• Anonym (Jobbigt)

Svärmor förstör vår relation!!! HJÄLP

Jag står inför ett jobbigt beslut och behöver verkligen höra ifrån andra hur ni skulle ha gjort i min situation. Jag lever ihop med världens underbaraste man som betyder så mycket för mig. Vi har bott ihop i 10 år och har 4 barn tillsammans och en på väg. Allt fungerar ända tills min svärmor hör av sig vilket är ofta och lägger sig i ALLT. Varje gång vi ses så får vi kritik för olika val vi gjort eller vad vi har köpt hem åt barnen (inte tillräckligt dyra märken m.m.). Ger spydiga kommentarer hela tiden till hela familj,släkt och barnbarn. Pratar illa om oss bakom ryggen så länge vi inte gör som hon tycker. Hon tar över allt, krossat våra bröllopsplaner flera gånger. Tillslut har jag gråtit i flera dagar och ställt in allt. Vid alla större släkt träffar som jul m.m. så tar hon över barnen som att det är hon som är mamma. Varit glad om jag fått hålla barnen i 3 min under alla 4 dop. Hela min släkt blev alldeles förvånade när ingen fick röra barnet och satt i ett hörn och myste med barnet själv. Hon har varit spydig och otrevlig när vi väntade vårt tredje barn då hon inte fick komma direkt när barnet hade kommit på fl/BB. Karln vågar inte säga ifrån och inte någon annan häller. Hon har ett jävla humör med andra ord! 

Hade ni lämnat mannen ni älskar eller stått ut några år till?

Hon förstör alla högtider/kalas och allt roligt där emellan. Hon planerade till och med att åka på samma semester som oss. Så det va bara att avboka allt. Så ni förstår, min svärmor slutar aldrig förvåna mig!!! 

• Svar på tråden Svärmor förstör vår relation!!! HJÄLP
  • molly50
    Anonym (Jobbigt) skrev 2015-05-11 13:41:24 följande:

Har pratat med sambon och visat honom olika sidor om Narcissistsmammor. Han känner igen allt och nu verkar han vara mer förstående att vi måste göra nått och det är nu. Han ska sätta ner foten och säga ifrån och låta hans mamma bli hur arg hon vill. Jag ska ta avstånd och sen ska vi ändra våra traditioner så det passar vår lilla familj istället! 

Jättebra att ni håller ihop emot henne. Om det inte hjälper att prata med henne så kanske ni måste sluta umgås med henne. I alla fall för ett tag.
    Låt henne inte få bestämma över sina vuxna barn.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2015-05-11 10:12:01 följande:

Oj vad jag känner igen mig. tyvärr.
    Jag har varit på väg att lämna min man ett flertal gånger pga svärmor.
    Vad som hindrar mig?
    Jo, jag vet att mina barn då kommer att uppfostras av min "kära" svärmor halva tiden.
    Till min man har hon sagt att det är inget att oroa sig för om vi skulle gå isär för då flyttar hon in och tar hand om dem (och det kommer hon givetvis att göra)
    Till mig (då nyförlöst) sa hon att skulle jag dö så hoppas hon på att hon då är tillräkligt ung för att ta barnet.
    Så nej, om jag stannar har jag i alla fall lite koll på tanten och vad hon hittar på med mina barn.
    Att maken är en hunsad mes har jag för länge sedan bara fått acceptera.
    Han är oförmögen att säga emot sin mamma oavsett vad det gäller.
    Hans försvar är att han mår dåligt då.
    Grälen har varit oändliga men någon stake har han fortfarande inte fått.
    Så semestern skall tillbringas med svärföräldrarnai en sommarstuga med utedass alt att svärföräldrarna följer med oss på resa. Annars blir de ju sårade.
    Att jag stannar hemma från sommarstugan är inget allternativ då det struntas i  normal säkerhet.
    Tex, kan man köra till ICAn med två små barn utan bilbarnstol för det är en så kort sträcka.
    Flytvästar är ju bara otympliga för små barn och farmor (ej farfar) kan ju faktiskt simma och dessutom är det grunt vid bryggan där barnen får leka själva..
    Och värst: Sonens diabetes är ju inget att bry sig om enl svärmor som fortsätter att försöka proppa i honom godis, och hans mattider som är så viktiga att följa pga blodsockernivån ignoreras, nej saft och bulle är ingen bra lunch för en diabetiker kl 2 på em. Men det är enl svärmor jag som överdriver och är en elak svärdotter vilket hela släkten har fått höra.

Ja, ljuset är tänt hos svärmor men hönsen är INTE hemma.

Och barnens pappa som är en i vanliga fall normal person jamsar bara med tom när det gäller hans egna barns säkerhet.

Just nu är jag väldigt förbannad på maken.
    Vi hittade efter lång tids letande ett hus som vi ville ha.
    Maken berättar för svärmor som givetvis var negativ till huset som vi älskade..
    Kan ni gissa vad maken gör?

Förlåt mig,men gud vilken människa!

Till att börja med så behöver ni kanske visa henne information om diabetes och göra henne införstådd med vilka konsekvenserna kan bli om hon fortsäter att ge er diabetessjuka son godis och inte låter honom få mat på regelbundna tider.

Har du talat om för din man att du funderar på att lämna honom om han inte säger ifrån till henne?
    För min del så hade det inte spelat någon roll om barnen var små. Jag hade inte velat stanna hos någon som inte bryr sig om barnens säkerhet.

Och att låta sin mamma få bestämma att ni inte ska köpa ert drömhus. Det låter ju inte klokt!

När jag läser vad ni skriver,du och TS,så känner jag mig bara ännu mer lyckligt lottad som har två underbara svärföräldrar som aldrig skulle lägga sig i eller sätta barnen i fara eller riskera deras hälsa.
    Men jag vet också att min man i så fall hade sagt ifrån.

Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för både dig,TS och era barn!

Mattias och Hannah.
  • Anonym (varit med om samma)

Jag hade tidigare svärmor från helvetet och detta var något som sambon och jag grälade mycket över. Vi tog hjälp av familjerådgivare och sambon fick massa verktyg för hur han skulle hantera henne ihop med mig. Enad front och ingen rädsla var våra ledord. Vi gjorde klart för henne att vi är en egen familj nu och att vi bestämmer över den. Skapade egna traditioner. Vågade säga nej, sakligt och utan vidare diskussioner. Klargjorde att det inte var en självklarhet att fira högtider ihop ECT. Det tog några år men nu är vår relation med henne helt okej

• Anonym (Bara att ta fajten)

Tyvärr finns det inget annat recept än att börja kräva respekt för sig själv, sina planer och sitt liv som vuxen.

Min man vet mycket väl hur hans mor är och har tagit avstånd från henne i perioder då hennes krav är helt orimliga. Man ska t.ex. bli emotionellt utpressad för att man inte åker 11 mil och äter middag med henne varje söndag när mannen veckopendlar långt och behöver alla krafter för att bara orka med sitt vanliga resande och arbete.

Många gånger har hon tagit över saker, gått emot regler vi har för vårt barn, planerat och förutsatt saker som både orsakar besvär, kostar tid och pengar utan att alls fråga oss och så ska man bara spela med. Nej, det händer inte!

Om hon överrumplar oss fult så sätter vi oss i bilen och åker hem igen om vi så kom för fem minuter sen. Så kan hon sitta där och lipa en vecka för att vi inte slätar över och spelar med. Men det är ju enda sättet att få till en ändring, att man inte belönar fula tricks och manipulation.

Nej, jag tänker inte lägga veckor av min semester med min käre man i hennes lilla sommarstuga där vi inte kan ha ett sexliv och vantrivs varje minut. Hennes motivering att "då kan ju barnet få bada varje dag" blir extra rolig eftersom hon har 6 km till stranden och vi 400 meter, men då förstår ni hur pass logiskt tänkande människan är!

• Lavish

Men vad säger din man? Om han är enig med dig om henne ser jag inte riktigt det stora problemet ändå. Menar du på allvar att du hellre lämnar din älskade man och far till dina snart fem barn än att säga nej till svärmor?

• Anonym (Jobbigt)
    Lavish skrev 2015-05-12 18:50:12 följande:

Men vad säger din man? Om han är enig med dig om henne ser jag inte riktigt det stora problemet ändå. Menar du på allvar att du hellre lämnar din älskade man och far till dina snart fem barn än att säga nej till svärmor?

Problemet är att han håller med mig när han är hemma med mig men så fort svärmor är i närheten så tar han hennes parti och ändrar sina åsikter för att det ska passa in på det hon önskar. Där av alla bråk som blir varje månad och jag orkar inte det. Han vågar aldrig säga nej till henne fast det är hans uppgift. Hon planerar in oss i hennes planer utan att säga nått och skulle vi ha nått inbokat så bokar sambon av det.  
  • Anonym (Bara att ta fajten)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2015-05-12 19:39:41 följande:
    Problemet är att han håller med mig när han är hemma med mig men så fort svärmor är i närheten så tar han hennes parti och ändrar sina åsikter för att det ska passa in på det hon önskar. Där av alla bråk som blir varje månad och jag orkar inte det. Han vågar aldrig säga nej till henne fast det är hans uppgift. Hon planerar in oss i hennes planer utan att säga nått och skulle vi ha nått inbokat så bokar sambon av det.  
    Men då får du ta honom till familjeterapauten och förklara för honom att antingen är du lojal med mig i det vi har planerat/bestämt eller så har vi nog ingen framtid ihop.

Jag hade blivit galen. Och det är väl inte bara han som har rätt att avboka för hela familjen heller! Låt honom åka till morsan då men åk du och barnen dit ni först hade tänkt.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Jobbigt) skrev 2015-05-12 19:39:41 följande:

Fast då är det ju han som är största problemet.. Då får han åka till lilla mamsen själv så gör du som du behagar.. Problem solved..
  • Anonym (Bitch som bestämmer)

Ärligt så tycker jag att du kan säga till.

Själv hade jag blivit riktigt arg om min svärmor eller mor hållt i mitt barn utan att folk får röra osv.

Det är bara säga att nu vill du hålla och om hon är en kärring så säger man "det är mitt barn" och så tar man sitt barn.
    Samma med andra situationer "det är mitt bröllop jag bestämmer"
    Och strunta i att säga "nu ska vi hit o hit på semester", åk bara.

Hon behöver inte veta allt.
    Ditt barn, ditt liv, du bestämmer.

• Crazydre

Skulle gärna vilja veta hur det gaatt i detta fall.

• anonymista

Låter som vad jag kallar talibanism. Äldsta kvinnas makt i familjen. Svärdotterns ställning undermineras, omgivningen slätar över och låter sig manipuleras för husfridens skull. Det är som i mobbning och hederskulturer när man skuldbelägger offret för att bråka och förstöra stämningen. I svåra fall får man bita ihop och räkna ut hur många timmar i veckan du måste stå ut för att dina barn ska få ha en trygg familj de övriga timmarna. Du slipper i alla fall att bära burka.

Svar på tråden Svärmor förstör vår relation!!! HJÄLP