Varför vill man bo på landet/i en liten by?
Min mans föräldrar har en stuga i norra Dalarna. Vi är där varje sommar, på vinterlov, strödagar osv. Skön natur, lugnt och fint. Nu har vi varit där i en vecka eftersom vi haft mkt ledighet att ta ut. Men vad gör man, det är ju dåligt väder? Byn där stugan ligger har ca 1000 fasta boende (ligger nära ett villaområde), och jag bara undrar...varför vill man BO här permanent? Vad jobbar man med? Det största företaget är nedlagt. Närmaste "stad" är 15 km bort, så det blir bara ett evigt pendlande, om jobb ens finns på den orten. En pizzeria, en bank.
På lokala Ica finns inte ens alla ingredienser till en viss maträtt (expediten såg himla frågande ut när jag frågade), utan då måste man åka till andra mataffärer. Det är trevligt att hälsa på alla man möter, men det gör vi ju hemma också. Såg några ungdomar, och många av dem (kring 20) var höggravida. Tänkte de stanna här? Vad ska de leva av?
Jag förstår lugnet, men vill man ha det så jämt? Inte kunna gå på restaurang utan att behöva ta taxi hem/vara nykter, ska man gå i affärer måste man åka flera mil bort (och då ska man ha tur om ens storlek finns). Samma sak om man har friluftsintressen, men då kan man ju bo i en större stad med grönska omkring. Man måste ju vara bilbunden jämt om barnen ska leka med kompisar eller träna. Där vi bor tar de bussen själva.
Berätta gärna, för jag förstår verkligen inte charmen med att bo så avlägset.