• Anonym (typiskt)

arv, socialens norm, sjukvård kbt

Jag ärvde pengar fick ej mer försörjnigs bidrag efter måander fick jag i sex månader aktivitetstöd. Var med i program via AF.

Fick reda på att jag ej får mer aktivitetstöd av AF fast min handläggare som slutar får en ny på måndag hade lovat en handläggare som ska hjälp mig att söka arbete för funktinshindrade.

Så nu kommer det stora problemet av alla hundra orkar ej skriva om allt...

Jag kommer få kbt mott panikångest med mera men kliniken ligger långt här i från och busskort ca 500 kr ingår ej i socialens norm sa dem på skuld och budgetenhten.

Svårt att få busskort i.min kommun när man har försörjningstöd och kag fick visa läkareintyg med mera. Men efter som jag är självförsörjande och har en budget att följa får jag ej ta busskort av arvet. Arvet ska räka i 3 år och 2 månader till. Annars kan jag ej få försörjningsbidrag igen.

Har berättat för sjuksystern på kliniken men snart har jag telefon tid med läkaren är så nervös. Tänk om han ej vill sen efter samtalet hjälp mig med mitt jobbsökande och träffa handläggaren som hjälper mig på grund av funktionsnedsättning?

Avbryter eller på börjar jag ej kbt?

Kan han då neka mig hjälp som han lovat?

När jag hade aktivitetsstöd kunde jag köpa busskort då levde jag på de pengar och hyran togs från arv...

Jag mår så dåligt...kan ej gå eller cykla 8 km ditt sen hem igen.

Eftersom socialen ej ger mig pengar kan ej läkaren göra något....

• Svar på tråden arv, socialens norm, sjukvård kbt
  • Anonym (anonym)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 11:55:58 följande:
    Det enda jag kan göra nu är att vänta på afs nya handläggare

Vänta på vad läkaren säger om att träffa handläggaren på ips som ska hjälpa mig söka jobb..

Jo jag måste spara kvitton...
    Har allt i pärmar
    Alla el räkningar med
    Alla kvitton från kläder. Skor medecin. Läkarebesök. Med mera

Inte matkontot dock...
    Till vem ska du redovisa dessa kvitton om du inte har försörjningsstöd?
    Använder du en viss summa av arvet till dina månadskostnader?
    Har du haft svårt att hålla i pengar tidigare och är det så att du fått hjälp med budget och det är från rådgivare du fått rådet att spara dina kvitton så är det bara för att du ska kunna ha kontroll.
    Får man ett arv och inte behöver försörjningsstöd har man rätt att använda detta arv på vilket sätt man vill dvs. köpa busskort och byta ut sina dåliga möbler.
  • evaeva18

Eftersom jag bor i lund ringde jag en vän som ärvde 79 tusen. Han hade samma sak fick reda på hur länge de skulle räcka och så innan han kunde söka bidrag igen.

När han skulle operars detta har inte med arvet att göra skulle ansöka hos försöringskassan och sitt privata försäkringsbolag fick han pengar skulle de sen gå till socialen då sjuksvistelsen ej ingår i normen

Ja lund är nog ganska strängt ska ringa runt lite idag..

• Anonym (typiskt)

Nej men de sa det på skuld och budgetenheten

Ja hyran togs från arvet när jag hade aktivitetstöd...

Nu ska 3800 kr tas av arvet

Och hyra

Nä ingen slösare... men jag har lån som csn och annat som tas från 3800 kr

Hon på biståndshandläggaren sa att konton ska ses 4 år tillbaka...

• Anonym (Soc.)
    evaeva18 skrev 2015-07-26 12:14:50 följande:

Eftersom jag bor i lund ringde jag en vän som ärvde 79 tusen. Han hade samma sak fick reda på hur länge de skulle räcka och så innan han kunde söka bidrag igen.

När han skulle operars detta har inte med arvet att göra skulle ansöka hos försöringskassan och sitt privata försäkringsbolag fick han pengar skulle de sen gå till socialen då sjuksvistelsen ej ingår i normen

Då verkar det ju som att Lund satt detta olagliga förfarande i system och en IVO-anmälan vore på sin plats.

Att man ska få ersättni g från fk när man ligger på sjukhus är döremot inget konstigt. Inte heller att socialtjänsten begär tillbaks pengarna från fk om det är så att man fått försörjningsstöd samtidigt som man varit sjukskriven.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 12:20:14 följande:

Och hyra

Antingen ljuger hon eller så vet hon inte vad hon talar om. Självklart kan du under denna tid betala räkningar så som csn och dylikt utöver normen som för dig säkert är en bra riktlinje att utgå ifrån i din månadsbudget.

Du behöver inte upprepa vad de sagt åt dig, vi förstår vad de sagt. Vi ufrågasätter inte vad de sagt åt dug. Vi talar bara om för dig att de har fel. Du KAN inte få avslag om 2-3 år för att du idag lever över norm, köpet säng busskort och betalar ditt CSN lån. Det är omöjligt, det finns inget lagstöd för ett sånt avslag. Punkt.
  • Chianti
    Anonym (Soc.) skrev 2015-07-26 12:00:22 följande:

Ring någon av dessa personer på måndag och berätta om din situation

www.po-skane.org/personliga-ombud-i-lund-9.php

Anonym (fel) skrev 2015-07-26 12:00:48 följande:
    Glömde länken:

www.po-skane.org/personliga-ombud-i-lund-9.php
    Det här är jättebra råd till dig, ring dem! Och om de av nån anledning inte kan hjälpa dig så fråga varifrån du kan få hjälp, jag är säker på att de vet och kan hjälpa dig vidare i så fall.
    Hoppas du får bra hjälp, du ska absolut inte avstå från busskort!

• Anonym (typiskt)

Brevet ligget källaren var nyss nere där dick längst in och kan ej lyfta ut alla tunga kartonger själv...

• Anonym (anonym)
    evaeva18 skrev 2015-07-26 12:14:50 följande:

Fast det där måste vara någon form av missuppfattning för ingen behöver leva enligt försörjningsstödsnormen i åratal för att de någon gång i framtiden kan behöva hjälp från soc. då skulle nämligen alla som haft inkomst nekas försörjningsstöd om de levt över existensminimum tidigare. 
  • Anonym (fel)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 12:20:14 följande:

Och hyra

Jag vet inte vad mer jag kan säga för att du ska tro på det, men det de har sagt till dig är fel och de får inte säga så. Som sagt så jobbar jag sedan många år tillbaka med försörjningsstöd och de senaste 2 åren som chef.

Lund ÄR en sträng kommun men det betyder inte att de har rätt. De klarar sig för att folk gör som du, accepterar allt de säger för att man tror att en myndighet säger det som är rätt. Det är förfärligt att det är så.
  • Anonym (typiskt)
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-26 12:51:17 följande:

Fast det där måste vara någon form av missuppfattning för ingen behöver leva enligt försörjningsstödsnormen i åratal för att de någon gång i framtiden kan behöva hjälp från soc. då skulle nämligen alla som haft inkomst nekas försörjningsstöd om de levt över existensminimum tidigare. 

Detta gäller arv.

Man är tvyvgen att visa upp arvet när man har försörjningsbidrag sen räknar de ut hur långe man kan leva på det innan man får söka igen med mera

Bidrag aktivitetsöd räknas ej som inkomst.

Då ska arvet räka längre
Svar på tråden arv, socialens norm, sjukvård kbt