malre skrev 2016-07-03 20:06:51 följande:
Ingen aning om vad vidöppet läge är... Jag har alltid fasat för att föda på sommaren just för man varje år läser om personalkrisen på förlossningen... Men nu ska den här komma i slutet av januari om allt går som det ska.
Har varit på min systers förlossningar och vet redan nu att det kommer vara det tuffaste man gör. Men för de flesta går det väldigt bra och jag får intala mig om det samma för min del också. Är för tidigt för att tänka på det nu. Ut ska den i alla fall :)
Jag ska på inskrivning om en vecka antar att de bokar in RUL då. Ska också göra KUB om två veckor det ser jag fram emot. Hopps på fina resultat. Ja illamåendet ser jag fram emot att bli av, är rätt less på att spy flera gånger / dag :(
Vidöppet läge innebär den kommer m huvudet i ett annat läge än vad som är tänkt, den har alltså sin ryggrad mot min ryggrad. Vinkeln blir då inte så optimal och det blir därmed lite mer komplext att få ut barnet. Huvudets läge gör att omkretsen som ska ut blir större. Det gör även att krystvärkarna kommer för tidigt när barnet fortfarande ligger för högt upp i bäckenet. Har dock fått lära mig att har man fött på detta vis en gång så har det banat så mkt bättre väg för kommande barn. Inget ont som inte för ngt gott m sig:)
Jagvillhabarn: nu är det verkligen inte lång tid kvar för oss. Känns som evigheter sedan vi började skriva här!!! Ogravida och längtande, men ändå inte så längesedan ändå.
Jag har sjukt svårt att sova på nätterna nu. Kissenödig hela tiden och sedan svårt att somna om, svårt att andas... Om ett par timmar ska jag på utredning för havandeskapsförgiftning så inatt har tankarna snurrat ännu mer.