• tankfull

Irriterad på bästisens föräldrar

Min dotter har gått i förskoleklass i snart ett år och har där skaffat sig en riktig bästis. Båda flickorna älskar varandra och frågar efter varandras sällskap.
    Min dotter går inte lika mycket på fritids som bästisen och när dottern inte är där gör bästisen sig "sjuk" ibland så föräldrarna får hämta henne för hon vill inte vara på fritids när min dotter inte är där. Jag försöker tillgodose flickornas önskan om att leka och bästisen är hos oss ungefär en gång i veckan. Min dotter har varit hemma hos bästisen sammanlagt 3 gånger på 2 terminer.

Jag kan acceptera att barnen är mest hos oss men jag börjar tröttna på föräldrarnas trista attityd och att de tar mig för givet så himla mycket. Deras dotter har fått vara hos oss istället för på fritids massor av gånger, ätit hos oss varje gång och jag pysslar och grejar med barnen - aldrig ett tack!
    Kommunikationen är via superkorta, tråkiga sms. Förra gången skickade jag ett sms på tisdagen för att fråga om flickan ville följa med hem på fredagen då jag skulle hämta min dotter kl.12. Jag fick inget svar alls. Men på fredagen sa flickan att: - Jag ska följa med er hem, för det har pappa sagt!
    Hon fick följa med hem, trots att jag egentligen planerat annat. Föräldrarna talar aldrig om vilken tid de tänker hämta barnet, utan det får jag fråga om varje gång. De skickar oftast flickans farfar att hämta henne (han är i och för sig trevligare än föräldrarna) så det blir inte nån kommunikation där.

Jag vill att min dotter ska ha det bra och jag är glad att hon har en bästis - men jag börjar bli irriterad på bästisens föräldrar! Vad hade ni gjort i min situation? Är det nån som känner igen sig?

• Svar på tråden Irriterad på bästisens föräldrar
  • Filiplopp
    tankfull skrev 2015-05-02 09:36:10 följande:
    Ja, jag har ungefär det problemet också. Jag är ensamstående och helt sjukskriven. De dagar min dotter inte är på fritids hämtar jag kl 12 och tar med bästisen då. Hon äter inte alltid middag hos oss men vill gärna ha mycket mellanmål, typ pannkakor och sånt. Vi bakar ibland. Jag bjuder gärna men tycker ändå att det varit trevligt om det jämnat ut sig lite eller jag i alla fall fick ett litet tack ibland... Det är mer själva attityden som har betydelse än pengarna jag lägger på mat.
    Jag behöver gå och lägga mig och vila efter att jag har jobbat. Så då är det skönt att slippa fixa mellanmål det första jag gör när jag kommer hem. Eller fundera på om de är hungriga. Ibland är det 3 kompisar här.  Blir också en hel del extra handlande som jag slipper, Vilket är skönt. Har svårt för att bära tunga påsar.= Det går en massa energi åt att ta hand om sonens kompisar. När man är sjuk behöver man spara på den energin.
    Jag ser det som så här. Att jag investerar i min son genom att tillåta lek ofta hemma hos oss. Och så lär jag känna hans kompisar. Det blir värdefullt. Speciellt när de blir äldre. Och kanske börjar hitta på dumheter.
    Tyvärr tänker en del föräldrar inte så. Bara att acceptera. De är upptagna med sig själva och annat. Men jag tror deras barn tycker om en om man är snäll och omtänksam. Ja. Jag gör det för min son.
  • Mälaröbo

Sexårs är starten på en period där det dyker upp helt andra dilemman än tidigare. Man upptäcker att talesättet "små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer". Mina tips: bestäm dig för hur många ggr/vecka det är ok att ni har kompisar hemma. Låt din dotter ta mer ansvar för att styra upp lekandet, dvs ringa själv, föreslå lek hos er eller hos dem. Försök se det som något positivt att de vill vara hos er. Tänk att ni kanske ger flickan nåt som hon inte får hemma.

• Filiplopp

Även på helgerna så är de om de vill leka alltid hos hos.Ett fåtal gånger har min son varit hemma hos sina kompisar. Så det är inte bara det att föräldrarna jobbar heltid.

• tankfull
    Alexi skrev 2015-05-02 09:47:43 följande:

Men "vill gärna ha mycket mellanmål, typ pannkakor".

Det är ju helt ditt val om du vill göra pannkakor. Hos oss är mellanmål en smörgås eller fil och flingor, inget annat. Så gästande barn får ju äta det som erbjuds och kan inte ställa krav på annat.

Visst, men det är inte direkt det som är problemet. Allt jag gör med barnen eller för barnen är ju mitt val - och jag tänker inte bli en trist och snål människa för att det ska bli rättvist (vilket det ju ändå inte blir om kompisen äter 20 gånger hos oss och dottern 1 gång hos kompisen) men jag har så oändligt svårt att förstå folk som inte kan visa uppskattning och som tar andra för givet. Nu menar jag inte att det är snålt att bjuda på fil och flingor - jag menar bara att jag själv skulle vara tacksam om en ensamstående, sjuk mamma hade bjudit min dotter på mellanmål överhuvudtaget och haft henne hos sig i flera timmar varje vecka.
    Jag hade tyckt att den ansträngningen från hennes sida hade varit värd att visa uppskattning för och att visa såpass mycket respekt att jag gav klara besked även om kommunikationen endast var per sms. Om man själv inte har tid och möjlighet att ha kompisar hemma i timtal så kan man i alla fall lägga ett par minuter på att skriva ett trevligt sms. Så att den som agerar barnvakt kan få planera sin tid. Tycker jag..
  • Alexi

Alltså jag tycker också att snabba och tydliga svar på sms är självklart. Men, hur vet du att kompisens föräldrar vet om att du är ensamstående och sjukskriven? De kanske tror att du tar hem kompis efter skolan för att din dotter inte ska vara ensam, och ser det inte som en tjänst till sig eller sin dotter. Jag spekulerar bara men tycker fortfarande att tydlig och trevlig kommunikation är en självklarhet.

• hallontryffel

Men måste de leka så ofta utanför fritids då? Bästisens föräldrar kanske tycker att det räcker med fritidslek och enstaka andra lekträffar och tror att de gör dig en tjänst så att ditt barn har någon att leka med när hon går hem tidigt från fritids.

Att bästisen simulerar sjukdom för att få gå hem är ju något som föräldrarna och förskolepersonalen kan prata igenom och ha en beredskap för, och inget som du ska känna att DU skall behöva täcka upp. Ett barn som "blir sjuk" så fort bästisen går hem kommer pedagogerna väl ganska snart genomskåda om de är professionella.

Jag har själv arbetat så att jag kunnat ta med lekkompisar hem efter skolan/fritids de dagar jag hämtat tidigt men har full förståelse för att de som arbetar 8-17 må-fre inte lika enkelt kan ta med lekkompisar hem.

• tankfull
    Bibbielou skrev 2015-05-02 09:59:18 följande:
    Jo man kan ju tycka väldigt mycket om hur andra människor borde göra och vara, men i slutändan kan man bara styra sina egna handlingar. Bara för att du väljer att agera på ett sätt så behöver inte andra göra detsamma. Du kan försöka kommunicera dina åsikter men förvänta dig inget.

Du verkar ställa upp mycket för barnen och det gör du alldeles rätt i. Din dotter kommer dig alltid vara tacksam och säkert hennes kompis också. Det är lätt att misstänka att kompisen kanske inte får all den uppmärksamhet som hon behöver hemma med tanke på omständigheterna. Försök se till att din frustration inte går ut över henne och deras vänskap. Och dra gränser för deras lekstunder som passar din egen nivå av ork och lust. Du behöver ju till exempel inte steka pannkakor bara för att ungarna vill det, 

Vet du? Min kompis mamma jobbade också oregelbundna tider. Trodde vi. Efter några år visade det sig att hon gick på dialys flera gånger i veckan. Så allting är ju inte alltid som det verkar. 
    Visst, alla har ju sitt liksom. Själv är jag sjukskriven för svår, kronisk migrän som ger mig anfall varje dag vilket jag blir trött av och tar starka mediciner för - och detta vet bästisens föräldrar om. Mamman och pappan kanske har några dolda sjukdomar, men det verkar inte vara så.
    Jag försöker tänka som du säger - att inte låta min frustration gå ut över barnens vänskap och jag har gjort så i ett år nu. Jag gör allt för min dotter, men ibland känns det lite otacksamt och jag hade önskat en situation som var något mer av att ge och ta istället för ett ensidigt givande. Hade det varit en kärleksrelation där jag var den enda som gav så hade jag avslutat den. Det valet har jag inte här utan tvingas stå ut för min dotters skull.
  • Alexi

Men är barnens vänskap helt beroende av att leka efter skolan? Då känns den ju inte så stark...

Ta några veckors paus och låt dem leka enbart i skolan så får du vila upp dig och bästisens föräldrar får lite chans att ta initiativ om de tycker det behövs.

• tankfull
    Alexi skrev 2015-05-02 10:26:47 följande:

Alltså jag tycker också att snabba och tydliga svar på sms är självklart. Men, hur vet du att kompisens föräldrar vet om att du är ensamstående och sjukskriven? De kanske tror att du tar hem kompis efter skolan för att din dotter inte ska vara ensam, och ser det inte som en tjänst till sig eller sin dotter. Jag spekulerar bara men tycker fortfarande att tydlig och trevlig kommunikation är en självklarhet.

Ja, jag tycker också att snabba tydliga svar är självklart, det är därför jag blir frustrerad. Jag har pratat med föräldrarna om min livssituation, så de vet.
    Visst är det så att min dotter vill leka med bästisen, det vill ju bästisen också lika mycket. Bästisen frågar jämt om hon får följa med oss men jag orkar inte mer än nån gång i veckan (man har ju andra aktiviteter också). Bästisen vill inte vara på fritids när min dotter inte är där och blir ledsen, simulerar magont m.m. för att få gå hem då. Jag ser inte det som min plikt att ta hem bästisen men föräldrarna borde tycka det är en lättnad ibland att jag gör det då bästisen inte vill vara på fritids.

• Alexi

Eller så kanske det vore bra att bästisen tvingas vara på fritids ensam utan ditt barn ibland. För att tvingas lära känna andra osv. Vi var lite oroliga i höstas över sårbarheten när vår dotter lekte enbart med en kille hela tiden. Det är viktigt med flera vänner.

Svar på tråden Irriterad på bästisens föräldrar