• Anonym (Jobbigt)

Svärmor förstör vår relation!!! HJÄLP

Jag står inför ett jobbigt beslut och behöver verkligen höra ifrån andra hur ni skulle ha gjort i min situation. Jag lever ihop med världens underbaraste man som betyder så mycket för mig. Vi har bott ihop i 10 år och har 4 barn tillsammans och en på väg. Allt fungerar ända tills min svärmor hör av sig vilket är ofta och lägger sig i ALLT. Varje gång vi ses så får vi kritik för olika val vi gjort eller vad vi har köpt hem åt barnen (inte tillräckligt dyra märken m.m.). Ger spydiga kommentarer hela tiden till hela familj,släkt och barnbarn. Pratar illa om oss bakom ryggen så länge vi inte gör som hon tycker. Hon tar över allt, krossat våra bröllopsplaner flera gånger. Tillslut har jag gråtit i flera dagar och ställt in allt. Vid alla större släkt träffar som jul m.m. så tar hon över barnen som att det är hon som är mamma. Varit glad om jag fått hålla barnen i 3 min under alla 4 dop. Hela min släkt blev alldeles förvånade när ingen fick röra barnet och satt i ett hörn och myste med barnet själv. Hon har varit spydig och otrevlig när vi väntade vårt tredje barn då hon inte fick komma direkt när barnet hade kommit på fl/BB. Karln vågar inte säga ifrån och inte någon annan häller. Hon har ett jävla humör med andra ord! 

Hade ni lämnat mannen ni älskar eller stått ut några år till?

Hon förstör alla högtider/kalas och allt roligt där emellan. Hon planerade till och med att åka på samma semester som oss. Så det va bara att avboka allt. Så ni förstår, min svärmor slutar aldrig förvåna mig!!! 

• Svar på tråden Svärmor förstör vår relation!!! HJÄLP
  • Labolina
    Lena skrev 2015-05-10 19:53:46 följande:

Det är din sambo som förstör relationen eftersom han inte håller svärmor utanför. Det är hos honom skulden ligger.

Jag tycker också att det är sambon som måste styra upp det hör.
  • Anonym (Sophia)

TS, du behöver sätta hårt mot hårt gentemot din man om att han måste sätta ner foten omgående! Ta familjerådgivare till hjälp. Hon kan inte få fortsätta så där. Låter ju sinnessjukt, och tyvärr har din man inte lyckats klippa navelsträngen eftersom hon är så styrande och dominant. Risken är annars att ni går isär längre fram för du kommer inte att stå ut.

Har egna erfarenheter av en bitchig svärmor, hon började dessutom gråta varje gång min man försökte säga ifrån. Då var det såååå synd om henne...

Förstår att det blir svårt för din man, men det finns ingen annan lösning om han är rädd om sin familj! Dessutom är det enormt avtändande med män som bara jamsar med. Jag är ärligt talat imponerad av att du stått ut så pass länge som du redan gjort!

• tankfull
    Anonym (Jobbigt) skrev 2015-05-10 21:25:06 följande:
    Jo det tycker han men vet inte varför han inte säger ifrån :( 
    Man står ofta i nån sorts beroendeställning till föräldrarna - de kanske ställt upp med pengar eller hjälpt till på olika sätt och då är det inte så lätt att säga ifrån. Partners kan man skilja sig från men familjen skiljer man sig inte från i första taget. Jag hade önskat att mitt ex stått upp för mig men tyvärr var jag tvungen att ta konflikterna med svärmor och svägerska själv. Ibland är det kanske man själv som upplever ett problem och om maken inte gör det så vill han inte ta ställning.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2015-05-11 11:26:12 följande:
    Men hur kan en människa säga så? Tänkte på det där om att du dör eller om ni går isär så tar hon hand om barnen. Det jag tycker är så jobbigt är att det tar så mycket energi ifrån en :( Jag har en klump i magen varje gång det ringer på dörren eller när telefonen ringer och när vi närmar oss kalas så önskar jag att någon i familjen ska bli sjuk så vi har en anledning att fira personerna själva efter när svärmor inte är med. Vad hände med huset? Jag hoppas verkligen ni köper huset ändå!! Min man är medveten och tycker det är lika jobbigt med svärmor, om han inte hade varit det hade jag aldrig stått ut. Så tycker du är jätte stark som klarar det! 
    Känner samma sak , klump i magen när jag ser att det är svärmor som ringer och man hoppas på att en läglig förkylning eller liknande slår till inför olika typer av firande så att man slipper.
    Precis som du skriver så är de ju energitjuvar utan motsvarighet.
    Jag vill verkligen inte leva såhär men känner mig helt låst i alla fall tills barnen är lite större.
    Jag inser när jag ser tillbaka att alla varningsklockorna borde ringt ang svärmor redan i början av vårt förhållande.
    Tyvärr förstog jag inte hur illa det var och var alldeles för snäll och lät mig bli överkörd.
    Huset, Ja, där drog maken tillbaka budet när lilla mamma var missnöjd med oss och det kommer jag ha svårt att förlåta.
    Oj vad arg jag är på honom när han efter att ha pratat med svärmor helt plötsligt inte tycker att huset vi båda älskade och hade bestämt oss för inte är rätt för oss.
    Vad tanten har med vårt boende att göra kan jag inte förstå inte heller att hon tycker sig ha rätt att överhuvudtaget ha en åsikt.
    Låter som maken är under 20 men vi är båda i 45års åldern!
    Älskar jag min man? Jag vet inte.
    Jag älskar många sidor hos honom men detta tär på vårt förhålland och jag känner mig alltid nerprioriterad gentemot hans familj.
    Dessutom är det väldigt avtändande med en man som inte klipt navelsträngen.
  • Miss Skywalker

Narcissistsvärmödrar verkar det finnas gott om.. Men det sjukaste med det hela är egentligen inte deras personlighetsstörning utan att alla runtomkring låter dom hållas.. Läs på om narcissism och hur man hanterar dessa bäst. Egentligen ska man inte ha med dessa att göra öht men om absolut inte kan undvika dom finns det en massa bra tips.

Det första är att sluta vara rädd för dom. Då förlorar de makten över er och ni kan börja sätta dom på plats och sluta låta dom förpesta erat liv..

• Anonym (Jobbigt)
    Miss Skywalker skrev 2015-05-11 12:59:04 följande:

Narcissistsvärmödrar verkar det finnas gott om.. Men det sjukaste med det hela är egentligen inte deras personlighetsstörning utan att alla runtomkring låter dom hållas.. Läs på om narcissism och hur man hanterar dessa bäst. Egentligen ska man inte ha med dessa att göra öht men om absolut inte kan undvika dom finns det en massa bra tips.

Det första är att sluta vara rädd för dom. Då förlorar de makten över er och ni kan börja sätta dom på plats och sluta låta dom förpesta erat liv..

Har du nå mer tips eller några sidor du kan rekommendera? Jag uppskattar verkligen alla goda råd som jag har fått i det här forumet och så skönt att höra att man inte är ensam och att det faktiskt är fel på min svärmor och inte mig!! 

Jag har dålig självkänsla som jag arbetar med och allt det här har tagit hårt på mig :( Men nu ska jag äntligen börja leva vår familjs liv och kärringfan kommer få skrika bäst hon vill. 
  • Anonym (Jobbigt)

Har pratat med sambon och visat honom olika sidor om Narcissistsmammor. Han känner igen allt och nu verkar han vara mer förstående att vi måste göra nått och det är nu. Han ska sätta ner foten och säga ifrån och låta hans mamma bli hur arg hon vill. Jag ska ta avstånd och sen ska vi ändra våra traditioner så det passar vår lilla familj istället! 

• Anonym (Jobbigt)

Lilla familj kanske lät lite fel då vi har så många barn men menar vår familj, förr så har vi räknat med svärföräldrar också. 

• Miss Skywalker
    Anonym (Jobbigt) skrev 2015-05-11 13:36:22 följande:

Har du nå mer tips eller några sidor du kan rekommendera? Jag uppskattar verkligen alla goda råd som jag har fått i det här forumet och så skönt att höra att man inte är ensam och att det faktiskt är fel på min svärmor och inte mig!! 

Jag har dålig självkänsla som jag arbetar med och allt det här har tagit hårt på mig :( Men nu ska jag äntligen börja leva vår familjs liv och kärringfan kommer få skrika bäst hon vill. 

Anonym (Jobbigt) skrev 2015-05-11 13:41:24 följande:

Har pratat med sambon och visat honom olika sidor om Narcissistsmammor. Han känner igen allt och nu verkar han vara mer förstående att vi måste göra nått och det är nu. Han ska sätta ner foten och säga ifrån och låta hans mamma bli hur arg hon vill. Jag ska ta avstånd och sen ska vi ändra våra traditioner så det passar vår lilla familj istället! 

Perfekt! Enad front är det bästa! Bra att din man inte är ngn mors lilla Olle. Många kvinnor får tyvärr tampas med kärringen OCH en mesig man som inte klippt navelsträngen..

Var beredd på manipulationer när hon inte längre får bestämma eller domdera. Att hon ändrar taktik t ex bölar och försöker ge er dåligt samvete osv. Kom ihåg att det är en treåring (mentalt) ni har att göra med..

Kunskap om hur de funkar är viktigast, läs mycket på nätet, många pusselbitar kommer att falla på plats..

Kom ihåg att så länge du bryr dig på ett känslomässigt plan, hur narcissisten beter sig, så ger du henne för mycket makt över dig. En makt hon kommer stt missbruka. Läs på om the Silent treatment deras favoritmetod..
  • Thyla
    Anonym (Jobbigt) skrev 2015-05-11 13:41:24 följande:

super. Jag tror dock ej det räcker med att säga ifrån. Utan jag tror ni måste införa konsekvenser för ett sådant beteende som svärmor har. Konsekvensen blir att hon inte är välkommen längre. Antingen det eller så får ni rådfråga en psykolog.

Svar på tråden Svärmor förstör vår relation!!! HJÄLP