BF Januari 2016 :)
En viktig sak att veta om amning är att bvc:s kurvor är baserade på flaskade barn, och den kurvan BLIR annorlunda än helammades kurvor. WHO har kurvor baserade på helamning. Vid 3-4 månader så kommer det en "amningspuckel" där ammade bebisar ofta går upp lite sämre (jämfört med flaskade bebisar) och detta sammanfaller med en period där många upplever att de börjar få ont om mjölk, bebisen blir bökig vid bröstet osv. Men det här innebär inte att mjölken håller på att sina, det är dock en tillväxtperiod (så bebisen måste snutta mycket för att öka produktionen) samtidigt som det är en utvecklingsfas för bebis där hen blir mer medveten om omvärlden och därför har svårare att fokusera på ätandet. Väldigt dumt att de två sakerna sammanfaller!
Vi hade jättepanik när Axel var 3-4 månader eftersom kurvan dalade, sen laddade jag hem WHO:s kurvor och såg att han där följde viktkurvan perfekt. Plötsligt kände jag mig mycket tryggare med att han fick vad han behövde och att bvc:s tjat om ersättning (eller välling!) inte var nåt vi behövde lyssna på. Tack och lov för Amninhshjälpen där. Jag tycker av hela mitt hjärta att man ska få välja själv mellan amning, flaskning och både och - utan dåligt samvete eller tyckande från omgivningen. I västvärlden finns det egentligen inget som säger att amning skulle vara bättre än ersättning (förutom att ammade barn har en något mindre risk att drabbas av virusburna magsjukor, men that's it så vitt jag vet). Men jag vet finfina föräldrar som börjat tvivla ännu mer på sin egen förmåga att tolka sitt barns signaler pga bvc-sköterskors tjat om ersättning, när bebis precis som för oss följt WHO:s kurvor perfekt, och det tycker jag är beklämmande. Önskar att bvc bara kunde vara mer upplysta med båda sidor av myntet och lyhörda för föräldrarnas önskemål om hur de vill mata sitt barn!!