag omedelbart på toaletten och kräks eller har en puls som är lika hög som om jag skulle sprungit 100 m. 
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-12 19:39:13 följande:
    Tack för allt stöd och dina kloka råd. Imorgon har jag besök på neo istället för hemma, får se vem det är utav sköterskorna som har mottagningen, känner inte riktigt att det klickar med alla där uppe annars väntar jag nog in bvc sköterskan. Men idag känner jag att jag kan ge mig själv en enorm klapp på axeln. Att ta med henne till skolan på torsdag när killarna börjar skrämmer skiten ur mig så därför kände jag för min egen skull att jag skulle ta ett litet kliv, så jag lämnade grabbarna hos farmor och farfar idag istället för att dem skulle komma och hämta dem. Det var första ggn jag körde med henne själv i bilen. Övrig trafik var kansle inte så glada åt min pensionärskörning men vem bryr sig om det jag gjorde det och det känns riktigt bra att jag vågade.
    Det tycker jag verkligen du ska göra!! Bra gjort! Du ska se att det kommer lossna innan du vet ordet av det, bara du vågar ta små ministeg lite då och då. Blir det för läskigt så kan du ju vända tbx. Tänker att idag var väl första dagen utan mannen hemma med? Stor applåd för att du klarade det bamse steget!!! 
  • mirakelspektakel

En fråga, ikväll så har det känns lite konstigt kring naveln, huden känns väldigt tunn och utspänd. Smörjde magen med olja men det hjälpte inte alls. Sen när jag gick och la mig så gjorde det riktigt ont när jag la mig på sidan och det känns typ som magmusklerna verkligen delat på sig. Det spänner och drar och är så pass obehagligt att jag helst inte vill röra mig alls. Jag försökte palla upp magen med kuddar och lyckades somna, men vaknade av att jag behövde byta sida, men det värker så konstigt runt naveln nu att jag helst skulle vilja hålla ihop huden där på något sätt... Någon annan som känner igen detta?

• mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-13 09:33:56 följande:
    Annars kanske jag klarar en liten tur ner till affären här på torget med skrutt tryggt nedbäddad i vagnen. Tänkte ändå gå ut en liten vända idag om vi kände för det.
    Vilken ruskigt dålig tajming att din sambo bli sjuk. Men skadan är som sagt antagligen redan skedd och du har iaf fått igång amningen så lille prinsen borde ju få lite antikroppar genom mjölken. Tycker absolut att du ska ta en premiärtur med vagnen och gå ner till närbutiken. 
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2016-01-13 10:35:38 följande:

Sådärja, varit hos bm och allt såg bra ut! Bebis ligger långt ner och det låter ju bra det. Jag har så ruggigt stabila värden den här graviditeten så det känns som att nåt bara hakat upp sig, haha, men det är ju bra. Blodtrycket konstant 120/80, bebis hjärtslag ständigt 140, bara sf-måttet som ökar -helt enligt kurvan. Fick en ny tid 25/1, bm poängterade att hon tror det är högst osannolikt att vi ses då, det är ju hoppingivande men jag måste nog försöka ställa in mig på att det blir besök då ändå... För säkerhets skull.

Skönt att allt ser bra ut! du ska se att bebis snart kommer ut. Vad sa de på VC ang din mans hosta? 
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-13 05:52:35 följande:
    Känner inte igen det men det låter inget skönt alls. <3
    qatteriin skrev 2016-01-13 06:40:31 följande:
    Det kan säkert vara magmusklerna. När mina delades när jag väntade sonen så small det riktigt till - inte med ljud men det kändes så. Den första tiden efteråt fick jag liksom hålla emot när jag rörde mig för att det som du säger kändes så tunt. Det blev bättre med tiden och den här gången har det inte känts alls lika illa som tur är. Magmusklerna gick ändå ihop bra, fick jag bekräftat när jag var tillbaka till sjukgymnasten efter ett par månader, så det verkar inte ha betydelse för den biten iaf. Men tusan så obehagligt det är!
    Ninin skrev 2016-01-13 08:33:41 följande:
    Precis så har jag också! Det började för typ två veckor sedan, var riktigt obehagligt till en början, kändes som huden skulle spricka upp. Gick och försökte hålla in magen, dels med händerna och dels med djupa magmusklerna. Nu har det lugnat sig och jag tänker inte på det så mycket.

Det måste ju vara nåt med magmusklerna/linea alba som håller ihop dem eller själva huden kring naveln. Har bestämt mig för att det värsta som händer är att det blir fult och skrynkligt när barnet är ute om det är huden. Är det musklerna/linea alba borde det kunna läka ihop sedan. Och det går inte att göra nåt för att förhindra det..
    Jag fick sån panik igår att jag tog coachtejp och tejpade magen för att överhuvudtaget kunna somna om... känner mig rätt löjlig över att det där lilla obehaget (jämfört vad jag tänker mig förlossningen kommer bli) fick mig att freaka ut helt. Idag känns det iaf aningens bättre. Tack för er omtanke och igenkännande, det har lugnande inverkan på mig.

Qatteriin och Ninin: fick ni bristningar efter att detta hände? 

• mirakelspektakel
    kindofnothing skrev 2016-01-13 10:25:45 följande:
    Jag tycker att jag känner igen det du beskriver men hade det för någon vecka sedan. Sjukt obehagligt men efter två dar var det borta. Nu känns det som naveln ska ploppa ut ibland när jag vänder mig men inget konstant.
    Jag tror inte min navel kommer ploppa ut, har en väldigt djup inåt navel normalt, men om det gör det så är det fasen nu det kommer hända!! Vilken vecka är du i? 
  • mirakelspektakel
    SEVEN: Hoppas att du mår bättre nu och att du läker som du ska och att ni fått komma hem och du får känna de positiva sakerna med att bli mamma med. Tänker en massa på dig! Styrkekramar <3
Svar på tråden BF Januari 2016 :)