BCH52 skrev 2015-08-06 12:12:33 följande:
Det går alldeles utmärkt att gå ner i vikt med VLCD, jag valde Cambridge istället för Nutrilett då jag inte klarade av den syntetiska smaken kombinerat med känslan av att dricka sågspån i vatten.
Jag gick ner 18 kilo på tre månader, första veckan var tuff sedan gick det betydligt bättre. Om jag missade att dricka vatten fick jag huvudvärk så det lärde jag mig snabbt hur viktigt det var. Gå ner i vikt är LÄTT, i stort sett alla metoder fungerar om man är konsekvent och uthållig.
Det är sen det riktigt tuffa kommer. Att lägga om livsstil så att man håller den nya vikten, en livsstil som man kan tillämpa resten av livet. Det är för mig en tuff kamp varje dag, hittills har jag lyckats men inte säkert att jag orkar livet ut.
Jag skulle aldrig rekommendera Cambridge! Strikt diet där (då iaf) är att äta 480 kcal/dag. Jag drömde om att äta potatis rå, ravioli och bakade säkert 20 kakor. Sjuk, SJUK hunger. Stay away. Dessutom får man rejäl förstoppning om man inte dricker vatten ordentligt. Som att försöka skita ut en ubåt.
Visst är allt form av svält effektiv för viktminskning men det betyder inte att det ger ett hållbart resultat. Faktum är att man ofta äter upp sin viktnedgång i dieter som dessa, för att man inte lärt sig hur man ska äta rätt.