• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • mammave

FridaLi: det verkar som storasyster får mkt av din tid. Kanske är det bara en testperiod. Det är ju en stor omställning av få syskon om man förut haft mamma o pappa själv. Hoppas det vänder snart

• Elenic

Åh GRATTIS AKF! Underbart!

Här rullar livet på. Ellis har passerat två veckor I ålder och också 5 kg i vikt. Första veckan gick han upp 600g och andra 200. Så som ni förstår så äts det ganska frekvent här hemma? (ammas) Som alla barn (?) så är han nöjdast på förmiddag och strax efter lunch, och kan då lätt sova 3 timmar i sträck. Och då har jag och maken passat på att gå på långpromenader, spela golf (!) (tre gånger faktiskt J ) och göra allmänt härliga saker. Underbart! Att sen ha eftermiddagarna tillsammans med storbarnen är också ljuvligt. Kvällstid hinner jag dock inte med mycket, det ammas ammas och ammas och kinkas lite däremellan. Vilket ställer till det lite då jag egentligen borde ha börjat repa med min kör ordentligt nu, men det fungerar inte att min make har Ellis där och att jag bara ammar när det behövs, då det behövs ammas hela tiden och då det gråts om han inte är i min famn däremellan..

Nattetid är det lite si och så med sömnen? Två hyfsade pass om typ 2 timmar brukar det bli, sen lite random halvtimmar/timmar med mycket amning emellan och gärna ett vaket 2-timmarspass mellan 3 och 5? Det här med att sova på rygg i ett babynest och inte mage mot mage mot mamma uppskattas inte riktigt av Ellis.

I övrigt har jag väl lite dåligt samvete för storbarnen, att jag inte hinner med dem som vanligt och att de får stå tillbaka lite. Men de säger att de tycker att det är helt ok. Så det är nog mest jag som lider av det. Och de är SÅ stolta och är så glada i att roa Ellis när han sitter i babysittern och ligger på golvet. Och att bada med honom är tydligen supermysigt! (Utom när han bajsade i badvattnet.. ;) ) Apropå bajs, det är väl hans enda bekymmer, att han har lite ont i magen kvällstid. Men det tycks ju också vara rätt klassiskt?

Hoppas er vardag funkar fint nu! Här går maken tillbaka till jobbet på måndag, och jag likaså (har bara kört möten via tele/Skype nu, men på måndag ska jag till kontoret för första gången). Känns spännande att se hur det går för mig och Ellis!

Kram på er!

• Frida Li
    Elenic skrev 2016-04-15 10:09:09 följande:

Åh GRATTIS AKF! Underbart!

Här rullar livet på. Ellis har passerat två veckor I ålder och också 5 kg i vikt. Första veckan gick han upp 600g och andra 200. Så som ni förstår så äts det ganska frekvent här hemma? (ammas) Som alla barn (?) så är han nöjdast på förmiddag och strax efter lunch, och kan då lätt sova 3 timmar i sträck. Och då har jag och maken passat på att gå på långpromenader, spela golf (!) (tre gånger faktiskt J ) och göra allmänt härliga saker. Underbart! Att sen ha eftermiddagarna tillsammans med storbarnen är också ljuvligt. Kvällstid hinner jag dock inte med mycket, det ammas ammas och ammas och kinkas lite däremellan. Vilket ställer till det lite då jag egentligen borde ha börjat repa med min kör ordentligt nu, men det fungerar inte att min make har Ellis där och att jag bara ammar när det behövs, då det behövs ammas hela tiden och då det gråts om han inte är i min famn däremellan..

Nattetid är det lite si och så med sömnen? Två hyfsade pass om typ 2 timmar brukar det bli, sen lite random halvtimmar/timmar med mycket amning emellan och gärna ett vaket 2-timmarspass mellan 3 och 5? Det här med att sova på rygg i ett babynest och inte mage mot mage mot mamma uppskattas inte riktigt av Ellis.

I övrigt har jag väl lite dåligt samvete för storbarnen, att jag inte hinner med dem som vanligt och att de får stå tillbaka lite. Men de säger att de tycker att det är helt ok. Så det är nog mest jag som lider av det. Och de är SÅ stolta och är så glada i att roa Ellis när han sitter i babysittern och ligger på golvet. Och att bada med honom är tydligen supermysigt! (Utom när han bajsade i badvattnet.. ;) ) Apropå bajs, det är väl hans enda bekymmer, att han har lite ont i magen kvällstid. Men det tycks ju också vara rätt klassiskt?

Hoppas er vardag funkar fint nu! Här går maken tillbaka till jobbet på måndag, och jag likaså (har bara kört möten via tele/Skype nu, men på måndag ska jag till kontoret för första gången). Känns spännande att se hur det går för mig och Ellis!

Kram på er!

Här är det också lite magknip på kvällarna. O som du säger så verkar det vara klassiskt??

Jag har också dåligt samvete att jag inte har samma tid/ tålamod med storasyster...o vi börjar bli lite slitna nu...dags att skruva ner tempot o försöka passa på att vila lite o lösa av varandra. Mannen också väldigt trött, han passar upp oss, handlar, lagar mat o fixar. Då får man också dåligt samvete när jag sitter i soffan o ammar o "har de bra"!!:)
  • Reflexen

Usch, jag lider med er som inte får sova!

Min flicka sover bra, nästan för bra (3-6 timmar nattetid!). Jag hinner ju bli orolig när hon sover så länge. Vaknar i lätt panik o måste kolla så att hon andas!

Hon är dock pigg och väldigt alert när hon sen är vaken, så tror inte det är nån fara med de långa sovpassen.

Hon har börjat kräkas så mycket. Jag tycker det är jätteobehagligt. Stora flickan kräktes inte en gång, tror jag, så en kräkbäbis är nåt helt nytt. Är dock nästan säker på att det inte bara är vanliga "efter maten"-kräkningar. En del kommer direkt efter amning, om hon inte rapat. Dessa kan jag ta! Men de andra: stora mängder, blandat med ganska mycket slem och kommer ibland så sent som en dryg timme efter amning. De känns inte ok. Tror hon har åkt på nån förkylning, för hon får också lite svårt att andas ibland, sätter liksom slemmet i halsen o då verkar det som om hon kräks av det. Usch, det är så läskigt!

Svårt att veta också om jag ska amma på minsta signal nu, när hon blir så mätt att hon kräks. Vad säger amningsexperterna?

Hon är 18 dagar nu. Hon har ett väldigt sugbehov som inte blir tillfredsställt av de korta amningarna (Max 10 min per gång). Hon får därför napp efter amning och är nöjd med det. Funderar bara på hur länge man ska ge nappen, när hon går över från att visa sugbehov från förra amningen till hunger inför en ny amning!?

Usch för denna oro! Att ha en liten bäbis som inte är helt frisk är fruktansvärt, vad snabbt de stjäl ens hjärta! Jag är helt förstörd av oro över att nåt ska hända henne!

• mammave

Reflexen: prata med bvc om din oro tkr jag.

Trots att mina stora (7 och 3) är jättegulliga mot lillebror o inte verkar avundsjuka så får jag oxå dåligt samvete att jag inte hinner med dem o hemmet. Men det är ju så kort period. Redan till sommaren tänker jag att detta blir lättare.

• mammave

Elenic: oj! Jobba!? Det skulle jag aldrig fixa nu. Funderar på att plugga till hösten dock, men distans

• Reflexen
    mammave skrev 2016-04-16 09:42:40 följande:

Reflexen: prata med bvc om din oro tkr jag.

Trots att mina stora (7 och 3) är jättegulliga mot lillebror o inte verkar avundsjuka så får jag oxå dåligt samvete att jag inte hinner med dem o hemmet. Men det är ju så kort period. Redan till sommaren tänker jag att detta blir lättare.

Tack för svaret!

Jag pratade med BVC igår o hon sa att så länge hon är pigg är det ingen fara. Hon hade gått upp bra i vikt i onsdags (350g). Om hon inte blir sämre är det nog ingen fara, för så dålig är hon inte! Det är nog mest jag som nojjar, men det är så obehagligt när man ser att det är svårt med andningen!!
  • NellieMeja

Lilla "Alice" vi har inte riktigt bestämt oss om namnet än hihihi . Blir redan 4 veckor på tisdag vart har tiden tagit vägen. 4 veckor som gravid i slutet var ju fruktansvärt långt. Men livet rullar på bra. Vi har fått en bra rutin på morgonen när stora tjejen ska till Skolan men längtar ändå till sommarlovet speciellt när man har vaknat varannan timme för att mjölka som min mellersta tjej säger när hon ammas hihi men försöker ta sovmorgon på helgerna gjorde det i dag mycket skönt.. Men det är ett väldans åkande till skola hem å förskola för att dom går olika tider. Men underbart med vårvärme som vi har haft i veckan. Å njuter för fullt av min underbara bebis hon är så go. Å storasytrar vill hålla henne hela tiden å vi märker inte av någon avundsjuka. Å jag känner att jag hinner med dom stora mer nu än i dom 3 sista månaderna som gravid för då orkade jag ingenting.

• Carabellis kusp
    mammave skrev 2016-04-16 09:48:09 följande:

Elenic: oj! Jobba!? Det skulle jag aldrig fixa nu. Funderar på att plugga till hösten dock, men distans

Vad ska du plugga? Jag skickade in ansökan igår för ett plugga jag med. Dock har mitt högskoleprov gått ut, så viss risk att jag inte kommer in...!
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-04-10 12:55:33 följande:

Hur reagerar era andra barn nu? I början gick det jätte bra för storssyster men nu börjar hon agera ut. Gör hyss, kissar på sig, pratat bebisspråk, lyssnar inte, gör tvärtom o är på lillasyster mycket, hon ska hålla, klappa o hela tiden pilla på henne o då måste vi ju säga till henne. Just nu är det mycket bråk o vi är trötta allihopa, inte roligt alls. Vi har varit tillsammans mycket allihopa men idag ska pappan ta storasyster ut på en lekplatsrunda själv. Kanske det hon behöver? Vi försöker att ge henne mycket uppmärksamhet o kärleken när lillasyster tex sover. Igår fick hon en toppen present av en vän, en bok/häfte där sidorna är olika platser på ett zoo o sen får man 600 klistermärke med olika djur som man ska placera ut, det har vi pysslat med hela morgonen....o bråkat:P

Igår gav min stora tjej bebisen en liten smäll medan jag ammade och sedan kissade hon på sig 5 sekunder senare... Tyvärr skällde jag på henne pga att jag var amningshög och arg för att hon slog bebisen. Har även stora problem när vi promenerar ute; hon springer ifrån mig. Riktigt tråkigt. Hoppas det lättar snart. Hur är det för er nu en vecka senare?
Svar på tråden Marsbebis 2016