• Liselotte

Är min katt dräktig?

Hej!

Någon som vet hur man kan Se om en katt är dräktig?

Min katt missie har från att äta lite mat börjat äta ofta och mer mat.

Hennes spenor har blivit lite större och ändrat färg.

Hon smet för ca 3-4 veckor sen och hon va då i löpperiod.

• Svar på tråden Är min katt dräktig?
  • Liselotte

Okej. Vilken vecka bör man se mer på magen? Hur mycket går honan upp pervecka? Går hon upp redan nu? Säkert olika men tänker ungefär

• Anonym (...)

Tragiskt att okunniga människor skaffar djur som de inte kan ta hand om ordentligt. Hur gammal är katten? Ni hade "tänkt" kastrera henne.. Vadå tänkt? Då gör man det. Bokar tid och ser till så att katten håller sig inne så länge. Nu har ni ingen aning om vem som är pappan till kattungarna. Hur hans temperament är eller om han har några sjukdomar.

Det kryllar av hemlösa huskatter. Katthemmen är överfulla. Huskattens värde sjunker i botten när människor som du inte tar ansvar och kastrerar så vi slipper ännu fler stackars katter som bara slängs iväg när "ägaren" tröttnar på den. 

Jag hoppas verkligen att du kommer ordna med besiktning, vaccination och chipmärkning innan kattungarna säljs. 

• Lizz89

Missie är snart 3 år och vi tar mycket väl hand om missie. De jag menade med att vi hade tänkt att kastrera missie var att när vi väl skulle göra det så hamnade vi just då i ekonomisk knipa. Nu när vi äntligen kommit i kapp med ekonomin så bokade jag tid för kastrering.men pga av olika anledningar tex ont om tider Oså så fick jag ingen tid förrens i början av juni. Men nu verkar det ju som att hon är dräktig så då får vi vänta med de tills hon fått sina ungar.

Förstår att det finns många som inte bryr sig om sina katter och ungar men jag tycker inte att man ska hoppa på folk på internet utan att veta hur det ligger till.

Ungarna kommer att besiktas, vaccineras samt Chippas så det behöver du inte oroa dig för.

Och för lägga till en sak. Själv så tycker jag att jag är en bra kattägare som ens har sätt att hon i tidigt stadie är dräktig. Jag vet att jag är okunnig när det gäller dräktigheten samt förlossning m.m men du Har inte tänkt på att det kanske därför jag frågar folk här om svar? Eller ska jag strunta i missie och bara låta henne vara och sen strunta i ungarna?

• solrosen1

Tycker att det är tragiskt att man inte kan ställa en fråga om dräktighet här utan att nån snäsig typ ska läxa upp en och förutsätta att man skulle vara oansvarig kattägare osv.Ts ställde en fråga. är det så svårt att hålla sig till den.

Förbaskat dåligt! Jag är ägare till en raskatt med stamtavla och jag vet av erfarenhet att många med raskatter tyvärr dömer ut ägare till icke rasrena katter. Min raskatt får vistas utomhus vilket många raskattägare har åsikter om. men jag anser det som mer djurplågeri att ha en katt instängd inne utan tillgång till utevistelse.

Till Ts: Jag är rätt säker att din katt är dräktig! Grattis till dig! det är ju så mysigt<3

• EnAnonumius
    Anonym (...) skrev 2015-05-21 10:18:57 följande:

Tragiskt att okunniga människor skaffar djur som de inte kan ta hand om ordentligt. Hur gammal är katten? Ni hade "tänkt" kastrera henne.. Vadå tänkt? Då gör man det. Bokar tid och ser till så att katten håller sig inne så länge. Nu har ni ingen aning om vem som är pappan till kattungarna. Hur hans temperament är eller om han har några sjukdomar.

Det kryllar av hemlösa huskatter. Katthemmen är överfulla. Huskattens värde sjunker i botten när människor som du inte tar ansvar och kastrerar så vi slipper ännu fler stackars katter som bara slängs iväg när "ägaren" tröttnar på den. 

Jag hoppas verkligen att du kommer ordna med besiktning, vaccination och chipmärkning innan kattungarna säljs. 

Hur mycket man än läser på så blir man aldrig "fullärd" och "väldigt kunnig". Det kommer alltid något som kan överaska en.
    Även veterinärer fortsätter att utbilda sig hela tiden bara för att det hela tiden finns något nytt att lära sig. Så stäng igen klypan med dig innan du snäser och fräser om okunniga människor.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

Jag har haft lite erfarenhet av katter under min uppväxt. Och Katthonor kan vara olika precis som vi människor.

En av våra katthonor hade s.k "tyst graviditet", det vill säga inga synliga tecken alls, ingen förändring i beteendet, ingen förändring på maten, och ingen färgskiftning på vårtorna.
    Det var först sista 7 dagarna hon visade att hon var med ungar.  Hon hade tre kullar och alltid samma med "tysta graviditeter".  Inga tecken fören de sista 7 dagarna. 

Vår andra hona så syntes det direkt, efter c:a 7 första dagarna hon fick mörkrosa vårtor och hon "svällde genast", åt hur mycket som helst.
    Hon till och med försökte stjäla mat direkt från våra tallrikar.

En tredje hona blev spänd över magen (som om hon hade gaser) åt mycket medan på hennes bröstvårtor syntes inga förändringar förrän det var c:a 2veckor kvar.

Om du vill vara riktigt säker så gör som många föreslagit kontakta veterinären, de tar en röntgenplåt på katten så ser de om hon är med ungar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Birmafröken
    solrosen1 skrev 2015-06-02 18:05:29 följande:

Tycker att det är tragiskt att man inte kan ställa en fråga om dräktighet här utan att nån snäsig typ ska läxa upp en och förutsätta att man skulle vara oansvarig kattägare osv.Ts ställde en fråga. är det så svårt att hålla sig till den.

Förbaskat dåligt! Jag är ägare till en raskatt med stamtavla och jag vet av erfarenhet att många med raskatter tyvärr dömer ut ägare till icke rasrena katter. Min raskatt får vistas utomhus vilket många raskattägare har åsikter om. men jag anser det som mer djurplågeri att ha en katt instängd inne utan tillgång till utevistelse.

Till Ts: Jag är rätt säker att din katt är dräktig! Grattis till dig! det är ju så mysigt<3

Klart att man är en oansvarig kattägare om man ser till att bidra till huskattöverskottet! Att det över huvud taget finns ett huskattöverskott på uppskattningsvis 100.000 individer beror enbart på oansvariga kattägare. Och då menar jag inte bara kattägare som överger sina katter (som de fått billigt eftersom det bara är en huskatt), utan även huskattägare som struntar i både ID-märkning och ägaregistrering (eftersom det bara är en huskatt) och struntar i att kastrera (för att det kostar pengar eller för att det ju är så gulligt och mysigt med kattungar och de minsann har massa människor som vill ha en unge efter just deras huskatt, i alla fall innan ungarna föds)...

Försök inte få det till att det handlar om någon slags snobbism här! Det handlar om att värna om katters (och i synnerhet huskatternas) väl och att ta ansvar!

Jag har 4 katter i dagsläget, med stamtavlor allihop, och jag är ute med dem flera gånger i veckan (på sommaren dagligen). De går lösa, men jag håller dem under uppsikt och de är naturligtvis kastrerade! Innan de kastreras är det sele och koppel som gäller.

För övrigt är jag månadsfadder åt ett överbelastat katthem, för det är där de oönskade, upphittade eller omhändertagna (hus)katterna hamnar (om de har tur).. Om alla kattägare började med att ta ansvar för sina egna katter skulle alla katter som behövde kunna få hjälp, men det är nog en utopi verkar det som...

Svar på tråden Är min katt dräktig?