Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

MeEmmA skrev 2015-12-14 18:52:27 följande:

Inte förrän 15:e, så det är några veckor kvar. Vad jag har hört då säger inte slemproppen något om hur lång tid det är kvar till förlossningen. Den kan tom återbildas om jag har förstått rätt.

Men det är lite komiskt, för att jag sa till min sambo igår att det börjar kännas som att kroppen förbereder sig nu. Har haft endel förvärkar som har känts rejält.

Men inga av mina tidigare barn kommit innan bf och därför är jag övertygad om att denna inte heller gör det :)

Okej, ja man kan ju bara vänta och se. Skönt att de andra inte kommit för tidigt, jag hoppas verkligen att gå tiden ut åtminstone (BF 8/1). Oftast tycker jag att det rent fysiskt känns som att det borde vara långt kvar men fick lite panik inatt - vaknade av att jag låg på mage och hade onda stramningar inne i underlivet och kunde knappt vända mig för det gjorde bara ondare att försöka röra sig. Till slut fick jag ju ta smärtan och vända mig och gå upp och kissa, och då släppte det efter en stund. Men det var ju en liten försmak för det var första gången det gjorde såpass ont.

Självklart väckte jag maken när jag låg där i kved i panik som en strandad val och det var ju fint att få lite sympati
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-12-15 00:30:07 följande:

Nu har jag varit frisk i över två dygn...bara ett av barnen som fortfarande är lite hängigt.

Och i morgon är det dags för julbord med jobbet. Hade sett fram emot att träffa ngn av de andra gravida kollegorna som skulle ha i januari, men de har passat på att föda lite tidigare båda två, så det är bara jag kvar som är höggravid. 36+0 idag  

Jag har fått en känsla av att jag egentligen inte vill lämna hemmet. 

Och jag vill inte vara från min man. I vanliga fall är jag absolut inte sån, men nu känner jag mig nedstämd när han är borta. Känns knasigt. Och så knäppa drömmar som jag har nu har jag aldrig haft tidigare.

Men han har lovat hämta mig från julbordet om jag vill därifrån - känns skönt att han säger så. 

Oj, fick båda kollegorna tidigare? Vet du i vilken vecka de fick? Hur vanligt är det egentligen att föda 2-3 veckor före BF?

Jag känner som du, tycker det är så skönt nu den här veckan för förra veckan var sista veckan som jag hade salstenta (äntligen!) samt sista träffarna före jul med min kör och min språkkurs. Tycker det är jättekul vanligtvis men nu är jag mätt på det. Har några inlämningar kvar men kan vara hemma åtminstone. Skönt att din man kan hämta dig om det blir för mycket!

Ikväll ska vi ut och äta med ett annat par som vi träffade på föräldrakursen. Gillar ju att skrota hemma men behöver ju samtidigt försöka odla nya vänskaper här och jag gillar henne så det ska bli trevligt faktiskt .
  • Seven Costanza
    himw skrev 2015-12-15 07:13:49 följande:

På lucias sista timme så kom vår dotter till världen så mitt senaste inlägg om det kunde vara värkar- japp- det var det :)

Det blev en lång och jobbig förlossning för någon som var lite för tidigt född även om hon var stor så vi är inlagda på Neo menar bättre och bättre.

Ni har en häftig upplevelse framför er, njut av graviditeten och stort lycka till <3

Åh, jättestort grattis till er! När hade du BF? Är detta första barnet? Hoppas allt går fortsatt fint! Ta hand om er och njut av er lilla Lucia <3
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-12-15 09:10:58 följande:

Alltså även om jag längtar efter bebis nu så är det med dubbla känslor, kommer nog att sakna vara gravid och detta är absolut sista gången jag får vara med om denna upplevelsen. Visst finns det lite krämpor o annat, men den härliga känslan av att någon finns där inne som gör sig påmind med sparkar då o då är så mysig. Och även nyfikenheten och spänningen på vem det är.

Jag håller verkligen med. Jag längtar på ett sätt förstås efter bebisen men samtidigt är jag dels inte riktigt redo för jag har massa kvar att hinna med, och dels så gillar jag faktiskt att vara gravid och det känns ju som att jag "kan" detta nu. Som förstföderska kan jag ju dock tvärtom ingenting om bebisar. Förstår att det känns vemodigt med sista barnet - jag vill gärna göra om detta igen som det känns nu. Det finns ju inga garantier i och för sig att nästa graviditet kommer vara lika lätt, men ändå.
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-12-15 11:19:51 följande:

Båda fick i v.36+1. Det är inte vanligt, men det händer ju ibland. Kan inga exakta siffror, tror det är relativt få, typ 5% som föder före v 38. Det vanligaste är väl att föda i v39 el 40.

Jag var på läkarbesök idag, och hon gjorde gynundersökning. Och hennes bedömning var att jag inte kommer föda barn på ett bra tag. Lång, bakåtriktad livmodertapp som inte går att nå. Det låter bra tycker jag. Dessutom står huvudet högt över bäckenet och har inte börjat sjunka ner något. 

Okej, jag jag hoppas verkligen få gå några veckor till i alla fall för det känns inte som att något är på gång. Jag kan kanske fråga min läkare på fredag om de kommer känna på min livmodertapp framöver för att bedöma - jag vet inte om det är standard här eller om det skulle anses lite konstigt. Skönt att du har ett bra tag kvar!
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-15 17:50:05 följande:

Alltså förskolans luciatåg... Min stora unge!! Jag blir helt fascinerad över att vi producerat detta barn, att han växt i min kropp och ätit vid mitt bröst och att vi fått vara med honom i hela hans liv och hjälpa honom utvecklas till denna fantastiska individ! Så mycket som händer på ett år. Förra året stod han där i tåget, jag vet att han kunde alla sånger men han stod mest och tittade på publiken. Men idag! Sjöng med själ och hjärta, och log konstant mot publiken, hihi! Total scennärvaro! Han var så stolt över att vara Lucia och jag blev så stolt över min fina unge som var så stolt över sig själv. Måtte han alltid ha med sig den känslan!

Behövde bara dela med mig av den här omvälvande upplevelsen, haha. Bebisar är söta, men herreminskapare så fantastiska ungar är när de blir större. Kan inte fatta att jag ska få uppleva det här en gång till!

Vad fint skrivet! Jag har tänkt på det flera gånger just att det faktiskt finns en liten person härinne som ska bli en lite större person och sedan en vuxen och att VI ska få vara med på den resan. Känns overkligt men jag ser fram emot det!
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-12-15 18:10:33 följande:

Det är ingenting man brukar göra här hellre. Hinnsvepning är däremot vanligare när man är dagarna innan å har börjat öppna sig lite

Aha tack för info. Men hinnsvepning är väl för att skynda på förloppet eller har jag missförstått? Jag vill nämligen absolut INTE ha ut bebisen tidigare, snarare tvärtom att jag genom undersökning av livmodertappen helst vill få höra att det inte är på gång, men kunna förbereda mig om det skulle vara på gång.
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-12-15 18:21:30 följande:

Ja hinnsvepning kan starta förlossningen om man e mogen. Det görs ofta om man har haft mycket foglossningar eller dylikt så msn inte har så mycket ork. Annars rör man sällan något alls utan låter naturen ha sin gång så att säga. Aldrig hört talas om att msn ens kollar tappen

Okej nej jag mår bra så jag vill inte att de gör något alls så länge allt verkar som att bebisen också mår bra.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-15 18:21:30 följande:

Ja där har ni verkligen nåt att se fram emot - eller ja det har vi ju alla, men det är verkligen helt obeskrivligt, och ofattbart! Denna PERSON liksom! Som man mindre och mindre kan bestämma över, haha. Tur att de inte börjar som fyraåringar (eller tonåringar för den delen!) så man förhoppningsvis hinner förbereda sig. Det är ju helt fantastiskt! Här lussar hela förskolan tillsammans, fyra avdelningar, så det är gott om barn från de allra minsta som bara sitter där med fröknarna, till de stora som går sista året innan förskoleklass. Märkligt att se min lilla plutt bland de större barnen, fast han bara är fyra år än. Snart blir han ju ännu större, när bebis kommer...

Haha här är det tvärtom - tonåringar är jag van vid och "kan" (jag jobbar på högstadiet) men bebisar däremot... Inga av mina nära vänner har barn så jag har knappt ens hållit i ett spädbarn, aldrig bytt blöja osv men man är ju normalbegåvad så der löser ju sig .
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-15 19:06:42 följande:

Hehe ja jag menar just för själva självständighetsprocessen... Som känns som en utmaning utan dess like... Men sen har jag hört nånstans att det kan bli lugnare i tonåren om de är väldigt... hmm... MYCKET... när de är små (ogillar ordet trots, det handlar ju om att bli en egen person), så jag hoppas på det.

Jag hade i princip ingen erfarenhet alls av bebisar när Axel kom, en kompis hade barn bara, hade ingen koll på typ nåt! Eller ja syrran hade ju precis fått sin första men de bodde så långt bort så vi hade inte setts mer än ett par gånger. Det gick finfint ändå - eller det tror jag iaf, haha! Time will tell.

Ja det är väl skillnad när man har barn själv förstås - egna barn och andras ungar - men samtidigt blir man ju inte av med dem heller så som man blir med elever, på gott och ont. Vissa av mina elever saknar jag faktiskt nu när jag inte jobbar och när jag kommer hem är de "stora" och har redan gått ut nian. Det känns så konstigt och lite vemodigt att jag inte kommer ha dem mer. Hoppas att de kan tänka sig att hälsa och prata någon minut om jag ser dem på stan i sommar men jag förutsätter ingenting med 15-16-åringar .

Åh va skönt att höra att ni inte heller kunde något om bebisar. Min mamma kommer hit i två veckor när maken behöver gå tillbaka till jobbet så det känns ju tryggt i alla fall.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)