• Sen

Nutrilett, enough is enough

Nu har jag bestämmt mig, nur är det dags att bli av me alla extra kilo man lagt på sig efter graviditeten.

tyvärr har man varit lat så nu ligger man på hela 20 kg att bli av med.'

Startat med Nutrilett idag och tänkt köra 1 månad sedan en veckas uppehåll och sedan på det igen. någon som vill vara med och peppa varandra?

Har du gått ner i vikt av nutrilett , isåfall hur mycket och på hur lång tid?

Alla onödiga kommentarer kan ni hålla för er själv. 

• Svar på tråden Nutrilett, enough is enough
  • Anonym (Vidrigt)

Jag har gått ner med Nutrilett. Men säger bara: aldrig mer!

Det smakar vidrigt
    Att gå runt som i en dimma pga alldeles för låg energinivå = förskräckligt
    Hungrig hela tiden
    Sänder sjukt dåliga signaler till ditt/dina barn om vad kroppen mår bra av och hur man ska ta hand om sin kropp

Jag gjorde det när jag var (relativt) ung och dum. Jag gick ner 10 kg tror jag (på en redan normal kropp) på två månader.

Mitt råd är att äta riktig mat istället, rör på dig och lek med ditt/dina barn!

• MimmiGbg

Jag räknade kalorier istället. Höll mig under 1500 kcal/dag och tappade stadigt 0,5-1 kg/vecka och på 25 veckor var jag i mål. Dessutom har jag behållit min vikt någorlunda efter det (3 år). Jag joggade i 30 min (långsammast i världen) också varannan dag, som skyndar på lite grann också. Promenader också!

Min erfarenhet är att inte försöka ta för drastiska åtgärder. Att gå från säg 2000 kcal till att bara dricka Nutrilette kan göra suget outhärdligt och hetsätandet ligger nära till hands när karaktären sviktar. 

Lycka till!

• Anonym (Funkade inte)

Meningslöst. Jag försökte flera gånger och det gick alltid bra de första dagarna, sedan sket det sig totalt pga hunger.

En gång lyckades jag fullfölja hela. Men när jag väl slutade kuren gick jag upp mer är jag förlorat rätt fort. Eftersom jag inte hade lärt mig att äta rätt när Nutriletten väl var avklarad och jag skulle gå tillbaka till vanlig mat.

När jag istället började träna (först 1, sen 2 ggr i veckan) och slutade småäta mellan målen gick jag ner 15 kg och har hållit det utan problem sedan dess.

• Sen

så klart så måste man ju tänka på vad man äter efter åt annars är det klart man går upp igen. 

Någon annan som lyckats? 

• BCH52

Det går alldeles utmärkt att gå ner i vikt med VLCD, jag valde Cambridge istället för Nutrilett då jag inte klarade av den syntetiska smaken kombinerat med känslan av att dricka sågspån i vatten.

Jag gick ner 18 kilo på tre månader, första veckan var tuff sedan gick det betydligt bättre. Om jag missade att dricka vatten fick jag huvudvärk så det lärde jag mig snabbt hur viktigt det var. Gå ner i vikt är LÄTT, i stort sett alla metoder fungerar om man är konsekvent och uthållig.

Det är sen det riktigt tuffa kommer. Att lägga om livsstil så att man håller den nya vikten, en livsstil som man kan tillämpa resten av livet. Det är för mig en tuff kamp varje dag, hittills har jag lyckats men inte säkert att jag orkar livet ut.

• Anonym (333)
    BCH52 skrev 2015-08-06 12:12:33 följande:

Det går alldeles utmärkt att gå ner i vikt med VLCD, jag valde Cambridge istället för Nutrilett då jag inte klarade av den syntetiska smaken kombinerat med känslan av att dricka sågspån i vatten.

Jag gick ner 18 kilo på tre månader, första veckan var tuff sedan gick det betydligt bättre. Om jag missade att dricka vatten fick jag huvudvärk så det lärde jag mig snabbt hur viktigt det var. Gå ner i vikt är LÄTT, i stort sett alla metoder fungerar om man är konsekvent och uthållig.

Det är sen det riktigt tuffa kommer. Att lägga om livsstil så att man håller den nya vikten, en livsstil som man kan tillämpa resten av livet. Det är för mig en tuff kamp varje dag, hittills har jag lyckats men inte säkert att jag orkar livet ut.

Jag skulle aldrig rekommendera Cambridge! Strikt diet där (då iaf) är att äta 480 kcal/dag. Jag drömde om att äta potatis rå, ravioli och bakade säkert 20 kakor. Sjuk, SJUK hunger. Stay away. Dessutom får man rejäl förstoppning om man inte dricker vatten ordentligt. Som att försöka skita ut en ubåt. Förvånad

Visst är allt form av svält effektiv för viktminskning men det betyder inte att det ger ett hållbart resultat. Faktum är att man ofta äter upp sin viktnedgång i dieter som dessa, för att man inte lärt sig hur man ska äta rätt. 
  • Anonym (333)

Tillägg: Sådan kalorisnål viktminskning innebär inte att man tappar så mycket av den vikt man har i fettvävnad, utan snarare tappar man vikt i vätska och muskelvävnad. 

Försök att jobba på att förbränna fettet, äta regelbunden utan att överäta och välja bra mat. Drick mycket vatten och ät mycket sallad, det mättar. Sist, ät inte så mycket på kvällarna. Tillåt en ätardag i veckan (med måtta) så står du ut också.

• Anonym (.)

det kan vara värt att börja med 5:2 eller 4:3 och då ta hjälp av tex nutrilett om det känns enklare.

Om du startar hårt, tex med att ha VLCD (som nutrilett) varannan dag och äter "normalt" dvs försöker undvika godis, kakor, chips mm men äter riktig mat utan att tänka på kalorierna, varannan dag. Så ska du se att det ger mer effekt än att äta VLCD varje dag, plus att det är lättare att hålla humöret uppe om det "bara" är en dag att härda ut med hunger och trötthet.

Risken med VLCD är att man går ner i metabolism (förbränningen minskar) och kroppen sätter sig i svältläge och gör av med så lite som möjligt tex fryser man då värmen dras ner till minimum.

Äter du normalt varannan dag eller tex 2 normala dagar och sen 1 lågnivådag, så lurar man kroppen att hålla uppe förbränningen = går snabbar ner i vikt.

TÄnk på att aldrig ha 2 dagar med få kalorier i rad.

• BCH52
    Sen skrev 2015-08-06 12:16:37 följande:

Hur länge har du hållt vikten nu?

Jag gick upp 4 kilo när jag introducerade vanligt kost igen. Men jag har hållit dessa -14 kilo sedan november 2007. Men det är en kamp varje dag. Nu börjar jag äntligen få ett naturligt förhållande till mat. Jag äter allt men inte alltid, min kropp och min hjärna börjar förstå hur stor portion jag egentligen behöver. För att hålla vikten är "handflatemetoden" något som hjälper mig att beräkna mängden mat.
    VLCD är tufft, du måste vara fysiskt och psykiskt i god balans, ha bra stöd från familj och vänner. Sedan måste man inse att det inte är en metod som passar alla. Det finns många metoder, det gäller att hitta det som fungerar för just dig.
Svar på tråden Nutrilett, enough is enough