Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2016-01-18 11:56:03 följande:

Vår bvc-sköterska sa likadant nu, hon hade aldrig hört ngn som tyckte det funkade med amningsnapp, så hon la det lite på mig å känna hur länge jag orkade kämpa på, och att det inte är fel att ge ersättning.

Låter som en bra ssk, skönt! Och härligt att W går upp så fint! Bra att du kan få nån att prata igenom allt med också, toppen!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-18 12:24:46 följande:

Förstår att du inte vill ha Axel mer på förskolan. Jag hade ju yngsta bonus hemma i nästan 2 veckor innan ju för han hade först halsfluss och sen gick det magsjuka på skolan. Aldrig i livet att jag ville utsätta mig för det i onödan. Nu går det bara det vanliga, springmask, löss och vinterkräksjuka... lol

Jag håller med dig att det känns väldigt onödigt att behöva ta av föräldrardagarna innan hon är född, men jag inser samtidigt att de allra flesta gör det efter BF och att et är få förunnat att må bra när de går över tiden. (till och med vår egna superwoman här inne verkar fått mindre kraft och energi.)

Jag insåg att jag har massa semesterdagar att ta ut med drygt 55 dagar, det är ju fasen 11 veckor. Har ni några tankar om det är någon skillnad på när man tar ut semester vs föräldradagar? Antar att fördelen med att ta semester är att sambon kan ta föräldradagar för lillan och vi kan vara lediga samtidigt.

Uuuuh mask och löss har vi sluppit hittills thank god, eh ta i trä... Men nä nu får han vara hemma. Han är överlycklig än så länge men så har ju mormor varit här hela dagen, haha!

Åh gött med så mkt semester! Jag har inget sparat och vet inte hur många dagar jag får idag. Men jag hade nog gärna drygat ut med lite semesterdagar för då får man ju mer pengar till på köpet.
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-18 14:01:44 följande:

Nu är äntligen våran son här. Föddes i morse kl 10:08 å vägde 3980g å var 53cm lång. Var en intensiv förlossning där jag började öppna upp mig fort men stannade av vid 7cm så vi beslutade att avsluta med snitt. Tydligen så har ännu en läkare kollat på mina röntgenplåtar å han tyckte att jag var aningen s för liten. Tröttsamt att de andra två inte sett de innan. Men men kämpade i 14h sen fick det vara bra. Hade värkar som kom varannan minut å var jätte starka. Nu är vi på BB å ska försöka sova lite. Har inte sovit sen lördagnatt! Lycka till nu alla ni som är igång med ert födande heja heja heja!!!!

Lisasmor skrev 2016-01-18 14:02:48 följande:

Nu har äntligen lillebror anlänt! Han kom på BF+15 efter igångsättning som gick bra och fortare än jag trott, 14 timmar totalt. Nöjd med att jag fick prova på en vaginal förlossning efter snitt. 2 lika fina upplevelser men herre Gud va mycket "enklare" jag tycker det är var med planerat snitt..! Hade dock en jättepositiv förlossningsupplevelse trots att den avslutades med sugklocka. Häftigt hur mycket kraft kroppen (och psyket) har! Lycka till nu alla som väntar på bebis! <3

Grattis till era små, härligt!!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-18 16:27:16 följande:

sant det där med pengarna. jag har ju turen att få 10% i 360 dagar av min arbetsgivare för att jag är hemma, så det blir ju inte riktigt någon jätteskillnad. Men däremot så vill jag att lillskrutt inte ska börja förskolan innan hon är minst 18 månader, Så det är super att jag har semester kvar från förra året.

Jag får 10% i 180 dagar, jag som var glad för det, haha! Men försöker att inte ta sju dagar i veckan den här gången som jag var tvungen med sonen. Så länge maken har jobb går det, sen får vi se. Det är jag som försörjt oss i många år nu så det känns lite kymigt att få så mycket mindre pengar än vad jag är van vid, men jag försöker komma ihåg att han får nästan dubbelt nu när han jobbar mot annars. Men lite tajt känns det ju. Axel var 14-15 månader när han började förskolan och det gick toppenbra så det känns ju skönt iaf, men det hänger ju lite på personlighet också. De har en utvecklingsfas precis vid 1,5 som gör att många tycker det är tuffare med separationen då än tidigare och senare, samtidigt känns det ju skönt att veta att barnet klarar lite mer själv.

Jag får mer betalt för semesterdagar än för arbetsdagar, vet inte varför men det är ju bra! Däremot vet jag inte hur många dagar jag får för föräldraledighet är ju inte semestergrundande som arbete är.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-18 16:43:57 följande:

Ja, jag hoppas det fortsätter så ny vägning på fredag och då gör vi nog premiärturen med vagn till bvc om vädret och lilla madams mattider tillåter

Ja, tror det kan bli bra att få ventilera lite med ngn annan. Jag har snart ventilerat klart allt med er, hihi

Fler perspektiv är aldrig fel, även om vi är vansinnigt kloka här inne! Åh vad spännande med premiärtur med vagnen! Låter som en toppenidé!

Ah sporadiska förvärkar här som är riktigt jobbiga när de kommer. Sonen ville visa mormor och morfar "räserspelet" innan de gick - Mario Kart. Haha! Vi har ett gammalt Wii som blivit väldigt poppis med sonen. Jag har inte skrattat så mycket på länge som när mamma och pappa skulle spela, de har aldrig spelat tv-spel nånsin och Axel var ju ljusår bättre än dem, haha! Men skrattattackerna satte igång kroppen lite, haha!
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2016-01-18 16:54:21 följande:

På 180 fl dagar får man 9 semesterdagar :) iaf fick jag det förra gången.

Denna gången får jag inget alls. Har studerat på heltid. Man blir verkligen straffad som student trots att man jobbat heltid i över 16 år tidigare :(

Jag tror det är lite olika beroende på avtal, men nånting sånt är det säkert. Jag vet att jag läste om det i personalhandboken men la det tydligen inte på minnet... Ja student är ingen höjdare. Inte arbetslös heller, jag fick kass sgi jämfört med omnjag hade fått vara kvar på viket jag hade innan... För att inte tala om ifall de hade räknat på min tidigare lön från mitt fasta jobb i Norge! :-P Men sånt är det. Jag är så tacksam att jag har ett jobb den här gången.
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2016-01-18 17:20:51 följande:

Det står i ditt kollektivavtal hur många dagar du får fast jag tror att det är samma mer eller mindre för föräldraledighet är juniorer förhandlingsbart utan en lag. Sen finns det ju avtal som ger en mer än andra :))

Haha jaa men mitt kollektivavtal har jag då aldrig titta på. Men brukar roa mig med att läsa personalhandboken på intranätet när patienterna uteblir. Föräldraledighet är inte förhandlingsbart nej men vilka förmåner man får är ju väldigt olika.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-18 18:17:45 följande:

Vi har iofs tagit små promenader med vagnen men det blir premiärtur till bvc och en längre promenad

Visst är det så, jag har nog aldrig varit med i en klokare tråd än denna

Ah, mer TV-spelande med morföräldrarna då kanske så kanske bebis tittar ut, eller så får du hitta en rolig film eller nånting och avverka

ja, det är inte klokt vad ungarna är tekniska idag. Grabbarna här hemma kan lära farmor och farfar det mesta med tv-spel och allt vad det är.

Jag minns första ggn äldsta grabben ville titta på roliga katter på datorn hos svärisarna och farmor sa att hon inte visste vart hon hittade det, han var inte gammal då och sa till farmor med sån där småbarnsröst "men farmor du får väl youtuba!!" Haha.

Ja nu är det en hel del förvärkar - eller om det är värkar, fan vet, en del är jäkligt obehagliga iaf och alvedon är ju strunt samma. Ska ta ett bad sen så hoppas jag att det lugnar sig så jag kan sova inatt, är så jäkla trött. Men bebisen gillar inte förvärkarna för oj vilken fart det blir! En lugn natt och sen att det kör igång på riktigt i morgon bitti, det vore fint.

Haha ja så jäkla tekniska, kan inte fatta det! Mina föräldrar är ändå väldigt high tech, men vad gäller såna spel så är golfspel på datorn nog det vildaste de provat!

Om amning/flaskning; jag tror inte det blir problem vid amningstillfällena om du pumpar och ger på flaska, jag tror det stabiliserar sig utifrån den efterfrågan som finns, så gör det som känns smidigast tycker jag!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-18 19:56:03 följande:

Idag har det varit en riktigt bra dag, vi var på BVC och så hälsade vi på mitt jobb när inte alla var inne ( min chef o min kollega som ska resa bort en tid träffade Arvid)

Sen tog vi oss faktiskt till Lindex och polarn för Arvid behöver ytterkläder. Windfleece overallen jag köpte på Tradera räcker knappt ens nu, de skulle enligt min syster vara stora i storlek men nja. Så nu har han en blå i stl 56 istället- vilket han aldrig skulle fått om det inte i goodie bagen från BB legat en rabatt kupong på 25% ;)

Mamman skulle köpa amnings- bh men mamman är feltillverkad. För bred över ryggen, även om jag inte är tjock, så får beställa fler av de jag har i resår istället!

Nu ska Arvid och jag ha Seinfeld och amningsmaraton i sängen. Skickade iväg sambon att spela tennis så.

Låter som en härlig dag! Bra med windfleecen - jag har också upplevt dem som stora men Axel har alltid varit en tanig modell och mindre än 56 hade vi aldrig.

Jag fasar för det där med amningsbh, har ju ett par gamla men de är så slitna och jag vet inte om storleken kommer passa... I Gbg gick jag till Eva Nette (på Frölunda torg) och fick världens bästa hjälp att hitta rätt modell (sen köpte jag en till likadan från glammom.se) men här har jag inte hittat nån affär som har så stora kupor som jag behöver... Hoppas jag klarar mig med de gamla!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)