• carba

Akut Hjälp! Mina barn och jag är på väg att bli hemlösa.

Är en desperat mamma.
    Jag har fått en uppsägning av kontraktet av våran lägenhet och vi blir hemlösa om jag inte betalar in 15.000 inom 2 veckor.
    Det hela började med att min man,mina barns far dog för ett par år sedan.
    Vi hamnade i en kris samtidigt som jag fick handskas med dubbla räkningar. Det blev ohållbart för mig. Jag halkade efter mer och mer med räkningarna och gjorde fel prioriteringar.
    Jag hamnade hos Kronofogden och har utmätning på min lön så vi lever på existensminimum.
    Vi har ingen familj utom oss själva då alla har avlidit. Mina barn har varit dom sanna hjältarna igenom allt och gett mig styrkan då jag inte trodde att jag skulle orka mer.
    Men nu står jag här med uppsägningen av kontraktet och vi riskerar att bli hemlösa om jag inte betalar in pengar som jag omöjligt har.
    Snälla hjälp oss om hur jag kan göra för att kunna rädda oss från att hamna på gatan och skiljas från mina bar.
    Tack snälla från en desperat mamma

• Svar på tråden Akut Hjälp! Mina barn och jag är på väg att bli hemlösa.
  • Lena74

Svenska kyrkan kan oxå hjälpa. Ring å prata med diakonissan.

• Gizmo

Gå till soc idag, ring inte, det är bättre att gå dit och förklara läget! 

• annasv1980

Förening? Ni bor alltså i bostadsrätt. I så fall måste du ju sälja den (om det finns något övervärde), och ev. andra kapitalvaror såsom bil innan ni kan få försörjningsstöd. Varför väntade du så här länge med att söka hjälp när du har ansvar för barn. Man kan inte gå ner sig då utan måste orka för deras skull, annars tar man hjälp. Ni är väl inte helt isolerade?

• Fjäril kär

om ingenting hjälper, ring en auktionsfirma som får komma och tömma lägenheten och hoppas på att du äger saker som kan säljas som täcker dessa 15.000 kronor. 

när det gäller att betala hyra är ingenting heligt och då finns inga ursäkter.   Om allt du har kvar när du sålt är en stekpanna och ett glas mjölk så får det bli så.  Hellre det än bostadslös. 

Prata med ditt jobb och dina kollegor.  Kan din chef hjälpa dig? 

• Drottningen70

Varför dubbla räkningar när din man dog?

Bor du i boatadsrätt?

Soc har som regel inga lägenheter att dela ut.

• Drottningen70

Ch kronofogden tar aldrig mer pengar än att man kan betala hyran och ha en skälig levnadsnivå. Summan man får kvar att leva på är högre än den man har om man exempelvis har flrsörjningsstöd. Nånstans har du antagligen gjort stora felprioriteringar som mycket väl kan vara skäl att ge avslag på din hyresskuld.

• carba

Jag bor i en bostadsrätt men kan inte få en annan lägenhet då jag har betalningsanmärkning och skulle aldrig bli godkänd av någon hyresvärd.
    Jag menade med dubbla räkningar att jag även tog över vissa av hans räkningar och ja jag har felat och gjort otroligt felaktiga prioriteringar vilket har kommit igen nu.
    Kronofogden har räknat ut så att det ska räcka till hyran men jag låg efter innan dess.
    Tog kontakt med psykolog för 1 år sedan då allt bara var snurrigt för mig med räkningar och sorg och för att få ordning på allt.
    Vi har levt väldigt skyddade då det har funnit en tragisk historik bakom dom som har avlidit och därför har vi inte några att vända oss till.
    Vi har tillsammans genomgått en strid och klarat oss men jag var inte lika stark som mina barn och klarade inte att komma igen lika snabbt som dom.

• Drottningen70

Kronofogden räknar ut att det ska täcka hyra, el telefon och ett visst belopp (högre än flrsörjningsstöd) som du och barnen ska ha att leva på för att ha en skälig levnadsnivå. Du har använt hyrespengarna för att betala annat för.

Bättre att du säljer själv än att kronofogden säljer för då får du mindre pengar. Fortsätt

Nu inte att göra felktiga val. Du får exempelvis lön nu idagarna. Antar att du använt en stor del av denna för att betala in i alla fall en del av din skuld?

• carba

Jo jag har betalat in så mycket jag kan.
    Även om jag säljer så får vi inget nytt boende tack vare mina anmärkningar.

Svar på tråden Akut Hjälp! Mina barn och jag är på väg att bli hemlösa.