• Anonym (FB Sårad (långt men behöver hjälp))

Blockad av partner?

Det här är ju typ ett relationsproblem, men på Facebook. Min partner säger att han ska sluta använda sin Facebook efter att jag ifrågasatt en mycket intim kontakt med en person av motsatt kön, som vi kan kalla O.

Jag blev så klart svartsjuk av alla hjärtan och gulligull som de skrev helt öppet för alla att se. De flörtade klart och tydligt för alla. Partnern påstår att det inte är något mellan dem alls och O är hans vän enbart. De har gått en ettårig kurs tillsammans och han påstår att alla i gruppen har den jargongen mellan varandra. Jag har aldrig sett de med de andra kurs vännerna som han har på facebook, ändå är även de tjejer.

Efter att jag ifrågasatte detta så kunde jag inte se fler uppdateringar från min partners Facebook på några månader och han påstod att han inte ville skriva, fast han var online varenda dag i flera timmar. Utom en gång för ett litet tag sedan, då han råkade ha fel grupp igång när han la ut. Jag hann se det innan han ändrade grupp. Det var en musikvideo med Melissa Horn "Om du vill vara med mig" och O hade snabbt svarat med en massa hjärtan. För mig nekade han att han lagt ut något sådant och kallar mig fortfarande sjukt svartsjuk och för att se spöken som inte finns. Nu ska alltså han sluta använda sin Facebook på grund av att jag ifrågasatte kontakten med O.

Jag tittade på Os sida och helt plötsligt så har O börjat skriva kryptiskt på sin sida med någon som inte jag kan se och det är exakt samma gulliga figurer och text som tidigare förekom på min partners sida, samma typ av musikvideos mm. O har inte blockerat mig så jag kan se alla inlägg på hennes sida eftersom den är offentlig och självklart då också hennes vänlista. Men den som hon skriver med kan jag inte se.

Jag frågade min partner om han öppnat ett nytt hemligt konto, men han nekar och sa att om han någonsin skulle göra det så skulle det vara under ett annat namn så jag aldrig hittar honom eftersom jag är så svartsjuk. Jag ifrågasatte det med och sa att det kan han väl ha gjort, för jag skulle ju inte se det ändå. Han fattar inte att jag blev svartsjuk pga han sätt med O. Jag har aldrig varit svartsjuk förut förrän han började med denna O.

Jag läste jag de där konversationerna mellan O och någon osynlig, man kunde inte ens se vad personen skrev. Men det var samma jargong som min partner och O använde. När jag tittar i Os vänlista så ser det ut som på bilden jag lagt upp. 

Självklart så kan jag ju inte veta om det är min partner som är denna okända eftersom jag inte kan se något. Det är bara en tom ruta mitt bland hennes vänner. Eller så ser jag spöken grundad av svartsjuka? Men jag håller på att bli tokig av det här.

Jag vet ju inte hur det fungerar alls med blockeringar osv på Facebook. Men självklart så har jag ju mina misstankar. Jag vill inte be våra vänner om hjälp eftersom de är våra gemensamma vänner och jag inte riktigt litar på att de inte håller min partner bakom ryggen. Det var hans vänner från början och jag har flyttat hit och fick dem på köpet. Ingen av oss har heller O som vän, det är enbart min partners vän. 

Hur ska jag kunna ta reda på om det är min partner som startat upp en ny profil för att kunna ragga på O utan att jag ska kunna se det? Jag tror att han har blockerat mig och att det är därför som jag inte kan se vem hon skriver med. Jag vill verkligen veta om det är han, för att kunna ställa honom mot väggen och ha fog för vad jag säger. Han nekar till att ha någon ny profil överhuvudtaget och han nekar till att de har kontakt med varandra.

Jag har bytt ut profilbilderna på Os vänner och suddat ut namnen för att inte de ska bli inblandade. Kan det ligga en profil här som har blockerat mig? Jag ar aldrig sett såna hål i vänlistor förut.

• Svar på tråden Blockad av partner?

Tack snälla ni för er stöttning. Det värmer ska ni veta. Kram Hjärta 

Det gör så otroligt ont och jag är både ledsen och arg. Både på honom och på mig själv som lät honom lura mig att lita på honom. Jag kände att något var fel, men jag såg det inte klart. Det var magkänslan som varnade mig och när jag såg deras jargong på Facebook så började varningsklockorna att ringa. Jag orkade inte skrolla tillbaka ända sedan han började kursen för att se när det hände.

Jag vet ju nu att det har pågått en lång tid, flera månader och hans annorlunda sätt har ju också varit en del i varför jag började att vara misstänksam inser jag nu. Han blev mer mån om sitt utseende, började träna på gym, gå ut med kompisar på puben och vara ute sent på natten osv. Så gjorde han aldrig förut, men jag var bara glad för att han börjat leva igen och skaffade sig intressen. Dumma, dumma mig. Rynkar på näsan

Jag tror att det är ilskan som driver mig just nu. Men jag har också en längtan tillbaka till det som vi hade innan det här hände. Men det är ju länge sedan nu inser jag. Och den tiden kommer aldrig mer tillbaka.

När jag tänker tillbaka, så inser jag att han nog tog kontakt med henne redan från början när han gick kursen. Så han har byggt upp det här under nästan ett år. Ett helt år som jag varit ovetande att han haft en annan. Vilket jäkla blindstyre jag är. 

Jag har knappt sovit och när jag sover så har jag vaknat och famlat efter honom i sängen och vaknat till med ett ryck och sen inte kunnat somna om. Jag har nog gjort rätt som sjukskrev mig, för jag har nog aldrig orkat jobba med så lite sömn.

Han har ringt mig i omgångar och jag vägrar att svara. Men han har ännu inte vågat sig hem. Hans mamma har också ringt till mig, och vädjat för hans räkning, hon säger att han ångrar sig otroligt och vill komma hem. Men jag säger att jag inte vill ha tillbaka honom. Hur tänker hon? Fattar hon inte hur sårad jag är? Vi som haft så ovanligt fin relation tidigare, hon om någon borde väl veta var jag står när det gäller otrohet. En gång otrogen, alltid otrogen. Jag skulle aldrig kunna lita på honom igen.

Är det någon som vet hur man blockerar hans nummer på mobilen? 

En annan sak. Han har ju fortfarande nyckel till lägenheten. Den hann jag inte ta av honom. Lägenheten står på oss bägge två och vi har bott här i tio år, så jag antar att sambolagen gäller. Jag vet inte hur jag ska göra. Ska jag flytta tillbaka till min gamla stad eller byta till en ny lägenhet här? Mitt jobb är här, så jag mister ju det om jag flyttar tillbaka. Men jag vet inte om jag vill bo kvar här och eventuellt se dem på stan heller. 

Tankarna äter upp mig, jag vet inte vad jag vill. Det enda som jag vet är att jag aldrig mer vill vara tillsammans med honom.

Jag vet inte hur många av våra gemensamma vänner som vet vad som har hänt. Men ingen av dem har hört av sig under helgen och det är ovanligt. Kanske har han berättat för dem eller kanske de redan visste om det. Jag har ingen förtrolig vän bland dessa, vi umgicks alltid tillsammans som par. 

Det är mycket man förlorar när man går delade vägar.

• mikipiki

Har du en iphone går du bara in på hans kontakt och trycker blockera. Men tycker du ska låta saker smälta in lite innan du börjar fundera på flytt osv så du inte gör något förhastat. När mitt ex var otrogen mot mig och vi gick skilda vägar ville jag precis som du bara bort därifrån på alla sätt och jag ville fixa allting på direkten. I efterhand är jag dock glad det tog den tiden det tog att faktiskt komma fram till alla beslut, annars hade jag nog gjort något förhastat :( så se först till att han får sina saker och sen kan du i lugn och ro börja väga för och nackdelar emot varandra med flytt osv. Kram!

Tack Mikipiki. Jag har en samsung s4, men det kanske fungerar likadant, jag ska kolla. Jag orkar bara inte med alla hans samtal just nu.

Kanske du har rätt. Men jag vet ju inte om han kommer att trycka på om att han ska ha lägenheten när han väl inser att jag inte kommer att ta tillbaka honom. Å andra sidan så vill jag nog inte bo kvar här bland alla våra gemensamma minnen. Jag måste nog fundera på en flytt i alla fall, men om det blir här eller min gamla stad vet jag inte än, men jag ska tänka igenom det ordentligt.Tio år här är ju lång tid och jag ser ju det här som min stad nu och mitt arbete är ju här.

• MammAmma

Jag har en Samsung s4. Gå in på 'Loggar' eller 'Kontakter' (vilket som funkar), klicka på menyknappen till vänster och gå in på 'inställningar' -> 'samtal' -> 'samtalsavvisningar', där lägger du in hans nummer på 'Lista för samtalsavvisning' genom att klicka på plusset i högra övre hörnet. Sen kollar du så att 'Läge för automatisk samtalsavvisning' är inställt på 'avvisa nummer'. Hans samtal kommer inte att komma fram när han ringer, men du kan få ett sms om att han försökt ringa, då kan du gå in på inställningarna för meddelanden och lägga in hans nummer i skräppostfilret.

• Anonym (respekt)

Bra gjort av dig TS, sorgligt att det gick så men man kan inte fortsätta leva med någon som behandlar en respektlöst.

Alla relationer blir lite för bekväma efter några år, men det betyder inte att man ska börja kära ner sig och flirta på annat håll. En hederlig person försöker i så fall hitta tillbaka till det man hade eller gör slut först.

Jag tycker också du ska vänta lite med dramatiska beslut om flytt från stan om du trivs där, du behöver nog landa lite först. Och är det någon som kommer att skämmas och försöka gömma sig bakom en hylla om ni möts på mataffären så är det han, kan jag slå vad om.

Jag är kvar i stan och jobbar kvar på min arbetsplats. Men jag flyttade från lägenheten som han fick ta över. Tänkte att det är också en hämnd. Han kan gott ta minnena som följer med.  

Han försökte att komma tillbaka till mig i månader,Han bad om nåd via bekanta, vänner och hans mamma och han har även skickat en massa brev där han bad om förlåtelse. Jag vill inte ha honom och har klart och tydligt sagt det till honom. Att han äcklar mig. Nu är det flera månader sedan han hörde av sig, så det har väl gått in i huvudet på honom till slut.

Jag vet att tjejen som han strulade med inte är kvar i bilden. Hon lekte nog bara med honom. Om de fortfarande har kontakt vet jag inte, men enligt några av våra gemensamma vänner så är det inte så och jag bryr mig inte längre. Hans mamma ringer då och då och nu förstår hon mig bättre än när det hände. Hon vet att jag inte vill prata eller träffa honom och respekterar det. Kanske att vi kan träffas utan att jag ser rött en dag, men inte nu. Jag är fortfarande arg på honom som förstörde vår relation på ett så ruttet sätt efter tio år.

Jag har ingen ny kille på gång just nu. Jag bara njuter av att vara själv och försöker att läka. Jag blev nog mer sårad än jag trodde. Jag litar inte på mitt eget omdöme längre när det gäller killar och då känner jag att det är bättre att vara själv tills såret är helt läkt.

Kram på er! 

• Anonym (Dididi)
    Anonym (FB Sårad (långt men behöver hjälp)) skrev 2016-04-11 16:30:45 följande:

Jag är kvar i stan och jobbar kvar på min arbetsplats. Men jag flyttade från lägenheten som han fick ta över. Tänkte att det är också en hämnd. Han kan gott ta minnena som följer med.  

Han försökte att komma tillbaka till mig i månader,Han bad om nåd via bekanta, vänner och hans mamma och han har även skickat en massa brev där han bad om förlåtelse. Jag vill inte ha honom och har klart och tydligt sagt det till honom. Att han äcklar mig. Nu är det flera månader sedan han hörde av sig, så det har väl gått in i huvudet på honom till slut.

Jag vet att tjejen som han strulade med inte är kvar i bilden. Hon lekte nog bara med honom. Om de fortfarande har kontakt vet jag inte, men enligt några av våra gemensamma vänner så är det inte så och jag bryr mig inte längre. Hans mamma ringer då och då och nu förstår hon mig bättre än när det hände. Hon vet att jag inte vill prata eller träffa honom och respekterar det. Kanske att vi kan träffas utan att jag ser rött en dag, men inte nu. Jag är fortfarande arg på honom som förstörde vår relation på ett så ruttet sätt efter tio år.

Jag har ingen ny kille på gång just nu. Jag bara njuter av att vara själv och försöker att läka. Jag blev nog mer sårad än jag trodde. Jag litar inte på mitt eget omdöme längre när det gäller killar och då känner jag att det är bättre att vara själv tills såret är helt läkt.

Kram på er! 

Bra jobbat ts, så agerar en vuxen kvinna med självrespekt! ????
  • Tita Nic

Kalla gärna mig dum ts, men jag förstår inte för 5 öre vad din partner gjorde för fel på FACEBOOK som fick dig att lämna honom.  

• Mobility
    Anonym (Dididi) skrev 2016-04-11 16:37:06 följande:
    Bra jobbat ts, så agerar en vuxen kvinna med självrespekt! ????
    Håller med! Väldigt starkt av dig och helt rätt TS. Även om du säkert är jätteledsen och arg så är du sjukt stark. Respekt!!!
Svar på tråden Blockad av partner?