• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (Luis) skrev 2015-08-18 20:12:08 följande:
    På vilket sätt bryter hon mot sekretessen? Vi kan inte utläsa vare sig var det hela ägt rum eller vem det gäller. Det är inte ovanligt att bebisar tas direkt från BB så det är tvärt omöjligt för någon att lista ut vem det handlar om.
    inte så svårt, gäller bara att känna familjen så förstår man!

du får inte uttala dig om någon så att man kan lista ut vem det är.

hade hon skrivit : vi får omplacera ett barn direkt från bb om föräldrarna redan innan visat att dom inte vill bli föräldrar och gett oss orostankar sedan samma dag dom fick veta det.

men nu skriver hon om enskild person. vi lever i en liten värld där många har stort kontaktnät.

jag jobbar själv med tystnadsplikt. berättar aldrig online eller ens för min sambo eller för min familj om jag fått göra orosanmälan eller om ett barn som jag jobbar med.

skulle jag yttra mig (ett exempel) : jag har gjort orosanmälan för en av mina elever har det tufft hemma.

inom ett par dygn kan det komma ut och rykten kan gå och ja fan hans moster om man känner någon i klassen.

Sekretess är en svår sak att ha att göra med. Men så nödvändigt.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 20:29:35 följande:

inte så svårt, gäller bara att känna familjen så förstår man!

du får inte uttala dig om någon så att man kan lista ut vem det är.

hade hon skrivit : vi får omplacera ett barn direkt från bb om föräldrarna redan innan visat att dom inte vill bli föräldrar och gett oss orostankar sedan samma dag dom fick veta det.

men nu skriver hon om enskild person. vi lever i en liten värld där många har stort kontaktnät.

jag jobbar själv med tystnadsplikt. berättar aldrig online eller ens för min sambo eller för min familj om jag fått göra orosanmälan eller om ett barn som jag jobbar med.

skulle jag yttra mig (ett exempel) : jag har gjort orosanmälan för en av mina elever har det tufft hemma.

inom ett par dygn kan det komma ut och rykten kan gå och ja fan hans moster om man känner någon i klassen.

Sekretess är en svår sak att ha att göra med. Men så nödvändigt.

Jobbar också med sekretessbelagda saker. Skulle inte heller skrivit så detaljerat om en enskild person som "socionom" gjort. Tycker att för det första att det finns en igenkänningsrisk och för det andra uttrycker sig hen dessutom rätt nedlåtande om personen i fråga. Oprofessionellt. Och de ska man lita på med sina egna och andras barn :/
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 20:19:35 följande:

varför tog ni inte in en psykolog till henne då? och vad du än säger så måste det finnas en pappa. har ni undersökt varför hon inte ville ha barn? hon kanske blev våldtagen, vågar inte berätta, vill inte ha barn med våldtäktsmannen, har men av sexet men förmår sig inte att göra abort?

en människa föds inte känslokall. men graviditeten kan ha varit traumatiskt. hon behöver få tala med någon, få chans att reda upp saker.

för vad du än säger så: barnet kommer i framtiden fråga om sin mamma. ska ni då splittra barnets liv genom att "din mamma ville inte ens titta på dig i början men sen ångra hon sig men vi tog dig från henne ändå"

du vet även om att hade jag varit förtjust i att skvallra så hade jag gjort ett blogginlägg och printat det du skrivit för jag är 95% säker på vem detta handlar om och vilken stad du bor i. jag skulle kunna vända det emot dig, eller vända det emot henne och skriva ut det som "källa"

finns dock nog fler i denna tråd som tror sig veta vem du skriver om. så tycker att du ska tänka mer på vad du skriver. annars kanske det är dags att packa sakerna på jobbet och ringa a kassan snart.

Vad bra att du tror du vet vem det handlar om. Det bevisar att jag inte brutit mot sekretessen. Ge mig första bokstaven i hennes namn och första i stad om det inte är så att du erkänner att du ljuger.

Hon vill inte träffa barnet om du hade läst allt. Hon måste jobba med sig själv säger hon. Hon vägrar att träffa psykolog för de våldtar henne bara säger hon. Pappan finns inte med i bilden alls.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 20:19:35 följande:

varför tog ni inte in en psykolog till henne då? och vad du än säger så måste det finnas en pappa. har ni undersökt varför hon inte ville ha barn? hon kanske blev våldtagen, vågar inte berätta, vill inte ha barn med våldtäktsmannen, har men av sexet men förmår sig inte att göra abort?

en människa föds inte känslokall. men graviditeten kan ha varit traumatiskt. hon behöver få tala med någon, få chans att reda upp saker.

för vad du än säger så: barnet kommer i framtiden fråga om sin mamma. ska ni då splittra barnets liv genom att "din mamma ville inte ens titta på dig i början men sen ångra hon sig men vi tog dig från henne ändå"

du vet även om att hade jag varit förtjust i att skvallra så hade jag gjort ett blogginlägg och printat det du skrivit för jag är 95% säker på vem detta handlar om och vilken stad du bor i. jag skulle kunna vända det emot dig, eller vända det emot henne och skriva ut det som "källa"

finns dock nog fler i denna tråd som tror sig veta vem du skriver om. så tycker att du ska tänka mer på vad du skriver. annars kanske det är dags att packa sakerna på jobbet och ringa a kassan snart.

Det finns människor som vägrar hjälp. Man kan inte tvinga någon att prata med en psykolog.

Att någon tror sig vet vem det är säger ingenting. Berättelsen är inte tillräckligt detaljerad för att någon ska vara säker. Det är ju skillnad att prata hemma eller med folk som vet var man jobbar, i vilken stad osv.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-18 20:06:00 följande:

Du vet väl om att du bryter mot sekretessen med dessa ord? Hoppas det är värt en anmälan.

Vem är kvinnan? Vilken stad ska du anmäla till och när skedde allt detta? Igår? Förra åter? För fem år sedan?
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Sara) skrev 2015-08-18 21:23:05 följande:

Det finns människor som vägrar hjälp. Man kan inte tvinga någon att prata med en psykolog.

Att någon tror sig vet vem det är säger ingenting. Berättelsen är inte tillräckligt detaljerad för att någon ska vara säker. Det är ju skillnad att prata hemma eller med folk som vet var man jobbar, i vilken stad osv.

Men tänk om klienten själv skulle känna igen sig själv? Skulle i alla fall själv personligen känna mig extremt illa till mods om jag hade en socialsekreterare som skrev om mig på ett offentligt debattforum.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-18 21:27:17 följande:

Men tänk om klienten själv skulle känna igen sig själv? Skulle i alla fall själv personligen känna mig extremt illa till mods om jag hade en socialsekreterare som skrev om mig på ett offentligt debattforum.

Denna klient är egentligen tre med liknande fall. Har ändrat så ingen kan känna igen i historien. Skulle aldrig skriva så detaljerat om en enskild klient. Men dessa kvinnor är

Fler än ni tror.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-18 21:32:12 följande:

Denna klient är egentligen tre med liknande fall. Har ändrat så ingen kan känna igen i historien. Skulle aldrig skriva så detaljerat om en enskild klient. Men dessa kvinnor är

Fler än ni tror.

Tycker ändå att det är oprofessionellt att skriva så nedlåtande om klientelet. Det urholkar både klientelets och allmänhetens förtroende för er.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-18 21:39:15 följande:

Tycker ändå att det är oprofessionellt att skriva så nedlåtande om klientelet. Det urholkar både klientelets och allmänhetens förtroende för er.

Du är ju en av många som vägrar ändra uppfattning. Du har vridit och vänt på allt för att det ska passa dig. Jag ser inte ner på mina klienter för att de inte klarar föräldrarollen. Det är dessa som är med oss hela tiden. Som oroar oss. Som vi tänker på och inte kan släppa. Man blir frustrerad när man vill så mycket men det inte når fram. Finns inget jag vill högre än att dessa barn skulle kunna bo med sin förälder. Men du och många med dig har så svårt att inse att det finns fall där det tyvärr är omöjligt. Men jag slutar inte kämpa för barnen. De kommer alltid i första rummet. Alltid. Vi gör allt för att de ska få en relation med sina föräldrar. Och allra helst att föräldrarna tar emot hjälpen så en förändring kan ske som gör att vi kan återförena barnen med sin riktiga familj. Det är där de mår bäst så länge det fungerar.
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-18 21:22:26 följande:
    Vad bra att du tror du vet vem det handlar om. Det bevisar att jag inte brutit mot sekretessen. Ge mig första bokstaven i hennes namn och första i stad om det inte är så att du erkänner att du ljuger.

Hon vill inte träffa barnet om du hade läst allt. Hon måste jobba med sig själv säger hon. Hon vägrar att träffa psykolog för de våldtar henne bara säger hon. Pappan finns inte med i bilden alls.
    fine. den jag tänker på börjar på B i förnamn och bor i Ö.

läst klart allt och jag skrev även det. om en kvinna vägrar se på sitt barn så måste ni haft kurator och barnmorskor där inne? 3 dagar är lång tid att vänta om hon behövt hjälp. och ärligt nu. Ni ses som bvar av både henne och många fler och tror inte hon hade så mycket förtroende för er.

om ni ska ta ett barn på BB måste ni se till att mamman får hjälp. även om mamman väljer att inte prata med kuratorn så måsta kuratorn finnas med i rummet. så hon får chansen att bryta ihop om hon behöver.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund