• Anonym (HON)

SLUTA SÄG HEN!

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 11:59
    Vill tillägga att "hen" är ett passande ord inom tex brottsmål, myndigheter, hbtq (om dom själva vill det) och liknande men "henna" grannar, personen bakom kassan på ICA, vikarien, läraren, handledaren osv. Varför sträva efter att göra folk könslösa?
    "Jag mötte grannen på innegården idag, hen frågade hur du mådde" - det gillar jag inte. Varför censurera en person på det sättet?

Detta är vad jag tycker personligen och det är inget seriöst hat mot ordet, okej? Men alla får ju såklart tycka vad DOM vill men JAG gillar inte hen i onödan iaf och hoppas det bara används där det gör riktig nytta som de exempel jag gav i början.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 12:00
    En sak till: Att hen är en höna är med lite humor, ok? Det är inget man måste ifrågasätta på blodigt allvar utan jag syftar på att ordet låter larvigt överlag. Så lämna gärna hönan i ladan och gå vidare på den punkten, tack!
  • Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!
  • Anonym (01)
    Anonym (Nej.) skrev 2015-04-30 18:30:54 följande:
    Tror du seriöst att folk blir osäkra på sin könsidentitet bara för att ordet hen finns? Ordet JAG är varken hon eller han.. vad tycker du om det ordet? och du som är så noggrann med att vi ska va rädda om våra kön, men själv utmärker du dig inte med dit kön i ditt inlägg. intressant 01..
    Jag tror inte  att folk är osäkra (tro får man göra någon annanstans), utan dem är VERKLIGEN osäkra och så är det!! 
    Och som jag klargjorde tydligt i förra inlägget så sa jag både positiva och negativa delar gällande användandet av ordet "hen".
    Att sedan använda ordet jag är helt ok och har  inget med ordet "hen" att göra.

Att jag sedan inte utmärker mig med vilket kön jag har hör inte till hit, detta är ett forum och man får antigen vara anonym eller ej, det är en valfrihet det förstår du, det betyder inte att man inte ska värna om sitt kön, det är helt två olika saker förstår du !!
    Det ska man ha respekt för !!!!

Förresten du utmärker inte heller dig som jag kan se, och för min del är det helt ok, att du inte gör, så kommentera gärna innehållen på inläggen på detta forum istället för att rabbla om saker som inte hör till saken eller rättare sagt oviktiga grejer !!!
  • Haskel

Jag undrar främst vad alla "HEN-fantaster" vill säga/mena med ordet.

Främst hör jag att ordet avser ett tredje pronomen, dvs. transsexuella, transvestiter och hermafroditer.

Om det stämmer måste "HEN" vara ett av de mest missbrukade orden vi har i svenska språket.

• Anonym (Baloo)
    Anonym (myran) skrev 2015-04-30 15:54:11 följande:
    Jag använder ordet hen i skriftspråk ibland, men jag undrar hur man egentligen uttalar ordet.

Är det: heen eller henn?
    Vilket som.
  • Anonym (bajsa på dig)
    Haskel skrev 2015-05-01 00:52:30 följande:

Jag undrar främst vad alla "HEN-fantaster" vill säga/mena med ordet.

Främst hör jag att ordet avser ett tredje pronomen, dvs. transsexuella, transvestiter och hermafroditer.

Om det stämmer måste "HEN" vara ett av de mest missbrukade orden vi har i svenska språket.

Det är ju flera i tråden som har förklarat när man kan använda ordet. Dels som tredje pronomen, men även istället för han/hon när könet är okänt eller hemligt.
  • Nomanisanisland
    Anonym (HON) skrev 2015-04-30 15:13:29 följande:

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.

Hen är inte en höna (på svenska) och rätt få hönor är en hen. 

H*n ser ju bara bisarrt dumt ut, det är som folk som tror det är finare att skriva k*k än kuk, finns det något löjligare?
  • Nomanisanisland
    Anonym (HON) skrev 2015-04-30 15:40:49 följande:
    Tyckte det var kul o lägga den där
    Det tyder ju snarare på en oerhört slapphet vad det gäller svenska språket att ordna trådar efter lite vad du tycker är kul, istället för efter ämne eller något annat system som gör de möjliga att hitta för den som mot förmodan vill diskutera varför hen inte betyder höna på svenska.
  • Nomanisanisland
    Gert skrev 2015-04-30 20:05:37 följande:

Hen är till för lata människor som inte orkar skriva han eller hon, och för ultrafeminister som vill sudda ut varenda liten könsskillnad mellan män och kvinnor. 

Låter precis som en beskrivning av SvD och Svenska Akademien som också använder ordet. Skönt att få det avklarat.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Nej.) skrev 2015-04-30 18:25:32 följande:
    Aldrig att jag slutar. Främst för att i de flesta situationer spelar könet ingen som helst roll.
    och för det andra blir jag road av att vissa blir så irriterade på att de inte vet könet på en person, vi skulle ju aldrig ha inlägg om "Hönan hen" inne på psykisk ohälsa annars. Skrattande
    Ja. Använder de i läroböcker ibland till exempel för att slippa antingen skriva "han eller hon" eller "vederbörande" eller könsbestämma till exempel yrket eller funktionen som beskrivs. Mycket praktiskt och har aldrig blivit anklagad för vilja göra hönor till sjuksköterskor t. ex.
  • MadHatter

Fast är h*n inte lika könlöst som hen? Vad är skillnaden förutom att det ena är enklare att skriva från mobilen?

• Anghammarad
    Anonym (HON) skrev 2015-04-30 15:13:29 följande:

Hen är en HÖNA. 

Jag gissar att du, linje med denna ståndpunkt, inte heller använder de svenska orden kock, fart, slut, get eller glass heller.
Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!