Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-18 14:01:44 följande:

Nu är äntligen våran son här. Föddes i morse kl 10:08 å vägde 3980g å var 53cm lång. Var en intensiv förlossning där jag började öppna upp mig fort men stannade av vid 7cm så vi beslutade att avsluta med snitt. Tydligen så har ännu en läkare kollat på mina röntgenplåtar å han tyckte att jag var aningen s för liten. Tröttsamt att de andra två inte sett de innan. Men men kämpade i 14h sen fick det vara bra. Hade värkar som kom varannan minut å var jätte starka. Nu är vi på BB å ska försöka sova lite. Har inte sovit sen lördagnatt! Lycka till nu alla ni som är igång med ert födande heja heja heja!!!!

Grattis grattis! Hoppas ditt snitt ska läka fint och inte göra alltför ont!
  • Seven Costanza
    Lisasmor skrev 2016-01-18 14:02:48 följande:

Nu har äntligen lillebror anlänt! Han kom på BF+15 efter igångsättning som gick bra och fortare än jag trott, 14 timmar totalt. Nöjd med att jag fick prova på en vaginal förlossning efter snitt. 2 lika fina upplevelser men herre Gud va mycket "enklare" jag tycker det är var med planerat snitt..! Hade dock en jättepositiv förlossningsupplevelse trots att den avslutades med sugklocka. Häftigt hur mycket kraft kroppen (och psyket) har! Lycka till nu alla som väntar på bebis! <3

Oj BF +15 då måste det vara extra härligt att han äntligen är här, stort grattis!
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2016-01-18 19:56:03 följande:

Idag har det varit en riktigt bra dag, vi var på BVC och så hälsade vi på mitt jobb när inte alla var inne ( min chef o min kollega som ska resa bort en tid träffade Arvid)

Sen tog vi oss faktiskt till Lindex och polarn för Arvid behöver ytterkläder. Windfleece overallen jag köpte på Tradera räcker knappt ens nu, de skulle enligt min syster vara stora i storlek men nja. Så nu har han en blå i stl 56 istället- vilket han aldrig skulle fått om det inte i goodie bagen från BB legat en rabatt kupong på 25% ;)

Mamman skulle köpa amnings- bh men mamman är feltillverkad. För bred över ryggen, även om jag inte är tjock, så får beställa fler av de jag har i resår istället!

Nu ska Arvid och jag ha Seinfeld och amningsmaraton i sängen. Skickade iväg sambon att spela tennis så.

Åh va mysigt, jag älskar ju också Seinfeld (uppenbarligen) Vi har en sådan där box och där finns bland annat alla Seinfeldsäsongerna, ska nog titta på dem en dag.
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2016-01-18 21:57:02 följande:

Det är inget att tacka för, bara glad om det hjälpte dig en smula. Förstår att ni inte har någon lust att börja fundera på att stämma sjukhuset. Tror jag inte sjukhuset har någon lust att bli stämda heller så jag misstänker att de borde vara väldigt tillmötes gående så länge de inte ska ge skriftliga uttalande. Mitt tips är att ni spelar in alla samtal ni har med sjukhuset, både telefonsamtal och om ni träffar läkare därifrån. Det är mkt möjligt att ni aldrig kommer använda dessa som bevis, men det är förbannat skönt att veta att man har det bevissäkrat (kan dock vara klokt att kolla lagstiftningen ang inspelning i just den delstat ni bor i, i Sverige är det lagligt att spela in så länge en av parterna är medvetna om inspelningen.)samt att det kan vara skönt att lyssna igen om det finns oklarheter.

Tack för tipset om inspelning, vi ska kolla upp det och överväga det.
  • Seven Costanza
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-19 00:35:44 följande:

Tack snälla! Det är mitt andra snitt å än sålänge så känns det ok. Gör ju såklart ont å sen en massa eftervärkar på det är inte så mysigt men absolut överkomligt! Är så tråkigt att du fått sån negativ upplevelse av snitt. Jag hoppas att smärtan går över snabbt för dej å att infektionen även den försvinner!! Slarvigt av vården i USA å inte ta det hela på allvar!!!

Ja jag har ju ingen uppfattning om hur det ska kännas men har ju hela tiden känt att min smärta inte kan vara normal för om alla hade så ont förstod jag inte varför man frivilligt skulle vilja snittas.

Kan du beskriva hur du känner dig? Har du problem att ta dig upp ur sängen/sitta/skratta/gråta/hosta? Vad får du för smärtlindring? Har du kateter och isåfall hur länge får du behålla den? Klarade du att kissa utan problem när du blev av med katetern förra gången? Får jag fråga vad anledningen är att du gör snitt? Var båda snitten planerade?
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-19 00:58:47 följande:

Rally-Sally kom ut 23:09, 23:00 klev vi ur pappas bil utanför förlossningen. Jag hann knappt upp i förlossningssängen, sen kom två krystvärkar och så var hon ute! Herregud! Värken innan gick vattnet, rakt i brallorna. Två små stygn fick jag, needless to say så hann vi inte få upp förlossningsbrev eller nåt men jösses alltså vilken upplevelse! Och vilken enorm skillnad från förra gången! Nu har lillan tuttat i en halv evighet och vi har fikat, jag är hög på adrenalin och på upplevelsen. Wohoo!

Suddig bild på hjärtat :

Men wow! Va häftigt, stort grattis!
  • Seven Costanza
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-19 03:45:47 följande:

Det svider liksom i såret å det är allmänt ömt. Har kunnat sätta mig upp i sängen men har fortf katetern i så jag har inte ställt mig upp än. Katetern tar de imorgon å jag längtar så tills den är borta!! Vid förra snittet togs den bort efter 8tim å jag var på benen snabbt. Hoppas på samma denna gång!

Jag snittades förra gången pga värksvaghet å efter lite drygt 32tim förlossningsarbete så avbröt vi för jag öppnade inte upp mig mer än 6cm å dottern huvud trängde aldrig ner.

Denna gång blev det snitt efter ca 14h förlossningsarbete där allt gick framåt som bara den i början 7cm öppnade jag upp mig å huvudet trängde ner bra men trots starka å intensiva värkar så stannade värkarbetet av så på 5h hände inget. Jag har skrivit en plan med en läkare inför denna förlossning där det stod att sker ingen progressiv ska det avslutas med snitt. Så det fick bli så nu. Är väldigt ledsen över att det fick avslutas så även om allt gick bra då jag peppat så inför en vaginal förlossning å nu lär jag aldrig få uppleva en sådan heller. Men jag har gjort mitt bästa iallafall!!

Vad får du för nägon smärtlindring nu?! Är det i själva såret du har ont lr i magen?

Är också ledsen för att det blev snitt men mest för att allt gick fel och jag har ont, en vaginal förlossning känns inte viktig för mig i sak men jag förstår att det är så för dig och många andra. Tråkigt att det inte blev som du tänkt dig den här gången!

Det känns helt främmande för mig att vilja bli av med katetern för det var då jag märkte hur jäkla ont jag hade. Jag kom ju inte upp för att hinna gå till toaletten så på sjukhuset hade jag ju hakat upp mig på att om jag bara hade fått ha kvar katetern längre tills det inte gjorde lika ont hade det kanske känts bättre. Men nu vet jag ju att det inte hade hjälpt för det gjorde ju lika ont hemma.

Nu har det gått tio dagar och nu kommer jag upp utan hjälp sedan två dagar under förutsättning att effekten av mina smärtstillande inte har försvunnit. Jag äter oxycodone och ibuprofen mot smärtan samt antibiotika mot infektionerna. Har lite ont i snittet men de säger att det ser fint ut, men sedan är det inne i magen och på huden. Har fortfarande lika ont vid lätt beröring av huden ovanför snittet som jag hade när jag åkte till akuten, men får inte längre pulseringar av smärta så det är väl på bättringsvägen hoppas jag. Ska på kontroll på onsdag.

Tror du att de flesta mår ungefär som du efter snitt eller är du extra smärttålig? Jag tycker fortfarande det är så konstigt att ingen reagerade så mycket som jag grät och klagade på allt, ont i magen, ont i ryggen, klump i bröstet, kom inte upp ut sängen. Kan inte förstå att det bara svarade att det är normalt.
  • Seven Costanza

Mitt starka smärtstillande preparat är alltså ett morfinderivat - i Sverige heter tabletterna oxynorm och oxycontin.

• Seven Costanza

himw: BF 3 januari och fick en flicka (Clara) den 13 december då vattnet gick plötsligt :)

Seven Costanza: BF 8/1 och fick en son på BF efter igångsättning och kejsarsnitt. 3080 g, 51 cm lång.

WiMe06- BF 17/1. Flicka (Wendela) 2148 gr 43 cm. Född 28/12 efter igångsättning.

• Seven Costanza
    Hame skrev 2016-01-20 11:28:02 följande:

Har inte skrivit på länge då det varit fullt upp med liten gosegrisen :) Har läst era inlägg, grattis till er som fått och pepp till er som fortfarande väntat!

Alvar är än så länge en liten drömbebis :) Äter, sover och är söt! Enda smolket är att han vaknat vid 23/24 tiden alla nätter och varit otröstlig. Hållt i sig1-2 timmar och sedan kaskadspytt.. Resten av dagen kräks han ingenting så det är märkligt!

Det blev ingen amning denna gången heller tyvärr.. Det känns sorgligt men är rätt beslut för oss!

Tråkigt med den otröstliga stunden men annars låter det ju bra! Om det fungerar bättre med ersättning så kör på det. Amningen var det enda jag var glad för i allt skit jag råkade ut för - den funkade nästan direkt med lite hjälp från sjuksköterskorna så jag ammar på så länge det känns bra, annars byter jag till ersättning.

Gulligt med drömbebis! Jag kallade min son "skruttbebis" när han inte sov på nätterna och nu ibland när han bara vänder och vrider sig och gapar trots att vi gör vårt bästa, och "sagobebis" när han är nöjd och glad. Jag pratade med honom under hela första veckan att mamma vill ha en sagobebis och nu börjar det bli bättre när han vänder från nattskift till dagskift. Han var ju vaken hela nätterna de första sex dagarna men nu de senaste tre dagarna har han sovit från ca 01/02 till 05/06 (vi ställer klockan på fyra timmar) och sedan från ca 05.30/06.30 till 9.30. Så nu har vi fått sova riktigt bra och börjar bli människor igen, peppar peppar .
Svar på tråden BF Januari 2016 :)