Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

Fruthomas: spännande med BF idag! Jag har tyvärr inga tips på huruvida man egentligen kan få igång förlossningen - många menar ju att det inte går - men förstår hur du känner. Har börjat sova sämre och har ont i ryggen så jag är på ett sätt trött på att vara gravid, men å andra sidan är jag fortfarande förkyld... Trött, snorig och hostig känns ju inte som den bästa starten. Hoppas din man kan aktivera barnen lite

Alla: Om mamman själv är förkyld när barnet kommer ut, blir då barnet garanterat smittat eller? För alla pratar så mycket om alla

smittor som syskon och släktingar kan dra med sig till bebisen - men jag är ju inte ens frisk själv för tillfället? Känns ju skit rent ut sagt om det första jag gör är att smitta bebisen.

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-02 09:06:17 följande:

Inte nödvändigtvis! Bebis kommer att ha kvar antikroppar från dig under några månader så om du är förkyld har du förhoppningsvis antikroppar mot det virus du har i kroppen, som bebis fått i sig via navelsträngen! Naturens lilla försäkring skulle jag tro.

Det låter ju bra, då hoppas jag på det. Men mest hoppas jag att han väntar tills jag är frisk för just nu känner jag mig inte alls pigg på någon förlossning. Börjar du känna dig frisk?
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-02 11:49:09 följande:

Näe, känns mer som förkylningen tagit ett omtag... och nu har maken blivit smittad också. Typiskt! Men värst är nog den enorma tröttheten jag känner och den behöver väl iofs inte vara relaterad till förkylningen utan kan vara graviditeten bara. Skulle kunna sova hela dagarna tror jag.

Va typiskt... Är han relativt ok eller är det som i klassiska reklamen "ni kvinnor snackar om att föda barn, men det är inget mot när en kille är riktigt förkyld"? Om man hade fått höra den kommentaren på förlossningen hade jag iaf INTE skrattat...

Jag hoppas att min man inte blir smittad för jag behöver honom så normal som möjligt för han brukar kunna bli lite äcklad av kroppsvätskor och sådant och det lär ju inte bli bättre om han inte är frisk. När vi pratade om att klippa navelsträngen ville han först inte göra det för det lät äckligt, men när jag sa att han kanske skulle ångra sig för att de flesta pappor gör det och det är sådant man som pappa kan få frågor om av släkt och vänner efteråt så ville han försöka. Ibland är det bra med en icke normkritisk man - han gör nästan vad som helst om jag säger att "jo men det är vedertaget"
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2016-01-02 17:50:10 följande:

Idag var vi tillbaka på neo och vägde och lite. Tösen har gått ner 5 gr sedan vi kom hem men dem var jättenöjda med vikten ändå. Hon ligger över födelsevikten och det målet ville dem helst nå efter 10 dagar så dem var jätte nöjda med det. Så vi fortsätter sondmata, pumpa och amma som innan. Hembesök på måndag.

Superbra jobbat! Härligt att det går åt rätt håll
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-02 18:51:25 följande:

Haha han är rätt hanterlig min man, tack och lov! I vanliga fall kan han bli riktigt ynklig men jag tror han behärskar sig nu när han vet att jag gått krasslig så länge och har alla mina smärtor dessutom. Låter bra med en sån man som din som går med på det du säger, hehe, maken var rätt nervös för det där klippandet vet jag men jag tror han hade ångrat sig om han inte gjort det. Som tur är så är han inte äckelkänslig - det är han som bytt nästan alla bajsblöjor på sonen, det är han som torkar spyor från både barn och djur, själv är jag bara normalkänslig förutom nu under graviditeten när jag får kräkkänslor av vad som helst... Tur att han inte är så känslig för när sonen passerade spinaeknölarna under krystandet så kräktes jag i varje värk, och maken hämtade kräkpåse efter kräkpåse. Det är kärlek det!

Ja det är det jag också tänker, att han kanske ångrar sig annars. Dessutom tycker jag att det hör till och att det är det minsta han kan göra när jag får göra resten. Jag vet inte om vi ens har diskuterat att jag kan komma att kräkas men han får ju fixa det bara. Annars...
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2016-01-03 11:43:30 följande:

Det går verkligen i ett, glad att det är jullov så man slipper skoltiderna att passa iallafall såhär i början. Det är helt å hållet tösens matschema som styr dagen.

Här är vår lilla tös med stora tejpen i ansiktet

Så söt hon är! Nu längtar jag ihjäl mig
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2016-01-03 12:31:54 följande:

fy! det låter som du och jag mår rätt lika. Jag spydde också igår, även fast jag spytt hela min graviditet så har det lugnat sig de senaste veckorna.

Måste bara tipsa om en bok som heter: En mamma blir till. Den är i stundtals hysteisk rolig och igenkänningsfaktorn är hög. Med att förstöra just detta avsnitt (lyssnar på ljudbok så jag kan inte direkt citera) så beskriver författaren hur hon tvingade sin sambo att hjälpa henne att vända sig på natten, då hon hade för ont att göra det själv, vilket han motvilligt gjorde, när hon väl låg på andra sidan så insåg hon att det gjorde lika ont att ligga på den och sa det till sambon, vars svar blev: men nu har du inga fler sidor att ligga på älskling och sen somnade han om....

Haha, min mans svar när jag läste upp detta: - Men vad skulle han ha gjort då, uppfunnit en ny sida?

- Nä, kanske gett lite sympati!

- Jahaaa...
  • Seven Costanza

Jag ska vara hemma 1,5 år med det här barnet och vi kommer eventuellt försöka få ett barn till under den tiden om det känns bra, även om det blir tätt. Vi vill bara ha två barn och i så fall kommer jag gå tillbaka och jobba i augusti 2017 som planerat oavsett om vi har ett eller två barn då. Har vi ett barn skolar vi in honom på förskola och så får jag se om jag jobbar heltid eller deltid. Har vi två barn har vi antingen båda hemma och så jobbar jag deltid och så är mannen och/eller svärmor med barnen de dagar jag jobbar, eller så skolar vi in det här barnet och har bara det minsta hemma (om t ex svärmor tycker det är för jobbigt att sköta båda).

Tror inte jag vill vara hemma på heltid mer efter de här två åren (har ju redan varit hemma den här terminen och pluggat på distans så det blir två år hemma totalt varav 19 månader med första barnet). Det är väldigt skönt på ett sätt att bo långt hemifrån när man får barn märker jag när jag läser de kommentarer ni får... Här är ju ingen som känner mig tillräckligt bra för att lägga sig i och av dem jag lärt känna på föräldrautbildningen ska alla börja jobba efter 3-4 månader för då är deras föräldraledighet slut och de vill inte säga upp sig och bli hemmamammor så då är det självklart att börja jobba. Sedan får de pussla om de vill vänta med nanny/förskola. Hos ett av paren tar mamman tre månader, sedan tar pappan en månad, sedan farmor en månad, sedan faster en månad när hon har sommarlov, sedan har föräldrarna semester omlott och barnet skolas in i september. Så kan det också vara att ha spädbarn

• Seven Costanza
    Hame skrev 2016-01-04 07:23:28 följande:

Jag var ju beräknad förra vecka, väntar och väntar ;)

Vi har vännerna USA och de var bara hemma 1 måndag med sina barn. Sedan har de pussla, mannen har jobbat mån-fred dagtid och hon som jobbar i affär har haft kvällar och helger. De deras äldsta är tre år och är fortfarande hemma på heltid för det är så dyrt med dagis. Förstår inte hur de orkar, de är ju aldrig lediga tillsammans.

Ah just det! Hur mår du? Har du några tecken på att det är på gång? Jag själv tror det dröjer för mig och hoppas det också - har fortfarande FYRA jäkla inlämningar kvar och skulle vilja hinna göra minst en av dem innan bebisen kommer. Annars får jag göra allt i februari-mars men det vore ju skönt att slippa.

Kände bebisen mycket ikväll så allt är nog bra därinne i alla fall - har nästa besök på torsdag, dagen före BF. Hur funkar det med besök för dig nu efter BF?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)