Tines skrev 2015-05-30 23:53:47 följande:
Oj, stackars barn... detta måste du åtgärda NU!
Kontakta skolsköterskan om du inte vet vad som är bra mat.....
Skolsköterskan är inkopplad, men hon bara väger honom. Kanske ska trycka på lite till.
En blå giraff skrev 2015-05-31 15:25:42 följande:
Jag tycker också du ska prata med skolsköterskan alternativt ringa till vårdcentralen. De kanske kan hjälpa er att komma till en dietist som kan hjälpa er med maten, Om båda barnen har övervikt så äter ni säkert fel hemma och behöver komma tillrätta med det.
Hur äter barnen en vanlig dag? Beskriv kanske du kan få tips?
Barnen bor bara hos mig 50% (varannan vecka) och när de är här så äter de frukost i skolan, lunch i skolan och 2 dagar äter den stora grabben mellanmål själv här hemma då jag jobbar länge och då äter dottern mellanmål i skolan. Annars äter vi en äggmacka som mellanmål typ. och så middag på det. Barnen tar stora portioner och är det pasta äter de gärna MASSA.
Helgerna är det frukost då de äter mackor, ibland juice eller mjölk. Någon gång oboy, men det är väldigt sällan. Sedan blir det ju någon slags lunch, middag, mellanmål är vi lite sämre med. De småäter gärna och där vet jaq inte hur jag ska avhjälpa.
fjanten skrev 2015-05-31 15:27:20 följande:
Tränar barnen på fritiden? Vad äter ni, hur ofta och hur mycket? Är du och/eller pappan överviktig eller fet?
Barnen tränar inget mer än att de rider.. Sonen rider en gång i veckan och dottern 1 gång/varannan vecka...Ja jag är överviktig, men gick också upp alla mina kilon när jag slutade med ppiller när vi skulle försöka få barn... har pcos..
En blå giraff skrev 2015-05-31 15:35:32 följande:
Grundläggande tips är ju att servera EN portion vid måltiderna och halva tallriken med grönsaker. Om barnen är mer hungriga får de ta mer grönsaker. Servera varierad mat. Till mellis servera bara en frukt, det räcker. Om du har idétorka gällande maten så googla på nyttig veckomatsedel. Viktväktarna har goda och bra recept som passar alla.
Äta frukost är viktigt och då en bra frukost. Inte sötad yoghurt/söta flingor. Naturell fil/yoghurt eller gröt med en smörgås är bra.
Godis/läsk i en mindre mängd en gång i veckan.
www.sundarebarn.se
Verkar vara en bra sida med tips!
Tack jag ska kolla den sidan lite...
Maddi skrev 2015-05-31 15:46:38 följande:
Tallriksmodellen är ju till stor nytta att börja med, och sen prata med dietist.
Vad har han för intressen? Studsmatta tar väldigt mycket på en att hoppa en stund. Sen kan ni som hel familj hitta på något, t ex cykla eller spela boll lekar som en hel familj. Det brukar ju vara roligare att hitta på något tillsammans än att vara själv. Börja med en nyttig och mer aktiv sida hela familjen, som g
För den delen inte behöver vara tråkigt.
På helgerna kan man äta gott ändå genom att t ex byta ut tacoskal till sallad och fylla dom osv, finns en hel del tips på nätet. Hemmagjord godis på nyttigare vis, de behöver inte vara så stora förändringar för att bli smalare, dessutom är det viktigt att komma ihåg att det tar tid.
Alla människor vet ju att pizza är onyttigt och sallad nyttigt. Små förändringar och inte ha förstora krav på sig skälv så brukar man kunna hålla det och inte gå in på gamla vanor igen.
Tackar!!!