• Anonym (Jobbigt)

Svärmor förstör vår relation!!! HJÄLP

Jag står inför ett jobbigt beslut och behöver verkligen höra ifrån andra hur ni skulle ha gjort i min situation. Jag lever ihop med världens underbaraste man som betyder så mycket för mig. Vi har bott ihop i 10 år och har 4 barn tillsammans och en på väg. Allt fungerar ända tills min svärmor hör av sig vilket är ofta och lägger sig i ALLT. Varje gång vi ses så får vi kritik för olika val vi gjort eller vad vi har köpt hem åt barnen (inte tillräckligt dyra märken m.m.). Ger spydiga kommentarer hela tiden till hela familj,släkt och barnbarn. Pratar illa om oss bakom ryggen så länge vi inte gör som hon tycker. Hon tar över allt, krossat våra bröllopsplaner flera gånger. Tillslut har jag gråtit i flera dagar och ställt in allt. Vid alla större släkt träffar som jul m.m. så tar hon över barnen som att det är hon som är mamma. Varit glad om jag fått hålla barnen i 3 min under alla 4 dop. Hela min släkt blev alldeles förvånade när ingen fick röra barnet och satt i ett hörn och myste med barnet själv. Hon har varit spydig och otrevlig när vi väntade vårt tredje barn då hon inte fick komma direkt när barnet hade kommit på fl/BB. Karln vågar inte säga ifrån och inte någon annan häller. Hon har ett jävla humör med andra ord! 

Hade ni lämnat mannen ni älskar eller stått ut några år till?

Hon förstör alla högtider/kalas och allt roligt där emellan. Hon planerade till och med att åka på samma semester som oss. Så det va bara att avboka allt. Så ni förstår, min svärmor slutar aldrig förvåna mig!!! 

• Svar på tråden Svärmor förstör vår relation!!! HJÄLP
  • nozpa

Svärmor kanske inte har en aning om att det hon gör är fel? Vågar ingen säga ifrån till henne så lär hon ju inte en dag vakna upp och ändra på sig.

I detta läget är det din sambo som tillåter henne att göra det hon nu gör emot er. Så ta ett snack med honom om saken.
    Tar han inte tag i problemet så får du överväga vad som känns bäst. Att ha det såhär eller att tacka för dig och be honom flytta hem till mamma istället.

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Vuxet barn) skrev 2015-05-10 20:14:31 följande:

Det låter som att svärmor har narcissistiska drag. Be din sambo att kolla på denna länk vuxnabarn.nu/narcissism/om-narcissistiska-foraldrar/ .

Till er som tycker att sambon är vek och är en riktig mes vill jag bara meddela att det är inte lätt att ha vuxit upp med en narcissistisk förälder och man är inte alltid medveten om att föräldern har problem.

Läste lite på den där sidan, hon har alla dragen för den där personlighetsstörningen. Kan dom ändras om man pratar med dom eller är det kört?
  • Fiona M

varför säger inte din man ifrån?
    tycker han inte att hon beter sig illa? isf hade jag lämnat.

• Kasperina
    Anonym (Jobbigt) skrev 2015-05-10 21:09:31 följande:
    Läste lite på den där sidan, hon har alla dragen för den där personlighetsstörningen. Kan dom ändras om man pratar med dom eller är det kört?
    När jag läste beskrivningen lät det precis som min sons farmor (och hans far ) och jag tror inte du kan prata med henne, det kommer bara förvärra situationen.
    Möjligen ska du skriva ett brev till din man om du är rädd för att ta diskussionen med honom. Säg att du mår så dåligt av situationen att du funderar på att lämna honom. Han kommer förmodligen inte kunna stå upp emot sin mamma, MEN ni kanske kan komma överens om att jobba runt henne. Träffa henne så lite som möjligt, din man kan ta med sig barnen och hälsa på henne då och då. Planera bröllop utan henne!

Mitt ex vägrade acceptera att jag hade problem med hans mamma, eftersom han ansåg det vara omöjligt då hon är ofelbar. Det är inte för att han är svag, det är för att han är extremt hunsad sen födseln.
    Nu berättar sonen att exet börjat få problem med sin mamma, men till mig säger han att det är sonen som bråkar och han bara hjälper sonen
    Sonen: Farmor får inte följa med oss på semester nästa gång för då får jag och pappa inte prata med varandra.
    Pappan: Sonen trotsar mot farmor så det är nog bättre att vi åker själva nästa gång.
  • Anonym (Jobbigt)
    Fiona M skrev 2015-05-10 21:15:41 följande:

varför säger inte din man ifrån?
    tycker han inte att hon beter sig illa? isf hade jag lämnat.

Jo det tycker han men vet inte varför han inte säger ifrån :( 
  • Fiona M
    Anonym (Jobbigt) skrev 2015-05-10 21:25:06 följande:

Vet han om att du inte orkar mer? Vad gör han åt det?

Kanske kan ni gå i parterapi för att kommunicera, både med varann och svärmor.

• Lindsey Egot the only one

Fira jul själva, sluta bjud hem henne. Uteslut henne ur era liv och ryt ifrån kvinna.

• Anonym (Ensam mamma)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2015-05-10 21:25:06 följande:
    Han vågar väl inte helt enkelt. Han vill inte såra sin mamma, men nu är han en vuxen man och måste stå för sina egna åsikter. Kan han prata med sin pappa istället?
  • Anonym (Mamma)

Oj vad jag känner igen mig. tyvärr.
    Jag har varit på väg att lämna min man ett flertal gånger pga svärmor.
    Vad som hindrar mig?
    Jo, jag vet att mina barn då kommer att uppfostras av min "kära" svärmor halva tiden.
    Till min man har hon sagt att det är inget att oroa sig för om vi skulle gå isär för då flyttar hon in och tar hand om dem (och det kommer hon givetvis att göra)
    Till mig (då nyförlöst) sa hon att skulle jag dö så hoppas hon på att hon då är tillräkligt ung för att ta barnet.
    Så nej, om jag stannar har jag i alla fall lite koll på tanten och vad hon hittar på med mina barn.
    Att maken är en hunsad mes har jag för länge sedan bara fått acceptera.
    Han är oförmögen att säga emot sin mamma oavsett vad det gäller.
    Hans försvar är att han mår dåligt då.
    Grälen har varit oändliga men någon stake har han fortfarande inte fått.
    Så semestern skall tillbringas med svärföräldrarnai en sommarstuga med utedass alt att svärföräldrarna följer med oss på resa. Annars blir de ju sårade.
    Att jag stannar hemma från sommarstugan är inget allternativ då det struntas i  normal säkerhet.
    Tex, kan man köra till ICAn med två små barn utan bilbarnstol för det är en så kort sträcka.
    Flytvästar är ju bara otympliga för små barn och farmor (ej farfar) kan ju faktiskt simma och dessutom är det grunt vid bryggan där barnen får leka själva..
    Och värst: Sonens diabetes är ju inget att bry sig om enl svärmor som fortsätter att försöka proppa i honom godis, och hans mattider som är så viktiga att följa pga blodsockernivån ignoreras, nej saft och bulle är ingen bra lunch för en diabetiker kl 2 på em. Men det är enl svärmor jag som överdriver och är en elak svärdotter vilket hela släkten har fått höra.

Ja, ljuset är tänt hos svärmor men hönsen är INTE hemma.

Och barnens pappa som är en i vanliga fall normal person jamsar bara med tom när det gäller hans egna barns säkerhet.

Just nu är jag väldigt förbannad på maken.
    Vi hittade efter lång tids letande ett hus som vi ville ha.
    Maken berättar för svärmor som givetvis var negativ till huset som vi älskade..
    Kan ni gissa vad maken gör?

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-05-11 10:12:01 följande:

Oj vad jag känner igen mig. tyvärr.
    Jag har varit på väg att lämna min man ett flertal gånger pga svärmor.
    Vad som hindrar mig?
    Jo, jag vet att mina barn då kommer att uppfostras av min "kära" svärmor halva tiden.
    Till min man har hon sagt att det är inget att oroa sig för om vi skulle gå isär för då flyttar hon in och tar hand om dem (och det kommer hon givetvis att göra)
    Till mig (då nyförlöst) sa hon att skulle jag dö så hoppas hon på att hon då är tillräkligt ung för att ta barnet.
    Så nej, om jag stannar har jag i alla fall lite koll på tanten och vad hon hittar på med mina barn.
    Att maken är en hunsad mes har jag för länge sedan bara fått acceptera.
    Han är oförmögen att säga emot sin mamma oavsett vad det gäller.
    Hans försvar är att han mår dåligt då.
    Grälen har varit oändliga men någon stake har han fortfarande inte fått.
    Så semestern skall tillbringas med svärföräldrarnai en sommarstuga med utedass alt att svärföräldrarna följer med oss på resa. Annars blir de ju sårade.
    Att jag stannar hemma från sommarstugan är inget allternativ då det struntas i  normal säkerhet.
    Tex, kan man köra till ICAn med två små barn utan bilbarnstol för det är en så kort sträcka.
    Flytvästar är ju bara otympliga för små barn och farmor (ej farfar) kan ju faktiskt simma och dessutom är det grunt vid bryggan där barnen får leka själva..
    Och värst: Sonens diabetes är ju inget att bry sig om enl svärmor som fortsätter att försöka proppa i honom godis, och hans mattider som är så viktiga att följa pga blodsockernivån ignoreras, nej saft och bulle är ingen bra lunch för en diabetiker kl 2 på em. Men det är enl svärmor jag som överdriver och är en elak svärdotter vilket hela släkten har fått höra.

Ja, ljuset är tänt hos svärmor men hönsen är INTE hemma.

Och barnens pappa som är en i vanliga fall normal person jamsar bara med tom när det gäller hans egna barns säkerhet.

Just nu är jag väldigt förbannad på maken.
    Vi hittade efter lång tids letande ett hus som vi ville ha.
    Maken berättar för svärmor som givetvis var negativ till huset som vi älskade..
    Kan ni gissa vad maken gör?

Men hur kan en människa säga så? Tänkte på det där om att du dör eller om ni går isär så tar hon hand om barnen. Det jag tycker är så jobbigt är att det tar så mycket energi ifrån en :( Jag har en klump i magen varje gång det ringer på dörren eller när telefonen ringer och när vi närmar oss kalas så önskar jag att någon i familjen ska bli sjuk så vi har en anledning att fira personerna själva efter när svärmor inte är med. Vad hände med huset? Jag hoppas verkligen ni köper huset ändå!! Min man är medveten och tycker det är lika jobbigt med svärmor, om han inte hade varit det hade jag aldrig stått ut. Så tycker du är jätte stark som klarar det! 
Svar på tråden Svärmor förstör vår relation!!! HJÄLP