• jesspett

BF februari 2016

Hejhej!

Jag skuttar också in här, är i v 10 nu tror jag, andra barnet. Jisses vad mycket sämre kolla man har på allt nu än med första då jag slaviskt läste allt som fanns att läsa om den aktuella veckan! ;)

Hursom, bf den 10 februari och lillkillen här hemma blir två nästa mars =)

• jesspett

Var på rul idag, andra barnet för oss och jag har varit mycket nojigare kring denna graviditet än jag var med första. Någon som känner igen det? 

Allt såg bra ut nu på rulet iaf vilket är väldigt skönt, har känt rörelser sen v 17 och sen ett par veckor sedan så känner man även sparkarna när man har handen på magen. Lill*n är mycket mer aktiv än vad jag kan minnas att vår förstfödda var! =) 

Gick in i vecka 21 idag, har bf 7de februari

• jesspett

Vad gäller saker så har vi ju allt vi behöver efter sonen som nu är 1,5 år. Vår ena vagn är en babyjogger city versa som går att ha som syskonvagn, så när vi är i stan (bor i skogen med massa får, grisar och annat ;) ) så funkar nog den vagnen fint. 

Här hemma på skumpiga skogsvägar så tycker jag den är alldeles för ofjädrande, vi har en emmaljunga city cross som vi haft här så vi får väl använda den med en ståbräda eller nått när vi går med hunden =)

• jesspett
    Penguinlover skrev 2015-09-25 20:29:00 följande:
    Jag har förstått att de verkar ha bra åkpåsar till barnvagn så det tänkte jag kolla efter. Jag vet dock inte om man brukar använda det till små bebisar? Det kanske är först nästa år det kommer till användning?

Annars tänkte jag kolla utbudet och köpa det som verkar bra. Kläder verkar det som att vi kommer att få en hel del av en bekant som har två barn och inte planerar fler så det köper jag nog inte om det inte är något speciellt. Men lite strumpor, filtar, små mössor och dregglisar ska jag kolla efter.

Åkpåsar är jättesmidiga framförallt till små bebisar skulle jag säga! Det blir ju varmt och ombonat i dem så man behöver inte vara orolig för att de ska frysa. =) Snarare tvärt om, man måste komma ihåg att inte klä dem för varmt, jag tyckte det var väldigt smidigt framförallt när man var i stan och var inne i en varm butik ena stunden och ute i kylan nästa. Overaller är ju ganska meckiga att hålla på knäppa på och av =)

Ett annat tips är att inte köpa för många filtar... det är väldigt populärt som gåva från folk när bebis väl har kommit, vi har vääääldigt många filtar ;)

• jesspett

Jag ska till bm i slutet av månaden, kommer vara i v 26 då och det är första besöket efter inskrivningen och hälsosamtalet. Kub och rul har vi också varit på men där är man ju inte hos bm =) 

Efter v 25-26 börjar man väl gå där lite mer regelbundet vill jag minnas. 

• jesspett

Vad gäller träning så har jag inte gjort något alls. Det är vardagsmotionen som får räcka och promenader med hunden och sonen på 1,5 år. Kan inte gå i så snabbt tempo dock, får lätt sammandragningar vilket ju inte är farligt men ganska obehagligt. Sonens hastighet är ganska så lagom ;) 

Förra graviditeten gick jag på gravidyoga, vilket jag gillade på det sätt att man hade ett antal tillfällen då man faktiskt fokuserade helt på graviditeten men rent fysiskt träningsmässigt sätt så gav det inget alls för mig. 

• jesspett

Bara jag som börjat packa bb-väska? V. 33 nu ;)

Har inte packat klart men lagt ner lite nytvättade bebiskläder, underkläder till mig, amningskupor och blodpapperna från mvc ligger i väskan än så länge!

• jesspett

Googla bara babynest mönster så kommer det upp en massa bra beskrivningar. Jag har klippt till botten av ikeas www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90243787/ och sedan köpt ikea-prydnadskuddar för att fylla kanterna med. =) Har du något gammalt påslakan du vill göra dig av med så är det super att sy nesten av, de är ofta tvättade många gånger så alla kemikalier är borta och de är mjuka och sköna!

• jesspett
    Mamma till två gullegrisar skrev 2016-01-03 19:42:39 följande:
    Har du bild på hur du har gjort ditt? Länken som du klistrade in funkar ej..

Nä, verkar inte ha några bilder kvar på datorn, vet att jag valde att göra ett nest med lite större mått så att det skulle kunna användas längre vilket visade sig klokt i efterhand då lillkillen växte som en raket! ;) 

länken var till ikeas madrass "vissla" som jag fick ut två bottnar av (med lite skarvande på nr 2) 

Sen har jag aldrig använt kantband utan sytt dit en fålla av i mittsömmen på kanten, typ som när man syr dit en volangkant på en kudde eller dylikt. Mest för att jag är snål och tycker kantband är onödigt dyrt och inte nödvändigt ;)

• jesspett
    Sickan5 skrev 2016-01-05 09:21:14 följande:
    Hur går de Februari 16. Väntar på hur de utvecklade sig efter att vattnet gick ?

Har sett att hon varit aktiv inne på bf januari-gruppen och jag tror att hon blev ivägkörd igår för igångsättning så antingen har hon bebis eller så är hon nog på slutspurten nu! Håller tummarna för henne! =)

Är själv sjukt less på att vara gravid nu. Lillkillen på 19 månader är ett helskotta om nätterna nu också, var vaken mellan halv tre och halv sex i natt... precis vad man behöver när man sover som en kratta själv... Jag hoppas (naivt nog) på att kan ändrar sina sömnvanor och börjar sova hela nätter innan dess att bebisen kommer annars blir det spännande här hemma! ;)

Svar på tråden BF februari 2016