• traveler

Svarar du på Okända nummer?

Vissa verkar vara väldigt noga med att inte svara på dolda nummer eller nummer som inte kan härledas till kontaktboken. Min syrra är sådan. Jag fick nytt nummer när jag bytte jobb och meddelade det till mina vänner och min familj. När jag sedan ringer så synd inte mitt direktnummer på deras telefoner utan man ser istället numret till växeln på mitt jobb. Det tog tid innan min syster förstod att det var jag eftersom hon inte svarade när jag ringde.

Hur gör du? Svarar du på dolda eller okända nummer?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svarar du på Okända nummer?
  • Kaupa Jaur
    Anonym (Man i kalasbyxor) skrev 2015-05-19 11:22:23 följande:
    Eftersom det i över 99% av alla fall så är det telefonförsäljning så avstår jag. Brukar dock googla numret och se om det stämmer. Gör det de så lägger jag till det i spärrlistan i mobilen så slipper jag att det ringer från dem igen.

Mitt psykopatiska ex och hand polare. Duger det som skäl?
  • nanneN

Först och främst verkar många i tråden ha väldigt svårt att skilja på dolt nummer och okänt nummer.

Dolda nummer svarar jag aldrig på. Jag känner ingen som har ett dolt nummer, och jag har aldrig förstått vitsen med dolt nummer. Jag kommer ju ändå att få veta vem det är när jag väl svarar, så vad är det folk tror dom tjänar på att ha dolt nummer, förutom att reta folk? Dom gånger jag varit i kontakt med sjukvården så har deras växelnummer synts när dom ringt upp, så det argumentet köper jag inte.

Okända nummer kan jag eventuellt svara på, beroende på vad det är för nummer.
    Jag har appar i telefonen som söker upp numret på nätet redan innan jag svarat, så oftast vet jag vem det är även om jag inte har numret i adressboken.
    Har även blocklistor som sållar bort dom värsta telefonförsäljarna.

Vill folk prata med mig, så bör dom visa vem dom är.
    Jag skulle aldrig föra en diskussion med någon som var maskerad eller på annat vis försökte dölja sin identitet utan någon vettig anledning, så varför skulle jag svara i telefon om någon ringer utan att visa sitt nummer?

• Fjäril Vingad

Ibland, men jag tycker inte om det.

Blev telefonterroriserad och mordhotad av en kille jag dejtat och det gjorde mig ovillig till att vilja svara på nummer jag inte känner igen/dolda nummer.

• Ellyn

Dolt nummer - alltid, då är det garanterat någon myndighet, läkare, bvc eller liknande och det är viktigt att jag svarar
    Okänt nummer - aldrig, eftersom det till 99% är försäljare

Gillar inte telefoner och att tala i dem, finns nog något namn på den fobin (telefobi kanske?), men jag lider inte nämnvärt av den. Föredrar helt enkelt direktkontakt med folk och har alltid gjort, så det var fantastiskt skönt när möjligheten att messa eller mejla dök upp och jag slapp ringa hit och dit. Förr fick jag ångest så fort jag var tvungen att boka tid hos tandläkare per telefon t.ex........

• jenni82

Bara om jag väntar samtal från exempelvis vårdcentralen som ringer från skyddat.
    Aldrig annars.

• puss

Klart jag svarar. Jag använder även fluortandkräm, men inte foliehatt. Det är knappast ILLUMINATI som ringer liksom.

• nozpa

Dolda/okända nummer svarar jag alltid på. Försäkringskassan, sjukvården etc ringer ju från det. Eller om det varit "min" handläggare som ringt från försäkringskassan så har numret stått. Men annars är det skyddat.

Nummer som jag inte har inlagda svarar jag också på. Högst 1 av 10 ggr är det en telefonförsäljare. Jag är rätt kass på att lägga in nummer, så oftast är det någon bekant som ringer ändå.

• nozpa
    nanneN skrev 2015-05-19 11:55:32 följande:

Först och främst verkar många i tråden ha väldigt svårt att skilja på dolt nummer och okänt nummer.

Dolda nummer svarar jag aldrig på. Jag känner ingen som har ett dolt nummer, och jag har aldrig förstått vitsen med dolt nummer. Jag kommer ju ändå att få veta vem det är när jag väl svarar, så vad är det folk tror dom tjänar på att ha dolt nummer, förutom att reta folk? Dom gånger jag varit i kontakt med sjukvården så har deras växelnummer synts när dom ringt upp, så det argumentet köper jag inte.

Okända nummer kan jag eventuellt svara på, beroende på vad det är för nummer.
    Jag har appar i telefonen som söker upp numret på nätet redan innan jag svarat, så oftast vet jag vem det är även om jag inte har numret i adressboken.
    Har även blocklistor som sållar bort dom värsta telefonförsäljarna.

Vill folk prata med mig, så bör dom visa vem dom är.
    Jag skulle aldrig föra en diskussion med någon som var maskerad eller på annat vis försökte dölja sin identitet utan någon vettig anledning, så varför skulle jag svara i telefon om någon ringer utan att visa sitt nummer?

När ett dolt nummer ringer så står det okänt nummer på min telefon. Så det blir lite samma sak.
    Men jag fattar vad du menar. Men säg inte att folk har svårt att skilja på dolt/okänt. Då det kan visa okänt när numret är dolt.
  • Anonym (Man i kalasbyxor)
    Kaupa Jaur skrev 2015-05-19 11:51:23 följande:

Mitt psykopatiska ex och hand polare. Duger det som skäl?
    Varför säger du det till mej?
  • Alexi

Alltså hjälp vad folk är rädda för världen här. Psykiska sjukdomar ökar kraftigt i Sverige, det syns ju tydligt när hälften av inläggen i tråden tyder på kraftig social fobi.

Och vadå "jag vill inte prata med någon". Nej men den i andra änden är ju uppenbarligen intresserad av att prata med dig. Vad har hänt med hyfs och hjälpsamhet i det här landet?? Usch jag blir beklämd av vad folk är självupptagna, bara "jag, jag och mina känslor och min tid som är viktigt"

Svar på tråden Svarar du på Okända nummer?