• MimmiGbg

Ont efter ägglossning?!

chbw skrev 2015-08-10 18:18:08 följande:
    Hej =) 
    Haha, lite småsant ;) dock blir jag så uttråkad av det, eftersom det går så sakta :P Föredrar intensivare träning :) Men det var rätt mysigt o springa lidingö tjejlopp när jag gjorde tjejklassikern :)  Men det berodde nog mest på naturen runt om, här finns inga roliga spår, så det är rätt tråkigt :/ 

Jag ökade min träning o sprang två, tre mornar i veckan (3km varje gång) sen hade jag judon 2-3 gånger i veckan och även gym ibland. Ändrade kost och tog bort ALLT onyttigt, och sen åt jag enligt lchf ett tag. Första veckan då bara utan socker tappade jag 4 kg. Efter ca 5-6 månader hade jag tappat 16 kg, och var typ två kg ifrån målvikten. Däremot blev jag ju ätstörd också, blev för besatt av vågen och av att äta mindre, så ett tag åt jag ingenting. Det var då jag sökte hjälp, fick medicin och gick upp i vikt, sen gick det inte o gå ner. Vilket antagligen berott på att sköldkörteln blev riktigt dålig i samma veva. Nu vågar jag inte ha en våg hemma, utan går efter hur kroppen känns. Förhoppningsvis kan jag tappa en del nu när sköldkörteln faktiskt mår bättre, men det återstår o se =) Hade jag inte blivit så besatt av vågen o att gå ner varje dag hade jag nog inte slutat äta och kunnat behålla den livsstilen.. =) För i början var det både bra o nyttigt, men det gick överstyr... :/ 
    Jag önskar verkligen att jag skulle uppskatta högintensiv träning, men mitt dåliga självförtroende i högpresterande träning lyser så snabbt igenom. Jag vill bara ge upp och känner mig sämst i världen. Just då, på allt! Uthållighet är istället ett prov på vilja - och det har jag! Jag tror att orientering säkert skulle vara lite roligt.

Förr-förra söndagen fick jag lite mellanblödningar/mörkröda flytningar som höll i ungefär en vecka. Det måste därför ha rört sig om ett litet försök till mens. Och då stämde min uppskattade ÄL på vår utlandsresa. Fast vi lyckades isf inte få till befruktningen. Känns som att jag lärt mig lite om min ÄL. Jag ska helt enkelt lita på strecken. Här är bilden på teststickan den bästa dagen. 

Så det måste jag nästan klassa som vårt första försök. Nu siktar vi på nästa ÄL och hoppas det kan plussa innan vårt besök på kliniken i sept. Det hade varit så magiskt att komma dit och ba "Ja men då så.. Vi får avbryta vår utredning"  

Jag klev upp på vågen igår. -_- Jag gick upp kilona jag fick ner innan semestern. Urgh.. Jag har börjat cykla till jobbet nu (14 km enkel väg) och äter medvetet. Det ska nog ta mig tillbaka. Bara jag orkar löpa linan ut. Ett halvkilo i veckan motsvarar 2 kg per månad. Då är jag tillbaka till mitt jag om 3 månader. TRE! Tyst Lagom till jul. Haha!

Försök undvika vågen om den skrämmer dig. Använd måttband istället! Själv har jag aldrig varit rädd för mat utan får dagligen kämpa med vad och hur mycket jag stoppar i mig. Min senaste svaghet är glass. Sia choklad. - Jag. Dör. Vågen har därför aldrig varit ett problem på samma sätt för mig som det kanske var för dig.

Om du kan, så hoppas jag att du kan våga väga dig igen utan att tro att allt det där jobbiga kommer tillbaka. Lite som att hoppa tillbaka upp i sadeln. Dessutom är du ju medicinerad idag. Ha tro på din förmåga, chbw! :)

Blir det någon ägglossning än? Du är inte på den 15:e än men nu börjar väl tester och kanske temperatur börja ge något, om du pallar med det :) 
  • MimmiGbg
    chbw skrev 2015-08-11 19:08:52 följande:
    Okej :) o jag kör helst så hård träning att musklerna gråter haha. Kan inte längre pga sjukdom, men föraöker få igång promenader o så småningom kanske löpning :)

Haha åh orientering. I åttan hamnade vi utanför kartan när vi orienterade i skolan :p vi blev godkände för att vi lyckades hitta tillbaka haha. Missade många kontroller :o

Okej! Men då verkar.det ju som du haft äl :)

Ja! Underbart ju, o få avboka pga plus :)

Jag ska dit nästa fredag o diskutera behandling nu, o får troligen behandling efter semestern om jag inte plussat då :)

Okej! Spännande :) o cykla e så mysigt! Jag vill komma igång igen men svanskotan säger ifrån (ramlade på vasaloppet, troligen spricka eller så for svanskotan ur led o tillbaks) haha :p hpller tummarna för att det går som du vill :)

Ja. Jag går efter hur det känns. Speciellt som att ämnesomsättningen varot helt stillao inget hänt vad jag än gjort. Nån gång kanske jag väger mig igen :) dock försöker jag se det aom bara siffror. Huvudsaken är hur jag känner i kroppen :) vill bli lika stark som förut igen, o det ska jag bli, men det får ta tid :)

Jag vet inte. Det är på g känns det som iallafall. Tog ett äl-test imorse, när jag kom.hem från jobbet, (ca två timmar efter senaste toabesöket) som var nästan positivt o ett ny på kvällen när jag vaknat (med "morgon"urin) som var mycket svagare. Så antingen har jag haft stegring o äl varit när jag sov eller kommer inatt, eller så var det imorse också negativt. Får se

Kommer fortsätta testa till minst måndag iallafall :)

Skickar.med bild på båda testen. Det övre från imorse, nedre från nu ikväll. Teststrecket ska ju vara lika starkt som eller starkare än kontrolltestet. I förrigår var det helt blankt, igår ett svagt svagt atrevk o idag starkare. Kanske blir det positivt imorgon :)

Kram

phpdaK5EU90199.jpg

Imorse

phpC19A7189000.jpg

Ikväll (på "morgon"urin efter stt ha sovit 4-5 timmar)
    Ooh! Jag tycker det ser ut att närma sig, eller? Spännande!

Du, sjukaste grejen, efter duschen precis testade jag med mina billiga stickor och BAM! Tvärpositivt! Kan detta vara felaktigt? Jag testade med en CB efteråt på nytt, krystat urin som visade negativt men det testet ska ju tas på morgonurin så jag provar imorgon igen.

Men, vad tror du?? Kan det verkligen stämma att jag har ÄL på g redan? Mellanblödningar/nätt mens varade söndan till söndan nu som var och tre dagar senare så... Jag fattar ingenting! Jag som har LÅNGA cykler annars. Nu skulle ju detta isf vara på cykeldag 11.

Vi fick till en snabbis, så får vi se. ;) Efter positivt resultat sägs ju ÄL komma 24-46 Tim senare. Vi får köra några dagar till helt enkelt. Haha!

• MimmiGbg

24-36 tim ska det stå!

Btw, jag undrar om munkpepparn gjort sitt denna gång eftersom resultatet kom så starkt. Det vet jag imorgon bitti om tempen gått upp då.

Sov så gott, hörs imorgon! Kram!

• MimmiGbg

Det kan ju vara så att dina värden inte går upp så mycket vid ÄL att strecken blir lika starka. Hade du ont och fick andra symptom så har du säkert nått ÄL nu. Håller tummarna! Försök dokumentera symptom så kan du läsa baklänges sen, för att se hur snart du kände av någonting Från ÄL till gravid-strecket. 

Du har så rätt så, 12-36 timmar ska det stå. Jag tog ett cb test i morse som vidare blinkande gubbe, men strecken av tydligare på provstickan nu än innan mellanblödningen förra veckan. Jag säkerställde med en vanlig sticka samtidigt som verkar vara aningen svagare idag. Vi får se om tempen går upp med för den låg på 36,0 kl 6. Ni gäller det att ligga i! - Göteborgshumor! ;) 

Åh vad roligt om vi lyckades plussa samtidigt! ^_^

Solig

I slutet är kärleken allt som räknas
  • MimmiGbg

Ja, det är seriöst ett riktigt tålamodsprov att vänta med att ta ett GT fram till BIM. Nu när jag fick ett så tydligt positivt ÄL-test för första gången och tempen i morse var uppe i 36,5 C så blir man ju alldeles nipprig! Man tänker typ "nu kanske en liten person blir till där inne". Drömmer Det får en att dagdrömma det. Måtte tålamodet vara med mig till min uppskattade BIM den 26-27 aug. Förvånad

Fredag, den bästa dagen på hela veckan, är här och stan bjuder på Kulturkalas. Solig Jag och gubben tänkte ta en kik på World street food på Gustav Adolfs torg där dom serverar allt möjligt udda. Det blir nog kul! Way out West är ju i stan med så jag tippar på en smockfull stad. Något roligt planerat i helgen för er? Kram

• MimmiGbg
    chbw skrev 2015-08-14 22:51:33 följande:
    Ja det är ju det! Åh det kan ja tänka mig! Håller tummarna nu! Spännande, vi har bim typ samtidigt! =)

Åh låter härligt!

Vi jobbar bpda två hela helgen. eller jag ör ledig söndag natt men jobbar på bortaplan, så blir fullt ändå :) fyra pass kvar, sen semester :)

Kram
    Asså chbw, jag går så himla upp-och-ner nu! Ena dagen tänker ja, jo da visst kan det ha blivit en liten parvel av detta, andra dagen tänker jag att det inte kan vara sant.

Jag har fortsatt ta min morgontemperatur och den brukar som du vet ligga runt 36,2. När min ÄL kom var den uppe i 36,7(!) sen har den varit där omkring tills i morse: 36,4. Humm..

Jag googlade (såklart) och hittade att ofta gemensamt med befruktning är att tempen går upp efter ÄL - sen dippar lite då ägget fäster - och sist sticker upp (något som kallas triphasic pattern). Detta förutsatt att ägget fäst då. Annars går man ner i temp efter lutealfasen är slut = mensen kommer.

Som man försöker analysera sin kropp, det är nästan galet. Du och jag väntade ju Äl ungefär samtidigt. Hur går det för dig? Känner du efter lite extra? Blir du lika nojig och ibland orolig som jag?! Drömmer Jag kan nästan inte se mig vänta med att ta ett GT så länge som 27:e... Jag bör nog ta ner mina förväntningar lite när brösten inte ömmar eller andra symptom saknas. Fast jag vill ju så oerhört gärna! Solig
  • MimmiGbg
    chbw skrev 2015-08-18 13:29:35 följande:
    Jaa. man blir ju knasig. Ena dagen hoppfullt, nästa tänker man att nä. Antagligen inte.. 

OKej =) Jag tempar också o innan ÄL har tempen legat kring 36.4-36.7 varje dag. på ÄL-dagen var den 37.1 o sen dess legat på 37.0-37.3, idag var den 36.9-37.0 
    Spännande det här med temp. O att den kan säga så mycket. Vi får se hur det slutar den här månaden! Äl enligt tester och hur kroppen kändes var i onsdags (12), så imorgon är det äl+7, tror det är tidigaste man kan testa. Dock är det bara kring 10% som plussar så tidigt tror jag. När var det du hade bim? var det kring 27e också?? =) 

Ja, men det blir ju så! Man känner o känner, o försöker att inte känna. Haha jag kommer inte kunna vänta tills 27 med o testa, börjar nog imorgon eller torsdag... :p 
    Tänk på att en del inte får symtom alls förrns några veckor efter bim =) Det beror nog på hur mycket hormoner man har o hur känslig man är. Däremot läste jag nånstans att man redan i v3 kan känna tecken som t.ex. ömma bröst, illamående (alltså redan en v efter ägglossning), men absolut inte alla som gör det. 

Eftersom jag hade ägglossning på dag 20 så blir det lite knasigt o räkna eventuella veckor också... Man räknar ju graviditetsveckor från mensens första dag, men på en "normal" cykel är äl ca 2v efter mensens första dag, och så är bim två veckor efter det. Så när man har bim är man isåfall i v4, och fostret i v 2. 
    Om jag ska räkna från mensens första dag så kommer (om jag blivit gravid) jag vara i v5 vid bim, men fostret bara i v2. Om jag tänker rätt nu :p 
    Min ena app har snällt räknat ut att om jag är gravid är BF iallafall 3maj (den räknar ut det automatiskt).. :p Men en vill ju inte hoppas för mycket när det inte gått de andra 13 (eller vad det nu blir) gångerna... Hmm.

Ska träffa läkaren på fertilitetskliniken på fredag iallafall, och ta upp att jag vill börja behandla nästa cykel om jag inte plussar den här månaden =) Kan bli knöligt eftersom jag är på semester när mensen isåfall kommer, och jag vet inte vilken dag i cykeln sprutan ska tas, o om jag måste på nått besök innan eller tätt inpå.. Får se =) 

Håller tummarna att vi lyckats den här gången båda två =) 

kramar
    Min temp gick idag ner till 36,3 igen. Asså, vad är det för jäkla kroppstemp jag har?! Fast jag läste ju att i triphasic cycle väntas kroppen 7-10 dar efter ÄL dippa innan den stiger igen. Mensvärk sen igår. Inga flytningar/blödningar. Jag är så avundsjuk på att din temp är uppe! Önskar min kunde vara det också! Jag blir nog himla ledsen om mensen kommer om lite drygt en vecka...

Jag tog gt igår - negativt. För tidigt.. Eller så är jag inte gravid. 

Bokade du besök hos vanlig gynekolog nu då eller är detta hos en fertilitetsklinik? 

Jag hoppas också för oss båda. Hoppas hoppas! 

Det är tur vi håller på med lägenheter just nu, så man får annat att tänka på mellan varven. 
  • MimmiGbg

Var inte orolig, det kan mycket väl vara den där dippen Triphasic cycle

Jag tog min temp som vanligt i morse och kolla på bilden här! Dippen gick ner vid dag 7 och idag dag 8 steg den upp till 36,7 igen :D Nu gäller det bara att tempen håller sig över min normala kroppstemp längre tid än BIM.

Mäter du ungefär samtidigt varje dag så bör det vara tillförlitligt. Skriv så fort du ser att tempen går upp igen (vilken den bör eftersom man väntas ha förhöjd temp under lutealfasen fram till mens). Själva "dippen" är däremot ett kännetecken förknippat med graviditet

HOPPA HOPPAS HOPPAS!

• MimmiGbg
    chbw skrev 2015-08-20 20:23:28 följande:
    Ja jag hoppas det :) mätte igen när jag vaknadr för skojs skull o då var tempen på 36.7. Hoppas på 37 igen imorgon! :o haha. Ja det var det enda jag hört innan du skrev om dippen, alltså att tempen ska vara förhöjd med 0.2-0.5 från äl-mens :)

Ih så spännande det är! Snart får vi veta iallafall :) testet var negativt idag, äl+8. Men om ägget fäster nu är ju det inte så konstigt! Och är fortfarande tidigt! Kör nog nästa på lördag morgon :)

Har du några planer i helgen? Eller har jag kansle frågat redan? Haha

Kramar :)
    Jag har funderat.
    När kan man börja ana att ett negativt GT faktiskt stämmer, INNAN mens? Jag är ju på ÄL+8 idag och det enda symptom jag har är att jag har mensvärk. Inga ömma bröst, inte trött, inte illamående. Tempen imorse var på 36,4 vilket iofs är ca +0,2 över min normala BBT men som ligger betydligt längre än innan. Vissa dagar är förhoppningarna uppåt, andra neråt.

Kan man får ett falskt positivt ÄL-test som jag fick där den 13/8? Jag fick en blinkande smily också liksom.. Jag skickar med bilden igen.

Helgen spenderas på annan ort, närmre bestämt i gnällbältet där sambon har många goda vänner. Kräftskiva och marknad på tapeten. Vädret verkar lova mycket. Härligt det! När åker ni nu igen? Taggad?? :) Vi var i Azorerna i juli. Det var magiskt, Ch, ni måste åka dit! Romantiskt, äventyriskt, vackert, god mat, inte så dyrt, mycket frukt. Mmm!

Kram!
Svar på tråden Ont efter ägglossning?!