Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

MeEmmA skrev 2016-01-12 07:52:58 följande:

Har sovit första natten jämte lilla Casper, han är lugn och nöjd så länge han får vara jämte mig :) stannade kvar själv med han så att min sambo kunde sova hemma med de andra barnen och vi vila upp oss här. Vilken upplevelse det var när syskonen hälsade på en stund igår kväll!

Han har kräkts väldigt mycket fostervatten inatt, det har jag aldrig varit med om tidigare. Suga och ta bröstet var han en hejare på en gång med, visade bara tutten så sög han tag aggressivt och har efter det snuttat en hel del :)

Förlossningen gick bra igår, dock är jag besviken på barnmorskan jag hade då hon inte alls lyssnade på mig och hade kunnat varit ett bättre stöd. Önskar även att min sambo hade stått upp lite mer för mig i situationen när jag inte själv inte orkade tjata. Men i slutändan så spelar inte det så stor roll när jag äntligen fick min underbara bebis och det är över.

Jag fick pangvärkar, intensiva och starka på en gång efter att jag hade skrivit igår imorse. Ringde förlossningen och frågade om jag kunde komma in omgående eftersom att det har gått snabbt tidigare med öppningsskedet tidigare. Första kommentaren jag fick från bm var att "oj, du är redan öppen 6cm, det trodde jag inte"... Gick in i duschen, men när det inte var några mellanrum på värkarna längre valde jag att börja med lustgasen inne på rummet. En timme efter att jag hade kommit dit var jag helt öppen, vattnet gick och krystvärkarna kom. Det var då den jobbiga biten kom, som med de andra barnen, att få ner han. Pratade med bm också mör jag kom in. Efter krystande i ca en timme var min kropp trött, jag sa till henne att jag inte hade tillräckligt med kraft längre och att jag har fått hjälp med de tre andra att få ner dom. Nej, det ville hon inte hjälpa till med, fick prova alla möjliga ställningar istället. Efter ytterligare 30min fick jag dropp, bad om hjälp en gång till och sa att droppet tidigare inte har hjälpt dom ner. "Nu börjar vi med det här ändå" säger hon då. Inget skillnad hände, han kom fortfarande inte ner. När två timmar krystande hade gått var jag något utmattad, bebis mådde dock bra hela tiden DÅ äntligen kom läkaren in + 3 andra barnmorskor och gjorde på samma sätt som har gjorts tidigare förlossningar för att få över han den sista biten. Jag tog i allt vad jag hade då för att äntligen var det någon som lyssnade på mig och det gick!!

Starkt jobbat! Men så illa av bm att inte lyssna på dina erfarenheter, när du faktiskt varit med om detsamma tidigare så borde det ju vara självklart! Skönt att Casper är så nöjd! <3
  • qatteriin
    CarolinaH skrev 2016-01-12 08:21:14 följande:

Här hemma händer ingenting. Var hos bm igår. Hon började på en gång att nojja sig över vikten. Gav mig en hel lista med nummer till dietister. Så jag kan ta kontakt med någon direkt när bebis är född så jag kan gå ner i vikt igen. Gått upp totalt 8kg denna graviditet.

Blir 41+0 ultraljud på fredag för att kolla till bebis. Sen BM på måndag. Hoppas verkligen jag slipper det. Vill ju ha bebis istället.

Grattis till alla små nya tillskott i tråden.

Men VA?! Vad har hon att göra med din viktnedgång efter graviditeten? Ok om man frågar efter det men vad är det för idiotisk bm? Jag har gått upp kke 6 kg den här graviditeten, 2 sen inskrivningen, jag är fet sen innan men bm är så långt ifrån nojig över min vikt som man kan vara. Tack och lov!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-12 10:26:34 följande:

Hm, jag undrar jag om det är sonden hon är glad att slippa (bild)

Ååååååååååååååååååh jag dör söthetsdöden!!! Herreguuuuud vilken liten goding!! Åååh!! Och vad skönt att slippa sonden!! <3
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2016-01-12 10:14:52 följande:

Jag tycker att hon var väldigt nonchalant redan när jag kom in och inte så erfaren jämfört med de barnmorskor jag har haft tidigare. Hade värkarna inte blivit så intensiva på en gång så hade jag sett till att få någon annan. Förstår inte riktigt varför min sambo inte tog striden när han märkte hur trött jag blev... Men svårt för honom att sätta sig in i också, vad som är normalt/ok och inte.

Tips är till alla andra att ha en överenskommelsen med pappan kanske :)

Jäkligt illa gjort faktiskt tycker jag. Ja jag hade en redig överenskommelse med maken innan förra förlossningen och skrev även i förlossningsbrevet att han var min talesperson om jag inte orkade, han är annars väldigt laid back och jag ganska kontrollerande så det är långt ifrån våra vanliga roller, men sist blev han som en tolk mellan mig och bm till slut för jag var så inne i kroppsarbetet att jag tog inte in nåt annat än vad han sa. Den här gången har vi inte pratat om det men kanske är värt att påminna...
  • qatteriin

Ska bli väldigt intressant att se hur sonen reagerar på bebisen sen... Han pratar så mycket om hur han var och vad han gjorde när han var "en liiiten skrynklig bebis", haha, förutom då att han aldrig var särskilt skrynklig så jag vet inte var han fått det ifrån!

Idag vid lämningen på förskolan så sa han till en kompis att "jag ska få en bebis!" - "va, har du en bebis hemma?" svarade kompisen varpå jag förklarade att den låg i min mage. Sonen suckar då och säger, uppgivet, "ja, den vill inte komma ut!". Haha så det är fler som längtar tills det sätter igång. Kan hänga ihop med att jag sa att jag inte kunde köra honom på snowracern till förskolan idag och han konstaterade att "nej, men sen när bebisen är ute, DÅ kan du göra det!". Stora lilla plutt. Inte lätt att ha en mamma som inte kan göra så mycket med kroppen.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-12 11:09:25 följande:

Vilka härliga kommentarer. Vad roligt att han är så nyfiken på den lille bebisen där inne också eller kanske den största längtan är att få mamma till att köra snowracer

Hahah ja jag tror det är jämnt skägg mellan de två faktiskt! Fast han undrar mycket om bebisen också och säger hur han tror att bebisen ligger i magen och om bebisen gillar det jag äter... av nån konstig anledning så verkar bebisen ogilla samma mat som han ogillar. Han är störtskön alltså. När han inte är skitjobbig. Haha!
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2016-01-12 12:59:00 följande:

Här är en bild på min lilla :)

Aaawwwwww goooos!! <3 Blir ju helt sjuk här!!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-12 15:23:03 följande:

Här är då vår klump. :) vi vet inte hundra än om han heter Harry eller Arvid...

BVC har varit här på hembesök och han äter bra verkar det som för vikten går uppåt.

Själv är jag rätt slö idag, har ont i såret i rumpen. Kliar, tynger och sticker men antar att det är bra.

Åååh vilken goding!! Fina namn båda två! Hoppas du läker fort, xylocainsalva är guld värt om du inte har provat det redan.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-12 16:02:13 följande:

Just det den har jag inte tänkt på! Har använt den mot insektsbett, när jag varit som mest myggbiten.

Har varit på toa två gånger igår och i förrgår mycket skum känsla när det trycker på och man inte riktigt kan styra det. Nära döden upplevelse att få ut något där just nu!

Den är fantastisk, jag måste hinna köpa en ny tub, hehe. Ja det kan jag tro att det är ren skräck att få ut nåt där! Jag slapp det problemet sist, men linfrö fortsatte vara min bästa vän ett tag...
  • qatteriin

Alltså kolla vilken fin post jag fick idag, jag nästan dog!! <3 Min kompis syr så mycket fint och det mesta syr hon till neo (hennes dotter föddes i v 29 så det började efter det), men så frågade hon om hon fick sy nåt till min bebis... såklart hon fick!! Bodyn i stl 62 och pyjamasen i stl 50 tror jag. Sonen tyckte de var såååå gosiga, jag ska se om jag kan sy en tröja till honom av resten av körsbärsblomstyget för han tyckte det var såååå fiiint.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)