• Anonym (Hus)

Pengar till renovering

Hur gör ni andra husägare för att ha råd att renovera?

Sparar? Höjer lån?

Vi bor i ett hus som vi köpte för 2,3 milj. Har 1,4 milj i lån. Inget topplån. Likadana hus i vårt område säljs nu för 2,8-3,0 milj.

Hur borde vi göra?

Vi vill renovera ett badrum.

• Svar på tråden Pengar till renovering
  • Anonym (Hus)

Vi har bott här i två år och tyckte att badrummet var en tråkig historia redan vid visningen av huset, men tänkte att det fixar vi. Sedan har tiden gått. Man kan ju inte komma ifrån att jag blir påverkad av kompisars fräscha nya badrum.

• riboflavin

Vi sparar. Vi lånade lite extra när vi köpte huset för två år sen (köpeskilling 1,6 milj, vi lånade 1 milj.) för att komma igång med stora dyra projekt som tak, bergvärme och dränering, men har sparat ihop till nytt badrum (på gång) och kök. Vårt hus var, och är fortfarande, ett riktigt renoveringsprojekt. Hus häromkring i ok skick går egentligen för runt 3 miljoner, så du kan uu föreställa dig originalskicket

Badrum före:

Jag håller med dig om att man gärna vill ha ett fräscht badrum, 80-tal är ju inte så snyggt alla gånger. Hur lång tid hade det tagit att spara ihop ca100 000? Man kan ju dessutom kombinera, bestäm att ni ska renovera om ett år, spara så mycket ni kan, låna en slant av bufferten och om ni behöver mer låna resten på banken.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Spara)
    Anonym (Hus) skrev 2015-07-05 15:07:10 följande:

Vi har i te kollat på vad det skulle kosta men gissar på 40-50 000. Det skulle nog ta 2-3 år om vi kämpade på med sparandet.

50 000 på 3 år, det blir 1 400 i månaden. Om det blir kämpigt, så ska ni inte öka på era lån, tycker jag.  Har ni så dåliga marginaler så ska ni vänta tills ni får bättre råd, eller låta det ta den tid det tar att spara ihop.

• Anonym (Hus)

Vår buffert har kommit från en tidigare bostadsförsäljning. Vill helst inte röra den.

Vi har en total månadsinkomst på 45 000 och bostadskostnaden är ca 6500 så vi skulle ju säkert kunna spara ihop snabbare om vi hade prio ett på detta men med barn i olika åldrar så går pengarna åt.

• riboflavin
    Anonym (Hus) skrev 2015-07-05 15:42:27 följande:

Vår buffert har kommit från en tidigare bostadsförsäljning. Vill helst inte röra den.

Vi har en total månadsinkomst på 45 000 och bostadskostnaden är ca 6500 så vi skulle ju säkert kunna spara ihop snabbare om vi hade prio ett på detta men med barn i olika åldrar så går pengarna åt.

Hur är förutsättningarna för att miniremovera i väntan på att ha råd med en helrenovering? Vi hade i en tidigare lägenhet klinkergolv och väv på väggen. Vi lade kanske 3000 kr på ny färg, spegelskåp, krokar, lampa, toalock och fogade om golvet. Det var ett stambyte på gång men tidsplanen var diffus och det behövdes verkligen fräschas till. Om man har kaklade väggar kan man göra mycket med kakeldekorer.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Studentpappa
    Anonym (Hus) skrev 2015-07-05 15:07:10 följande:

Vi har i te kollat på vad det skulle kosta men gissar på 40-50 000. Det skulle nog ta 2-3 år om vi kämpade på med sparandet.

Om ni ska renovera för att impa på kompisar så kommer du ingen vart med 50000:-, speciellt inte om ni inte kan göra det själva. Vi gjorde ett badrum som var fuktskadat, med en billig lösning. Plastmatta på golv (faktiskt snygg) och vitt kakel, köpte möbler genom en kompis i branschen och monterade själv.

Slutade på ca 60000:- för ca 7kvm och inte är det något för instagram direkt Ska ni ha klinkers behövs golvvärme osv.

Vi fick pris på 150000:- för ett "snyggt" badrum av en firma, ungefär som de flesta gör. Klinker, stora väggplattor, golvvärme sen tillkom möbler och blandare etc. Hutlöst
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Hus) skrev 2015-07-05 14:49:02 följande:
    Det är inte akut och vi tänker bo kvar. När vi flyttade in var hela huset nyrenoverat utom detta badrum och vi har fått lite kommentarer från andra att det ser trist ut. Det är nog fixat i mitten på 80-talet. Vi har ca 100 000 i buffert till huset men frågan är om vi vill tömma det.

Mina kompisar kommenterade att min bil såg lite trist ut, så jag köpte en ny ... INTE. Går det inte att göra mindre trist med rolig inredning, typ lampor, mattor osv? Jag skulle ju knappast satsa mina sista slantar på att slita ut ett fungerande badrum.Hur många minuter om dagen spenderar man där inne? Inte många, är det värt att renovera för dessa 12 minuter om dagen, när ni inte riktigt har råd?
  • Anonym (Gg)

Så länge vi inte belånar oss mer än 65% så höjer vi bolånet till det mesta. Renoveringar, bil, köp av sommarstuga mm. Ibland blir det både lån o sparpengar.

• Anonym (Anna)

Spara om det är för det estetiska. Låna om det är sånt som påverkar husets skick , som läckande rör eller golvbrunn , ruttnande fasad och sånt. 80 tal är väl lugnt , vårt ena badrum är 70-tal original men är i fint skick så det får vara så och aldrig har jag hört någon bekant klaga högt, såna vänner har vi inte.

• Lönnsirap

Olika.
    Ibland använder vi sparade pengar ibland lånar vi.

Just nu är jag föräldraledig och vi ska fixa taket. Vi vill inte tömma bufferten så lånar därför. Finns det utrymme att låna och man "behöver fixa" så kan man ju låna.
    Det beror ju också på hur mycket annat ni vill/behöver fixa. Att låna 100-tusen till badrum är helt ok om man inte behöver renovera så mycket mer. Att låna 100 tusen till badrum om man också har kök, tak, fasad och dränering kvar tycker jag är svårare.

• Anonym (Nicki)

Vi tillhör de tråkiga spararna.

I år har vi bytt tak, stammar, dragit in fiber och renoverat en hall. Jag tror det landade på 170.000 totalt. Allt sparat. Vi har gjort en plan för vilka renoveringar vi ska göra och hur vi ska finanseria dem. Vi har två badrum som ska renoveras. Ett görs nästa år och ett året efter det. De är båda från 60-talet men fullt fungerande

Jag håller med ovanstående, att om ni inte kan spara mer än 1500 i månaden för att göra badrummet så ska ni INTE låna. Lånet ska ju betalas tillbaka. Med ränta.
    Dessutom kan man ju ifrågasätta om ni inte prioriterar att spara ihop det, hur ska ni kunna prioritera att betala tillbaka?

• En blå giraff

Vi sparar till renovering såvida det inte är akut (t.ex. om det skulle bli en vattenskada, mögel eller dylikt). Då skulle vi kunna låna upp på huset om det krävdes. Vi bor i ett hus som vi köpte för fyra år sedan för 1 175 000. Vi har väl lån nu på 995 000. Vi gjorde om köket för två år sedan, hade då sparat ihop 100 000 kr till materialet och arbetet gjorde vi själva. Så antagligen är väl huset mer värt idag än 1 175 000. Huspriserna går upp hela tiden också i den stan där vi bor. Jag är väldigt emot att låna utan sparar hellre men många lånar ju gärna och mycket. Så man får väl känna efter själv hur man vill göra. Jag sover bättre på nätterna i alla fall då vi inte är så högt belånade.

• En blå giraff

Hur mycket kan en köksrenovering höja värdet på ett hus tror ni? Utanför ämnet men ändå. Det är ett vanligt IKEA-kök vi har satt in, ingen speciell lyx men det är fräscht nu, Innan hade vi ett fallfärdigt kök från 70-talet.

Svar på tråden Pengar till renovering