• carba

Akut Hjälp! Mina barn och jag är på väg att bli hemlösa.

Är en desperat mamma.
    Jag har fått en uppsägning av kontraktet av våran lägenhet och vi blir hemlösa om jag inte betalar in 15.000 inom 2 veckor.
    Det hela började med att min man,mina barns far dog för ett par år sedan.
    Vi hamnade i en kris samtidigt som jag fick handskas med dubbla räkningar. Det blev ohållbart för mig. Jag halkade efter mer och mer med räkningarna och gjorde fel prioriteringar.
    Jag hamnade hos Kronofogden och har utmätning på min lön så vi lever på existensminimum.
    Vi har ingen familj utom oss själva då alla har avlidit. Mina barn har varit dom sanna hjältarna igenom allt och gett mig styrkan då jag inte trodde att jag skulle orka mer.
    Men nu står jag här med uppsägningen av kontraktet och vi riskerar att bli hemlösa om jag inte betalar in pengar som jag omöjligt har.
    Snälla hjälp oss om hur jag kan göra för att kunna rädda oss från att hamna på gatan och skiljas från mina bar.
    Tack snälla från en desperat mamma

• Svar på tråden Akut Hjälp! Mina barn och jag är på väg att bli hemlösa.
  • M r a u

Kan dina barn hoppa in och jobba någonstans? Är de över 18 kan jag tänka mig att socialdemokraterna räknar med att de drar in sin del till hushållet nu under sommaren. Du får inte loss pengar på två veckor men de kanske kan hitta egna boenden tillfälligt, tills de löst sig? Lika med dig, då kanske du kan hyra ett rum någonstans?

• M r a u

Oj, det var mobilen som stoppade in socialdemokraterna där, det ska givetvis stå soc.

• M r a u

Kan du kolla med en annan bank, de kanske kan överta lånen?

• carba
    M r a u skrev 2015-07-28 12:28:03 följande:

Kan du kolla med en annan bank, de kanske kan överta lånen?

Dom är inskrivna på arbetsförmedlingen och har skrivit runt till olika företag men ingen har nappat.
    Ringde till olika banker om dom ville överta bostadslånet men det vill dom inte pga min prick hos kronofogden.
  • M r a u
    carba skrev 2015-07-28 12:35:56 följande:

Dom är inskrivna på arbetsförmedlingen och har skrivit runt till olika företag men ingen har nappat.

Ringde till olika banker om dom ville överta bostadslånet men det vill dom inte pga min prick hos kronofogden.

Det räcker nog inte med att skriva så här mitt i sommaren, be dem ringa runt istället. Städföretag, omsorgen, livsmedelsbutiker, jordgubbsplockning, hjälpa till på en gård mot mat & husrum?
  • mamma till 12åring

1.Hyr ut ett rum per natt nu på sommaren. I Stockholmsområdet borde du kunna hyra ut för 500 kr per natt. Du behöver visserligen städa och bädda rent varje dag, men det kan det vara värt.
    2. Sälj vad du kan. Kolla i källare och vind. Sälj guldsmycken du inte använder. Sälj bilen om du har en. Sälj i värsta fall även TVn och mobilen.
    3. Du har egentligen inte råd att ha katt och hund. Försök hålla nere kostnaderna så mycket du kan. Billigaste hundmaten osv. Fundera på om du har råd med husdjuren i det här läget.
    4. Plocka blåbär och kantareller. Sälj på jobbet eller torget, och ät själva och frys in.
    5. Dina vuxna barn måste sommarjobba. Går de fortfarande på gymnasiet eller är de arbetslösa?
    6. Håll nere matkostnaderna till ett minimum, och absolut inga cigaretter, alkohol, läsk, godis eller glass.

Jag håller tummarna för att du kan få ihop 15000 kr! Lycka till!

• carba

Dom är medvetna över situationen men jag vill inte att det ska bli för överhängande för dom så tar hand om det mesta själv.
    Jag har sålt massor och om jag hyr ut så hinner jag ändå inte få in pengarna även om det blir en del fast det tar ett tag att få en hyresgäst och nu är det bara 1,5 vecka kvar.

• Lilje

Då får du ta barnen till hjälp. Ut och samla pant till exempel. Dom är vuxna nu, och det är bara bra för dom att lära sig lite om världen. Nästa gång dom får 70K kanske dom sparar undan lite också.

• LaLola
    carba skrev 2015-07-28 14:08:19 följande:

Dom är medvetna över situationen men jag vill inte att det ska bli för överhängande för dom så tar hand om det mesta själv.
    Jag har sålt massor och om jag hyr ut så hinner jag ändå inte få in pengarna även om det blir en del fast det tar ett tag att få en hyresgäst och nu är det bara 1,5 vecka kvar.

Så även om det finns två vuxna till i hushållet så hänger allt enbart på dig?
Svar på tråden Akut Hjälp! Mina barn och jag är på väg att bli hemlösa.