• tankfull

    Irriterad på bästisens föräldrar

    Min dotter har gått i förskoleklass i snart ett år och har där skaffat sig en riktig bästis. Båda flickorna älskar varandra och frågar efter varandras sällskap.
    Min dotter går inte lika mycket på fritids som bästisen och när dottern inte är där gör bästisen sig "sjuk" ibland så föräldrarna får hämta henne för hon vill inte vara på fritids när min dotter inte är där. Jag försöker tillgodose flickornas önskan om att leka och bästisen är hos oss ungefär en gång i veckan. Min dotter har varit hemma hos bästisen sammanlagt 3 gånger på 2 terminer.

    Jag kan acceptera att barnen är mest hos oss men jag börjar tröttna på föräldrarnas trista attityd och att de tar mig för givet så himla mycket. Deras dotter har fått vara hos oss istället för på fritids massor av gånger, ätit hos oss varje gång och jag pysslar och grejar med barnen - aldrig ett tack!
    Kommunikationen är via superkorta, tråkiga sms. Förra gången skickade jag ett sms på tisdagen för att fråga om flickan ville följa med hem på fredagen då jag skulle hämta min dotter kl.12. Jag fick inget svar alls. Men på fredagen sa flickan att: - Jag ska följa med er hem, för det har pappa sagt!
    Hon fick följa med hem, trots att jag egentligen planerat annat. Föräldrarna talar aldrig om vilken tid de tänker hämta barnet, utan det får jag fråga om varje gång. De skickar oftast flickans farfar att hämta henne (han är i och för sig trevligare än föräldrarna) så det blir inte nån kommunikation där.

    Jag vill att min dotter ska ha det bra och jag är glad att hon har en bästis - men jag börjar bli irriterad på bästisens föräldrar! Vad hade ni gjort i min situation? Är det nån som känner igen sig?

  • Svar på tråden Irriterad på bästisens föräldrar
  • Vegetarian1
    tankfull skrev 2015-05-04 11:48:39 följande:

    Nej, jag har faktiskt inte hört flickorna prata om detta. Min dotter har sagt till mig att hon gärna skulle vara hos **** och hoppa på studsmattan där, och det har hon nog sagt till bästisen också skulle jag tro. Jag vet att **** nu tycker det är jättekul att vara hos oss, och jag gissar att hon kanske hellre är det än hemma hos dem om hon får välja. Jag har fått uppfattningen att föräldrarna där är lite stränga, tror aldrig jag sett pappan le nån gång. Så hos oss är det lite mer avslappnat.

    Men de flesta tycker nog det är lite spännande att få vara hemma hos en kompis där det finns grejer man inte leker med hemma varje dag.


    Snacka om jobbig situation du skapat, om mamman eller pappan, eller någon annan som känner igen detta, läser denna tråd. :-O
  • pgw
    tankfull skrev 2015-05-04 15:04:58 följande:
    Ett exempel, jag skriver: Hej! Hoppas allt är bra med er! ***** frågade mig i skolan idag om hon kan följa med hem imorgon då jag hämtar **** klockan 12? Går det bra för er? MVH/ Tankfull
    Svaret uteblir hela dagen och hela kvällen. Nästa förmiddag får jag ett sms: Okej.

    Det är allt. Inget hej, inget vänligen, inget besked om nån hämtningstid. Så på eftermiddagen då flickan är hos oss skriver jag ett sms: Nu är ***** hos oss. Tjejerna leker djursjukhus och har precis ätit jordgubbar med glass. Jag undrar när ni vill hämta *****?
    Svaret dröjer ett par timmar. Sen kommer det: 16.30.

    Farfadern kommer och hämtar flickan, som ivrigt undrar när hon får komma nästa gång och flickorna kramas tusen gånger och försäkrar sig om att de ska ses i skolan nästa dag.

    Ungefär såhär ser det ut. Jag känner folk som har tre barn och jobbar heltid samt har tusen järn i elden, men ingen är så jäkla tråkig som de här föräldrarna. Alla andra klarar av att skriva trevliga sms med helt vanlig hyfs. Jag har vid det här laget förstått att föräldrarna aldrig kommer att bli några spirituella människor men för mig som är uppfostrad med att man är trevlig mot folk är det svårt att hantera och jag tar lite illa vid mig. Vi har nog olika bakgrund, föräldrarna och jag.

    Jag tycker inte att bästisen är för ofta hos oss, flickorna skulle velat ses mycket oftare. Du har rätt i att flickans föräldrar inte kan läsa mina tankar och jag ska faktiskt gå på lite mer och fråga om min dotter kan komma till dem.
    När man får ett långt sms när man är upptagen, så blir det lätt så att man låter det vänta, helt enkelt därför att man inte hinner läsa hela texten. Långt senare (till och med nästa dag) kommer man ihåg att man har ett sms som väntar på svar, och då slänger man hastigt iväg ett svar som enbart innehåller den nödvändiga informationen. Det att ett svar dröjer ett par timmar är ingenting att bli upprörd över alls.

    "Tjejerna leker djursjukhus och har precis ätit jordgubbar med glass." Visst är det trevligt att få veta vad ens barn sysslar med, men den här typen av information kan också tolkas som "Ursäkta att jag har lagt beslag på ert barn, men jag försäkrar er om att det inte går någon nöd på henne."

    Som jag skrev redan tidigare, så skulle jag uppskatta regelrätta telefonsamtal mycket mera än långa berättelser i form av sms. "Vad är det för fel på henne? Vågar hon inte prata med folk?"
  • tankfull
    Alexi skrev 2015-05-04 15:19:03 följande:

    Men har du funderat på att föreslå en hämtningstid? Det brukar vi göra när vi ska ha med kompisar hem.


    Jag vet ju inte föräldrarnas exakta arbetstider så om jag tar hem flickan i veckan får jag ju acceptera att de inte kan hämta när det passar mig utan då de slutar och kan komma eller kan skicka farfadern. Men jag kan ju försöka få ett svar direkt då jag frågar om flickan kan komma en viss dag.
  • Colourfulrainbow

    För det första - sluta använd dig enbart av sms. Ring föräldrarna på kvällen när du vet att de är hemma. Säg rakt ut som det är, att nu har flickorna varit hos dig och lekt x antal ggr, och nu skulle det vara trevligt om de kunde vara hos kompisen. Påminn föräldrarna om att du faktiskt lider av en kronisk sjukdom.

  • tankfull
    pgw skrev 2015-05-04 15:44:06 följande:
    När man får ett långt sms när man är upptagen, så blir det lätt så att man låter det vänta, helt enkelt därför att man inte hinner läsa hela texten. Långt senare (till och med nästa dag) kommer man ihåg att man har ett sms som väntar på svar, och då slänger man hastigt iväg ett svar som enbart innehåller den nödvändiga informationen. Det att ett svar dröjer ett par timmar är ingenting att bli upprörd över alls.

    "Tjejerna leker djursjukhus och har precis ätit jordgubbar med glass." Visst är det trevligt att få veta vad ens barn sysslar med, men den här typen av information kan också tolkas som "Ursäkta att jag har lagt beslag på ert barn, men jag försäkrar er om att det inte går någon nöd på henne."

    Som jag skrev redan tidigare, så skulle jag uppskatta regelrätta telefonsamtal mycket mera än långa berättelser i form av sms. "Vad är det för fel på henne? Vågar hon inte prata med folk?"
    Du kan inte mena allvar! Är det jag skrev ett långt sms enligt dig? Och svaret dröjde inte ett par timmar i första fallet, det dröjde till nästa dag. Ett hastigt svar är: Oj, förlåt jag glömde svara! ***** får gärna följa med er idag! Ha det gott!
    Är man normalbegåvad tar det några sekunder att skriva.
    Din tolkning av mitt sms där jag skrev en kort beskrivning av vad barnen gjorde är ju också humor. Har aldrig hört nåt liknande, ha, ha! Helt knäppt.
    Vet ni, jag skiter i den här tråden nu! Om det är såhär föräldrarna till mitt barns bästa kompis tänker så förstår jag att kommunikationen pajar - jag är glad att alla andra jag känner åtminstone kan skriva helt normala sms och vara positiva och trevliga! Min dotter är väldigt omtyckt och jag är omtyckt av hennes vänner, jag får vara nöjd med det! Ha en bra dag, FL! (och tolka nu inte in för mycket i den frasen, snälla!)
  • chrissandra
    tankfull skrev 2015-05-04 16:21:53 följande:
    Du kan inte mena allvar! Är det jag skrev ett långt sms enligt dig? Och svaret dröjde inte ett par timmar i första fallet, det dröjde till nästa dag. Ett hastigt svar är: Oj, förlåt jag glömde svara! ***** får gärna följa med er idag! Ha det gott!
    Är man normalbegåvad tar det några sekunder att skriva.
    Din tolkning av mitt sms där jag skrev en kort beskrivning av vad barnen gjorde är ju också humor. Har aldrig hört nåt liknande, ha, ha! Helt knäppt.
    Vet ni, jag skiter i den här tråden nu! Om det är såhär föräldrarna till mitt barns bästa kompis tänker så förstår jag att kommunikationen pajar - jag är glad att alla andra jag känner åtminstone kan skriva helt normala sms och vara positiva och trevliga! Min dotter är väldigt omtyckt och jag är omtyckt av hennes vänner, jag får vara nöjd med det! Ha en bra dag, FL! (och tolka nu inte in för mycket i den frasen, snälla!)
    Men ett vanligt sms innehåller oftast bara information kort och gott. 
    Sms mellan föräldrar till lekkamrater alltså.
    Jag har aldrig fått ett sms av mina barns kompisars föräldrar där någon avslutat med "Ha det gott!"

    Att du tror att normalbegåvning har med längd på sms att göra förvånar mig lite.
    "Okej" är ett helt normalt svar. Väldigt vanligt till och med.
  • pgw
    tankfull skrev 2015-05-04 16:21:53 följande:
    Du kan inte mena allvar! Är det jag skrev ett långt sms enligt dig? Och svaret dröjde inte ett par timmar i första fallet, det dröjde till nästa dag. Ett hastigt svar är: Oj, förlåt jag glömde svara! ***** får gärna följa med er idag! Ha det gott!
    Är man normalbegåvad tar det några sekunder att skriva.
    Din tolkning av mitt sms där jag skrev en kort beskrivning av vad barnen gjorde är ju också humor. Har aldrig hört nåt liknande, ha, ha! Helt knäppt.
    Vet ni, jag skiter i den här tråden nu! Om det är såhär föräldrarna till mitt barns bästa kompis tänker så förstår jag att kommunikationen pajar - jag är glad att alla andra jag känner åtminstone kan skriva helt normala sms och vara positiva och trevliga! Min dotter är väldigt omtyckt och jag är omtyckt av hennes vänner, jag får vara nöjd med det! Ha en bra dag, FL! (och tolka nu inte in för mycket i den frasen, snälla!)
    Ja, du skriver långa sms.

    Om jag vill ha svar genast, då ringer jag. Om jag kan vänta med svaret till nästa dag, eller till torsdag, då skickar jag sms. Ett så kort som möjligt. Positiv och trevlig är jag då jag pratar med folk.
  • asta66
    tankfull skrev 2015-05-03 08:57:59 följande:
    Om du läst tråden så ser du att jag skrivit att föräldrarna (mamman) jobbar oregelbundna tider och ofta till sent och då kan jag inte begära att min dotter ska komma hem till dem sent på dagen och äta middag där, så det är på helgerna min dotter skulle kunna vara hos dem. Och jag kommer nog att börja fråga om de kan leka där ibland då, hade varit trevligare om föräldrarna själva tog det initiativet dock. Och att de kunnat visa uppskattning för alla gånger deras dotter redan varit hos oss - eftersom hon inte vill något hellre!
    Men då kan de göra det en annan dag. De flesta av oss försöker väl att inte skjuta över vårt ansvar för våra barn på andra.
  • Lavish
    tankfull skrev 2015-05-04 15:04:58 följande:
    Ett exempel, jag skriver: Hej! Hoppas allt är bra med er! ***** frågade mig i skolan idag om hon kan följa med hem imorgon då jag hämtar **** klockan 12? Går det bra för er? MVH/ Tankfull
    Svaret uteblir hela dagen och hela kvällen. Nästa förmiddag får jag ett sms: Okej.

    Det är allt. Inget hej, inget vänligen, inget besked om nån hämtningstid. Så på eftermiddagen då flickan är hos oss skriver jag ett sms: Nu är ***** hos oss. Tjejerna leker djursjukhus och har precis ätit jordgubbar med glass. Jag undrar när ni vill hämta *****?
    Svaret dröjer ett par timmar. Sen kommer det: 16.30.

    Farfadern kommer och hämtar flickan, som ivrigt undrar när hon får komma nästa gång och flickorna kramas tusen gånger och försäkrar sig om att de ska ses i skolan nästa dag.

    Ungefär såhär ser det ut. Jag känner folk som har tre barn och jobbar heltid samt har tusen järn i elden, men ingen är så jäkla tråkig som de här föräldrarna. Alla andra klarar av att skriva trevliga sms med helt vanlig hyfs. Jag har vid det här laget förstått att föräldrarna aldrig kommer att bli några spirituella människor men för mig som är uppfostrad med att man är trevlig mot folk är det svårt att hantera och jag tar lite illa vid mig. Vi har nog olika bakgrund, föräldrarna och jag.

    Jag tycker inte att bästisen är för ofta hos oss, flickorna skulle velat ses mycket oftare. Du har rätt i att flickans föräldrar inte kan läsa mina tankar och jag ska faktiskt gå på lite mer och fråga om min dotter kan komma till dem.
    Jag kan inte se något problem alls här faktiskt. Smsen innehåller den nödvändiga informationen. Att man ska svara direkt på en fråga kan man inte kräva, jag sitter inte klistrad vid min telefon, det kan mycket väl ta 12 timmar innan jag kollar den och därmed svarar, jag förbehåller mig rätten att vara ifrån min telefon när jag vill sålänge inte mina barn är hos någon annan. 

    Självklart hade det varit trevligare med ett hej, kommentar på det du skrivit eller vänliga hälsningar. Men jag ser faktiskt inte varför du känner ett behov av det. Det viktiga är väl att flickorna ses och att det praktiska kring det fungerar? Du behöver väl inte tycka att hennes föräldrar är världens underbaraste människor för det?

    Det som inte var okej var när du inte fick svar på din fråga alls, men flickan tydligen skulle till er ändå. Det var inte okej eftersom du inte fick en rimlig möjlighet att tacka nej till hennes besök när du hunnit göra upp andra planer. 
  • Rocket Mania
    tankfull skrev 2015-05-04 16:21:53 följande:
    Du kan inte mena allvar! Är det jag skrev ett långt sms enligt dig? Och svaret dröjde inte ett par timmar i första fallet, det dröjde till nästa dag. Ett hastigt svar är: Oj, förlåt jag glömde svara! ***** får gärna följa med er idag! Ha det gott!
    Är man normalbegåvad tar det några sekunder att skriva.
    Din tolkning av mitt sms där jag skrev en kort beskrivning av vad barnen gjorde är ju också humor. Har aldrig hört nåt liknande, ha, ha! Helt knäppt.
    Vet ni, jag skiter i den här tråden nu! Om det är såhär föräldrarna till mitt barns bästa kompis tänker så förstår jag att kommunikationen pajar - jag är glad att alla andra jag känner åtminstone kan skriva helt normala sms och vara positiva och trevliga! Min dotter är väldigt omtyckt och jag är omtyckt av hennes vänner, jag får vara nöjd med det! Ha en bra dag, FL! (och tolka nu inte in för mycket i den frasen, snälla!)
    Det låter som du är mamma till någon av min dotters vänner med tanke på att det där är exakt sådana korta och koncisa svar jag ger på SMS. Och jag lovar att jag är mer än "normalbegåvad"

    Som någon annan sa, jag kollar inte telefonen jämt och vill jag föra långa konversationer gör jag det när jag träffar folk eller på telefon. Inte via sms.
  • Winnertaco
    tankfull skrev 2015-05-04 08:47:41 följande:
    "När mina barn följer med andra hem eller vi tar med kompisar hem" - ja, det visar ju på att ni har ett utbyte. I det här fallet är det bara jag som tar med hem, alltid. Och kommunikationen behöver inte vara omfattande, men det tar två minuter att skriva ett trevligt sms, om ens det. Om barnet alltid är hos nån annan och jag inte har annan möjlighet så hade jag lagt desto större vikt vid att visa uppskattning, kanske skicka med nåt pyssel el fika då och då.
    Barnen och deras kompisar är hos oss i 9 fall av 10, eftersom jag hämtar tidigt ons, tors och fre. Det stör mig inte, jag är glad att barnen har kompisar. Har aldrig ens kommit på tanken att kompisarna ska ha med sig fika eller lekmaterial.
  • Winnertaco

    Vill jag ha svar direkt så ringer jag personen i fråga. Jag förstår mig ärligt talat inte alls på det här med att kommunicera via sms om det är viktig info. Och jag hade inte tagit med ett barn hem utan en absolut bekräftelse från föräldrarna. Tillåter ert fritids att man gör det? Det gör inte vårt, och inte det som finns på skolan jag jobbar på heller.

  • AngoStura

    De verkar ganska tråkiga de där föräldrarna. Dock tycker inte jag att du skall ge mer än du vill och orkar. Och folk är väldigt olika och en del inte så väluppfostrade.

  • asta66
    AngoStura skrev 2015-05-07 19:31:25 följande:

    De verkar ganska tråkiga de där föräldrarna. Dock tycker inte jag att du skall ge mer än du vill och orkar. Och folk är väldigt olika och en del inte så väluppfostrade.


Svar på tråden Irriterad på bästisens föräldrar