• Forme92

Inhandla bebistillbehör Ullared, hur mycket pengar går åt?

Som rubriken lyder så ska vi åka och handla på Gekås inför bebisens ankomst och listan är låååång, tänk er ALLT en bebis behöver förutom vagnen, sängen och skötbordet, för det har vi redan fixat.
    Någon med erfarenhet som kommer ihåg vad det gick på för er? Hur mycket behöver jag räkna med att det går på?

Är det så billigt som alla påstår eller drar det iväg. Tror jag har cirka 8000:- på sparkontot men kan väl inte tänka mig att det går på mer än så?
    Bifogar min lista nedan. 

• Svar på tråden Inhandla bebistillbehör Ullared, hur mycket pengar går åt?
  • lillefröe

varför ska du köpa så extremt många (onödiga) saker när din budget är liten? Varför både vagn, säng OCH vagga? Det behövs ju verkligen inte. 

• lillefröe

men till din fråga.. nä.. jag tror inte du kan komma undan på 8000 kronor med allt det där, oavsett om du köper på ullared eller inte. Kanske om du köper alla möbler begagnat. 

Men skulle vara kul att vet hur du tänker  

• Rani

Nu bestämmer du själv men det finns en hel del saker på den där listan som är onödigt, t ex badtemometer. Fingervarmt kan alla känna av. Nagelsax behöver bebisen ingen speciell, mediciner kan ni köpa vid behov (risken är annars att det blir oanvänt) förutom alvedon och termometer. Bröstpump är dyrt och också bättre att köpa vid behov. Amningskkudde, nattlampa....

Men men...8000 kr borde absolut räcka till det nödvändigaste till en bebis. Särskilt som kläder inte ens är med.

• Ramborg

Mycket onödigt på listan. Vill du ha förslag på vad du kan stryka?

Annars är det bara att börja skriva vad du beräknar att varje pryl kostar och addera ihop allt.

Om jag vore du skulle jag anteckna vad allt kostar "på hemmaplan" så att man inte köper i onödan på Gekås. Om priset är liknande är det bättre att vänta med att köpa grejerna tills du känner att du behöver dem. Dessutom får du lättare med eventuella reklamationer och returer om butiken är hemmavid.

42.
  • aeips

Jag bor ca 20 min från gekås och handlar där ett par ggr om året. Kan faktiskt säga att en hel del saker ligger på ungefär samma priser som i andra butiker/nätet.

Mitt råd är, köp inte allt på listan! Finns så mycket roligare saker man kan spendera på till barnen. Behöver du verkligen allt? Jag har en massa prylar jag trodde jag behövde till barnen, men inte använt mer än någon enstaka gång. Blöjhink t.ex. Köpte en med insatspåsar på gekås. Användes tills påsarna tog slut... det var billigare att köpa en helt ny hink än nya påsar. Nu använder vi vanlig hederlig soptunna och blöjpåsar. Bröstpump som jag använt ca 3 - 4 ggr. Båda barnen var mjölkproteinallergiker och behövde mjölkfri ersättning. Täcken använder inte mina ungar alls. De sover med filtar (den äldsta är 2,5 år och sparkar bara av täcket).
    Barnkläder har de till vettiga priser, men HMs baskläder ligger på ungefär samma priser.
    Det enda jag anser de är oslagbara på är pyjamasar. Har köpt bambupyjamasar där i omgångar (de tar slut omedelbart verkar det som). De håller formen och tål att tvättas hur många gånger som helst.

• mammalovis

Om du vill ha ett jämförelsepris på madrass, kudde, täcke och lakan och matstol är det bara att jämföra med IKEAs hemsida. Sedan skulle jag vilja säga att alla täcken och lakan kan vara totalt onödiga de första 1-2 åren. Jag köpte täcke till vagnen, men det blev för varmt, filtar var bättre. Mina barn har sällan använt täcke före 2 års ålder.

På sova gott VAGGA resp SÄNG har du i princip samma lista så den ena kan du bara stryka rakt av. Tänk på att täcke + kudde o lakan finns i olika storlekar även om det sägs vara till vagn, vagga eller spjälsäng, så allt passar inte om det köps på andra ställen. I så fall är det bättre att ha en storlek som passar till både vagga och säng, då vaggan används max 6 månader, om bebisen ens vill ligga där.

Likaså vet jag inte vad du ska med 4 krämer till. Bepathen funkar både till bröstvårtor och lätt röd rumpa. Inotyol färgar av sig, men funkar bäst om rumpan är illröd. Med babyolja i badet brukar bebisar inte behöva smörjas alls, funkar även på skorv i hårbotten. Blöjhink är totalt onödigt. Vi kör på hundbajspåsar och slänger varje eller varannan dag istället.

Amningsnapp är inte självklart att du behöver, får du inte amningen att fungera har du köpt en pump i onödan också.

• vi och pyret

Hej, om du ska köpa allt på listan får ni nog svårt att hålla budget. Men behöver ni verkligen alla de dör sakerna? Visst är listan från babyproffsen? Såg den när jag väntade mitt andra barn och skrattade högt över allt de anser att en liten spädis behöver.

Köp det ni absolut behöver som grund och handla sedan allteftersom ni ser vad som behövs är mitt tips.

Bara som exempel ut babyskyddskategorin på listan: babyskydd absolut måste om man ska åka bil. Sparkskydd -nej (fötterna når inte ens över kanten på babyskyddet till en början). Solskydd- beror på vilken model ni har. Har själv aldrig behövt det.

Känner ni att det behövs så klara man sig ju några dagar utan för att sedan köpa ex solskydd.

Amningspump- aldrig använt

Ersättningsvara flaskor - fungerar amningen så finns det inget behov. Strular det så finns allt man behöver i närmaste affär/apotek.

Matstol från ca 5 månaders ålder

Vagga med tillbehör - med både vagn och säng blir den överflödig.

Vill man köpa allt så får man ju självklart göra det:) ovanstående är bara lite tips:)

Men vad gäller Ullared (huvudfrågan) så kan man spara in en slant om man har koll på vad det kostar på andra ställen. Ibland är det samma priser ibland dyrare. Flaskor/nappar var billigare på Williy tex.

Men det viktigaste av allt är nog att inte köpa två av allt som är jättebilligt för då tjänar man ju inget egentligen:)

• emeloi

Gjorde i stort sett alla inköp till vårt kommande barn igår på gekås. Och vi betalade ca 8000 för alltihop.. + kläder, schampo och tvål och grejer till oss själva. Fast vi köpte inte babyskydd då vi redan har.. Men många grejer på din lista är ju sånt man ev kan behöva längre fram, kanske inte precis i början.. Kassetter till blöjhinkarna är svåra att hitta rätt modell till och generellt bökiga att använda har jag hört. Vi köpte bla. En , förutom tvättlappar och allt smått, babysitter, åkpåse, skötväska, badbalja med sittdel, skötbordsdyna, babywatch, medela manuell bröstpump. Kläder för nyfödda finns det ganska dåligt med och sängkläderna hade inte så skojig kvalitet många av dom..

• MaryoMary

Vilka bra tips!

Finns det skötbäddar i skumgummi där? Alltså ingen uppblåsbar utan en sån med tyg runt? Pris?

• Forme92

Oj oj oj! Hur många av er svarade FAKTISKT på min fråga?

Jag skulle nog låtit bli att bifoga min lista tror jag, den tog all fokus.
    Tog mest med den för att ni skulle få ett hum om vad jag ska inhandla.
    Som sagt, vagn m tillbehör är klart, skötbord m tillbehör är klart, säng/vagga med tillbehör är klart. Bilbarnstol med tillbehör är också klart. kläder är mestadels klart mest "småprylarna" som ska köpas. Jag är planeringstypen så vill ha det mesta på listan inköpt och klart. Har självklart strykt vissa grejer jag tycker är onödiga men jag frågar igen. Tror ni jag kommer undan med 8000:-, och vad låg er budget på när ni handlade inför bebis på just Ullared?

• Jullan1989

Det tror jag allt du gör iomed att du har många av de dyra sakerna redan fixade.

Dock är det lätt att det springer iväg ändå på Ullared. ;)

• emeloi
    Forme92 skrev 2015-06-23 20:16:34 följande:

Oj oj oj! Hur många av er svarade FAKTISKT på min fråga?

Jag skulle nog låtit bli att bifoga min lista tror jag, den tog all fokus.

Tog mest med den för att ni skulle få ett hum om vad jag ska inhandla.

Som sagt, vagn m tillbehör är klart, skötbord m tillbehör är klart, säng/vagga med tillbehör är klart. Bilbarnstol med tillbehör är också klart. kläder är mestadels klart mest "småprylarna" som ska köpas. Jag är planeringstypen så vill ha det mesta på listan inköpt och klart. Har självklart strykt vissa grejer jag tycker är onödiga men jag frågar igen. Tror ni jag kommer undan med 8000:-, och vad låg er budget på när ni handlade inför bebis på just Ullared?

Ja om det är mest "småprylar" så borde det räcka gott med 8000 det enda jag som sagt blev lite besviken på var klädutbudet till nyfödda.. I övrigt hittade vi allt vi skulle ha och lite till och det gick på ca 8000, då handlade vi ju även lite till oss själva.. Men håll lite koll på vad det kostar varefter du handlar så du inte får en chock i kassan :-P då märker du ju om du närmar dig budgetak. God jakt!
  • Anonym (Hur bra som helst)

Vi handlade "allt" på Gekås inför att vår bebis kom. (Inte babyskydd, vagn och säng - men tillbehör som madrass och täcke)

Jag tror att vi la nånstans mellan 8000-10000 (lite svårt att säga exakt eftersom vi köpte en del annat också som inte hade med bebisen att göra samt att vi köpte en del kläder även i större storlekar som vi hade det första året). Vi hade inga begränsningar så vi köpte det vi kände för utan att direkt tänka på priset. Om vi hade haft en budget på 8000 hade vi absolut kunnat hålla oss till det.

Både min man och jag var supernöjda med upplägget - han hatar att shoppa så han tyckte det var perfekt att samla ihop allt till en dag och bara bocka av från listan så att han inte behövde åka till massa olika affärer. Jag älskar att shoppa och frossade i allt kul på Gekås

• vi och pyret

Jag tycker jag svarade på frågan även om du fick lite extra (icke önskvärda inser jag nu) tips:)

Det framgick inte i din ts att du även hade samtliga tillbehör till vagn/vagga/säng, kläder samt babyskyddet med tillbehör inhandlat.

Då räcker absolut 8000:- till övrigt. Hur mkt det kostar beror ju också på vilka saker du väljer. Om du tar den dyra eller billiga modellen. Ullared har ju jättebilliga varianter brevid märkesvarianten (ibland) och då får man ju bedöma vad man vill lägga pengarna på.

Hoppas du får en kul shoppingrunda!

• Forme92
    vi och pyret skrev 2015-06-24 07:30:15 följande:

Jag tycker jag svarade på frågan även om du fick lite extra (icke önskvärda inser jag nu) tips:)

Det framgick inte i din ts att du även hade samtliga tillbehör till vagn/vagga/säng, kläder samt babyskyddet med tillbehör inhandlat.

Då räcker absolut 8000:- till övrigt. Hur mkt det kostar beror ju också på vilka saker du väljer. Om du tar den dyra eller billiga modellen. Ullared har ju jättebilliga varianter brevid märkesvarianten (ibland) och då får man ju bedöma vad man vill lägga pengarna på.

Hoppas du får en kul shoppingrunda!

Ditt svar var toppenbra!!! Tack så mycket!
    Är liiite klokare på hur detta kommer sluta nu Guld i mun
  • vi och pyret

[quote=75459793][quote-nick]Forme92 skrev 2015-06-24 16:45:46 följande:[/quote-nick]Ditt svar var toppenbra!!! Tack så mycket!

Är liiite klokare på hur detta kommer sluta nu [/

????

• Forme92

Nu har vi varit där och jag vill bara meddela att allt gick på 4300:- och då fick jag med lite annat skit som inte skulle till bebbe!
    Därför rekommenderar jag verkligen Ullared!!!
    Vi är toppennöjda.

Svar på tråden Inhandla bebistillbehör Ullared, hur mycket pengar går åt?