• jesspett

BF februari 2016

minneli skrev 2016-01-15 12:05:48 följande:

Var hos bm idag för att kolla blodtrycket, 125/85 var det och ingen äggvita så ingen havandeskapsförgiftning än så länge :)

Skönt! =)
  • jesspett
    Sickan5 skrev 2016-01-15 14:10:49 följande:

Hej tjejer..

Lovade en förlossnings berättelse. Födde alltså vår son i Måndags natten till Tisdag. I V36+4.

Kände vid 14 tiden på Måndagen att jag va annorlunda i magen. Orolig lite svidigt.. kom å gick å förstärktes vid sänggående på kvällskvisten. Så vid 24 på natten duscha jag. Av erfarenhet fr första graviditet för 7 år sen kunde jag då urskilja samandragningar och värk med varm dusch. Men när jag ställde mig i dusch såg jag blod torka mig och kunde konstatera att flytningarna var rosa färgade.

Ringde förlossningen och fick bekräfat att d va någe på G.

Att min förra förlossning gått fort å att väglaget var uruselt. Lova ringa när vi var på väg. De dröjde bara en timme. Då hade mormor anlänt och vi var redo att åka 5 mil till Bb. Klockade värkarna och var mellan 3-4 minuter. Halvägs går vattnet å då tilltar värkarna. Kallabalik m Ambulans osv men efter mycket om å men är vi framme på förlossningen. Kommer in m värk och med andra värken kommer en perfekt pojke ut. 5 min på förlossningen är lagomt hihi.. när då de var läskigt nära att han föddes i bilen

Spännande! =D Skönt att det gått bra för er, hoppas att ni kan njuta ordentligt nu! =)
  • jesspett
    Cathleen skrev 2016-01-15 14:14:15 följande:
    Tack för att du delade med dig av innehållet, jag har inte ens plockat fram en väska! :D

Tänker på så mycket annat så det har inte riktigt fått plats i huvudet..
    Låter som en god idé att ta med dator eller något dylikt att underhålla sig med även om man hoppas att det ska gå fort! :)
    Haha, nä jag är ute i väldigt god tid... Förra gången tillät jag mig att packa väskan när jag gick in i v. 30, sen föddes sonen efter igångsättning 14 dagar efter bf så jag han packa om den ett antal gånger kan jag säga! ;)
  • jesspett
    Anonym (orolig) skrev 2016-01-16 04:11:55 följande:

03:02 kom de en liten tös :) inte vägt elr mätts än ..

Grattis! =D
  • jesspett
    Mamma till två gullegrisar skrev 2016-01-15 22:04:56 följande:

Hej alla..

Först och främst Grattis till alla som fått era små :))

Gick in in i v35 idag. Nu börjar jag bli nervös. Var ett tag sen jag födde barn så känns som att man är ny på det.

Hoppas bara att jag slipper gå över denna gången. Vid dom andra graviditeterna gick jag över 17 respektive 14 dagar.. så vore skönt om han kommer i februari :)

Angående packning och annat så har jag inte kommit så långt. Spjälsäng och skötbord är monterat. Ska öppna madrassen och låta den ligga ett bra tag innan jag bäddar den.

Har köpt nästan alla kläder. Hur mycket har ni i varje storlek? Jag har nästan bara köpt 56.

Hoppas ni andra mår bra. Börjar bli tungt och bökigt nu. :)

Jo tungt, flåsigt, ett evighetsgöra att klä på vinterkläder på lillkillen och har nu börjat få ont i höfterna om jag går för fort eller om jag går för mycket med vagnen. Men det är väl nu man ska bli trött på det hela så man ser fram emot att pressa ut en melon mellan benen ;) 

Jag går in i v 38 imorgon men gick över 14 dagar och blev igångsatt sist så det är väl bara att ställa in sig på något liknande!
  • jesspett
    minneli skrev 2016-01-16 14:53:24 följande:
    Tycker det står ganska ofta att man ska packa tofflor, men det tar ju ganska mkt plats och jag har klarat mig med strumpor de två senaste gångerna iaf :) hellre att man tar med ett par extra strumpor då.

Du kan Packa en bb-väska med bäbiskläder, filt mm plus sådant du vill ha under förlossningen, tex dextrosol, kexchoklad, ngn god dricka, kamera. Och så packar ni en annan väska med din och sambons kläder, hygienartiklar osv.
    Vad jag förstått så rekommenderar de tofflor just för att man ska kunna ta av sig dem när man lägger sig i sängen igen. Tydligen väldigt mycket smuts och bakterier på golvet som är dumt att få upp i sängen när man ska föda! =)

Min starka rekommendation i bb-väskan är absolut något tidsfördriv. Både under lättare delen av värkarbetet och sedan när bebisen sover, sover och sover ;)
  • jesspett
    Mamma till två gullegrisar skrev 2016-01-16 09:32:02 följande:
    Förhoppningsvis så slipper vi gå över denna gången :)

Jag har som mensvärk ofta och ibland ett tryck neråt. Hade jag inte med dom andra två så ett litet hopp om att slippa gå över tiden finns. ;)
    Vi håller tummarna! Maken tror jag föder nästa vecka eftersom jag vägrar sluta städa, hämta ved och kånka vattenhinkar till djuren (allt fryser ju på så snabbt nu så man måste ju byta vatten till utedjuren flera gånger per dag!) men jag tror nog jag kommer gå över några dagar denna omgång också!

Mensvärk och tryck är ju lovande! Lite förarbete om inte annat! ;)
  • jesspett
    MrsWalker skrev 2016-01-18 11:11:43 följande:

Ja, ett tag så överansträngde jag mig nog med alltihopa. Skola, leka med de små, fixa det mesta hemma (mannen jobbar dubbelt just nu). Fick ganska mycket starka sammandragningar ganska tidigt så fick råd av BM att ta det lugnare så att jag inte blir sjuk. Så nu blir det lugna lekar, och låter mig själv vara tråkmamma

Vad skönt! Så härligt att bo på landet, bor inte på landet själv men växte upp ute på landet så är alltid lite avis på det livet. Haha ja alla dessa kläder och stor mage. Hopplöst. Tar nästan en halvtimme att bara klä på alla för att gå till förskolan. 

Det har varit ganska bra graviditet, men tuffare än de första två. Mer illamående, och nu mycket sammandragningar. Vaknar på natten nu ibland av starka förvärkar, men det kommer typ 3-4 st under ett dygn, väldigt oregelbundet så känns som kroppen jävlas lite och lurar mig att det börjar sätta igång. :P
     Sen så drömmer jag massa konstiga drömmar, väldigt ofta om stora mängder vatten och mina egna föräldrar. :S (senaste nätterna har jag varit med om en översvämning, varit på en strand i thailand och i natt var jag ute i spöregn...)

Hur går det för dig?  

Jo, det är nog bra att försöka bli ok med att man är tråkig ett par veckor! Det är ju inte för alltid som tur är ;)

Att bo såhär är jättehärligt på många sätt sen är det ju jobb 365 dagar om året oavsett hur man känner sig men det är ju ett val man gör! =) 

Säkert är det tyngre för att kroppen slits mer av att passa på de äldre barnen också! Sömnen har ju blivit reducerad under ganska många år så man blir ju lätt lite sliten ;) 

Åh, stackare! Förhoppningsvis betyder det att förlossningen går lite snabbare/lättare när kroppen tränat så pass mycket! Håller tummarna för det iaf! 

Drömmer gör jag inte alls, men det beror nog mest på att lillkillen fortfarande vaknar 3-5 ggr per natt och avbryter djupsömnen! I övrigt har denna graviditet gått väldigt smärtfritt! Det är tungt nu, gick in i v 38 och nu är man ju bara så fokuserad på förlossning att det inte finns så mycket mer i huvudet tyvärr. Men även det är ju något övergående så man får väl vara okej med sin egen otålighet! 

• jesspett
    idm skrev 2016-01-19 12:53:02 följande:
    Kanske lite känslig fråga, men hur reagerar din mage på teet? Jag blir ofta hård i magen när jag dricker te och vill helst inte bli det nu, haha :)
    Hallonbladste är ju ett örtte, inget vanligt svart te så det kanske är mildare för magen för dig? Jag reagerar bara med att bli superkissnödig av alla teer jag dricker men sålänge jag har en toa i närheten funkar det  ;)

Jag drack det i slutet av förra graviditeten och hade väldigt lite avslag men det kan ju berott på allt och inget =)
  • jesspett

läste nu att hallonblad också används om man är lös i magen så det kanske inte är så jättebra för dig ändå! =)

Svar på tråden BF februari 2016