Anonym (skeptisk) skrev 2015-06-07 16:40:26 följande:
Det jag främst tänker på sömn, kost, motion och vila. Sånt påverkar oss mer än vad många tror. Särskilt viktigt tror jag att ordentlig sömn och regelbundenhet i allra största allmänhet är vid bipolär sjukdom.
Sedan tror jag på mindfulness, meditation, yoga och motion som dunderkurer för mycket. Man behöver inte äta mediciner för allt utan kan påverka sitt mående på andra sätt, ofta bättre sätt eftersom de saknar bieffekter.
Jag föreslår inte att du ska sluta med dina mediciner men kanske lägga till alternativa behandlingsmetoder som på sikt kan hjälpa ditt mående.
Jag har inga uttalade sömnproblem utan försöker gå upp 8-10 varje morgon oavsett veckodag eller eventuella möten, men visst händer det att jag tar lite för många tupplurer mitt på dagen sedan och det har jag märkt ofta påverkar mitt psyke till det sämre.
Motion- och kostbiten är definitivt ett kapitel för sig, något jag verkligen måste ta itu med.
Mindfulness o. dyl. är jag inte riktigt mottaglig för, tyvärr, men min pojkvän har något som påminner om en freestyle som tar emot olika former av "ljudvågor" som sägs aktivera höger eller vänster hjärnhalva och skicka diverse typer av signaler eller vad det var. Han har länge legat på att jag ska prova den då det ska motsvara någon variant av meditation fast i "artificiell form".
Om jag har dokumenterat låg Litium-halt i blodet, tycker du ändå jag borde strunta i mediciner som sådana? Anser ändå det vara viss skillnad på Litium och t.ex. valfri omdiskuterad SSRI. Har inga biverkningar av Litium men haft ett antal med de tidigare jag prövat.