• vaniljkaka

Förstoppad. Bajsade ut en hel tablett

Ursäkta för äcklig tråd, men jag mår fan inte bra. Varit förstoppad jätte länge, min mage är stenhård, öm och putar ut. 

Jag vet att jag borde gått till läkare för länge sen. Men har inte vågat.

Idag var jag så trött på helvettet så jag testade något som folk tipsat om på nätet. Ut kom en tablett! En stenhård medicintablett! Ska inte tabletter smälta i magen? 

Det är velnafaxin jag äter. Exakt en sån kom ut :( tänk om det ligger massa såna tabletter inne i mig?? 

Va ska jag göra? ;( Skickar med bild på hur tabletterna ser ut om det har ngn betydelse 

• Svar på tråden Förstoppad. Bajsade ut en hel tablett
  • micromat
    Klexane skrev 2015-07-20 22:26:18 följande:

Snarare hur ska vi veta vad en läkare skriver om denne skriver som uska81? Man måste skriva det man menar och inte det man tror att alla förstår. 2/3 är tvåtredjedelar och inte två till tre.

Fast om en läkare skriver något helt galet så rättar läkaren till det efter påtalan.

Det var förövrigt fler än jag i denna tråd som förstod att uska menade 2-3. Du vet väl om att man kan skriva fel?
  • uska81

Lite komiskt att min felskrivning blev en diskussion. Inte min mening TS ;) Men ja du har rätt Klexane att man ska vara tydlig och du tog mig på orden. Dock tror jag de flesta förstod vad jag menade då det är lite svårt att mäta upp 2/3 microlax. Vem skulle liksom göra nåt sånt? Det är självklart viktigare att ordinera rätt mängd som läkare och sjukvårdspersonal. Och kan du tänka dig att jag är undersköterska själv. Jag ger både mediciner, fragmin och insulin till vardags. Ta i trä, har än så länge inte gjort nåt stort fel mer än här i denna tråd. Puss på rej!

• Klexane
    micromat skrev 2015-07-20 22:44:34 följande:

Fast om en läkare skriver något helt galet så rättar läkaren till det efter påtalan.

Det var förövrigt fler än jag i denna tråd som förstod att uska menade 2-3. Du vet väl om att man kan skriva fel?

Läkaren är skyldig att rätta till fel efter påtalade. Som vårdpersonal ska man titta igenom både en och två gånger innan man skriver och journalför. Det gjorde inte uska81. Klart man kan skriva fel men en fel skrivelse inom vården kan få stora konsekvenser och även leda till döden för en patient.
  • Klexane
    uska81 skrev 2015-07-20 22:54:25 följande:

Lite komiskt att min felskrivning blev en diskussion. Inte min mening TS ;) Men ja du har rätt Klexane att man ska vara tydlig och du tog mig på orden. Dock tror jag de flesta förstod vad jag menade då det är lite svårt att mäta upp 2/3 microlax. Vem skulle liksom göra nåt sånt? Det är självklart viktigare att ordinera rätt mängd som läkare och sjukvårdspersonal. Och kan du tänka dig att jag är undersköterska själv. Jag ger både mediciner, fragmin och insulin till vardags. Ta i trä, har än så länge inte gjort nåt stort fel mer än här i denna tråd. Puss på rej!

Är inte alls svårt att mäta upp 2/3 med microlax. Alla läkemedel går i princip att dela upp i exakt män om så behövs.

Själv har jag gett 830mg av antibiotika där flaskorna var på 250mg, 500mg och 100mg och det gick även om det var bökigt. Men med barn ska bla ab bara exakt efter vikt. Dessutom finns det läkemedel som ska doseras exakt efter vikt även för vuxna. Microlax är dock inget sådant.
  • MammaBella

Testa 6-8påsar movicol och senare ett klyx. Det är det vi brukar få ordinerat till kunder med svårt förstoppning.

• uska81

Klexane: förklara för mig hur du mäter upp 2/3 microlax? Utan att skada pipen när du är hemma? Och nu gällde det egenvård. Inte sjukhusvård. Du försöker bara spela viktig.

• Klexane
    uska81 skrev 2015-07-21 21:45:27 följande:

Klexane: förklara för mig hur du mäter upp 2/3 microlax? Utan att skada pipen när du är hemma? Och nu gällde det egenvård. Inte sjukhusvård. Du försöker bara spela viktig.

Mäter upp? Du vet att man inte tar ut innehållet ur tuben?

2/3 är när man bara trycker in 2/3 och då lämnar 1/3 kvar. Samma vid egenvård och sjukhusvård....
  • micromat
    Klexane skrev 2015-07-21 23:06:06 följande:

Mäter upp? Du vet att man inte tar ut innehållet ur tuben?

2/3 är när man bara trycker in 2/3 och då lämnar 1/3 kvar. Samma vid egenvård och sjukhusvård....

Hur ser du att du lämnar kvar 1/3 i förpackningen om du gör på dig själv?
  • Klexane
    micromat skrev 2015-07-21 23:07:57 följande:

Hur ser du att du lämnar kvar 1/3 i förpackningen om du gör på dig själv?

Nu använder jag inte microlax så gör det inte å mig skälv. Men finns olika knepp för att få rätt mängd att använda.
  • uska81

Du kan omöjligt veta om du lämnar kvar en tredjedel om du bara klämmer ut. Trams! Här vill du vara noga och exakt. Då måste du mäta upp. Det är dessutom luft i behållaren och börjar du klämma i den kommer innehållet ut direkt så jag vill veta exakt hur man gör eftersom du verkar så kunnig? Eftersom du totalt missuppfattade mig måste det vara vanligt att mäta upp ett microlax. Och inte i stort sett helt ytterst ovanligt. Ett klyx kan man lätt dosera pga större storlek. Så nå?!

• uska81

Och eftersom du skrev tidigare i tråden att 2/3 microlax har noll effekt så tar ingen den dosen. Och då borde du förstått min felskrivning!

• Klexane
    uska81 skrev 2015-07-22 23:06:58 följande:

Du kan omöjligt veta om du lämnar kvar en tredjedel om du bara klämmer ut. Trams! Här vill du vara noga och exakt. Då måste du mäta upp. Det är dessutom luft i behållaren och börjar du klämma i den kommer innehållet ut direkt så jag vill veta exakt hur man gör eftersom du verkar så kunnig? Eftersom du totalt missuppfattade mig måste det vara vanligt att mäta upp ett microlax. Och inte i stort sett helt ytterst ovanligt. Ett klyx kan man lätt dosera pga större storlek. Så nå?!

Ja, om man inte kan räkna så ka man inte veta....
  • Klexane
    uska81 skrev 2015-07-22 23:09:26 följande:

Och eftersom du skrev tidigare i tråden att 2/3 microlax har noll effekt så tar ingen den dosen. Och då borde du förstått min felskrivning!

Tror du alla människor fungerar likadant?
  • Anonym (hh)

Ha,ha! jag skrattar nästan på mig av diskussionen kring dosering av Microlax Det går knappast ens att mäta mängden om man sprutar ut den i handfatet ännu mindre troligt är det om man har den i röven Det är klart man kan ju kalibrera en våg och spruta ut en tredjedel, men hur ska man få in det i arslet om man råkar spruta ut två tredjedelar Det gäller att vara exakt med trycket  
    Skulle man använda två tredjedelar exakt hade det gjorts mindre tuber.

• uska81

Ha ha! Ja det är ju komiskt! Därför jag fortsätter svara :) he he

Svar på tråden Förstoppad. Bajsade ut en hel tablett