• carba

Akut Hjälp! Mina barn och jag är på väg att bli hemlösa.

Är en desperat mamma.
    Jag har fått en uppsägning av kontraktet av våran lägenhet och vi blir hemlösa om jag inte betalar in 15.000 inom 2 veckor.
    Det hela började med att min man,mina barns far dog för ett par år sedan.
    Vi hamnade i en kris samtidigt som jag fick handskas med dubbla räkningar. Det blev ohållbart för mig. Jag halkade efter mer och mer med räkningarna och gjorde fel prioriteringar.
    Jag hamnade hos Kronofogden och har utmätning på min lön så vi lever på existensminimum.
    Vi har ingen familj utom oss själva då alla har avlidit. Mina barn har varit dom sanna hjältarna igenom allt och gett mig styrkan då jag inte trodde att jag skulle orka mer.
    Men nu står jag här med uppsägningen av kontraktet och vi riskerar att bli hemlösa om jag inte betalar in pengar som jag omöjligt har.
    Snälla hjälp oss om hur jag kan göra för att kunna rädda oss från att hamna på gatan och skiljas från mina bar.
    Tack snälla från en desperat mamma

• Svar på tråden Akut Hjälp! Mina barn och jag är på väg att bli hemlösa.
  • carba

Nu blir jag riktigt desperat!
    Jag har fortfarande inga pengar och sökte lån på Bluestep med min lägenhet som pant men dom kan inte ge ut pengar då jag och dösboet står skrivna som ägare. 
    Hjälp!!!

• Lilje

Hur har det sig om det är flera år sen han dog? Vem ärvde din man?

• carba
    Lilje skrev 2015-07-31 16:46:40 följande:

Hur har det sig om det är flera år sen han dog? Vem ärvde din man?

Jag och mina söner men eftersom mina söner fick en god man så skulle dom ordna med det men det har dom inte gjort.
  • Lilje

Dina söner är ju över 18, har du sagt, så dom har inte längre någon god man. Då behöver du bara signatur från dom, ring bluestep igen och ta reda på vad dom behöver av fullmakt från dina barn. Stannar du upp på 'det har jag inte' fråga. Fråga vad som behövs göras för att saker skall godkännas. Du har tydligen slarvat runt i flera år nu utan att ta tag i någonting, nu är det dags att du axlar ansvaret och löser din situation.

• Arbetsmyran76

Har ungarna gått till soc ännu? Hur kommer det sig att du inte betalt hyran i tid- prioriterat fel säger du - på vilket sätt? Har du sålt tv dator mm mm?

• carba

har inte haft någon tv på flera år och har sålt allt av värde.
    Jo dom har fått papprena från soc och skickat in och väntar på en besökstid. Här kan man tydligen inte få prata på en gång med en soc sekreterare.
    Ska ringa först överförmyndarenheten på måndag om skiftet och sedan bluestep om mina söners underskrift räcker.

• xemmabusx

Din förklaringstid har INTE börjat löpa ännu då du ej skrivit under uppsägningen. Har du fått ett föreläggande från Kronofogden ännu? När du får det kommer det att stå i informationstexten att du har 3 veckor från det du skriver under delgivningen.

Har du betalat in augustihyran nu så att inte hyresskulden ökar? Det är viktigt så att de ser att du verkligen vill komma på fötter igen.

• carba

Jo jag har betalat in augustihyran.
    Men Inkasso har valt att inte skicka ärendet till kronofogden utan tar hand om ärendet själva vilket dom har en rätt i.

• XEmmabus

Om inkassobolaget ska ha hand om ärendet ska de göra en korrekt uppsägning. Det innebär att de ska lämna över en skriftlig uppsägning där det står att du har 3 veckors förklaringstid. Denna måste du ha skrivit under för att den ska gälla. Har du inte skrivit under har din förklaringstid ej börjat löpa. Det känns inte riktigt som bostadsrättsföreningen faktiskt vet hur allt går till juridiskt.

Inkasso kan inte helt sköta ärendet. Sägs du upp pga obetalda hyror ska alltid ärendet gå via Kronofogden. Skillnaden är att om inkassobolaget inte gjort en korrekt uppsägning har du 3 veckors återvinningsfrist hos Kronofogden. Hade de gjort en korrekt där du skrivit under gäller endast 10 dagars förklaringstid utan återvinningsfrist.

Men vad jag förstått är du inte helt ägare till bostadsrätten utan även dina söner är dödsbodelägare. Det innebär att faktiskt även de skall delges.

Är bouppteckningen klar och registrerad hos Skattemyndigheten?

• carba
    XEmmabus skrev 2015-07-31 18:49:15 följande:

Om inkassobolaget ska ha hand om ärendet ska de göra en korrekt uppsägning. Det innebär att de ska lämna över en skriftlig uppsägning där det står att du har 3 veckors förklaringstid. Denna måste du ha skrivit under för att den ska gälla. Har du inte skrivit under har din förklaringstid ej börjat löpa. Det känns inte riktigt som bostadsrättsföreningen faktiskt vet hur allt går till juridiskt. Inkasso kan inte helt sköta ärendet. Sägs du upp pga obetalda hyror ska alltid ärendet gå via Kronofogden. Skillnaden är att om inkassobolaget inte gjort en korrekt uppsägning har du 3 veckors återvinningsfrist hos Kronofogden. Hade de gjort en korrekt där du skrivit under gäller endast 10 dagars förklaringstid utan återvinningsfrist. Men vad jag förstått är du inte helt ägare till bostadsrätten utan även dina söner är dödsbodelägare. Det innebär att faktiskt även de skall delges. Är bouppteckningen klar och registrerad hos Skattemyndigheten?

Jag har inte skrivit under någonting men dom säger att dom inte behöver ta det till kronofogden för att beslutet redan kan tas på deras nivå.
    Vi har fått kravet både skickat till mig och till dödsboet.
Svar på tråden Akut Hjälp! Mina barn och jag är på väg att bli hemlösa.